Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko saada kuolleen omaisen terveystiedot?

Vierailija
28.01.2017 |

Kyse siis isästäni.
Hän kuoli muutama vuosi sitten.
Hän oli psyykkisesti sairas, vaikkakin sitä jossain vaiheessa aloin jopa kyseenalaistaa. Kyseessä oli nimittäin hyvin persoonallinen henkilö ja välillä epäilen hänen keksineen kaikki juttunsa, kuin kokeillakseen että miten hoitotaho/viranomaiset häneen suhtautuvat.
Ajatukset isästäni ovat siis kovin ristiriitaiset. Asiaan liittyy paljon muitakin tekijöitä, ja oletettavasti niidenkin myötä vieraannuin isästäni jo ennen murrosikää. Välit katkaisin jo 16-vuotiaaana.
Nyt vanhemmalla iällä kiinnostaisi mistä kaikesta tässä oli kyse.
Ehkä rakentelen tässä samalla omaa identiteettiänikin?
Pystynkö saamaan isäni terveystiedot, erityisesti psykiatriset hoitokertomukset?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et missään nimessä! Vainajallakin on oikeus yksityisyyteen, herranjestas sentään.

Vierailija
2/12 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et todellakaan saa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et.

Oletpa tirkistelijätyyppi! Itse en haluaisi, en pystyisi, enkä viitsisi lukea toisten terveystietoja.

Vierailija
4/12 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä et. Kuolleen hoitotiedot ovat vielä tiukemmin suojattuja kuin elävän koska kuollut ei pysty antamaan suostumustaan tietojen luovuttamiselle. Vakavan perinnöllisen sairauden epäily voisi olla sellainen syy että kuolleen hoitotietoja voisi tutkia, silloinkin yleensä hoitava lääkäri lisää mukaan selvityksen mitä epäillään ja miksi tietoja halutaan katsoa.

Vierailija
5/12 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä saa mielestäni 12 vuotta säilytetään kuolemasta. EN tiedä tosin saako kaikkia..? kysy

Vierailija
6/12 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä saa mielestäni 12 vuotta säilytetään kuolemasta. EN tiedä tosin saako kaikkia..? kysy

Vaikka tietoja säilytetään (joiltakin osin maailman tappiin saakka), ei niitä jaeskella kenelle tahansa joka saa päähänsä sairauskertomuksia ruveta kyselemään.

Vierailija
7/12 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saa tietää kuolinsyyn, kun puoliso kielsi ruumiinavauksen? Tiedot vainajan kuolemasta menneet ainoastaan puolisolle, joka vihasi vainajaa. Lapsena haluaisin tietää vanhempani kuolinsyyn.

Vierailija
8/12 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa tietää kuolinsyyn, kun puoliso kielsi ruumiinavauksen? Tiedot vainajan kuolemasta menneet ainoastaan puolisolle, joka vihasi vainajaa. Lapsena haluaisin tietää vanhempani kuolinsyyn.

Voit pyytää kuolintodistuksen muita tietoja et saa.

Vierailija
9/12 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten kuollutta haittaisi se, jos yrittäisin selvittää että oliko kylähulluksi haukuttu isäni oikeasti hullu, vai oliko kyse jostain muusta. Luulen kuitenkin etä hänenkin käytöksellään oli osuutensa siihen, miksi minulle on yritetty antaa hullunpapereita...

Tai oliko hän vaikka asperger, joka väärinymmärrettynä sairastui vakasti psyykkisesti, ja onko syytä katsoa omaakin tilannetta siitä valosta...

Ja toki ne somaattiset sairaudet kaupan päälle, joita tk ei tutkinut kunnolla, vaan olivat luulotautia --> sydänkohtaus melko nuorena.

Tirkistelen, kyllä :) Mutta haluaisin myös omaan kaaokseen selvyttä.

-ap

Vierailija
10/12 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän mäkin haluaisin vastauksen. Mun isä kuoli vuosia sitten, epäilen, että teki itsemurhan. En edes tiedä onko tehty ruumiinavausta, äiti ei suostu kertomaan mitään. Olin siis lapsi, kun isä kuoli.

Vierailija
11/12 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on helppo tappaa puoliso, tässä sen huomaa.

Vierailija
12/12 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten kuollutta haittaisi se, jos yrittäisin selvittää että oliko kylähulluksi haukuttu isäni oikeasti hullu, vai oliko kyse jostain muusta. Luulen kuitenkin etä hänenkin käytöksellään oli osuutensa siihen, miksi minulle on yritetty antaa hullunpapereita...

Tai oliko hän vaikka asperger, joka väärinymmärrettynä sairastui vakasti psyykkisesti, ja onko syytä katsoa omaakin tilannetta siitä valosta...

Ja toki ne somaattiset sairaudet kaupan päälle, joita tk ei tutkinut kunnolla, vaan olivat luulotautia --> sydänkohtaus melko nuorena.

Tirkistelen, kyllä :) Mutta haluaisin myös omaan kaaokseen selvyttä.

-ap

Lue vaan siis omista potilaskertomuksestasi perusteet hullun papereihisi, isälläsi siihen ei ole osuutta jos ei omissa tiedoissasi lue.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme