Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä on varaa matkustaa?!

Vierailija
27.01.2017 |

Meillä bruttotulot yhteensä 7800€, pari lasta. Asuntolainaan joka kuukausi 2000€, harvoin varaa matkustaa.
Mistä te otatte rahat matkusteluun?

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti.Tiedän,että pk-seudulla ei ole järkeä ottaa asuntolainaa jos sitä ei maksa paria tonnia kuussa.Eli ei ole lainaa.Siihen meni jo miehen nettotulot heti.

Itse nettoan 1100€/kk ja matkustamme vuosittain ja myös kaukomatkoja.

ihan mielenkiinnosta, miksi ei kannattaisi? Me maksamme 850 euroa kuussa lainaa ja runsaat neljäsataa vastiketta. Vuokralla maksaisimme ihan varmaan saman verran. Lainaa ei ole enää jäljellä kovinkaan suurta osaa. Sitten meillä on aika mukava omaisuus kiinni kodissamme. Vuokralla asuessa ei olisi kertynyt mitään. 

Vierailija
62/70 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti.Tiedän,että pk-seudulla ei ole järkeä ottaa asuntolainaa jos sitä ei maksa paria tonnia kuussa.Eli ei ole lainaa.Siihen meni jo miehen nettotulot heti.

ihan mielenkiinnosta, miksi ei kannattaisi? Me maksamme 850 euroa kuussa lainaa ja runsaat neljäsataa vastiketta. Vuokralla maksaisimme ihan varmaan saman verran. Lainaa ei ole enää jäljellä kovinkaan suurta osaa. Sitten meillä on aika mukava omaisuus kiinni kodissamme. Vuokralla asuessa ei olisi kertynyt mitään. 

Pienillä tuloilla ei ole välttämättä järkeä, koska pitäisi myös olla sitten säästöjä mahdollisiin remontteihin.

Esim.putkiremontit ovat valtavan kalliita. Mutta ymmärrän toki kuinka hyvä on omistajien, ja monille se on hyvin tärkeää. Vanhempanikin ovat aina olleet omistusasujia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntolainan jälkeen ap:lla jää rahaa joka kuukausi 5800€. Mihin ne menee?

No vaikka veroihin. Verojen jälkeen ap:lle jää arviolta noin 5500 €. Siitä pois asuntolaina -2000 €, jäljelle jää 3500 €.

Muita menoja en tiedä, mutta arvataan:

- Muut asumiskulut: 200 €/kk (sähkö, vesi, kiinteistövero, pienet kodin korjaukset jne.)

- Kaksi autoa, lainanlyhennykset yhteensä: 400 €/kk

- Bensat, autoverot, korjaukset jne: 400 €/kk

- Vakuutukset 200 €/kk (Lapsivakuutukset, kaskot autoille, kotivakuutus jne)

- Lounaat töissä 2 x 20 krt/kk x 9 €/krt = 360 €/kk

- Ruoka ja muu päivittäistavara: 800 €/kk

- Lasten päivähoitomaksut 550 €/kk

- Harrastukset 100 €/kk (eli 25 €/kk/henkilö, eli jotain aika edullista)

- Vaatteet 200 €/kk (yrittävät olla säästeliäitä mutta on joku siistiä pukeutumista vaativa työ + ei aina aikaa etsiä kaikkea alesta/kirpparilta)

- Puhelimet, lehdet, netti: 70 €/kk

- Huvit 100 €/kk (ulkona syöminen, elokuvat, kylpylä, uimahalli, kampaaja jne.)

- Sekalaiset 300 €/kk (lasten synttärit, lahjat sukulaisten juhliin, sisustus, kodinkoneet, tietokoneet, silmälasit, meikit jne, jne.)

YHT: 3610 €/kk

Meni siis helposti 110 €/kk miinukselle, vaikka mielestäni tuo ei ollut mikään erityisen ökybudjetti ns. keskiluokkaiselle perheelle, vaikka ei toki mikään säästöbudjettikaan.

Isoimman asian tuossa tekee kallis asuminen + oletettu tarve kahdelle kunnollisella autolle + päivähoitomaksut. Nämä vievät yhteensä jo lähes 4000 €/kk. Tämä yhdistettynä työssäkäyvän lapsiperheen arkeen tarkoittaa, ettei kaikessa ehdi etsimään edullisinta ratkaisua, jolloin menee rahaa kaikkeen muuhun helpommin.

No minusta tämmöinen budjetti kuulostaa juuri siltä että lähes jokaisesta kohdasta olisi nipistettävissä pienellä suunnittelulla 10-100e/kk. Ne säästöön->matkoille.

-2000e/kk asuntolainaan kuulostaa todellapaljolta. Muualla kuin pk-seudulla tuolla on maksettu jo omakotitalo reilusti alle kymmenessä vuodessa. Jos taas asuu pk-seudulla, voisi toisesta autosta luopumista harkita tai ainakin vaihtamista halvempaan (hinnaltaan ja kuluiltaan). Aika törkeät nuo autokulut nimittäin.

-400 euroa työpaikkalounaisiin? Ottakaa joka toinen päivä eväät, tai edes joka kolmas päivä.

-Jos molemmat aikuiset syövät lounaan ulkona ja lapset päivähoidossa, niin 800euroa ruokakauppaan ja taloustavaroihin on aivan absurdi summa. Tästä on todella helppo nipistää ainakin muutama satanen mistään tinkimättä. Etenkin kun ilmeisesti meikit, hygienia, kodintavarat yms menevät vielä toisesta budjetista.

-600 euroa vaatteet/huvit/sekalaiset. Kuulostaa paljolta suhteutettuna siihen että 800e meni jo "taloustavaroihin". Säästöön ainakin 100e.

Vierailija
64/70 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansaneläkeläinen. Poikkeuksellisesti en  katkera, olen hyvin nöyrä j a kiitollinen saavastamani avusta. Olikohan poikkeuksillisen hyvää  pilveä

Vierailija
65/70 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on töissä ja minä työtön, nettotulot noin 6100€/kk. Lapsia on yksi. Asuntolainaa lyhennetään 1000€/kk, korkoihin menee lisäksi alle 100€. Ollaan matkusteltu vähän fiiliksen ja tarjouslentolippujen mukaan. Viimeksi oltiin hiihtolomalla Japanissa ja vaikka maksettiin myös oman teinin bestis mukaan, viikon reissun lento- ja junaliput (shinkansen) ja majoitus maksoi meiltä neljältä vain 4000€. Minusta varsin kohtuuhintainen reissu neljältä aikuisen hintaiselta matkustajalta.

Kun lapsi oli pieni, teimme muutaman reissun yhdistettynä miehen työmatkoihin. Kun työnantaja maksoi miehen lennot ja majoituksen viikon ajalta, niin meille jäi maksettavaksi vain minun ja tytön lennot ja töiden jälkeisen viikon lomamajoitus. Aika paljon halvempi matkustaa tuolla systeemillä kuin maksaa koko perheen lennot ja majoitus koko ajalta.

Ensimmäiset 10 vuotta meidän perhe eli ilman autoa. Silloin miehelläkin oli paljon pienemmät tulot, mutta autottomina meillä oli silti varaa matkustaa. Kotimaanmatkoja on tehty vasta auton hankkimisen jälkeen, koska ulkomaanmatkat tulee autottomalle halvemmaksi.

Vierailija
66/70 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli varaa matkustaa opiskelijanakin.

Opintotuki 460 e

Palkka 100-700 e

- vuokra 430 e

- laskut 60 e

- matkakortti 25 e

Kyllä siinä jäi kun en ryyppännyt ikinä tai shoppaillut lähes yhtään. Joskus laina ja lomarahat auttoi myös.

Vierailija
67/70 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa n. 1400 e ja minä olen tienannut n. 900 e.

Vuokra 850 e. Eli käteen jää helposti yli tuo tonni, ei tää nyt vaikeeta ole vaikka alipalkattuja ollaankin. 😂😂😂

Vierailija
68/70 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia, autoa, asuntolainaa, kalliita harrastuksia, ym. ja ruokakulutkin pienet. En ostele vaatteita, laukkuja, jne. Hiukset leikkaan aina itse. Matkustelisin onnesta soikeana, jos tienaisin esim. 2000 e /kk. Nyt minulla jää n. 1200 euron nettotuloista vuokran ja laskujen jälkeen n. 300 e elämiseen (ruoka yms), eli rn pysty valitettavastu matkustelemaan. En odannut arvata, että maisterina tienaan niin huonosti :D Noh, ehkä vielä joskus onni kääntyy.

Vierailija
69/70 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka n. 1300-1400e/kk.

Vuokra 630e/kk. Matkakortti 50e/kk. Sähkö n. 20e/kk. Netti 14e/kk. 68e/kk opintolaina.

Ei lapsia. Lemmikin annoin pois. Ei vakuutuksia, paitsi nyt vuoden mittainen matkavakuutus, jonka otin kun kävin kaukokohteessa.

Ei tilauslehtiä, ei telkkaria. Puhelimen sain lahjaksi. Huonekalut olen ostanut käytettynä tai saanut. Samoin kodinkoneet.

Vaatteita saan henkilökunta-alennuksen kanssa työpaikaltani. Niihin on kyllä alkanut mennä rahaa.

Kaukomatkaa varten säästin 100e/kk noin kahden vuoden ajan. Siihen sisältyi lennot, asuminen 2vkoa kielikursseineen. Vakuutukset ja rokotukset, uuden matkalaukun ostin anttilan loppuunmyynnistä.

Tarkoitus olisi mennä nyt kevään-kesän aikana jonnekin lämpimään, mutten tiedä onko varaa.

Teen ylitöitä, myyn kaiken minulle tarpeettoman. Hoidan muiden koiria rahaa vastaan, kasvatan huonekasveja pistokkaista ja myyn ne. Pienistä kympeistä säästää aika hyvin niitä päivittäisiä menoja vastaan.

En juo alkoholia juuri ikinä, en polta enkä juo kahvia.

Harrastukset yritän pitää aika edullisina, maksoin kaverille, että tekee treeniohjelman ja sitä olen nyt tehnyt puolen vuoden ajan kotona. Lisäksi on kahvakuula, jooga, pyöräily ja muu halpa liikkuminen.

Vierailija
70/70 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienillä tuloilla ei ole välttämättä järkeä, koska pitäisi myös olla sitten säästöjä mahdollisiin remontteihin.

Esim.putkiremontit ovat valtavan kalliita. Mutta ymmärrän toki kuinka hyvä on omistajien, ja monille se on hyvin tärkeää. Vanhempanikin ovat aina olleet omistusasujia

No totta on kyllä että asuntokaupan kannattavuus riippuu siitä missä vaiheessa asunnon ostaa. Me ostimme ensimmäisemme halvempien hintojen aikaan ja kyllä todellakin kannatti.  Putkirempat ovat varsinkin kivisissä kerrostaloissa tosiaan kalliita eikä niistä yleensä saa myydessä rempan hintaa pois, joten kannattaa mieluummin ostaa hiljattain putkirempattu. 

Asunnon omistaminen sinänsä ei ole minulle ollut koskaan erityisen tärkeää, esim.minkään statuksen tai sellaisen takia. Se on vaan kertakaikkiaan tuntunut järkevämmältä vaihtoehdolta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän