Hyviä kokemuksia elämäntaparemontista eikä mitään tappolaihareita
Olen nainen 27 v nyt sairauslomalla ollut pari vuotta (ei johdu mun ylipainosta). Aloitin elämäntapamuutoksen vuoden 2016 alussa. Painoin silloin 137kg ja olen 155cm pitkä.
Eilen kävin vaakalla kuten aina keskiviikkona ja ilokseen voin kertoa että paino on nyt vähän yli vuodessa tippunut kokonaista 6,5 kg! Vaaka todella näytti 130,5 kg!
Eli tsäännssit on hyvät että saavutan pian mun ensimmäisen tavoitteen eli alle 120 kg painon. Jopa ehkä seuraavan kuulauden aikana.
Joku voi ajatella etteihän tuo 0,5 kg kuussa painon tiputtaminen ole paljoa mutta kuten sanoin olen tekemässä täydellistä elämäntaparemonttia jonka toteutan vaiheittain.
Nyt olen ekassa vaiheessa eli opettelemassa syömään terveellisesti hyvää kotiruokaa herkkujen ja ahmimisen sijaan. Täytyy sanoa, että vaikeaa on ollut ja paljosta oon saanut kieltäytyä. Syön noin 2500 kaloria päivässä mutta joskus olen antanut luvan herkutella ja syönyt esim pannullisen pitsaa. Laittilimuja ja kahvia juon niin paljon kuin haluan.
Liikuntaa olen lisännyt vaiheittain, eli kun aloitin, tein kaksi kertaa viikossa puolen tunnin kävelylenkin. Kolmen kuukauden kuluttua tein kolme puolen tunnin lenkkiä ja puolen vuoden kuluttua kolme kertaa 45 minuuttia jne jne.
Nyt aloitin vesijumpam kerta viikko.
Tärkeintä on ettei asioita tee liian nopeasti ettei elimistö mene shokkiin ja lopeta laihtumista.
Haen todellakin pysyvää painon pudotusta en mitään jojoilua.
Kommentit (18)
Kirjoitusvirhe: eka tavoite on alle 130, ei alle 120 kg! Ap
Mikä sinun lopullinen tavoitepaino on?
Minä vaihdoin ruokavalioksi vhh:n. Se on mun elämäntapamuutos ja jatkunut jo monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Noin 55 - 60 kg. Ap
Minä päätin ryhtyä kasvissyöjäksi ja muutenkin muuttaa suhdettani ruokaan askeettisemmaksi. Jätin lihojen lisäksi myös maitotuotteet pois, koska monissa kasvisruuissa on paljon juustoa. Painoni on pudonnut kahdessa kuukaudessa 4 kg.
Vierailija kirjoitti:
Minä päätin ryhtyä kasvissyöjäksi ja muutenkin muuttaa suhdettani ruokaan askeettisemmaksi. Jätin lihojen lisäksi myös maitotuotteet pois, koska monissa kasvisruuissa on paljon juustoa. Painoni on pudonnut kahdessa kuukaudessa 4 kg.
Kauanko aiot jaksaa pelkillä kasviksilla? Mitkä on sun tavoitteet esim painon suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Minä vaihdoin ruokavalioksi vhh:n. Se on mun elämäntapamuutos ja jatkunut jo monta vuotta.
Tää toimii mullakin.en oo silti mikään hysteerinen hiilarien laskija vaan syön esim.kalan kanan tai lihan kanssa pastan/riisin/perunan sijaa useimmiten kasviksia. Jos syön pastaa se on kokojyvää.
Leivän syöntiä olen vähentänyt ja se on ruisleipää jos syön joskus.
Hedelmiä syön kyllä.
Mun ruokafilosofia perustuu lähinnä Frederik Paulun karppaus viisaasti kirjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 55 - 60 kg. Ap
Nykyisellä vauhdilla 60 kiloon sulta kuluu 11 vuotta ja 8 kk:tta. Mut hyvä et on selkeät tavoitteet.
Suosittelen, että menet juttelemaan esim. terapeutin kanssa. Kun ajatukset ovat kunnossa ja ymmärtää syitä syömishäiriön (jollainen on lähes jokaisella, joka on lihonut vakavan ylipainoiseksi) takana, on elämäntaparemontti huomattavasti helpompi toteuttaa. Saat apua mm. ahmimisen estämiseen ja itsellesi vahingollisen käytöksen muuttamiseen.
Lopetin kokonaan "herkkujen" ja einesten syömisen. Syön vain puhdasta, kasvispainotteista ruokaa enkä ahda itseäni koskaan ähkyyn. Minun ei tarvitse "sallia itselleni" herkkuja tai pitsapäivää tms, koska en enää edes kaipaa sellaista "ruokaa".
Niin kauan kuin muutos on jokin väliaikainen dieetti, jolla pitää "sallia" asioita ja jonka jälkeen kuvitellaan hoikkana itsensä pitseriassa / leipomossa / karkkikaupassa .. homma ei toimi. Pitää oppia mitä on nälkä, mitä on oikea ruoka, ja miten siitä voi nauttia.
Mä tein elämäntapamuutoksen vuonna 2011, lisäsin liikuntaa (ennen liikkumiset 0-luokkaa) & järkevöitin syömiset. -25kg alle 6kk ja sen jälkeen pudonnut paino hissukseen vielä toiset 25kg. Nyt olen normaalipainoinen, treenaan 4 x viikossa ja urheilusta on tullut tärkeä osa elämää. Life is good!
Ap:n tahti kuullostaa todella hyvältä ja järkevältä. Nimenomaan pikkuhiljaa hyvä tulee. Mitä sitten jos tavoitepainon saavuttamiseen menee useampi vuosi? Pääasia että paino laskee!
Itse laihdutin kanssa hitaasti, pikkuhiljaa lisäsin kävelylenkkejä, vähensin alkoholia sekä lihansyöntiä. Näillä sai muutaman kilon alas kuukaudessa. Herkkuja edelleen syön mutta maltillisesti. Hyvä ap jatka vain samaan malliin
Mulla auttoi se, että otin selvää kuinka paljon pitää liikkua kuluttaakseen jonkun ylimääräisen herkuttelun kalorit. Ja ne liikuntamäärät on ihan valtavia mitä pitäisi tehdä. Yhden ison suklaalevyn kuluttamiseen pitäisi juosta reipasta tahtia yli 2 tuntia. Eli vaikka lisäsin kevyesti jotain liikuntaa, sen pystyi kusemaan ihan täysin sortumalla mässäilyyn. Siispä lopetin herkut ja vähensin tavallisen ruoan määrää ja lisäsin hyötyliikuntaa.
Ap:lle tsemppiä. Hyvä suuntaus. Loght -limuista sanoisin sen, että tutkimusten mukaan ne vaikuttavat näläntunnetta lisäävästi. Eli lopettaisin ne kokonaan. Vesi on paras janojuoma!
I ja o vierekkäin, siis light-limut. ;)
Itsekin tein 19-vuotiaana elämäntapamuutoksen, kun noin 20 kg ylimääräistä painoa alkoi tosissaan harmittaa. Alkuun aloin syödä vähemmän ja aloin opetella hölkkäämään. Lenkkeilin ja kävin salilla jo ennen tuota, mutta syöminen oli niin huonoa, että liikunta ei todellakaan kompensoinut sitä. Meni suunnilleen vuosi, kun painoin noin 65 kg ja lähtöpaino oli muistaakseni 82-83 kg. Meni kuitenkin muutama vuosi, ennen kuin oikeasti opin syömään suht fiksusti ja sillai, että olokin oli hyvä. Nyt kun ikää on 26, niin paino on pysynyt hyvin kyllä kurissa ja tällä hetkellä painan 64 kg. Kuntosali- ja lenkkeily on edelleen vahvasti mukana kuvioissa ja vartaloon on tullut myös hyvin muotoa salitreenin ansiosta. Kyllä se niin on, että hiljaa hyvä tulee.
Tsemppiä! Itse aloitin viime vuoden puolella. Aloitin päivittäisillä pienillä kävelylenkeillä ja nyt uskaltauduin mukaan ryhmäliikuntatunneille. Vähensin herkuttelua, mutta ruokavaliossa on vielä korjattavaa. Eineksiä tulee syötyä paljon, mikä on huono juttu. Paino on pudonnut noin 5 kg puolen vuoden aikana. Parasta on kuitenkin ehkä se, että liikunnan myötä oma olotila ja jaksaminen on paljon parempi kuin aikaisemmin.
Niin tärkein unohtui: kertokaa muutkin hyviä kokemuksia elämäntaparemonteista ja miksi se on pakkolaihduttamista parempi! Ap