Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihminen joka ei pidä talvesta on vieraantunut luonnosta (talvesta SAA energiaa)

Näin saat talvesta energiaa ja jaksamista
25.01.2017 |

En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!

Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.

Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.

Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!

Olisipa talvi aina! :)

On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O

Kommentit (2213)

Vierailija
641/2213 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluaaton aurinko kirjoitti:

Hanna_J kirjoitti:

Ihminen saa energiansa auringosta.

Kasvit muuntavat fotosynteesin avulla auringon energian ihmiskeholle sopivaan kemialliseen muotoon. Kasvi varastoi muunnetun energian (hiilihydraatit) kasvin hedelmiin, mukuloihin, juuriin.. Ihminen syö tämän energiakeskittymän esim. perunan tai mandariinin ja energia siirtyy ihmisen kehoon käytettäväksi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Fotosynteesi

Lisäksi:

"Auringonvalo vaikuttaa pimeähormoni melatoniinin eritykseen, joka on suurimmillaan öisin ja talvisin. Melatoniinilla on unettava vaikutus, joten auringonvalon puute päiväsaikaan voi aiheuttaa väsymystä ja häiritä uni-valverytmiä. Luonnollisen valon puute voi myös aiheuttaa kaamosmasennusta." -Wikipedia

Väite, että talvesta saisi energiaa on epätosi.

Keskitalvellakin joka päivä on valoisaa pidempään kuin harva nykyihminen edes jaksaisi olla ulkona. Se on sitten vain järjestelykysymys käyttääkö nämä tunnit muulla tavalla vai ulkoillen.

Ei napapiirin pohjoispuolella. Muistaakseni muutama vuosi sitten Helsingissä aurinko paistoi joulukuussa 2 tuntia, eli vaikka valoa kyllä pilvisenäkin päivänä on, niin oikeaa auringonpaistetta voi olla todella vähän. Ainakin minua se auringonpaisteen puute väsyttää.

Vierailija
642/2213 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi että, pikimusta läpimärkä joulu <3 <3 Täytyypä tehdä uhraus ja pari loitsua sääjumalille, jotta saadaan pilteille maagiset muistot :) :) :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/2213 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella on pimeä kun menen töihin ja pimeä kun tulen töistä. Olisikin ihana nähdä aurinkoa joskus. Lisäksi minulla on kylmäallergia, astma ja saan kylmällä helposti migreenin. On se ihanaa kun kova pakkanen aiheuttaa punaisia paukamia ympäri kroppaa, ahdistaa hengitystä ja jos nämä kaksi eivät tee tehtäväänsä kun kuljen ulkona pakkasella niin saatan saada migreenin.

Vierailija
644/2213 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, olen vieraantunut luonnosta ❤️❤️

Vierailija
645/2213 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän talvesta kyllä muuten, mutta se kylmyys. Mulla on varmaan joku vamma, mutta en kerta kaikkiaan voi mennä ulos jäätymättä. Olen ollut villakerrastoissa, villapuserossa, välihousuissa, untuvatakissa ja -housuissa ja joskus tuohon väliin olen laittanut pilkkihaalaritkin. On ollut lämpösukkia, uggeja, vaikka mitä. Silti mä jäädyn ulkona, vaikka reippaasti kävelen koiran kanssa. Mä vaan jäädyn!!! Koittakaa nyt hyvät ihmiset tajuta, että kylmyys ei tunnu kaikille samalta.

Vierailija
646/2213 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkanen ja lumentulo eivät ole asioita joihin vaan pitää oppia suhtautumaan myönteisesti.

Sähkölasku katsos on maksettava vaikka kuinka olisi kävellyt pakkasessa luonnosta nauttien. Samoin pitää maksaa sille, joka käy linkoamassa tielle ja pihaan sataneen lumen.

Navetan lämmittäminen ylimääräisillä sähkölämmittimillä on kallista ja voi olla vaarallistakin.

Yöllä pitää muistaa jättää vesihana vuotamaan tai kannat keittiöstä tonkkasotulla vettä karjallesi huhtikuuhun asti.

Traktorin akku on otettava joka yö tupaan, muuten ei huomisen hommista tule mitään.

Jokainen osaa tietysti pukeutua lämpimästi, eihän se siitä kiinni ole mutta kun tuo fxxkin´ talvi tulee kalliiksi ja hankaloittaa maatalon töitä ratkaisevasti.

Joo ja lehmät liukastelee, jos ne menevät ulos. Ja kaikki on prkl jäässä, mitä ei ole raahattu sisälle. Aina sitten kuitenkin joku jotain unohtaa ulos ja se jäätyy. Lapio kiinni kottikärryihin, kansi kiinni ämpäriin. Ovet jäätyy kiinni, lukot jäätyy, ketjut jäätyy, portit jäätyy.

Vasikoille kun lämmittää juomat, ne jäähtyy tosi nopeasti. Ja sitten jos sähköt menee, on niin prkleen pimeää mennä etsimään jotain varavirtalähdettä ja vääntele siellä sitten pimeässä nuppeja ettei pihatoissa juomakupit jäädy ja että jostain saataisiin valoa elukoille. Ja miksei ihmisillekin.

Vierailija
647/2213 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumipyry ja aattoillan juhlavalaistu joulukirkko. <3

Vierailija
648/2213 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on jo ihanan pimeää ja koleaa, vaikka on vasta lokakuu. Oikein odotan marraskuun räntäsateita. Puoli vuotta kevääseen, ihanaa!

Vierailija
649/2213 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluaaton aurinko kirjoitti:

Hanna_J kirjoitti:

Ihminen saa energiansa auringosta.

Kasvit muuntavat fotosynteesin avulla auringon energian ihmiskeholle sopivaan kemialliseen muotoon. Kasvi varastoi muunnetun energian (hiilihydraatit) kasvin hedelmiin, mukuloihin, juuriin.. Ihminen syö tämän energiakeskittymän esim. perunan tai mandariinin ja energia siirtyy ihmisen kehoon käytettäväksi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Fotosynteesi

Lisäksi:

"Auringonvalo vaikuttaa pimeähormoni melatoniinin eritykseen, joka on suurimmillaan öisin ja talvisin. Melatoniinilla on unettava vaikutus, joten auringonvalon puute päiväsaikaan voi aiheuttaa väsymystä ja häiritä uni-valverytmiä. Luonnollisen valon puute voi myös aiheuttaa kaamosmasennusta." -Wikipedia

Väite, että talvesta saisi energiaa on epätosi.

Keskitalvellakin joka päivä on valoisaa pidempään kuin harva nykyihminen edes jaksaisi olla ulkona. Se on sitten vain järjestelykysymys käyttääkö nämä tunnit muulla tavalla vai ulkoillen.

Oletko tosissasi? Aurinko ei nouse edes näkyviin. Ja siinä vaiheessa vuotta kun nousee, se on niin matalalla että valon määrä on jotain aivan muuta kuin kesällä. Jos kaamos ei saa sinun aivokemiaasi kuralle, niin ole onnellinen. Ole todellakin onnellinen siitä. Minä nauttisin talvesta mielelläni, jos aivoni eivät reagoisi valon puutteeseen.

Vierailija
650/2213 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nuorempana oli ihan normikuvio, että masennuin syksyllä kun pimeät ja sateet alkoi. En tiedä miksi. Nyt olen jo vuosikaudet nauttinut tunnelmallisista syysilloista ja talvesta. Ehkä olen kasvanut aikuiseksi ja oppinut lopettamaan sen itkemisen, että "yhyyy oispa aina kesä". Asia on kääntyny lähes kokonaan päälaelleen, en nimittäin enää edes odota erityisemmin kesää. Vihaan helteitä ja ilta-aurigon killitystä. Kesä ei myöskään ole luovaa aikaa minulle, syksy ja talvi sen sijaan saavat inspiraation valloilleen. 

Vierailija
651/2213 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvi on ihan ok, mutta kävelyreittien liukkaus on se mitä vihaan.

Vierailija
652/2213 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän talvesta kyllä muuten, mutta se kylmyys. Mulla on varmaan joku vamma, mutta en kerta kaikkiaan voi mennä ulos jäätymättä. Olen ollut villakerrastoissa, villapuserossa, välihousuissa, untuvatakissa ja -housuissa ja joskus tuohon väliin olen laittanut pilkkihaalaritkin. On ollut lämpösukkia, uggeja, vaikka mitä. Silti mä jäädyn ulkona, vaikka reippaasti kävelen koiran kanssa. Mä vaan jäädyn!!! Koittakaa nyt hyvät ihmiset tajuta, että kylmyys ei tunnu kaikille samalta.

Joo, varmaan joku päänsisäinen vamma, sillä samalla tavalla ne fysiikan lait pätevät myös sinuun. Riittävä eristekerros pitää kyllä kenet tahansa lämpimänä, kun keho tuppaa tuottamaan lämpöä.

Vierailija
653/2213 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä nautin jopa sateisesta lokakuusta. Eilen oli mukava lenkkeillä pari tuntia, kun oikein pukeutuneena ei tullut kylmä muttei hikikään. Ruska on kaunista, ilma raikasta ja illan pimeyskin muistuttaa, että joulu on jo tulossa.

Nyt on tosiaan ideaaliset lenkkeilykelit, kun tarkenee kevyellä vaatetuksella. Talvellakin lenkkeily on mukavaa, mutta pyörätiet tahtovat mennä heti juoksukelvottomaan kuntoon, kun taivaalta tulee vähänkään enemmän kerralla nuoskalunta.

Vierailija
654/2213 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvi on muuten ihan mahtavaa aikaa mutta vanhenmiten tosi pahaksi mennyt kaamosmasennus tekee siitä huonon.

Vierailija
655/2213 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmää: pukeudu lämpimästi, liiku ulkona

Pimeää: Hanki otsavalo, saa muutamalla eurolla

Liukasta: Hanki nastoitetut kengät, saa muutamalla kympillä.

Vierailija
656/2213 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota ihanaa romanttista postikorttitalvea kun päästään nauttimaan hyvin harvoin. Työt loppuu neljän maissa, jolloin on talvella täällä ihan etelässäkin jo säkkipimeää. Pohjoisessa ollut pimeää koko päivän. Viikonloppuisin olisi aikaa, mutta kappas vaan, eihän se aurinko juuri paista talvella harmaan pilvipeitteen takia, vaikka olisikin noussot horisontin yli. Ainoa aika vuodesta, joilloin pääsee nauttimaan tuollaisista "talviauringon punaaminsta hangista" on joskus helmikuussa, milloin sitä märissä kengissä rämpimistä ollaan harrastettu jo niin kauan, että ei enää jaksa talvi innostaa. Oletteko muuten huomanneet, että kaikki suomalaiset joululeffat on kuvattu pääasiassa helmikuussa? Joulukuussa, kun ei yleensä ole kovin hehkeän näköistä, etelässä pilvistä eikä välttämättä vielä edes lunta ja pohjoisessa säkkipimeää 24/7

Itselläni myös tämä kuiva pakkasilma + kuiva sisälämmitysilma yhdistelmä saa aikaa pahoja oireita. Pää ja kasvot hilseilee, ihoa kiristää, silmät punottaa, kurkkuun sattuu, ihottumaa, kutinaa, kärsimystä. Talvella myös kaikki ulkoliikunnan harrastaminen on aika kiven alla, sillä vaikka en kärsi mistään astmasta tms muusta hengitysongelmasta, kunnon pakkasella lenkkeilyn jälkeen tuntuu kuin yskisi keuhkonsa ulos. Se "mukava" talvisää, eli tarpeeksi kylmää ettei ole loskaa, ja tarpeeksi lämmintä ettei raavi itseään verille on niin pienessä välissä, että ei siitä päästä nauttimaan läheskään joka vuosi.  Syksyn saapuminen on aluksi mukavaa ruskan ja pimenevien iltojen vuoksi, mutta sekin vaihtuu lopulta viimaksi ja märäksi mätäneväksi lehtipuuroksi. Tähän se ensilumi on kaunis pelastus, mutta siinäkin realiteetit iskee päin naamaa aika nopeasti. Jos joku sanoo tykkäävänsä talvesta, ei voi ottaa esimerkiksi niitä muutamaa päivää koko monta kuukautta kestävän ilmiön aikana. 

Vierailija
657/2213 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuinka jo unelmoin pilttien venähtäneistä naamoista, kun jouluaattoa aamuna räntä piiskaa ikkunoita, ettekö tekin :) :) :) <3 <3 Voi niitä vedestä lätiseviä kurasaappaita:) :)

Vierailija
658/2213 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaista vuodenaikaa ylistän.Talven ihana valkeus ja raikkaus, heräävän kevään tuoksut ,luonnon uudesti syntyminen, kesän valo ja kukkien lumo, syksyn kuulaus ja väriloisto. Ja paljon muuta. Voi ihmisparkoja, joille vain yksi vuodenaika on elämiseen sopiva.

Vierailija
659/2213 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokos näkyy joulun sääennusteita jostain? Toivotaan kaikki oikein hartaasti että saamme sen unelmajoulukelin, +11c, vettä vaakatasossa ja pilkkopimeää :) :) <3 <3 <3 Kun pilttinne sitten vääntävät porua saappaat täynnä vettä voitte myhäillen tunkea paksuun naamaanne lisää läskiä,taputella pötsiänne ja todeta,että nii-i, tälläsen joulusään tilasi isuli ja äityli sekä mummeli ja pappeli räkäkääryleelleen itsekkäällä elämäntyylillään<3 <3 :) :)

Näkyyhän niitä, kun viitsii etsiä. Näyttäisi aattona olevan kaksi astetta pakkasta ja lumisadetta, ainakin Espoossa. Ja myös parina päivänä ennen joulua tulisi tuon ennusteen mukaan lunta.

Mutta saa nähdä. Tuohon on niin pitkä aika, että kaikki ennusteet ovat ihan arpapeliä. Toki toivon, että valkea joulu toteutuisi.

Vierailija
660/2213 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pimeää ja nenään sattuu. Kun on valoisaa, olen töissä. Nauti siinä sitte. Jos ihmine olis tarkotettu näin kylmiin olosuhteisiin oltaisiin paljon karvaisempia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme