Miksei Suomen autokantaa uudisteta "vero-alella"?
http://www.iltalehti.fi/autot/201701272200060917_au.shtml
Yhden vuoden ajan voisi olla roimasti alemmat verot, tai edes niin alhaiset että hinnat tippuisivat Saksan tasolle. Edelleen ihmiset ostavat KÄYTETTYJÄ autoja sieltä asti, koska se tulee SILTI halvemmaksi kuin ostaa Suomesta, vaikka maahan tuotavaa autoa verotetaankin sillä perusteella, mitä vastaavat autot maksavat Suomessa eli kauppa on oikeastaan +-0 matkakuluineen kaikkineen.
Kuvitelkaa sitä tungosta ja huumaa mikä autokaupoissa vallitsisi. Veikkaan että valtio saisi alennuksesta huolimatta ennätyssuuret verotulot autoverojen osalta tuollaiselta vuodelta. Autokaupat kiittäisivät. Jopa naapurimaista tultaisi tänne auto-ostoksille. Sitten pitäisi korvamerkitä määrärahat teiden kunnostukseen etteivät uudet automme menisi heti rikki näillä teillä. Vanhat autot romuttamolle ja niilläkin menisi hyvin! Hiilidioksidi-päästöt pienenisivät. Jos vielä polttoaineveroa alennettaisiin, ihmiset hullaantuisivat siitä ja alkaisivat taas liikkua ja uskoa parempaan. Kuljetusala piristyisi jolloin postimaksut alenisivat jne jne jne..!
Eikö hyvän kierteen ketju voisi joskus alkaa toisesta päästä yhteiskuntaa? Kun ei niitä innovaatioita ja uusia Nokioita ainakaan tässä kurjistamispolitiikassa synny.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Entäs ne, joiden pitäisi päästä eroon siitä vanhasta autostaan? Jos autovero pienenisi/poistuisi, sen vanhan auton arvo romahtaisi joten se uuden auton pienemmästä autoverosta saatava hyöty jäisi melko olemattomaksi...
Auton arvo nyt muutenkin romahtaa puoleen ajettaessa liikkeen portista ulos. Kehnompaa sijoituskohdetta ei taida ollakaan.
Mitään isoja veroratkaisuja ei pitäisi tehdä vuoden määräajaksi. Markkinahäiriöt ovat väistämättömiä.
Naapurimaista tuleva autonostaja saa jo nyt ostaa autonsa täysin verotta suomalaisesta autokaupasta. Mutta samoja autoja saa myös heidän omista maistaan joten suomeen autokaupoille tulossa ei ole mitään järkeä.
Minä uskon että kysyntää riittäisi kuitenkin myös niille vanhemmille autoille. Niinhän niitä on myynnissä nytkin ja ne menevät vieläpä kaupaksi. Tänäänkin joku ostaa vuoden 1998 VW Polon ehkä hintaan 800 euroa. Jos autoveroale toteutuisi, samainen Polo maksaisi enää ehkä 500 ja joku edelleen olisi valmis maksamaan siitä sen hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs ne, joiden pitäisi päästä eroon siitä vanhasta autostaan? Jos autovero pienenisi/poistuisi, sen vanhan auton arvo romahtaisi joten se uuden auton pienemmästä autoverosta saatava hyöty jäisi melko olemattomaksi...
Auton arvo nyt muutenkin romahtaa puoleen ajettaessa liikkeen portista ulos. Kehnompaa sijoituskohdetta ei taida ollakaan.
No kuka nyt autoon sijoittaisikaan??? Mutta ylipäänsä jos nyt saisi vanhasta autosta esim. 15000 e vaihdossa, veroalen jälkeen 8000e ja vastaavasti uusi auto olisi esim. 9000 e halvempi, niin hyöty aika minimaalinen ja se tuskin innostaisi ketään autoaan uudempaan vaihtamaan.
Kerrotko lisää markkinahäiriöistä mitä sinulle tulee mieleen? Opiskelen yhteiskunta-alaa ja minua kiinnostaa tämä skenaario kovasti ja haluaisin tietää konkreettisesti mihin mahdottomuuteen se kaatuisi.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko lisää markkinahäiriöistä mitä sinulle tulee mieleen? Opiskelen yhteiskunta-alaa ja minua kiinnostaa tämä skenaario kovasti ja haluaisin tietää konkreettisesti mihin mahdottomuuteen se kaatuisi.
Ap.
No jos vuosi 2018 olisi matalan autoveron vuosi, autokauppa kävisi kuumana ja alalla tarvittaisiin lisää työvoimaa ja muuta kapasiteettia. Mitä alalla tapahtuisi vuonna 2019, kun autokauppa loppuisi lähes kokonaan? Alkaisivatko autoilijat odottaa seuraavaa alevuotta ja pitäisivät vanhoja autojaan vuodesta toiseen sitä odotellessaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs ne, joiden pitäisi päästä eroon siitä vanhasta autostaan? Jos autovero pienenisi/poistuisi, sen vanhan auton arvo romahtaisi joten se uuden auton pienemmästä autoverosta saatava hyöty jäisi melko olemattomaksi...
Auton arvo nyt muutenkin romahtaa puoleen ajettaessa liikkeen portista ulos. Kehnompaa sijoituskohdetta ei taida ollakaan.
No kuka nyt autoon sijoittaisikaan??? Mutta ylipäänsä jos nyt saisi vanhasta autosta esim. 15000 e vaihdossa, veroalen jälkeen 8000e ja vastaavasti uusi auto olisi esim. 9000 e halvempi, niin hyöty aika minimaalinen ja se tuskin innostaisi ketään autoaan uudempaan vaihtamaan.
Se arvo kuitenkin putoaa jatkuvasti, eli jos ei vaihda niin vuoden kuluttua siitä saa pari tonnia vähemmän. No ainahan voi ajaa sen loppuun asti ennen uuden hankintaa.
Helpompi olisi uudistaa romutuspalkkio. Siten saataisiin myös pois liikenteestä iäkkäitä ja huonokuntoisisia autoja samalla kun ne korvattaisiin uusilla ja turvallisilla.
Entäs ne, joiden pitäisi päästä eroon siitä vanhasta autostaan? Jos autovero pienenisi/poistuisi, sen vanhan auton arvo romahtaisi joten se uuden auton pienemmästä autoverosta saatava hyöty jäisi melko olemattomaksi...