Kuinka perheellänne hoidetaan pienet koululaiset+ tarhaan menijät+ eskari??
Minusta vaikuttaa aivan hirvittävältä yhtälöltä. Mies menee aamulla aikaiseen, minun työaikani vaihtelee rajusti. Poika menee syksyllä tokalle, tyttö eskariin ja kaksi tarhaan. Poika ja tyttö ( ehkä samassa rakennuksessa), kulkevat taksilla ja pienemmät toisaalla tarhassa.
Kommentit (5)
Miksi en nyt oikein ymmärrä ongelmaa? Koululaiset menevät taksilla, ok! Heräävät samaan aikaan kuin töihinlähtijä ja huolehtivat itsensä taksin kyytiin ja talon ovet kiinni lähtiessään. Pienemmät vie tarhaan se vanhempi, jonka aikatauluun se sopii paremmin.
Näin maaseudulla on aina toimittu. Onko eskarilaiselle ja ekaluokkalaiselle kerho- tai hoitopaikkaa iltapäiväksi vai ovatko kahdestaan kotona? Oletettavasti aikaiseen menevä mies myös tulee kotiin aikaisemmin ja on lasten kanssa.
Ekaluokkalaisen vanhemmalla - myös isällä! - on oikeus lyhennettyyn työaikaan.
Mun mies aina lähteny klo 6 töihin, joten aamut aina olleet mulla yksin, syömiset pukemiset ja pakkaamiset. Kaksi lasta.
Vien molemmat, jos eri aikataulu heillä aamulla, vien kahteen otteeseen, nuorempi mukaan pakattuna.
Nyt helpottaa, kun nuorempiki on jo eskari, niin voi jäädä jo odottamaan kotiin, kun vien eka koululaisen. Tulen takas ja sit vien eskarin.
Yksin myös heidät aina haen. Aina eri aikaan vieläpä.
Kun pikkuveli syntyi niin sisko oli jo 5v. ja hän jatkoi tutussa päiväkodissa 10 hoitopäivää/kk eli joka toinen päivä.
Mies vei aamulla ja minä hain iltapäivällä vauvan kanssa...päiväkoti oli melkein kodin vieressä.
Eskari oli päiväkodin vieressä joten matka ei pitentynyt. Eskari virallisesti 9-13 mutta eskariopelle sopi että tyttö tuli jo 8.30 eli mies vei yhä tytön ja meni vain myöhemmin töihin. Minä hain klo 13 kotiin ja sen jälkeen pikkuveli meni päiväunille.
Ekalla ja tokalla luokalla tyttö kulki koulumatkat kavereiden kanssa+yhden kaverin äiti.
Poika meni päiväkotiin vasta 4v. ja mies vei ja minä hain. Ja sama eskarissa ja alaluokilla.
Mut joo, koululainen jo osaisi itsensä laittaa ja lähteä yksin. Veisin kai eskarin tarhaan koululle, koska eskari ei saa lähteä yksin ( jos oletetaan, että eskari sopii koulun yhteydessä olevaan tarhaan) ja muut muualle. Samaan tarhaan johon eskari menee, ei kuulemma tule mahtumaan. Jos eskarikaan ei sovi siihen tarhaan, johon menee eskariin, hoitaakohan koulu kuljetuksen?
Eli yhden taksi lähtisi eri aikaan kuin toisen, tarhalaisten pitäisi mielellään olla tarhassa kello 8.00.. Mies on jo lähtenyt aikaisin.
Miten muut jaksaa tälläistä sähellystä? Ovatko isommat sitten ilttiksessä? Onko eskarit aamut ja iltapäivät tarhassa?