Ihminen joka ei pidä talvesta on vieraantunut luonnosta (talvesta SAA energiaa)
En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!
Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.
Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.
Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!
Olisipa talvi aina! :)
On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O
Kommentit (2213)
Olen alkanut vihata talvea aina vaan enemmän. Itselleni ei tekisi yhtään tiukkaa, vaikka koko talvena ei olisi pakkasta laisinkaan. Harmaus ja vesitihku olisivat tietty vieraana, mutta se ei haittaisi. Ei tarvitseisi aamulla harjata autoa lumesta, tai raapia ikkunoita.
Vierailija kirjoitti:
1. Vihaan rospuuttoaikaa.
2. Terveisiä lämpimästä. 30 astetta ja aurinko paistaa....
30 astetta ja aurinko paistaa olisi minulle helvetti maan päällä :-)
Rospuutto ei niinkään haittaa. Pukeutumis- ja jalkinekysymys, muttauiva pikkupakkanen ja lumi maassa on toki mukavampi
Vierailija kirjoitti:
Ulkoiletteko ja retkeilettekö talvella miten paljon? Miten paljon olette ulkona talvisin?
Olen siinä onnellisessa asemassa että pystyn aikatauluttamaan töitäni suht vapaasti ja esimerkiksi viime talvena tein töitä lähinnä amerikkalaisille asiakkaille, joten pystyn yleensä arkisinkin käymään päivällä parin tunnin lenkin koiran kanssa. Ihan kovimmilla pakkasilla (-15c ja alle) koira ei tykkää tehdä pitkiä lenkkejä joten sillon käyn välillä itsekseni ja välillä jätän väliin. Etelä-Suomessa tuollaisia pakkasia kuitenkin aika harvoin on.
Viikonloppuisin tulee yleensä lähes joka viikonloppu ainakin toisena päivänä tehtyä pidempi useamman tunnin retki eväineen. Yön tai useamman reissutkin kiinnostaisi, mutta en ole vielä siihen lähtenyt, telttailu on toistaiseksi jäänyt suurinpiirtein sulan maan aikaan eli viimeiset reissut vuoden lopulla kun ensimmäisen kerran tulee reilummin lunta.
Minä lähden ensi viikolla Espanjaan. Mukavan leuto ja aurinkoinen talvi taas odotettavissa. Ihanaa lenkkeillä kevyissä vaatteissa. Eikä tarvitse pelätä kaatumista liukkaalla, näin vanhempana ihmisenä kun luunmurtumat tai pään lyöminen ei ole mikään pikkujuttu.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Keski-Euroopassa NAUTIN talvesta. On kirpeitä ja kylmiä päiviä mutta ei ole puolta vuotta sysipimeää. Käyn torilla toppatakki päällä ja NAUTIN.
Minä olen pari talvea viettänyt Keski-Euroopassa. Ei ole ihan niin pimeää kuin Suomessa, totta, mutta pimeä tulee aikaisemmin kuitenkin. Kirpeitä ja kylmiä päiviä on jokunen, muuten onkin sitten kosteaa ja harmaata. Aurinko ei pahemmin vilahtele. Vähän sellainen ikuinen loka-marraskuu. En tykkää kummastakaan talvesta.
Täällä maaseudulla hevostilalla asuvana katson, että en todellakaan ole vieraantunut luonnosta. Koko tämä elämäntapa on luonnosta ja säistä riippuvaista. Ja siksi juuri inhoan talvea. Kestän jatkuvan sateen (siihen auttaa hiekkapohjat ja loimet), kestän tuulen ja kestän harmauden ja pimeyden (auttaa kun on tarpeeksi ulkovaloja). Mutta talven edestakaisin sulava ja jäätyvä loska, kivikovat pohjat ja maahan kiinni jäätyvät lantakasat, niille ei voi mitään ja niitä en meinaa jaksaa.
On varmaan helppo tykätä talvesta, jos sitä katselee kerrostalon ikkunasta ja kerran vuodessa lentää Lappiin laskettelulomalle.
Talvi voi tosiaan olla ihan mukavaa aikaa, jos on kaikenlaista, joka tekee siitä miellyttävän, kuten sauna, lämpimiä vaatteita, hyvää ruokaa, tunnelmaa ym.
Itse fillaroin talvet, koska paikallinen bussiliikenne on aivan surkeaa, eikä omaa autoa ole. Se, että joutuu säällä kuin säällä ja auraamattomilla teillä ajamaan, ei todellakaan ole mitään mukavaa elämää. 😆 Olen myös etsinyt kuumeisesti uutta talvitakkia, joka sekä piristäisi silmää, että olisi käytännöllinen talvella pyörräillessä. Vaan eipä tahdo löytyä. 😆 Saunaakaan ei ole.
Joten talven puolustajat puolustavat talvea, koska heillä itsellään selvästikin on kaikenlaista, joka tekee siitä talvesta miellyttävän. Vasta, jos ne otettaisiin pois, tietäisi, tykkääkö ihan oikeasti siitä talvesta vai ei!
Vierailija kirjoitti:
Täällä maaseudulla hevostilalla asuvana katson, että en todellakaan ole vieraantunut luonnosta. Koko tämä elämäntapa on luonnosta ja säistä riippuvaista. Ja siksi juuri inhoan talvea. Kestän jatkuvan sateen (siihen auttaa hiekkapohjat ja loimet), kestän tuulen ja kestän harmauden ja pimeyden (auttaa kun on tarpeeksi ulkovaloja). Mutta talven edestakaisin sulava ja jäätyvä loska, kivikovat pohjat ja maahan kiinni jäätyvät lantakasat, niille ei voi mitään ja niitä en meinaa jaksaa.
On varmaan helppo tykätä talvesta, jos sitä katselee kerrostalon ikkunasta ja kerran vuodessa lentää Lappiin laskettelulomalle.
Jaa-a Itse en tykännyt talvesta kun asuin stadissa kerrostalossa, mutta täällä napapiirin tuntumassa omassa tuvassani olen siitä alkanut tykkäämään. Onhan siinä toki hommaa lumitöineen ja puulla lämmittämisessäkin on oma hommansa, mutta ei se minua haittaa.
Jos talvesta puuttuisi auraamaton lumi kulkuväyliltä ja lumimyrskyt, sietäisin talvea ihan hyvin. Mutta kun ei puutu, vaan tuisku iskee ja tiet ovat lumimössöisiä.
Aniharvoin on ollut sellaisia talvia, jotka ovat olleet suurinpiirtein lumettomia. Yhden talven muistan, kun oli vain pakkasta ja sitäkin vähän, ja pääasiassa maa näkyi syksystä kevääseen. Ei tullut lunta ennen joulua, ei jouluksi, ei uudeksi vuodeksi, ei edes kevättalvella, vaan sää oli vain miinusasteista ja syksymäistä. Sellaisen "talven" kestän oikein hyvin. Ja sellaista kaipaan nytkin.
No totta helvetissä oon vieraantunut luonnosta. Jos olen ollu 3 päivää metsässä olen ollut kuolleena 2
Kestäisin talven paremmin, jos lunta ja pakkasta ei olisi. Ei minua haittaisi vaikka sataisi vettä viikkotolkulla ja olisi koko ajan nollakelejä. Niin kuin vaikka Englannissa. Kunhan paljas maa näkyisi eikä peittyisi lumeen. En ole vieraantunut luonnosta vaan tykkään kävellä metsässä, metsäpoluilla, järven rannalla... Pakkasesta en tykkää, ahdistaa hengitystä ja jalkoja palelee.
Nuorempana ulkoilun säässä kuin säässä ja ajattelin että se on vain pukeutumiskysymys. Nyt olen saanut talvesta tarpeekseni. 40 ylitettyäni mua on alkanut palella, ennen en palellut millään. Ja se pimeys ja harmaus. Enkä todellakaan ole luonnosta vieraantunut. Vanhempani ovat Lapin syrjäseuduilta kotoisin ja vietän oikein mielelläni lomaa siellä luonnon keskellä alkeellisissa olosuhteissa kaikkina vuodenaikoina. Arkielämä kaupungissa on masentavaa kaikkina vuodenaikoina sanokaa mitä sanotte.
Viime vuosina talvikelit on olleet tosi liukkaat. Pari vuotta sitten kaaduin ja jouduin olemaan 10 päivää saikulla, ja vaikka mitään ei murtunut niin jalkaa särkee välillä vieläkin. Mua ei todellakaan energisoi tepsutella vauvan askelilla kaatumista peläten. Työmatkoihin saa varata kolme kertaa niin paljon aikaa kuin kesäkeleillä.
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana ulkoilun säässä kuin säässä ja ajattelin että se on vain pukeutumiskysymys. Nyt olen saanut talvesta tarpeekseni. 40 ylitettyäni mua on alkanut palella, ennen en palellut millään. Ja se pimeys ja harmaus. Enkä todellakaan ole luonnosta vieraantunut. Vanhempani ovat Lapin syrjäseuduilta kotoisin ja vietän oikein mielelläni lomaa siellä luonnon keskellä alkeellisissa olosuhteissa kaikkina vuodenaikoina. Arkielämä kaupungissa on masentavaa kaikkina vuodenaikoina sanokaa mitä sanotte.
Viime vuosina talvikelit on olleet tosi liukkaat. Pari vuotta sitten kaaduin ja jouduin olemaan 10 päivää saikulla, ja vaikka mitään ei murtunut niin jalkaa särkee välillä vieläkin. Mua ei todellakaan energisoi tepsutella vauvan askelilla kaatumista peläten. Työmatkoihin saa varata kolme kertaa niin paljon aikaa kuin kesäkeleillä.
Mun piti kirjoittaa, että arkielämä kaupungissa on masentavaa _talvella_ eikä kaikkina vuodenaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Hanki kunnon nastakengät niin ei tarvitse tepsutella vauvan askelilla tai kaatumisen pelossa lymyillä neljän seinän sisällä.
Kaupungissa asuessani talvet olivat aika synkkiä, mutta täällä maalla voi ulkoilla talvisessa maisemassa, käydä avannolla ja nuotiotulilla tähtitaivaan alla. Revontuliakin näkyy joskus. <3
Tosi maalaiskeskeistä tämä ketju. Olisi kiva kuulla miten, te kaupungissa asuvat, nautitte talvesta?
Osa suomalaisista on sellaisia, että heitä kaamos väsyttää. Mahtaa olla ikävää, jos ei pysty nauttimaan talvesta niin kuin muut. :(
1. Vihaan rospuuttoaikaa.
2. Terveisiä lämpimästä. 30 astetta ja aurinko paistaa....