Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihminen joka ei pidä talvesta on vieraantunut luonnosta (talvesta SAA energiaa)

Näin saat talvesta energiaa ja jaksamista
25.01.2017 |

En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!

Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.

Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.

Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!

Olisipa talvi aina! :)

On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O

Kommentit (2213)

Vierailija
1501/2213 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan energiaa valosta ja lämmöstä, en todellakaan talvesta!

Vierailija
1502/2213 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uiddu. Mitä sitte?

Mee vaikka pohjoisnavalle asumaan. Lähde heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1503/2213 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas rakastan kesää ja saan siitä valtavasti energiaa. En silti oleta kaikkien muiden kokevan samalla tavalla, saatika että olisivat jotenkin vaillinaisia sen takia.

Vierailija
1504/2213 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä talvesta ja inhoan lunta. Talvessa ei ole mitään hyvää.

Vierailija
1505/2213 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka pidän myös kesästä on talvessa omat hyvät puolensa. Pakkasella on kuivaa eikä loska lennä ja voi mennä suksin paikkoihin mitkä olisi kesällä tosi hankalia kulkea. Mutta teille joille talvi on ihan paskaa aikaa ruikuttajille voisin vastaavasti sanoa  muuttakaa afrikkaan. Siellä on teillä varmasti kivaa eikä tartte kuin uimahousut. 

Vierailija
1506/2213 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, se nyt vaan on niin, että suurin osa ihmisistä asuu kaupungeissa ja siellä talvi ei ole tuollaista.

Minkä ihmeen takia on pakko asua kaupungissa? Ei siellä taida kesäkään sen herkumpaa olla kun pitää aina maalle päästä mökkeilemään lomalla. 

Vierailija
1507/2213 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai niitä talven ylistäjiä on mutta kun talvi, pakkaset ja lunta tulee ei ketään yllättäen näykään ulkona vaan kaikki kököttää sisällä telkan ääressä. Joka syksy tämä sama ulina tulis jo talvi. Tekopyhää.

Kyllä täällä näkyy. Innokkaimmat näkyivät jo tänään käyneen hiihtämässäkin lähikuntsarilla, vaikkei latuja vielä ole ajettukaan ja luntakin tullut vasta 5-10cm. Itse kävin koiran kanssa otsalamppu päässä parin tunnin metsälenkin, mahdottoman kaunistahan tuolla nyt on luonnossa kulkea. 

Jos elohopea laskee kovin alas, -20c tai kylmemmäksi niin sitten alkaa tulla minulla (ja koiralla) pakkasraja vastaan, mutta eipä noin kylmää täällä etelässä ole riesaksi asti. Joinakin talvina täällä ei ole kunnon talvea varsinaisesti tullut, se musta ja märkä ikuinen marraskuu on kyllä vähän masentava kunnon talveen verrattuna.

Vierailija
1508/2213 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vietin lapsuuteni 13-vuotiaaksi saakka Havaijilla. Sitten jouduin Pohjois-Suomeen. Talveen en vieläkään ole sopeutunut: palelen vaikka toppahousut ovat jalassa jo pikkupakkasilla, yhtään reippaampi kävely pakkasessa aiheuttaa migreenin, pimeydestä selviän vain masennuslääkkeillä ja kirkasvalolampulla ja turhauttaa rämpiä jossain loskapaskassa. En näe talvessa mitään hyvää, en osaa pitää sitä kauniina koska se aiheuttaa niin paljon kärsimystä. Satunnaiset aurinkoiset päivätkin olisivat paljon mukavampia kun lämpöä olisi se + 30. Alkusyksy auringonpaisteineen ja väreineen on kaunis ja siitä pidän, mutta heti kun alkaa pimenemään alan odottaa kesää.

Aamen!

Vierailija
1509/2213 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasta nyt samaa mieltä apn kanssa. Talvessa on oma outo lumonsa. Hämäryys on rentouttavaa ja lumisessa, hiljaisessa metsässä ihana kulkea. Tosin käytänkin joka aamu jo kirkasvalolamppua. 

Sinisestä hetkestä pitäisi tehdä käsite ulkomailla ja houkutella turisteja ihastelemaan sitä. 

Vierailija
1510/2213 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni valittaa olevansa talvisin väsynyt. Toiset taas hehkuttavat miten ihanaa ja energistä aikaa talvi on. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen ryhmään.

Tällä viikolla uutisissa kerrottiin, että kaamosväsymykseen tehoaa parhaiten liikunta, joka parantaa unen laatua. Siis oikea sykettä nostava ja hengästyttävä liikunta, ei mikään "museoissa kävely". Tästä oli tehty ihan tutkimuskin.

Jos ihmisten oikean liikunnan harrastaminen vähenee tätä tahtia, väsyneitä alkaa olemaan yhä enemmän ja enemmän. Kamala ajatella, että toisille talvi on kärsimystä. :(

Vierailija
1511/2213 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti en sitten ole suomalainen. En voi sietää kylmää, enkä harrasta talvilajeja. Ei kai joku pirun talven rakastaminen ole verissä tai tule äidinmaidosta. Melko kapeakatseista aloittajalta olettaa, että kaikki pitävät talvesta.

Muistat pimeät talvet, hemmetin lumiset auraamattomat ja liukkaat jalkakäytävät. Koska Suomessa ei aurata koskaan ajoissa kulkuväyliä. Revontulet ja metsän hiljaisuus eivät pelasta talvea, eikä niitä tulia kaikkialla näy.

Talvella ihmiset kävelevät päät painuksissa ja ovat jos mahdollista vieläkin epäsosiaalisempia. P-puhetta, että saunassa, takanlämmössä ja kynttilöiden ääressä olisi ihanaa talvella.

Siksi muutinkin jo vuosia sitten maahan, johon ei tule koskaan aloittajan hehkuttamaa talvea. 

Vierailija
1512/2213 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvi on kaunista kyllä, mutta olen täysin kesäihminen. Nautin lämmöstä, valosta ja lintujen laulusta.

Talvi on pimeää ja usein kylmää. On talon lämmitystä, lumitöitä kaiken muun päälle. Ja pimeää, niin pimeää. 

Vierailija
1513/2213 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni valittaa olevansa talvisin väsynyt. Toiset taas hehkuttavat miten ihanaa ja energistä aikaa talvi on. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen ryhmään.

Tällä viikolla uutisissa kerrottiin, että kaamosväsymykseen tehoaa parhaiten liikunta, joka parantaa unen laatua. Siis oikea sykettä nostava ja hengästyttävä liikunta, ei mikään "museoissa kävely". Tästä oli tehty ihan tutkimuskin.

Jos ihmisten oikean liikunnan harrastaminen vähenee tätä tahtia, väsyneitä alkaa olemaan yhä enemmän ja enemmän. Kamala ajatella, että toisille talvi on kärsimystä. :(

Käyn kesät talvet salilla kolme kertaa viikossa, uimassa kerran tai kaksi (2km/kerta) ja lenkkeilen koirien kanssa päivittäin. Talvet menee liikunnasta huolimatta ihan koomassa, koska valoa ei vaan ole tarpeeksi. Joku metsälenkki auttaa hetkeksi, mutta lunta kun tulee, menee lähimetsänkin polut hiihtäjien käyttöön, eikä sinne uskalla ettei saa sauvasta. Inhoan hiihtämistä ja luistelua, johtunee siitä että olen kömpelö kuin mikä. Tarvitsen valoa, ja lämpöä ollakseni energinen ja pirteä, olen täysin kevät - ja kesäihminen.

Vierailija
1514/2213 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastan talvea ja saan siitä energiaa. Kävin kävelyllä pari päivää sitten Hgissä kun pakkasta oli noin 12 astetta ja aurinko paistoi. Meri höyrysi vieressä, maa oli valkoinen ja taivas sininen, ajattelin että, se oli niin täydellistä! Kunnon kuteet päällä niin ei ole kylmä, mutta se ympäröivä kylmyys virkistää ja piristää. Ja pimeys sitten taas puolestaan rauhoittaa. Tykkään myös syksystä, keväästä ja kesästä - kaikki on hienoja täällä Suomessa.

Vierailija
1515/2213 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä rakastan talvea ja saan siitä energiaa. Kävin kävelyllä pari päivää sitten Hgissä kun pakkasta oli noin 12 astetta ja aurinko paistoi. Meri höyrysi vieressä, maa oli valkoinen ja taivas sininen, ajattelin että, se oli niin täydellistä! Kunnon kuteet päällä niin ei ole kylmä, mutta se ympäröivä kylmyys virkistää ja piristää. Ja pimeys sitten taas puolestaan rauhoittaa. Tykkään myös syksystä, keväästä ja kesästä - kaikki on hienoja täällä Suomessa.

Kiitos. Kivaa, että on muitakin, jotka osaavat nauttia talvesta. On se vaan niiiiiiin kaunista aikaa, että siitä yrittää ehtiä ottaa kaiken irti ennen kuin se on ohi.

Sellaisen olen huomannut, että valittajat eivät tykkää talvesta.

Vierailija
1516/2213 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Mä niin komppaan tätä.

Itse olen juuri talvisin energisimmilläni. Intoa, inspiraatioita ja puhtia riittää vaikka mihin. Yötkin tulee nukuttua paremmin kun on pimeää ja päiväväsymyksestä ei tietoakaan. Enkä tarvitse mitään kirksvalolamppuja - saan päänsärkyä niistä.

Keväällä, siinä toukokuussa viimeistään, alkaa taas väsymys ja ahdistus nostaa päätään. Liika valo ja lämpö aiheuttaa mulle fyysisiä oireita; päänsärkyjä, paniikkikohtauksia, uupumusta, ruokahaluttomuutta, unettomuutta, päiväväsymystä etc. Kesät menee kuin koomassa makoillen mökillä ja meressä lilluen - uiminen ja saunominen piristää edes vähän. Onneksi on paikka mihin pääsee pakoon kaupungista sitä kesälomalaisten ryysistä ja hälinää.

Onneksi on talvet ja pimeä vuodenaika. Tulisin varmaan hulluksi ikuisen kesän keskellä. 

Vierailija
1517/2213 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi mukavaa. Sopii tässä kävellä 30 vuotta sitten istutetussa talousmetsässä, joka ei kelpaa oikeastaan minkään eläimen asuinpaikaksi. Sitä pitkin kävelen mökeille useiden hakkuuaukeiden läpi kulkevilla teillä. Kylän kaikkien koiranomistajien häkkeihin vangitut "lemmikit" haukkuvat tauotta, sillä useimmat niistä eivät ole päässeet häkistään ulos kävelylle vuosiin. Jälkijättöiset työttömät nuoret rälläävät jäälle auratulla radallaan, äänenvaimentimina suorat putket. Kesäilloin ulisevat vesijetit ovat vaihtuneet ulvoviin moottorikelkkoihin. Jokusen jäniksenjäljen saattaa toki nähdä, sillä rantavesakoissa ja  hiljalleen umpeen kasvavilla aukeilla on niille piilopaikkoja, ainakin siihen asti, että raivaussahat pääsevät ulvomaan niillä jokusen viikon ajan. Toissavuotinen hakkuu on ajanut myös metson muualle, taistelemaan viimeisistä sekametsää kasvavista plänteistä.

Joulun valojen varustelukilpa takaa sen, että missään ei joudu nauttimaan pimeydestä. Näin sekä kuulo- että näköaisti ovat mukavasti synkronoituja.

Näin siis maalla, tai oikeammin metsä- ja mökkiteollisuusalueella. Miten lie teillä siellä kaupungeissa sitten?

Vierailija
1518/2213 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniisti kirjoitit ap. Luulen että suomalaiset on nyt piloille hemmoteltu lukuisten hellekesien jälkeen. Ai että minäkin nautin pakkassäästä ja nyt onneksi myös hangesta pk-seudulla. Nyt uunijuureksia lenkin jälkeen ihanaa. Kesällä jaksaa sit taas kärvistellä rytmihäiriön kans helteessä.

Vierailija
1519/2213 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt miten talvesta voi nauttia! Kylmyys, pimeys ja liukkaus, mitä nauttimista niissä voi olla? Onneksi matka Thaimaan on varattuna ja pääsee inhimilliseen ilmastoon. 

Vierailija
1520/2213 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi mennä ulos  koska on "ilmastokriisi"! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän