Ihminen joka ei pidä talvesta on vieraantunut luonnosta (talvesta SAA energiaa)
En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!
Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.
Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.
Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!
Olisipa talvi aina! :)
On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O
Kommentit (2213)
Kyllä suurin osa osaa nauttia. Talvihan on ihanaa aikaa!
ihminen joka ei pidä talvesta on yhtä normaali kuin hän joka ei pidä kesästä. talvi on kaikkine siitä johtuvine haittoineen kallis investointi.
Maassa nimeltä Suomi on neljä vuodenaikaa ja piste. Ollaan tyytyväisiä.
Olen aina jaksanut nauraa tälle suomalaisten pakkasenpalvonnalle. Aika monen nokka suuntaa etelään talven aikana.
Suomen talvesta ei ole pakko pitää. Kiitos koulujärjestelmän ja Euroopan Unionin täältä pääsee varsin helposti työskentelemään ja elämään paremman ilmaston maihin ainakin osaksi vuodesta. Miksi ette tekin tekisi niin?
AP voi mun puolesta vaikka muuttaa pysyvästi jonnekin Grönlantiin.
Itse inhoan talvea, ja tammikuu on vasta puolivälissä.
Vierailija kirjoitti:
AP voi mun puolesta vaikka muuttaa pysyvästi jonnekin Grönlantiin.
Itse inhoan talvea, ja tammikuu on vasta puolivälissä.
Kiitos, kun todistit muille kuinka "iloisia" ihmisiä te talvivihaajat olette.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, kun todistit muille kuinka "iloisia" ihmisiä te talvivihaajat olette.
No, te kesävihaajat olette ihan yhtä iloisia ja sopuisia heti, kun lämpötila ylittää +15. Koittakaa nyt kestää, teille tätä riemua on vielä ainakin 2 kuukautta jäljellä ;)
Vierailija kirjoitti:
Maassa nimeltä Suomi on neljä vuodenaikaa ja piste. Ollaan tyytyväisiä.
Minä olen jokaisesta iloinen. 💗
Onneksi ilmastonmuutos hoitaa talvihullu-ap:n pois päiviltä ;)
En voi ymmärtää miten talvesta voi "nauttia"
Neljä vuodenaikaa on muuallakin, vaikka talvi ei olisikaan luminen ja paljon pakkasta. Omat lempivuodenaikani ovat kevät ja syksy. Silloin on mukavaa, ei liian kuuma. Kesä on kuuma ja talvi ankea, kun kylmä sää tulee. Aurinkoinen sää ja yli 10 astetta lämmintä on ihan mukavaa. Tykkään Suomessa talvella paljosta lumesta, lumisateesta, lumituiskusta ja myrskyisestä säästä. Pakkassäätä inhoan yli kaiken.
Joo,ihan mahtavaa kun puet ensin itsesi ja sitten hiki valuen toppahousuissa puet kaksi lasta. Ja sen jälkeen huomaat että unohdit laittaa auton lämmitykseen.
Taloyhtiön huoltomieskään ei ole tullut kattomaan keittiön haaleaa patteria ja syötte olohuoneesta koska keittiössä ei tarkene.
Sängystä ei ole motivaatiota nousta koska ulkona on pimeää ja lattiat kylmiä. Keväällä hyppään iloisena sängystä kun auringon valo osuu verhon raosta varpaisiin mutta tämä pimeys ja kylmyys ei tosiaan motivoi nousemaan!
Haluan pysyä peiton alla,katsoa Netflixiä ja syödä suklaata kunnes tarkenen mennä ulos ilman hanskoja ja toppatakkia.
Energiaa? Ei tosiaan.
Pitääkin käydä apteekin kautta ja ostaa uusi perusvoidepurkki kohtiin, jotka syyhyävät iholla pakkasen takia. Aijai, on toi kutina nautinto.
Vierailija kirjoitti:
Suomen talvesta ei ole pakko pitää. Kiitos koulujärjestelmän ja Euroopan Unionin täältä pääsee varsin helposti työskentelemään ja elämään paremman ilmaston maihin ainakin osaksi vuodesta. Miksi ette tekin tekisi niin?
Siksi, etteivät kaikki ole lottovoittajia eivätkä kaikki voi mennä puhelinmyyjiksi Espanjaan. Jonkun pitää tehdä töitä täälläkin, että hommat toimivat ja päästään talven yli.
Onko sinulla lisää viisaita ehdotuksia?
Mitä Suomen talveen tulee, se on liian pitkä ja liian kylmä ainakin tänä vuonna. Liian pitkä ja ankara pakkaskausi tuo paljon ongelmia esim.sydän- ja keuhkosairaille.
Valittamisen sijaan on fiksumpaa pukeutua riittävän lämpimästi. :) Minäkin nautin talvesta täysillä. Harmi, että se aina loppuu liian nopeasti. Toki on kevät ja kesä ja syksykin ihanaa aikaa, mutta talvessa on ihan oma ihanuutensta.
"Olisipa talvi aina" (AP)
HUH. Nyt ei ole pakkasta kuin hiukan toistakymmentä astetta, joten ihan hiukan helpottaa tuon kaamean pakkasjakson jälkeen. Mutta heti kun hiukan lauhtuu, alkaa työntää taas lisää lunta. Kunpa ihminenkin voisi nukkua muutaman kuukauden talviunen. Niin, osaan kyllä pukeutua lämpimästi, siitä ei kiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Valittamisen sijaan on fiksumpaa pukeutua riittävän lämpimästi. :) Minäkin nautin talvesta täysillä. Harmi, että se aina loppuu liian nopeasti. Toki on kevät ja kesä ja syksykin ihanaa aikaa, mutta talvessa on ihan oma ihanuutensta.
Se lämpimästi pukeutuminen ei vie multa kylmän aiheuttamia kipuja, eikä varsinkaan auta tuon lumen tuomaan vitu....een. Tulisi vaan kevät nopeasti, 5kk talvi on liian pitkä, kun siihen jäjellä olevaan 7 kuukauteen pitäisi mahtua kolme vuodenaikaa.
nimim. 1,5h tänään lunta pihalta, auton päältä ja ajoväylältä ennen töihin menoa kolannut ja hemmetin kipeä akka
Minä myös vihaan talvea. Huom. siis VIHAAN talvea, juuri kaupungissa. On aivan eri jos suuntaa johonkin Lappiin ja siellä katselee revontulia ja hiihtelee...
Mutta ei sovi talvi meille!