Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elarit kun vanhemmilla samat tulot ja lapset 50/50

Vierailija
28.01.2017 |

Minkälaisia elatusapusopimuksia on tehty tilanteessa, jossa vanhempien tulotaso on suurin piirtein sama ja alustava sopimus on että lapset asuvat 50/50? Periaatteessa voisi ajatella jopa, että elareita ei maksettaisi, mutta aloin miettiä että miten isompien kustannusten kanssa sitten toimitaan. Harrastusmaksut, kalliimmat vaatehankinnat, ajokortit yms. ovat sellaisia, jotka varmaan aiheuttavat keskustelua jos ei ole sovittu että toinen on päävastuussa kustannuksista ja toinen maksaa päävastuulliselle jonkinlaiset elarit.

Ollaan siis eroamassa tässä juuri ja mietin että miten tämän asian kanssa pitäisi tehdä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elareita ei tuossa tilanteessa kannata maksaa, mutta sopikaa, että isommat hankinnat maksatte puoliksi. ?

Vierailija
2/13 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee juuri kuten edellinen kirjoitti ja isommat hankinnat ja vakuutukset sitten katetaan osin lapsilisistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Nämä isommat hankinnat voi sitten maksaa puoliksi.  Se on kaikkien kannalta parasta.  Hyvä kun pystytte sopimaan.  Tätä pitäisi olla enemmän.  Lapsetkin kärsivät vähemmän.

Vierailija
4/13 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vasta olet suunnittelemassa eroa niin suosittelen että teet jonkun aikaa aitoa talouden seurantaa, ihan kirjallisesti kaikista menoista. Katsotte mihin rahat menevät, yllätyt kuinka paljon ihan se lapsen arki maksaa vaikka ' ei mitään' ylimääräistä ostetakaan. Voin sanoa että todellisella seurannalla saat ihan eri tulokset kuin muistelemalla mitä lapsille tuli hankittua ja maksettua syksyllä. Kun molemmat tiedätte totuuden, niin on helpompi sopia jatkon kustannusjako.

Vierailija
5/13 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on just noin eikä elareita makseta puolinkaan toisin. Mä saan kuitenkin lapsilisät yh-korotuksella joten minähän se enemmän "tienaan" lapsilla. =)

Vierailija
6/13 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kirjallisena!

Vierailija
7/13 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä neuvottelette ja maksatte isommat hankinnat. Ei kuukausittaisia elareita. Laittakaa lapsilisät säästöön näitä hankintoja varten. Jakakaa lapsen vaatteet ja lelut puoliksi, ellei toisella varaa ostaa kaikki uusiksi.

Vierailija
8/13 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai lapsi itse maksaa ajokorttinsa kesätyörahoista vai kustantaako joku oikeasti ajokortin lapselle?

Vierailija
9/13 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielipiteistä. Varmaan lähdetään liikkeelle niin, että elareita ei makseta. Vähän se minua huolestuttaa juuri noiden isojen hankintojen vuoksi, koska exä on hyvin leväperäinen rahankäyttäjä. Mietin myös sitä tilannetta, jos nuo teinit eivät suostukaan asumaan isänsä kanssa 50% ajasta - sitten elatusasiakin pitää miettiä uusiksi. Ap

Vierailija
10/13 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kkkkkk kirjoitti:

Kai lapsi itse maksaa ajokorttinsa kesätyörahoista vai kustantaako joku oikeasti ajokortin lapselle?

Meillä on ollut kaikkien lasten kanssa sellainen sopimus, että lapset tienaavat itse rahat mopoon ja mopokorttiin jos sellaisen haluavat, mutta ajokortti on maksettu. Se nyt on vaan meidän tyyli hoitaa tämä asia. Ap

Vierailija
11/13 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, että ihmiset eroavat. Onhan se lapsilta taloudellisestikin pois, jos vanhempien pitää maksaa kahta asuntoa, vakuutuksia ym. Eikö sitä voi vain asua rinnakkaiseloa samassa kodissa? Miksi on pakko erota?

Vierailija
12/13 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että ihmiset eroavat. Onhan se lapsilta taloudellisestikin pois, jos vanhempien pitää maksaa kahta asuntoa, vakuutuksia ym. Eikö sitä voi vain asua rinnakkaiseloa samassa kodissa? Miksi on pakko erota?

Tässä on nyt 10 vuotta eletty sitä rinnakkaiseloa, mutta minä en jaksaisi enää. Kotiin tuleminen ahdistaa, olen kiukkuinen ja sulkeutunut kotona ja koko ajan pahalla päällä. Kun exä on jossain poissa, elämä tuntuu paljon aurinkoisemmalta, juttelen ja hymyilen enemmän. Asutaan siis toistaiseksi vielä yhdessä, exä etsii asuntoa.

Ja kyllä minä kaipaan ihan hirveästi miehistä kosketusta ja seksiä. Niin että aivan kipeää tekee välillä, kun näkee että joku pariskunta halaa toisiaan. Ap

13/13 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee lapsilisä puoliksi, ja kumpikin vastaa järjestämistään kuluista.

Minä maksan enemmän harrastuskuluja, ex-mies sitten muita menoja.

Elareita ei ole koskaan harkittu, kun käytännössä tilanne on reiluin näin.