Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihminen joka ei pidä talvesta on vieraantunut luonnosta (talvesta SAA energiaa)

Näin saat talvesta energiaa ja jaksamista
25.01.2017 |

En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!

Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.

Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.

Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!

Olisipa talvi aina! :)

On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O

Kommentit (2213)

Vierailija
701/2213 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä eläkkeellä tai työttömänä jossain pohjoisessa on helppo nautiskella lumisista metsistä ja nokipannukahveista, mutta aika kaukana työssäkäyvän ihmisen arjesta varsinkin etelässä. Könyät ruskeanharmaassa loskapaskassa pimeällä töihin ja lähdet kotiin yhtälailla pimeässä. Kai sitä pitäisi muuttaa jonnekin sodankylään tukia nostelemaan niin pääsisi oikein naatiskelemaan tästä ihanasta vuodenajasta.

Vierailija
702/2213 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen sitä, kun kaikki kokevat tämän pimeän aikakauden masentavana. Mulle tämä on mitä ihanteellisinta aikaa, rakastan kynttilöitä ja jouluvaloja ja olen saanut ihan uutta puhtia iltalenkkeihin, koska käyn ihailemassa ihmisten valoja. Myös talvesta pidän, mutta huonon polveni takia pelkään liukkaita kelejä. Onneksi on nastakengät.

Kesä on itselleni sitä ahdistavinta aikaa, lapsilla on lomaa ja pitäisi olla kauhean aktiivinen. Matkustella, vaikka joka paikka on tupaten täynnä muita lomalaisia. Jatkuvasti pitäisi olla rannalla tai muuten vaan ulkona, eihän kesää saa viettää sisällä. Ja tietenkin se kamala kuumuus. Heti kun keväällä alkaa olemaan valoisaa ja lämmintä, mulle iskee se kamala ahdistus. Nyt nautin.

Minäkin olin aiemmin syksyä ja talvea rakastava ihminen mutta en enää. Ei ole syksyt eikä talvet entisensä ja varmaan ikä tekee että ei vain enää jaksa tätä loskap****a. Täällä pohjois-Karjalassa on iso ero talvissa siihen mitä ne joskus oli, nyt loskaa ja pimeää syyskuusta tammikuulle pahimmillaan.

Toki edelleen jaksan nauttia alkusyksystä ja talvesta mutta kun se vaan kestää ja kestää niin loppuu senkin hohto hyvin pian.

Toivottavasti sinulle ei käy kuten minulle, olisi paljon helpompaa kärsiä tämä puoli vuotta kun tästä nauttisi :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/2213 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen joka ei pidä talvesta on todennäköisesti tummasilmäinen. Ainakin brittitutkijoiden tuore tutkimus paljastaa, että Pohjola on vaaleasilmäisille ja siksi tänne on valikoitunut vaaleasilmäinen rotu.

Vierailija
704/2213 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko epämuodikas ihminen, koska tykkään talvesta?

Vierailija
705/2213 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin sitä lunta ja pakkasta, mutta täällä etelässä pimeää ja sateista.

Vierailija
706/2213 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista idylliä se varmaan oli ennenvanhaan mutta nykyään ainakin etelässäpäin kuin tämä talvi on  muuttunut vesisateessa kahlailuksi niin laske keskenäs stigalla ja rakenna avanto pakastimen jääkuutioista ;)

Revontulien sijasta kaupungissa "saa nauttia" siitä oranssin keltaisesta hajavalosta jossa liikkuu ainoastaan lentokoneiden villuvat valot - eli ei nyt tämäkään oikein nappaa pitemmän päälle.

Vierailija
707/2213 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin talvesta paljon enemmän jos olisi kunnolla lunta ja pakkasta.

Vierailija
708/2213 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset - varsinkin pk-seudulla - itkevät talvea, eikös Helsinki nimenomaan ole se paras paikka asua Suomessa? >:)

Vierailija
709/2213 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri ihmiset nyt vain tykkäävät eri asoista ja saa energiansa eri asioista. Se ei tee kenestäkään yhtään vieraantunutta yhtään mistään. Minä saan energiani keväästä ja kesästä. Hyvä jos taas sulle talvi on se juttu. Peace out!

Vierailija
710/2213 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen sitä, kun kaikki kokevat tämän pimeän aikakauden masentavana. Mulle tämä on mitä ihanteellisinta aikaa---

Kesä on itselleni sitä ahdistavinta aikaa, lapsilla on lomaa ja pitäisi olla kauhean aktiivinen.

Sinulle on, joillekin muille ei. Mikä siinä nyt on niin ihmeellistä? Otatko aina tuollaisen asenteen, jos joku on kanssasi eri mieltä? Pitäisikö minunkin tässä silmät ymmyrkäisinä ihmetellä, miksi kesä on sinulle ahdistavaa, vaikka minusta se on kaikkein paras vuodenaika? 

Vierailija
711/2213 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pentti Linkolakin on sanonut että maanviljelys näin pohjoisessa on luonnonvastaista, että ihmisen ei kuulu asua täällä.

Vierailija
712/2213 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiin tulin tuolta koiraa lenkittämästä pimeästä, vesisateisesta ja tuulisesta talvisesta illasta. Autot roiski kuraa päälle ja moottoritie humisi metsikön takana. Ai että miten sainkin ihanasti energiaa sieltä.

Vierailija
713/2213 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ainakin piristää ulkoilu, oli keli mikä vain. :)

Vierailija
714/2213 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

57- vuotias ja en ole ikinä pitänyt talvesta. En edes lapsena.

Vierailija
715/2213 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvi on nimenomaan valon aikaa, tietysti eri tavalla kuin kesä: Revontulet, tähtitaivas, kuutamo, auringonlaskun puna, sininen hetki jne.

Pitää vain uskaltaa mennä ulos ja nähdä em. hienot valoilmiöt. :)

Vierailija
716/2213 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohojanmaan likka kirjoitti:

Talvi on nimenomaan valon aikaa, tietysti eri tavalla kuin kesä: Revontulet, tähtitaivas, kuutamo, auringonlaskun puna, sininen hetki jne.

Pitää vain uskaltaa mennä ulos ja nähdä em. hienot valoilmiöt. :)

Juurikin näin, peukutan! :)

Vierailija
717/2213 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että tätä energian määrää. Voi vitsi.

Kaupunkikin saa vissiin loputtomasti energiaa, kun ovat noilla avojäille kaataneet satoja tonneja puhdasta vettä. Joka siis nyt on jo maan sisässä. Taas.

Ei vissiin maailmanpelastuksella ole väliä, kun on kiakko kyseessä. 

Vierailija
718/2213 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa saataisiin se pikimusta läpimärkä joulu pilttienne riemuksi :) :) <3 <3 Koko syrämmestäni olen sitä rukoillut. Ah, märät pikku töppöset ja venähtäneet pikkunaamat :) :) :)

Vierailija
719/2213 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse tykkään talvesta muuten, mutta en kestä liukkautta ja kylmyyttä. Asun maaseudulla Pohjois-Suomessa, ja kyllä, nätiltä näyttää - mutta ulkona tuntuu, että seuraavaksi kuolee hypotermiaan. Ja kun kiireessä kävelee/pyöräilee/ajaa autolla jonnekin, saa pelätä jatkuvasti henkensä tai ainakin luidensa edestä. En tykkää talviurheilusta yhtään, ja tavallinen ulkoilukin on kesäisin paljon mukavampaa. Talvi on kivaa, kun sitä voi ihailla sisätiloista. Ja ei, en saa talvesta energiaa, vaan menetän sitä, mikä ihan tutkimustenkin mukaan johtuu valon määrän vähenemisestä.

Vierailija
720/2213 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen auringonlaskun aika? Nouseeko se muka jossain välissä? 

Aamulla on pimeää kun menen töihin ja on pimeää kun tulen töistä. Olen töissä sellaisessa paikassa, missä ei ole ikkunoita enkä pääse päivällä käymään pihalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän