Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihminen joka ei pidä talvesta on vieraantunut luonnosta (talvesta SAA energiaa)

Näin saat talvesta energiaa ja jaksamista
25.01.2017 |

En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!

Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.

Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.

Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!

Olisipa talvi aina! :)

On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O

Kommentit (2213)

Vierailija
681/2213 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan talvessa ainoastaan liukkautta. Kun nykyään ei oikein ole niitä kunnon pakkastalvia, että lumi narskuu jalkojen alla. Joten sama vaikka olisi lämpöasteita koko talvi, niin ettei maa jäädy ollenkaan. Uskaltaisi ainakin käydä kävelyllä.

Vierailija
682/2213 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan talvessa ainoastaan liukkautta. Kun nykyään ei oikein ole niitä kunnon pakkastalvia, että lumi narskuu jalkojen alla. Joten sama vaikka olisi lämpöasteita koko talvi, niin ettei maa jäädy ollenkaan. Uskaltaisi ainakin käydä kävelyllä.

Nastakengät saa muutamalla kympillä. Ei siis mitään irtonastoja vaan ihan kunnon talviulkoilukengät. Pärjää vaikka märällä peilijäällä. :)

Pimeyttä vastaan riittää muutaman euron otsavalo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/2213 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nämä nykyiset talvet ovat ihan hanurista. Pari astetta plussalla ja vettä tulee kuin Esterin prseestä. Vaikka olen palstan mukaan hellehullu, niin pidän kyllä kunnon talvista. Eli sen 15- 20 astetta pakkasta ja kunnolla lunta. 

Mutta tämä märkyys ja pimeys tympii.

Vierailija
684/2213 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu, että nykyajan ihmiset ovat vieraantuneet ulkona olemisesta.... Ei osata pukeutua sateeseen saatikka sitten pakkaseen. Pakkasessa ei osata liikkua oikein, tulee kylmä tai hiki ja sitten kylmä. Tunnissa parissa ollaan kastuttu täysin tai palellaan.

Vierailija
685/2213 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että talvi tulee (on jo tullut Pohjois-Suomessa). :)

Vierailija
686/2213 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvi on pian Etelä-Suomessakin. :) Jihuu!!

Mä olen yksi niistä jotka eivät säikähdä talvea. :D <3

Vierailija
687/2213 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelen sitä, kun kaikki kokevat tämän pimeän aikakauden masentavana. Mulle tämä on mitä ihanteellisinta aikaa, rakastan kynttilöitä ja jouluvaloja ja olen saanut ihan uutta puhtia iltalenkkeihin, koska käyn ihailemassa ihmisten valoja. Myös talvesta pidän, mutta huonon polveni takia pelkään liukkaita kelejä. Onneksi on nastakengät.

Kesä on itselleni sitä ahdistavinta aikaa, lapsilla on lomaa ja pitäisi olla kauhean aktiivinen. Matkustella, vaikka joka paikka on tupaten täynnä muita lomalaisia. Jatkuvasti pitäisi olla rannalla tai muuten vaan ulkona, eihän kesää saa viettää sisällä. Ja tietenkin se kamala kuumuus. Heti kun keväällä alkaa olemaan valoisaa ja lämmintä, mulle iskee se kamala ahdistus. Nyt nautin.

Vierailija
688/2213 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvi on ihan hanurista. Näyttää välillä kivalta, se on kyllä totta. Mutta mitä hienoa on kylmyydessä ja pimeydessä? Menee enemmän resursseja lämmitykseen ja pitää popsia D-vitamiinia purkista. Ja hillitä itsensä, ettei tule vedettyä äänekkäimpiä talven fiilistelijöitä kölin ali.

Berkelettos.

Vierailija
689/2213 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energiaa? Olo on koko ajan ihan nuutunut, pystyyn nukahtelee. Ulkona niin mustaa ettei tiedä, onko päivä vai ilta. Suklaa maistuu ja se näkyy sitten keväällä kun  housut eivät mene kiinni. Nenä vuotaa, silmät vuotaa, iho kutisee. 

Vierailija
690/2213 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLEn uutisissa kerrottiin kuinka kaamos alkoi lapissa joitakin päiviä sitten. Paikalliset nauttivat kaamoksen tunnelmasta. Pimeys onkin siis vain tekosyy monille.

Vierailija
691/2213 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Suomessa asuessani (lapsuus, nuoruus ja opiskeluaika) inhosin talvea, mutta täällä pohjoisemmassa löysin itsestäni talvi-ihmisen :D On takuuvarmasti lunta, toisin kuin jossain etelärannikon tuntumassa, ja lumi tekee paljon valoisampaa kaikesta. Kenkiin saa nastat, kaamosväsymykseen kirkasvalolampun, ja päälle voi vetää tarpeeksi vaatetta niin ei palele. Koiran kanssa on ihanaa lumikenkäillä talvisessa metsässä.

Kaikissa vuodenajoissa on huonotkin puolensa, mutta minulla myös asuinpaikka vaikutti paljon

Vierailija
692/2213 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun maalla ja piha on aika iso. Joka syksy yritän tehdä ''uudentalvenpäätöksen'' että teen lumityöt hyvin rajoitetusti, eli vain väylä (n 30 m) että pääsee autolla tielle ja toinen, kapea väylä (n 40 m) että pääsee tuvasta autolle ja puuliiteriin hakemaan puita. Tähän saakka olen raapinut koko hehtaaripihan lumesta ja vienyt jokaisen kolallisen kauas pellon reunaan ja ylikin. Silti joka s-nan kerta siinä käy niin, että jään lumivallien keskelle, koska joka s-nan talvi tulee se maailmanlopun pyry, jota yksinkertaisesti ei pysty kolalla siirtämään niin kauas kuin pitäisi. No, traktorilla tuo homma hoituisi, mutta enpä halua yhtäkään isäntää tänne naama pitkänä tekemään moista palvelusta (rahaa vastaan tietenkin, on naurettava ajatus että joku auttaisi mökinmuoria ihan hyvän hyvyyttään! kuulen miten naurismaan aidat nauraa!). Oma lukunsa on se, kun suojakelin yllättäessä ne vettyneet kinokset katolta lähtevät tulemaan alas. Niitten kimppuun on hyökättävä heti, sillä seur yönä pakkanen jäädyttää ne maahan kiinni eivätkä ne siitä sula ennen juhannusta. Voitte uskoa että on ärräpäitä ilma sakeanaan.

Joo ei mulla muuta.

Tähän voin kommentoida itse traktorin ja lumilingon kanssa urakointia tekevänä että se sinun pihan kolaaminenkin vie aikaa ja polttoainetta. Jos yhdelle naapurille alkaa ilmaiseksi tekemään niin satavarmasti saa tehdä ilmaista työtä maailman tappiin asti. On se kumma että työstä ei haluta maksaa. Kertaluontoinen palvelus on eri juttu, mutta sitä lunta kun tulee useammin kuin kerran talvessa..

Vierailija
693/2213 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvi ilman lunta olisi ikävä.

Vierailija
694/2213 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina vihannut talvea. Pimeys ja kylmyys on pahinta. Minä tarvitsen aurinkoa ja lämpöä ympäri vuoden.

Vierailija
695/2213 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvi on se syy, miksi en kaipaa takaisin helsinkiin. Kyllä se vaan masensi, märkää. Täällä sentään kun talvi tulee niin lunta on reilusti (ei liikaa) ja pakkasta sopivasti. Ehdottomasti lempivuodenaikani. Kun pukeutuu kunnolla ei ole edes kylmä.

Vierailija
696/2213 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvi on kamalaa aikaa: liukasta ja rumaa, pakkanen haittaa hengitystä, koko kroppa särkee, lasit on joko jäässä tai huurussa niin ettei eteensä näe, sisälle tultua alkaa monta tuntia kestävä horkka (ja näihin ei auta asenne eikä pukeutuminen). Huomenna onneksi menee  plussalle, ihanaa! Otan pimeän ja märän sään milloin tahansa lumen ja pakkasen tilalle. Kunhan pääsen eläkkeelle, muutan talviksi jonnekin, missä jäätä on vain drinkkilasissa :)

Vierailija
697/2213 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pimeään ja lumettomaan talveen on totuttauduttava, koska ne tulevat lisääntymään ilmastokehityksen myötä.

Vierailija
698/2213 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla on pimeää ja ankeaa. Koiran kanssa ulos loskapaskaan talsimaan, kylmä viima ja tihkusade masentavat. Kengät, takki, pipo, kaikki ovat märät ja koira kurainen. Töistä kotiin tullessa on pimeää ja ankeaa. Koiran kanssa ulos loskapaskaan talsimaan, kylmä viima ja tihkusade masentavat. Kengät, takki, pipo, kaikki ovat märät ja koira kurainen.

Ja sen hetken kun on lunta, saa jatkuvasti pelätä, että kohta se loskahelvetti tulee taas takaisin, kestihän tätä pakkasta jo kaksi viikkoa kuitenkin!

Vierailija
699/2213 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän maakuopissa asustaneet esiäidit oli mieltä, mitä luulette? Oliko talvi kivempi kuin kesä? Entä metsän eläimet, nekin varmaan haluaisivat mieluiten ikuisen talven. Että mikä nyt sit lasketaan luonnosta vieraantumiseksi.

Vierailija
700/2213 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se johtuu, että jotkut valittavat väsymystä talvisin, mutta eivät kuitenkaan ulkoile ja syövät epäterveellisesti? Kyllähän siinä kroppa menee jokaisella sekaisin, jos lyö huolenpidon laimin?

Mä olen sellainen, että talvi vain piristää. Nautin kyllä kaikista vuodenajoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi