8 v lapsi tosi huono piirtämään
Miten piirtämistä voisi opettaa? Vai ovatko toiset vaan huonoja piirtämään?
Kommentit (13)
Mä oon 36-vuotias enkä osaa piirtää kuin ehkä tikku-ukon enkä sitäkään kunnolla.
Olen 35 ja huono piirtämään. Veljentyttö (12) piirtää paremmin.
Eiköhän sitäkin taitoa voi kehittää harjoittelemalla. Mitään supertaiteilijaa lapsesta ei silti välttämättä tule.
Piirtämään oppii piirtämällä. Ainoastaan joku hahmotushäiriö (vaikea nähdä mihin pitää piirtää se seuraava viiva jotta viivoista yhdessä tulee joku kuvio) voi hankaloittaa tätä.
Anna lapsen piirtää mitä haluaa ja omalla tasollaan niin siitä se sitten kehittyy. Tietysti voit myös opettaa lasta ja opettaa erilaisia "kikkoja" (johonkin tähden piirtämiseen tai kasvojen piirtämiseen).
Mutta mikäli lasta ei piirtäminen kiinnosta, onko pakko piirtää? Ei kovin moni lapsi osaa soittaa edes pianoa enkä ole koskaan kuullut yhdenkään vanhemman valittelevan tätä asiaa. Mielestäni piirtäminen on ihan samanlainen taito. Ihana jos siitä pitää, mutta täysin turha että siitä pitäisi stressata.
Hyvät piirtäjät osaa piirtää hyvin jo heti synnyttyään. Huonot ei koskaan opi piirtämään hyvin.
Paras tapa opettaa piirtämistä on kopioiminen. Ensin kopioi piirtämällä helppoja kuvia ja sitä mukaa kun kehittyy niin vaikeampia . Monet taiteiljat ennenvanhaan eivät saaneet tehdä omia töitä ennenkuin osasivat matkia suuria taiteiljoita hyvin. Alussa omasta päästä, omien juttujen piirtäminen ei kehitä paljoakaan.
Hyvät välineet voi innostaa piirtämään. Muuten piirtämisessä harjaantumiseen taitaa auttaa vain se, että piirtää paljon. Todennäköisemmin tulee piirrettyä paljon, jos on tarjolla erilaisia materiaaleja ja oppii eri tekniikoita.
Itse olin lapsena korkeintaan keskinkertainen piirtäjä, mutta tosi hyvä muotoilemaan esim. savesta tai muovailuvahasta.
Piirtämistaidon paraneminen on aivojen kehitystä, jota saa aikaan vain harjoittelu. Huonostakin piirtäjästä voi tulla mestari harjoittelemalla. Käden, silmän ja aivojen yhteistyötä tarvitaan monessa ammatissa.
Tarkoitatko siis että piirustukset on vaan harjoittelun puutteen takia huonoja, vai että lapsella on oikeasti joku hahmotushäiriö?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko siis että piirustukset on vaan harjoittelun puutteen takia huonoja, vai että lapsella on oikeasti joku hahmotushäiriö?
Ei ole mitään hahmotushäiriötä.
Piirtämään oppii piirtämällä. Piirrä mielenkiintoisia aiheita erilaisilla tekniikoilla. Käytä kuvia mallina tai piirrä ihan mitä vain ympärillä näkyy.
Kuka on arvioinnin tehnyt? Asiantuntija?
Lapseni ollessa päiväkodissa sanoi esikoulun lastentarhanopettaja vähän kuin lohduttaen että mutta onhan lapsi ihan hyvä siinä musiikissa......
No. Ylioppilastodistuksen keskiarvo oli 9.6. Ja on hän hyvä siinä musiikissakin.
Eli älä vedä mitään johtopäätöksiä vaan kannusta lasta. Se vielä puuttuisi että moitit häntä että oletpa huono tee uudelleen. Ei lapsia sellaisille vanhemmille......
Kokeilepa sellaista että ostat paksua akvarellipaperia ja hankit nestemäisiä vesivärejä (ei nappeja), kastelet paperin sienellä ja annat lapsen vedellä paperille mitä haluaa. Tulos näyttää aina hyvältä. Siitä se lähtee. Pikkutarkka ääriviivapiirtäminen on vaativa laji. 8v on vielä pieni, anna hänen leikkiä väreillä. Kokeile esim. Stockmar-värejä (kuultomaalaukseen).
Myöhemmin mallista jäljentäminen toimii myös.
Hanki myös kunnon pensselit (ei mitään muovikarvaa) ja hyviä kyniä ja papereita. Lapsille aina tyrkytetään madeinchina-muovikamaa niin soittimissa kuin piirustus- ja maalausvälineissä eivätkä he opi tuntemaan onnistumisen iloa kun surkeilla välineillä ei nyt vaan saa mitään kunnollista aikaan.
Ei kaikki vaan ole lahjakkaita, itse olen 28 vuotias ja edelleen huono piirtämään.