Haluattekos tietää, miten iltapäivälehtien "uutiset" ja "artikkelit" syntyvät?
No, tässä esimerkki: http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-2000005063470.html
Minä olen valtion virastossa töissä, teen asiakirjahallintoon liittyviä sihteerin töitä. Minulla ei ole lapsia, ei edes kummilapsia. En ole koskaan ollut päiväkodissa töissä, enkä tiedä lasten hoitamisesta tai päiväkodin arjesta mitään. Minä osallistuin tällä palstalla päiväkotiaiheiseen keskusteluun, josta Iltasanomat teki juttunsa (tuo linkki yllä). Koska tähän aloitusviestiin en pysty korostamaan tekstiä, laitan muokatun tekstin kommenttiin. Kaikki korostetut tekstinpätkät ovat minun kirjoittamiani.
Kommentit (12)
Että juu, Iltasanomat, missä on mun palkka kirjoittamisesta? YLI PUOLET tuosta "artikkelista" oli minun kirjoittamaani. Ja kaikki ihan höpöhöpöä, vailla mitään totuuspohjaa. Kunhan aikani kuluksi suolsin ulos jotain.
Ei ole muuten ensimmäinen kerta, kun näitä minun höpöhöpökirjoituksiani lainataan iltapäivälehdissä. Pitäisikö vaihtaa alaa ja ryhtyä toimittajaksi? Olen siinä näköjään tosi hyvä, keksin uutisia ihan omasta päästä!
Ap
Pitää myös olla "iltapäivälehtien", kun nehän on kaupoissa jo aamulla.
Hyvä tapa opettaa av-mammoille vähän lähdekritiikkiä. Tänne voi kirjoittaa mitä tahansa, mutta jotenkin luulisi Iltasanomien ja Iltalehden tekevän juttuja joltain muulta pohjalta kuin trollikirjoitusten copypaste-menetelmällä.
Tää on siis samaa sarjaa kun "kynsi katkesi" tai "homo laihdutti 6 kiloa).
Juuri eilen mietin, miten monessa lehdessä on juttuja, mitkä melkein jokainen kirjoitustaitoinen pystyisi kirjoittamaan. Aina välillä törmää hyviinkin juttuihin, missä on selvitetty historiaa jne, mutta sitten on hirveä määrä juttuja, mitä kuka tahansa normi-ihminen pystyisi tekemään. Moni anonyymi blogistikin osaa kirjoittaa syvällisemmin ja aidommin, kuin monet nykyisten lehtien palkalliset toimittajat.
Itse vastailen noihin Ilta-Sanomien kommenttiosioon täysin puuta heinää ja provosoivaa, koska tiedän että ne valikoituu uutisiin. Mutta tämä on sitä halpaa journalismia, 5 centin journalismia.
Naurettavaa. Ja sitten jotkut vielä ostavat tuon lehden, lukevat sen ja uskovat, mitä siinä lukee.
Aargh. Idiootti kansa.
Sähän voisit ap harjoittaa tutkivaa journalismia enemmänkin ja tehdä virallisen jutun lehteen siitä, mitä on nykypäivän journalismi. Monesti noissa jutuissa otsikko ei edes vastaa tekstiä, käytetään kummallisia lauserakenteita ym.
Enemmän kiinnostaa miksi keksit tollasia älyttömyyksiä.
Mitä saat siitä?
Toki voit nytkin trollata. Jotkut vaan tekee niin.
Toivottavasti tästä joku oppii kuinka täällä ihan kaikki on pelkkää paskaa
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kiinnostaa miksi keksit tollasia älyttömyyksiä.
Mitä saat siitä?
Toki voit nytkin trollata. Jotkut vaan tekee niin.
Toivottavasti tästä joku oppii kuinka täällä ihan kaikki on pelkkää paskaa
Jaa-a. Ajankuluksi, omaksi huviksi. Aika harva tänne mitään oikeita asioita kirjoittelee.
Ap
Juu. Uskon ylläpidon olevan myös koettelemuksella.
1. Valittavat vanhemmat
Moni keskustelija mainitsee valittavat ja vaativat vanhemmat, jotka tarttuvat milloin mihinkin pikkuasiaan.
”Vanhemmat valittavat jostain asiasta, johon en itse voi vaikuttaa millään tavalla (kuten lapsen haalari on likainen, koska se istui kuraan – eikä sille ollut aamulla tuotu kurahousuja).”
”Emmin äiti sanoo, että päiväkoti on hukannut tytön lapaset. Tokihan niissä ei ollut nimikointia mutta lapaset Täytyy Löytyä. Piste.”
2. Hankalat varusteet
Päiväkotiarjessa rasittavat myös lapset, jotka tuodaan hoitoon hankalasti ja hitaasti puettavissa vaatteissa tai riittämättömissä varusteissa (esimerkiksi pillifarkuissa ja nahkatakissa, kuten eräs kommentoija kertoo). Päivävaatteet ovat sellaiset, ettei lapsi osaa niitä itse pukea. Kun yli 20 lasta on lähdössä pihalle, yhden pukemiseen saattaa tuhraantua kohtuuttomasti aikaa.
”Kirjaan ylös, että Jessicalle pitää pukea tänään kaikki villavaatteet + kuravaatteet ja kaulaliina pitää solmia tietyllä äidin näyttämällä tavalla.”
”Sillä (inhokkitytöllä) on tajuttoman hankalasti puettavat vaatteet, joita se ei tietenkään saa itse puettua ikinä. Talvikengät ovat nauhalliset ja niissä on vieläpä sellaiset metallikoukut kuten luistimissa! Pipo on solmittava ja aina se on joko liian löysä tai liian kireä lapsen mielestä. Vaatteissa on tuhat nappia ja vetoketjua ihmeellisissä paikoissa. Kuravaatteet ovat joka toinen päivä unohtuneet kotiin ja sitten kotoa valitetaan, kun vedenpitävä haalari ei ollutkaan vedenpitävä ja se pitää pestä ja kuivata.”
3. Lapset, jotka eivät saa nukkua päiväunia
Jotkut vanhemmat toivovat, että lasta ei nukutettaisi päiväunilla ollenkaan tai vain vähän aikaa, jotta illalla nukkumaanmenoaika ei venähdä. Se aiheuttaa hoitajille ylimääräistä päänvaivaa.
”Lasten ei anneta nukkua päiväunia (ymmärrän toki, jos illalla menee yli klo 21, mutta olenpa tavannut vanhempia, jotka haluaisivat lapset nukkumaan viimeistään klo 19 oman ajan takia).”
”Kärsivällisyyttä vaativat vanhemmat, jotka jaksavat vaativat tietyn pituisia päiväunia pikkupallerolle. Jos lapsia on ryhmässä 21 ja yhden lapsi saa nukkua 30 minuuttia, toisen 20 minuuttia jne. Tuottaa se haasteita etenkin päivinä, jolloin ei olla saatu sijaista, jos joku sairastunut. Lapset ovat itkuisia ja kärttyisiä, kun ne pakkoherätetään.”
5. Vanhemmuutensa hukanneet
”(Tyttö) on aina hyvällä tuulella, sillä on helpot vanhemmat (ovat aina kiitollisia ja iloisia kaikesta – ei ikinä mitään sanomista mistään), se on iso ja itsenäinen, sillä on aina oikeat ulkovaatteet mukana ja aina allekirjoitetut lupalaput ajoissa lokerossa. Se tykkää kaikesta ruoasta, nukahtaa helposti päiväunia (ja nukkuu 2 tuntia, eikä vanhemmat pakota vähentämään niitä!). Tytöllä on helposti puettavia ja riisuttavia vaatteita, jotka se osaa pukea itse. Kuomat ja pipo, jota ei tarvitse sitoa.”
Lastenhoitaja tai lastentarhanopettaja, mikä päiväkodin arjessa on raskainta? Millaisia vanhemmat ovat pahimmillaan? Millaisia ovat kivat vanhemmat ja lapset? Jaa kokemuksesi kommenteissa!
Anu Karttunen