Onko muita, joiden mielestä tämä suomalainen keskiluokkainen korkeakiiltovalkoinen sisustus on kamalan tylsä?
Siis ihan kun katselee lehdissä esitettyjä suomalaisia koteja, niin ei jaksa yllättyä. Samat jutut toistuvat kodista toiseen. Valkoista, korkeakiiltoista, modernia, pelkistettyä. Kaikkea voisi kuvailla kolmella sanalla: yllätyksellisyyden ja kerroksellisuuden puute. Designia ja kallistakin saattaa olla, mutta blaaah... Aina niin tylsää.
Onko oikeasti niin, ettei tavallisilla työssäkäyvillä suomalaisilla ole perintöesineitä, eri aikakausien huonekaluja, mielenkiintoisia mattoja jne? Edes värittömyys ei haittaa, esim. monet ulkomaiset hyvinkin vaaleasti ja neutraalisti sisustetut kodit näyttävät silti moniulotteisilta ja kerrostuneilta. Suomalaiset kodit myös näyttävät siltä, että niissä eivät asu persoonat vaan solumassat. Kirjahyllyt, taide-esineet jne. huutavat poissaolollaan. Ei ikeassakaan ole mitään pahaa, mutta jos koko koti näyttää siltä, että se voisi olla joku yksi katalogin sivu, on kokonaisvaikutelma tylsä. Suomalaisista kodeista puuttuu todella usein myös arvokas tuntu. Esim. kalliisti rakennettukin talo voi olla sisustettu tuohon samaan tyyliin.
Kommentit (9)
Ei tuo pelkästään suomalainen ilmiö ole.
https://www.google.fi/search?q=white+high+gloss+interiors&biw=1600&bih=…
Käytä hakua. Tämä tismalleen sama jauhanta on ollut jo tuhat kertaa.
Henkilökohtaiset esineet esim valokuvat poistetaan ettei kukaan tunnista niistä. Vaaleaa sävyä käytetään myös ns kartanoromantiikkaa suosivissa sisustuksissa.
Kun koteja dailataan myyntiin on valkoinen neutraali väri.
En tiennyt että se olisi jotenkin keskiluokkaista kun mielestäni sitä on tyrkytetty ihan kaikille. Mä olen aina inhonnut kiiltolisäätähänmikätahansaväri-juttua, koska se on hyvin epäkäytännöllinen.
Käsittääkseni valkoinen sohva on keskiluokkaisuuden merkki.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo pelkästään suomalainen ilmiö ole.
https://www.google.fi/search?q=white+high+gloss+interiors&biw=1600&bih=…
Juuri tätä tarkoitin. Valkoista lastulevyä. Jos ei lastulevyä, niin lastulevyn näköiseksi fiksattua tyyliä.
ap
Haluatko tulla meille kylään? Meillä löytyy mukavasti kerroksellisuutta esim. kylppäristä pyykkivuoren olkkariin ripusteltujen kuivuvien pyykkien muodossa. Juuri vieraillut vatsatauti loi pyykkivuorelle aivan uusia ulottuvuuksia, joten jatkettiin samaa teemaa myös aulan puolelle! Yllätyksellisyyttäkin löytyy yllin kyllin: Perinteinen "lego jalkapohjassa" onnistuu yllättämään lähes päivittäin, mutta myös luovempia ratkaisuja harrastetaan, kuten leipä sängyn alla ja pikkuauto sohvatyynyn välissä. Värikkyyttä tuovat kivasti myös punainen sekä violetti väriliitu tapetissa ja tussi kaapin ovessa.
Minä olen työni puolesta käynyt monessa kodissa, nimenomaan niissä, joita lehdissä esitellään. Itseeni vetoavat juuri ne kodit, joissa hyvä maku kohtaa elämän, kirjat, lasten lelut ja harrastustarvikkeet. Ne tuntuvat oikeilta kodeilta. Mutta monet asukkaat haluavat näyttää kuvissa julkisuudessa mieluummin sen tylsän senkin kuin rumpusetin.
Minua ärsyttää valkoinen väri. varsinkin kun kaikki ovat valkoista tai musta valkoista.
Yök!
Kodit pitäisi olla kotien näköisiä eikä ankeita toimistotiloja.