Mies sanoo, että kiehuvaa vettä ei saa kaataa viemäriin koska putket hajoo
Itse kaadan aina kiehuvan veden viemäriin koska ajattelen että se avaa putkia. Onko täällä joku joka tietää asiasta? Voiko vanhat putket mennä rikki? Voiko uudet muoviosat mennä rikki?
Kommentit (181)
Eipä se mitään kiehuvaa vettä olekaan. Esimerkiksi vedenkeittimestä kuppiin kaadettaessa veden lämpötila on heti alle 90 astetta ja siinä vesi jää sentään johonkin astiaan. Tiskialtaaseen kaadettaessa se leviää isommalle alalle ja jähtyy varsin nopeasti varmaan alle 80 asteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies kans aina avaa kylmävesihanan ku kaataa kiehuvaa vettä keittiön tiskialtaaseen. Mä oon opetellu saman tavan, koskapa mies korjaa työkseen vesivahinkoja, luotan, että hänellä on oikeat syyt tuohon toimintamalliin.
Höpö höpö
Kukaan mies ei tee kuten esität.
No, eipähän kaikki miehet ota myöskään tiskiä oma-aloitteisesti vastuulleen, eikä pidä isäkuukautta niin, että vaimo pääsee töihin, ei vastaa pääasiallisesti lasten hoitoon kuljettamisista jne... jos sun kohdalle ei oo sattunu, ei se tarkoita, ettei kenenkään kohdalle...
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko laittaa altaaseen tulppa kun kaataa kuumaa vettä. Tietty se saattaa hieman roiskua ja vaarana on palaminen. Siinä voisi sitten hieman jäähtyä.
Olen aina kaatanut esim perunoista tai pastasta kiehuvan veden suoraan viemäriin. Tosin olen ajatellut, onko se ok.
Ja sitten on kiehuvan kuumaa vettä allas täynnä, johon joku kuitenkin työntää kätensä. Jos teillä on muoviputket talossa niin laskekaa hyvät ihmiset samalla kylmää vettä hanasta kun kaadatte kiehuvaa vettä viemäriin. Problem solved. Ei tarvitse vessaan kannella ruokakattiloita kiehuvine nesteineen tai tehdä polttavia vesiansoja altaisiin tai muuta älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiehuvaa vettä ei saisi kaataa suoraan viemäriin. Kaada se vaikka vessanpönttöön jos muuten et saa vesiä minnekkään.
Vessanpönttöön ei missään tapauksessa saa kaataa kiehuvaa vettä.
PÖNTTÖ HALKEAA.
Ei halkea. Mutta putket voi haljeta.
Miten se posliinipönttö voisi haljeta? Kestäähän posliinimukitkin kiehuvaa vettä :D
No niin just :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
file:///C:/Users/anu.D4/Downloads/37701_Kiinteistoviemari_kasikirja_02_2015.pdf
Jatkuvakäyttö 85°c, hetkellinen 100°c.
PP sulamislämpötila on jotain 160°c.
Hei Anu!
Viittaako "D" kuppikokoosi?
T. kaveri haluaa tietää
Kiinnostaa kyllä itseäkin tämä. Ilmeisesti faktatietoa ei ole vielä annettu.
Vierailija kirjoitti:
Putkissa ei ilmene ongelmaa mutta ne kumitiivisteet haurastuu ja hajoaa kuumalla vedellä
Mies
Eivät kumitiivisteet tule viemäriputkiliitoksissa edes suoraan kosketuksiin viemärivesien kanssa, siinä on aina putki edessä.
Huoltokirjojen kielto tulikuuman veden johtamisesta viemäriin johtuu siitä, että sillä irtisanoudutaan vastuusta, jos joku käyttää aivan poikkeuksellisesti viemäreitään.
Normaalissa ruoanlaitto- ja tiskauskäytössä ei viemärit rasitu kuumasta vedestä niin paljoa että sillä olisi merkitystä.
Lisää kuumaa vettä lasken perunoiden tai makaronien keitinveden perään ihan siksi, että viemäriin ei jäisi tärkkelystöhnää, joka rasvan, hiusten ym. kanssa tukkii hajulukon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiehuvaa vettä ei saisi kaataa suoraan viemäriin. Kaada se vaikka vessanpönttöön jos muuten et saa vesiä minnekkään.
Vessanpönttöön ei missään tapauksessa saa kaataa kiehuvaa vettä.
PÖNTTÖ HALKEAA.
Ei halkea. Mutta putket voi haljeta.
Meillä halkesi vanha Arabian pönttö.
Tiivisteet haurastuu. Kokemusta on.
Muovissa viemäriputkissa tuo pitää paikkansa (omakotitaloissa yleensä). Putket eivät kestä 100 asteen vettä (tosin asiaa voi kiertää laskemalla samaan aikaan kylmää vettä hanasta). Joskaan vaurioituminen ei tapahdu hetkessä vaan useamman toiston lopputuloksena.
Vierailija kirjoitti:
Itse kaadan aina kiehuvan veden viemäriin koska ajattelen että se avaa putkia. Onko täällä joku joka tietää asiasta? Voiko vanhat putket mennä rikki? Voiko uudet muoviosat mennä rikki?
Miehen jutuissa on vähän perää. Muoviviemärit ei kestä sataa astetta. Mutta kun viemäri on lähtötilanteessa huoneen lämpöinen niin pari litraa ei riitä lämmittämään ja sulattamaan niitä. Tiedän teollisuuslaitoksen jossa viemäri on sulatettu kuumalla vedellä, mutta vettä oli laskettu minuutteja. Sensijaan kuumalla 150 asteisella rasvalla viemärin voi poltaa puhki yhdellä kattilallisella.
10v kiehuvaa vettä laitettu tiskialtaaseen. Ei ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Muovissa viemäriputkissa tuo pitää paikkansa (omakotitaloissa yleensä). Putket eivät kestä 100 asteen vettä (tosin asiaa voi kiertää laskemalla samaan aikaan kylmää vettä hanasta). Joskaan vaurioituminen ei tapahdu hetkessä vaan useamman toiston lopputuloksena.
jos en väärin muista niin pvc viemärille luvataan 90 asteen kesto, mutta ei sitäkään jatkuvasti.
Mieheni sanoo samaa, joten meillä lasketaan kylmää vettä samalla, kun kaadetaan kiehuva vesi viemäriin. Paras ottaa varman päälle.
Miksi miehen pitää tämä sanoa?
Kyllähän naisetkin lämpölaajenemisen - ja kutistumisen tuntevat.
No kattilallinen kuumaa vettä ei tosiaan haittaa mitään viemärissä, ehkä joku 20 litran kattilallinen voi
jo vähän tukoksia avata.
Vierailija kirjoitti:
Mihin mies kaataa veden kiehuvista perunoista, esim.?
etkö oikeesti tiedä mitään muuta tapaa kaataa perunoiden keitinvesi :O
Minä estän kiehuvalla vedellä sokeritoukkia pääsyn vhuoneistoon. Keitän monta kattilallista kiehuvaa vettä ja isken viemäreihin. Mieluiten vielä samaan aikaan.
Mun lapsuuden kodissakin vanhempani avasi aina hanan, kun kaatoivat perunoista vedet viemäriin. Niin teen itsekin aina. En ole edes ajatellut, että miksi.