Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä freelancereita/pienyrittäjiä, jotka nauttii elämästään ja pärjää?

Vierailija
27.01.2017 |

Olen säästänyt nyt yli 4 vuotta n. 50% joka palkastani/kaikki lomarahat, bonukset ym. ja jäämässä nyt työttömäksi henkilöstövähennysten vuoksi. Tämä on ollut ilmassa jo pitkään, ei siis mikään yllätys. Olen opetellut pärjäämään hyvin vähällä ja rahaa on jäänyt säästöön sen verran, että pärjäisin ilman mitään tuloja tai tukia 2-3 vuotta. Loppupalkkanikin tulee olemaan normaalia suurempi, sillä se sisältää kaikki lomat ja maksamattomat kvartaalibonukset. Olen alkanut viihtymään yksikertaisten asioiden parissa. Puutarhailua, marjastusta, sienestystä, käsitöitä, ulkoilua ja ilmaisia kulttuuritapahtumia ja olen hyvä korjaamaan huonekaluja ja verhoilemaan niitä. Ajattelin jäädä kokonaan pois työelämästä ainakin joksikin aikaa. Töitä ei vaan ole ja ajatus virastorumbasta sekä jatkuvasta taistelusta työpaikoista tympii. Jos pärjäisinkin ihan omillani, en hakisi edes mitään tukia? Verhoilisin ja korjaisin sen verran, että jotain pientä saan itselleni lisätuloina, alle alvirajan luonnollisesti. Velkoja ei ole, asun vaatimattomasti pienessä talossa, joka ei paljoa vaadi kunnostusten osalta. Isompaan kaupunkiin on n. 45 minuutin matka linja-autolla ja kylässä kaikki tarvitsemani palvelut. Autoa en tarvitse, mutta jos joku tarve on, kyyti järjestyy. Osaan kasvattaa ja valmistaa itse ruokaa, säilöä ja leipoa. Veljeni on metsästysporukassa ja harrastaa kalastusta. Olen aina saanut häneltä niin paljon lihaa ja kalaa, etten paljoa ole viime vuosina itse ostanut. Veli sitten vastavuoroisesti on saanut hillot, marmeladit, pikkelssit, leivät, kakut ja muut leivonneiset tarpeensa mukaan minulta. Muutaman kanan voisin ottaa. Tauko työelämästä houkuttelisi, olen 44-vuotias. Haluaisin elää yksinkertaista ja stressitöntä elämää.

Onko täällä ketään sellaista, joka elää tällaisella tavalla? Tai sellaisesta haaveilevia? Olisi mukavaa vaihtaa ajatuksia.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeuttina voi olla vaikea brändätä, jos ei voi paljastaa liikaa henkilökohtaisia asioita.

Vierailija
22/31 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on maalla yhden naisen yritys. Ala on melko harvinainen, joten en voi enempää paljastaa. Teen töitä sellaisina kellon-/vuorokauden-/viikonaikoina kun haluan, ehkä parikymmentä tuntia viikossa. Lisäksi kerran tai kaksi viikossa piipahdus läheisessä kaupungissa.

Ihana vapaus! Tulot samaa luokkaa kuin virkamiehenä aiemmin. Nautin täysillä vapaudesta.

Mutta kuten joku sanoikin, yrittäjäasiakkaat ovat mullekin kaiken a ja o.  Markkinointiin ei tarvitse panostaa ja firmat maksavat laskunsa ajallaan.

Miinuksia: Koska työpaikka on kodin yhteydessä, työn ja vapaa-ajan erottelu on vaikeaa. Tosin tämä on niin mieleinen ala, että se ei ole suuri ongelma. Mutta lasten kotona ollessa (koululaisia) on kyllä melko mahdotonta keskittyä työhön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nautin, koska ei ole pakko saada tulosta aikaan. Puolison tulot riittävät enemmän kuin hyvin. Ironisesti tämän vuoksi minulla on varaa tehdä oman alan töitä. Olen taideterapeutti.

"Varaa tehdä oman alan töitä", hyvin sanottu!

T. Tanssija

Vierailija
24/31 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs läksitte hömppäalalle

Vierailija
25/31 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen muusikon töitä freelancerina. Opinnot vielä kesken. Välillä on rahasta tiukkaa mutta rakastan työtäni:) vakituista työpaikkaa kuitenkin loppupeleissä havittelen

Vierailija
26/31 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ammatinharjoittajana toiminimelläni 2-päiväistä työviikkoa ja loput ajasta käytän harrastuksiin ja  matkusteluun. Kuukauden verran vuodesta hoidan työni läppärillä ulkomailta käsin. 

Tällä tavoin tienaan keskimääräisen palkansaajan tienestit vuodessa. Tyydyn siihen, sillä niska limassa painamisesta on palkintona Suomessa vain kiristyvä veroprogressio. 

Ymmärrän, että tällainen ei ole mahdollista kuin pienelle osalle yksinyrittäjistä, mutta pitkäjänteisen ja päämäärähakuisen kouluttautumiseni johdosta asiantuntijaosaamiseni on sen verran kovaa luokkaa, että pystyn myymään sitä suht hyvään tuntihintaan.

Pienyrittäjät: arvostakaa itseänne ja osaamistanne ja miettikää, kuinka voitte kehittää palveluanne siten, että asiakas haluaa maksaa siitä kelvollisen korvauksen.  

Vierailija
27/31 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, verhoiluala vaatii pääomaa ja tiloja, onko sulla? Tilaisitko kaikki tarvikkeet kalliilla kotiinkuljetuksella ovelle, kun sulla ei ole autoa?

Vierailija
28/31 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
29/31 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ub

Vierailija
30/31 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minula on tuote, brändi, toimitila, nettisivut. Fb... asiakkaita ei.

Vierailija
31/31 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen yksinyrittäjänä viestintää ja markkinointia yritysasiakkaille. Tuon brändäyksen kanssa on vähän niin ja näin, että kannattaako se yksinyrittäjälle. Ainakin omat asiakkaani ovat tulleet henkilökohtaisten kontaktien kautta ja muuttuneet jatkuviksi asiakassuhteiksi, kun olen hoitanut hommani hyvin. Vaikea nähdä, että brändäämällä itseäni saisin enemmän/parempia töitä.

Nyt mulla on 4-5 hyvin kiinteää asiakassuhdetta ja työt sujuvat todella mukavasti. Töitä on koko ajan, myydä ei tarvitse, mutta työmäärä pysyy myös hallinnassa. Lomaa pystyn pitämään joka vuosi 6-8 viikkoa. Tulotasoni vaihtelee vuodesta toiseen, mutta 3-4 kertaa palkkatyön tuloihin olen päässyt joka vuosi.