Olen ihan tyytyväinen pakistanilaiseen lapsityövoimaan joka tekee vaatteeni ilokseni
Terkut sille 7-vuotiaalle. Sinulla on näppärät sormet etkä häpeä pissata vaippoihin tuottaaksesi minulle kahdessa vuorossa kertakäyttömuotia jonka heitän aika pian roskiin. Toivon kuitenkin että oma lapseni valitsee toisenlaisen uran.
Kommentit (42)
Lapsityövoima ei ole hieno ja oikeudenmukainen asia maailmassa, mutta totuus on että maailma on ja tulee aina olemaan epäoikeudenmukainen kaikkine epäkohtineen.
Jos toisina vaihtoehtoina on kaatopaikoilla asuminen, lapsiprostituutiolla itsensä elättäminen tai mikä pahinta ihmiskauppiaiden uhriksi joutuminen ovat edellämainitut vaihtoehdot työpaikkaan verrattuna vielä paljon huonompia.
Järjen käyttö realismiin perustuen on selvästikin vain harvojen etuoikeus, joka ei todellakaan kuulu "hyville ihmisille".
Tämä homma pitäisi hoitaa niin, että sen vaatteen tekijän suora tilinumero tulisi mukana. Jos jokainen ostaja siirtäisi euronkin sille tilille, niin johan alkaisi vaatteiden tekeminen siellä kannattamaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsityövoima ei ole hieno ja oikeudenmukainen asia maailmassa, mutta totuus on että maailma on ja tulee aina olemaan epäoikeudenmukainen kaikkine epäkohtineen.
Jos toisina vaihtoehtoina on kaatopaikoilla asuminen, lapsiprostituutiolla itsensä elättäminen tai mikä pahinta ihmiskauppiaiden uhriksi joutuminen ovat edellämainitut vaihtoehdot työpaikkaan verrattuna vielä paljon huonompia.
Järjen käyttö realismiin perustuen on selvästikin vain harvojen etuoikeus, joka ei todellakaan kuulu "hyville ihmisille".
Niinpä. Olen monesti pohtinut, että jos ostan teen väärin ja jos en osta se on väärin, mutta ehkä pienempi paha, ettei perhe kuole nälkään kuin jeesustelut eettisyydestä, ja sekin vain oman omantunnon parantamiseksi.
(olen muuten tuo suoran tilinumeron ehdottaja)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan rehellisesti oon joskus miettiny niitä lapsia, että mitä niille ja niiden perheille käy kun ne tehtaat vaikka suljetaan jotta saadaan eettisempiä vaatteita. Jos se lapsi on ainut jolla on työtä niin kuoleeko se koko perhe nälkään? Onko sillä vaatteiden tilaajalla velvollisuus maksaa joku eroraha lapselle (olis mun mielestä ihan reilua maksaa).
Ei tehtaita suljeta, jotta saataisiin ettisiä vaatteita. Niitä suljetaan sen vuoksi, että elintaso nousee ja paikallinen lainsäädäntö kehittyy, lapsille tulee oppivelvollisuus ja aikuisille minimipalkat. Silloin teollisuus siirtyy viereiseen köyhempään maahan. Tai viereiselle mantereelle, tällä hetkellä Aasiasta Afrikkaan. Sinun logiikallasi sinun kuuluu iloita, koska nythän joku vielä köyhempi lapsi pääsee töihin.
Jos lähdetään siitä, että kurjimpien kuppaaminen on jaloa, niin tottahan on jalointa kupata kaikkein kurjimpia.
Ööh, mitenköhän mä iloitsin siitä, että lapset joutuu töihin. Siis sun mielestä niitä ihan köyhimpiä perheitä ja niiden kohtaloa ei saa miettiä vaan unohtaa kokonaan, kuhan lapset ei oo töissä. Se on ehkä sulle helppoa ja voit keskittyä siihen sädekehäs kiillottamiseen, mutta mä en osaa olla miettimättä, miten huonosti niillä menee, ei kai kukaan päästäis omaa lasta töihin johonki tehtaaseen jossei ois pakko.
Vapaaseen kapitalismiin kuuluu se, että tuotanto hakeutuu aina kaikkein halvimman työvoiman maihin. Eli voit olla varma, että kun vaateteollisuus siirtyy maasta toiseen, ompelemaan päätyy aina joku edellistä köyhempi. Eli tuolla logiikallasi "mitä niille ja niiden perheille käy kun ne tehtaat vaikka suljetaan jotta saadaan eettisempiä vaatteita. Jos se lapsi on ainut jolla on työtä niin kuoleeko se koko perhe nälkään?" voit ajatella että vaateteollisuus siirtyy aina tekemään hyvää uusille ihmisille.
Tosiasiassa teollistumisessa on se hyvä puoli, että se aina johtaa lopulta työvoiman järjestäytymiseen ja lainsäädännön parantumiseen, sekä myös lapsityövoiman kieltämiseen. Se tapahtunut Euroopassa ja Amerikassa, se tapahtuu nyt Kaukoidässä, ja se tapahtuu aikanaan myös Afrikassa. Toinen juttu on, onko moraalisesti oikein nauttia kuluttajana tuon välivaiheen hedelmistä sen sijaan, että ostaisi aikuisten minimipalkalla tekemiä vaatteita maasta, jossa on jo päästy toivottavaan lopputulokseen.
Mulla ei ole mitään lapsityövoimaa vastaan. Olisin oikein mielelläni tienannut taskurahaa lapsena tekemällä jotain (ja teinkin, myin onkimiani kaloja, sekä marjastin)
Sen sijaan perheen elättäjä se lapsi ei saa olla.
Pakistanin ja Intian hallituksilla on 100% valta ja vastuu laittaa maansa työolot kuntoon. Niille se tehtävä kuuluu, ei se valkoisen naisen taakka ole.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ole tyytyväinen, tekevät useimmiten todella huonoa jälkeä. Saumat vetää ja lankoja repsottaa uudessa vaatteessa. Saisivat vähän tarkemmin katsoa työnsä jälkeä.
Eikös muuten suurin osa vaatteista tehdä lapsityövoimalla Bangladeshissa?
Olet saanut sitä mistä olet maksanut. Jos hankkii huonoja tuotteita, saa syyttää ensiksi itseään, ja sitten myymälää josta tuotteen on ostanut.
Siinä lapsityöntekijän ja sinun välissä on aika monta ihan hyvää katetta saavaa porrasta, joiden tehtävä on huolehtia, että laatu on sitä mitä pitää, joten sen ketjun alimmaisen syyttäminen on perseestä.
Ovat aikuisena taitavia vaatteiden tekijöitä, kun ovat koko ikänsä harjoitelleet. Hyvä juttu, jatkossa laatukin vain paranee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pakistanilaislapsen vanhemmat eivät mene töihin vaan laittavat sinne lapsensa? Onko kyseessä jokin sukupolvien välinen kostokierre, koska vanhempani pakottivat minut töihin, niin teen prkl saman omille naperoilleni?
Samoin voisi kysyä, että miksi suomalaiset työnantajat ottavat mieluummin opiskelijoita harjoittelijoiksi kuin palkkaavat aikuisia ihmisiä tes-palkoilla. Ja miksi suomalaiset vanhemmat antavat lapsensa tehdä ilmaista työtä? Onko kyseessä jokin koston kierre? Vain ihan vain maan tapa, jonka siunaa porsaanreikä palkkalainsäädännössä?
50-kertaiset palkkaerot samasta työstä eivät tule jatkumaan, eivät vaikka työntekijät asuisivat eri puolella maailmaa.
Ja kun ostatte kännyn tai älypuhelimen niin joku tekee Foxconilla Kiinassa itsemurhan.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ole tyytyväinen, tekevät useimmiten todella huonoa jälkeä. Saumat vetää ja lankoja repsottaa uudessa vaatteessa. Saisivat vähän tarkemmin katsoa työnsä jälkeä.
Eikös muuten suurin osa vaatteista tehdä lapsityövoimalla Bangladeshissa?
Jos ei laatu ole sitä mitä pitää, tee reklamaatio ja palauta tuote kauppaan. Ja katso ensi kerralla tarkemmin mitä ostat.
Kyllä laatu paranee, kun asiakkaat eivät tyydy huonoon. Hintakin nousee, kun töihin pitää ottaa osaavampia työntekijöitä ja alihankkijoiksi osaavia firmoja.
Itse äänestän kukkarollani, enkä osta vaatteita firmoista joista minulla on tiedossa että käyttävät lapsityövoimaa, tai on muuten eettisiä ongelmia tuotannossa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä homma pitäisi hoitaa niin, että sen vaatteen tekijän suora tilinumero tulisi mukana. Jos jokainen ostaja siirtäisi euronkin sille tilille, niin johan alkaisi vaatteiden tekeminen siellä kannattamaan.
Pankkitili (ja edes luotettavat pankit) on täyttä utopiaa niille, jotka tekevät ompelutöitä jossain kaukoidän tai afrikan tehtaissa.
Jos ompelutyöt loppuisivat, niin ainoaksi elinkeinoksi jäisi itsensä ja lastensa myynti. Sekö olisi parempi?
Tes, hah kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pakistanilaislapsen vanhemmat eivät mene töihin vaan laittavat sinne lapsensa? Onko kyseessä jokin sukupolvien välinen kostokierre, koska vanhempani pakottivat minut töihin, niin teen prkl saman omille naperoilleni?
Samoin voisi kysyä, että miksi suomalaiset työnantajat ottavat mieluummin opiskelijoita harjoittelijoiksi kuin palkkaavat aikuisia ihmisiä tes-palkoilla. Ja miksi suomalaiset vanhemmat antavat lapsensa tehdä ilmaista työtä? Onko kyseessä jokin koston kierre? Vain ihan vain maan tapa, jonka siunaa porsaanreikä palkkalainsäädännössä?
50-kertaiset palkkaerot samasta työstä eivät tule jatkumaan, eivät vaikka työntekijät asuisivat eri puolella maailmaa.
Niin. Määrittele "sama työ". Kyseessä kun ei ole pelkästään se, mitä yksittäinen työntekijä tekee, vaan paljon laajemmasta laatuun liittyvästä kokonaisuudesta. Koko tuotantojärjestelmän täytyy pystyä tuottamaan vaadittua laatua, ja sen kanssa on ongelmia kaikilla firmoilla, jotka hakevat halvimpia tuotantokustannuksia halvimmista maista. Täytyy tinkiä laadusta, jos hakee halvinta hintaa.
Eurosentin hintaisen vipstaakin laadulta ei mitenkään voi vaatia samaa kuin 50 sentin vipstaakilta.
Olen monta kertaa tiedustellut mitkä ne eettiset vaihtoehdot sitten ovat ja mistä ihmiset hankkivat vaatteensa ja eipä ole kovin kummoisia vastauksia tullut. Oikeastaan ei mitään vastauksia ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ompelutyöt loppuisivat, niin ainoaksi elinkeinoksi jäisi itsensä ja lastensa myynti. Sekö olisi parempi?
Näinhän se on kiva uskotella itselleen että saa puhtaan omatunnon.
Miten kävi suomalaisille? Miten kävi irlantilaisille kaivoksessa työtä tekeville lapsille? Eivät he joutuneet myymään itseään vaan kehitys kehittyi.
Vierailija kirjoitti:
Olen monta kertaa tiedustellut mitkä ne eettiset vaihtoehdot sitten ovat ja mistä ihmiset hankkivat vaatteensa ja eipä ole kovin kummoisia vastauksia tullut. Oikeastaan ei mitään vastauksia ikinä.
Voi sua. Googleta vaikka ethical clothing.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mäkin ostaisin suomalaista, mutta kun ei ole varaa. Satanen jostain paidasta, kauheaa kiskontaa. Mutta onneksi köyhäkin voi pelastaa maailmaa. Juuri vein kolme ikeakassillista viimevuotisia vaatteita hyväntekeväisyyteen. Nyt on kevyt olo, ja illalla shoppailemaan.
Et millään voi ostaa kierrätettyä kotimaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mäkin ostaisin suomalaista, mutta kun ei ole varaa. Satanen jostain paidasta, kauheaa kiskontaa. Mutta onneksi köyhäkin voi pelastaa maailmaa. Juuri vein kolme ikeakassillista viimevuotisia vaatteita hyväntekeväisyyteen. Nyt on kevyt olo, ja illalla shoppailemaan.
Et millään voi ostaa kierrätettyä kotimaista?
Taas tuli todistettua, että sarkasmi on vaikea laji. En tiedä, onko vika kirjoittajassa vai vastaanottajassa, mutta oikeasti tuon överimmäksi en osaa vetää.
Vapaaseen kapitalismiin kuuluu se, että tuotanto hakeutuu aina kaikkein halvimman työvoiman maihin. Eli voit olla varma, että kun vaateteollisuus siirtyy maasta toiseen, ompelemaan päätyy aina joku edellistä köyhempi. Eli tuolla logiikallasi "mitä niille ja niiden perheille käy kun ne tehtaat vaikka suljetaan jotta saadaan eettisempiä vaatteita. Jos se lapsi on ainut jolla on työtä niin kuoleeko se koko perhe nälkään?" voit ajatella että vaateteollisuus siirtyy aina tekemään hyvää uusille ihmisille.
Tosiasiassa teollistumisessa on se hyvä puoli, että se aina johtaa lopulta työvoiman järjestäytymiseen ja lainsäädännön parantumiseen, sekä myös lapsityövoiman kieltämiseen. Se tapahtunut Euroopassa ja Amerikassa, se tapahtuu nyt Kaukoidässä, ja se tapahtuu aikanaan myös Afrikassa. Toinen juttu on, onko moraalisesti oikein nauttia kuluttajana tuon välivaiheen hedelmistä sen sijaan, että ostaisi aikuisten minimipalkalla tekemiä vaatteita maasta, jossa on jo päästy toivottavaan lopputulokseen.