Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väsymys ja siitä seuraava ärtymys

Vierailija
26.01.2017 |

Ei tässä oo mitään kivaa. Koko aja väsyttää, heräilen öisin ja nukahtaminen kestää, aamuisin nousen väkisin ylös etten makoile koko päivää. Pinna on kireällä, äskenkin lenkillä ärisin koirallemme kun ei heti paskantanut. Olen lopettanut mirtazapiinin käytön jouluna.

Millä saisin itseni virkeämmäksi, ja nukkumaan paremmin?

Energiaa on eniten pari tuntia aamupuuron jälkeen, iltapäivisin olen ihan tööt ja illalla jonkun aikaa virkeämpi.

Neuvoja hyvistä lounaista/välipaloista otetaan myös vastaan.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon ruumiillinen väsymys. Liiku enemmän.

Vierailija
2/28 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran kanssa tulee liikuttua ja (aamupäivisin) kaupassa käytyä.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen ruokavaliosi on?

Vierailija
4/28 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös ollut väsymys ongelmana, vuosikausia oikeastaan, mutta viime viikkoina/kuukausina tuntuu olleen pahempaa, pitkitän sängystä nousua aina aamuisin (aamupäivisin oikeastaan). Kun seison, niin tuntuu ettei jaksaisi pystyssä pysyä, mutta se tunne helpottaa joksikin aikaa, kun on seissyt kauemmin. Mutta jos seison kauan, vaikka pari tuntia, niin rupeaa heikottaa ja "huojuttaa", tuntuu ettei pysyisi pystyssä, vaan pitää saada istua tai, jos olen kotona, niin menen joskus ihan makuulle.

Syön vaihtelevasti, joskus terveellisemmin, joskus epäterveellisemmin. Väsyttää ruokavalinnoista huolimatta, mutta jos syön oikein epäterveellisesti herkkuja, niin väsymys on tietysti paljon pahempaa, vaikka siinä aluksi tuleekin hetkeksi sellainen innostunut, "energinen" olo.

Liikunnasta en saa nautintoa. Jos on liian rasittavaa, niin alkaa heikottaa. 10 - 15 minuutin kevyt lenkki tuo paremman fiiliksen (vaikkei tosiaan mitään euforiaa) kuin rasittava liikunta, vaikka terveyden vuoksi pitäisi kuulemma harjoittaa sitä rasittavaa liikuntaa. Mutta kun siitä ei tule hyvä olo. Mistään liikunnasta ei tule minulle sellainen olo, että haluan lähteä myöhemmin uudestaan, vaan olen ainoastaan tyytyväinen, että se on ohi.

Kilpirauhasarvoissa oli joskus jotain häikkää, mutta asian käsittely jäi, käyn ensi viikolla gynellä, niin taidan kysyä siltä, että voisinko käydä taas labrassa tutkituttamassa nuo arvot. En jotenkin viitsi mennä pelkän väsymyksen takia lääkärille. Tästä tullut niin pysyvä osa elämää, että vaikea pitää minään vakavana asiana. Jaksan käydä kaupassa kuitenkin.

Vierailija
5/28 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Jep. Joten: liiku enemmän. Oikeasti, auttaa nukkumiseen paremmin kuin mikään muu.

Vierailija
6/28 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kehno, siinä olisi parantamisen varaa. Aamuisin puuro, ja ennen kunnon päiväruokaa tulee syötyä lounaaksi/välipalaksi valmislaatikoita kunnes parempi puolisko kotiutuu. Päiväruuan jälkeen napostelen illalla ruisleipää erilaisen täyttein, välillä myös jugurttia myslillä ja toisinaan teen iltapalaksi puuron. Syön iltapäivisin liian tiuhaan, koska yritän ruualla saada energiaa siinä oikein onnistumatta.

Ensiviikolla on 5pvän kuntoutusjakso ja pitäisi jotenkin sopeutua siihen päivä - ja ateriarytmiin, tulee kyllä omat eväätkin tarpeeseen.

-ap

Vierailija
7/28 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko tarpeeks ravintoa?

Proteiinia joka päivä / joka aterialla? Samoin kasviksia runsaasti?

Vierailija
8/28 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös ollut väsymys ongelmana, vuosikausia oikeastaan, mutta viime viikkoina/kuukausina tuntuu olleen pahempaa, pitkitän sängystä nousua aina aamuisin (aamupäivisin oikeastaan). Kun seison, niin tuntuu ettei jaksaisi pystyssä pysyä, mutta se tunne helpottaa joksikin aikaa, kun on seissyt kauemmin. Mutta jos seison kauan, vaikka pari tuntia, niin rupeaa heikottaa ja "huojuttaa", tuntuu ettei pysyisi pystyssä, vaan pitää saada istua tai, jos olen kotona, niin menen joskus ihan makuulle.

Syön vaihtelevasti, joskus terveellisemmin, joskus epäterveellisemmin. Väsyttää ruokavalinnoista huolimatta, mutta jos syön oikein epäterveellisesti herkkuja, niin väsymys on tietysti paljon pahempaa, vaikka siinä aluksi tuleekin hetkeksi sellainen innostunut, "energinen" olo.

Liikunnasta en saa nautintoa. Jos on liian rasittavaa, niin alkaa heikottaa. 10 - 15 minuutin kevyt lenkki tuo paremman fiiliksen (vaikkei tosiaan mitään euforiaa) kuin rasittava liikunta, vaikka terveyden vuoksi pitäisi kuulemma harjoittaa sitä rasittavaa liikuntaa. Mutta kun siitä ei tule hyvä olo. Mistään liikunnasta ei tule minulle sellainen olo, että haluan lähteä myöhemmin uudestaan, vaan olen ainoastaan tyytyväinen, että se on ohi.

Kilpirauhasarvoissa oli joskus jotain häikkää, mutta asian käsittely jäi, käyn ensi viikolla gynellä, niin taidan kysyä siltä, että voisinko käydä taas labrassa tutkituttamassa nuo arvot. En jotenkin viitsi mennä pelkän väsymyksen takia lääkärille. Tästä tullut niin pysyvä osa elämää, että vaikea pitää minään vakavana asiana. Jaksan käydä kaupassa kuitenkin.

Osa on kuin suoraan omasta suustani. Kaupassa ym asioidessani en tykkää seisoa paikallaan kovin pitkään (alkaa huojuttaa), vaan vaihtelen painoa jalalta toiselle ja yritän muutenki hoitaa asioinnin nopeasti. Yks päivä teki mieli nukahtaa kaupan kassajonoon, mutta heti ulospäästyä piristyi vähäsen.

Mä en ole koskaan tykännyt liikunnasta, varsinkin koululiikuntatunnit oli jotain kammottavaa. Kävellä tykkään koska rakastan valokuvata ja on koira, mutta kondromalasiapolvet ja huonosti hoidettu nilkka vaivaavat mitä enemmän liikkuu.

En ole lääkärissä käynyt nyt väsymyksen vuoksi, en edes tiedä miten avautuisin siellä ilman naurunalaiseksi joutumista.

Tsemppiä sulle.

-ap

Vierailija
9/28 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Jep. Joten: liiku enemmän. Oikeasti, auttaa nukkumiseen paremmin kuin mikään muu.

Voisin ainakin koettaa vaikka iltaisin tehdä pidemmän lenkin koiran kanssa. Tai iltapäivällä.

-ap

Vierailija
10/28 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin syön, joidenkin mielestä liikaakin kun en millään voi kuluttaa sitä kaikkea kun liikun vähän (olen silti normipainoinen). Mistä kaikesta proteiinia tulee? Kasvikset eivät oikein maistu, niistäkin lähinnä kurkku. Ja tomaatti sekä paprika.

-ap

Vierailija
11/28 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin syön, joidenkin mielestä liikaakin kun en millään voi kuluttaa sitä kaikkea kun liikun vähän (olen silti normipainoinen). Mistä kaikesta proteiinia tulee? Kasvikset eivät oikein maistu, niistäkin lähinnä kurkku. Ja tomaatti sekä paprika.

-ap

Proteiinia saa ainakin eläinkunnan tuotteista: lihoista, kalasta, kanasta, kananmunasta. Maitotuotteistakin. (Joistakin kasvikunnan tuotteistakin kyllä saa, mutta ei varmaan kannata syödä sellaista mistä ei tykkää.)

Kasveja voi vaihdella ja niistäkin voi eri juttuja tehdä, itse en esim. tykkää pelkistä kasveista tehdyistä salaateista, mutta jos teen vaikka kanasalaattia (josta on kiva löytyää kanapaloja), niin samalla tavallaan huijaa itsensä syömään kasviksia. Keitoissa sama juttu.

Vierailija
12/28 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Proteiinia saa ainakin eläinkunnan tuotteista: lihoista, kalasta, kanasta, kananmunasta. Maitotuotteistakin. (Joistakin kasvikunnan tuotteistakin kyllä saa, mutta ei varmaan kannata syödä sellaista mistä ei tykkää.)

Kasveja voi vaihdella ja niistäkin voi eri juttuja tehdä, itse en esim. tykkää pelkistä kasveista tehdyistä salaateista, mutta jos teen vaikka kanasalaattia (josta on kiva löytyää kanapaloja), niin samalla tavallaan huijaa itsensä syömään kasviksia. Keitoissa sama juttu.

Maitotuotteita menee vaihtelevasti, päivittäin ihan maito, jugurtti, juusto, ja välillä esim. rahkaa tai viilejä. Kalaa en syö, paitsi kirjolohipyöryköitä ja kalapuikkoka, ja kananmuna on ollut inhokki lapsuudesta asti (ehkä sitä voisi maistaa nyt aikuisiällä). Lihapullat, nakit, makkarat, jauheliha, niitä tulee käytettyä.

Salaattia on pitänyt tehdä mainitsemallasi tavalla, josko sitä saisi aikaiseksi kokeilla ensikuun puolella. Sen kaverina varmaan hyvä syödä esim.ruisleipää?

-ap

Vierailija
13/28 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

:/

Vierailija
14/28 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa.

Vierailija
15/28 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyt minäkin olen, ollut aina. Ei siis varmaanmuuta syytä kuin huonot geenit. Töissä ollessa piti joskus ruokkiksella mennä autoon päiväunille, töistä kotiin ajaessa pysähtyä levähdyspaikalle. Nyt olen työtön ja nukun 12h yöunet, joskus vielä tovin iltapäivälläkin. Väsymys iskee kuin musta viitta välillä päälleni.

Vierailija
16/28 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikuntaa.

Harrastin joskus tanssia mutta siitäkin tuli stressi kun en jaksanut harkoissa olla ellen saanut nukuttua päiväunia töiden jälkeen. Olin muutoin kuin muumio. T. Levähdyspaikalla nukkuja.

Vierailija
17/28 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsynyt minäkin olen, ollut aina. Ei siis varmaanmuuta syytä kuin huonot geenit. Töissä ollessa piti joskus ruokkiksella mennä autoon päiväunille, töistä kotiin ajaessa pysähtyä levähdyspaikalle. Nyt olen työtön ja nukun 12h yöunet, joskus vielä tovin iltapäivälläkin. Väsymys iskee kuin musta viitta välillä päälleni.

Minäki oon työtön. Väsyttää liki 24/7. Pieniä piristyshetkiä tulee. Ei tää oo yhtään kivaa :(

-ap

Vierailija
18/28 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

:(

Vierailija
19/28 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kehno, siinä olisi parantamisen varaa. Aamuisin puuro, ja ennen kunnon päiväruokaa tulee syötyä lounaaksi/välipalaksi valmislaatikoita kunnes parempi puolisko kotiutuu. Päiväruuan jälkeen napostelen illalla ruisleipää erilaisen täyttein, välillä myös jugurttia myslillä ja toisinaan teen iltapalaksi puuron. Syön iltapäivisin liian tiuhaan, koska yritän ruualla saada energiaa siinä oikein onnistumatta.

Ensiviikolla on 5pvän kuntoutusjakso ja pitäisi jotenkin sopeutua siihen päivä - ja ateriarytmiin, tulee kyllä omat eväätkin tarpeeseen.

-ap

Noilla syömisillä ei olekaan ihme, että väsyttää.

Vierailija
20/28 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on todennäköisesti puutetta kaikenlaisista vitamiineista ja hivenaineista ja etenkin raudasta sekä omegakolmosista. 

http://terveyskirjat.fi/hengastytko-helposti-sydan-tykyttaa-vasyttaa-hu…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän