Ihminen joka ei pidä talvesta on vieraantunut luonnosta (talvesta SAA energiaa)
En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!
Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.
Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.
Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!
Olisipa talvi aina! :)
On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O
Kommentit (2209)
Kyllä talvi on kaunis, vaikka nyt onkin tuulista.
Siispä kaikki lämpimien alueiden kansat ovat ap:n mielestä etääntyneet luonnosta. Ei kai?
Kaikki muuttavat sinne kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tule talveksi pääkaupunkiseudulle tänne harmauteen ja loskapaskaan
Mutta eikös tuo ole juuri se paras paikka Suomessa asua ja elää...? :O
ON!
Mutta jos voi muuttaa etelämmäs, niin aina paranee.
Viime talvena rakastuin ensimmäistä kertaa aikuisiälläni Suomen talveen. Innostuin kävelyistä melkein pihastani lähtevällä jääreitillä. Asun siis n. 5km Jyväskylän keskustasta rivitalossa järven lähellä.
Jäätiellä lenkkeily on ihanaa! Kauniit maisemat vaihtuvat nopeasti, tasaisella tiellä käveleminen helppoa, oikealla vaatetuksella ei tule kylmä muttei hikikään... Viime talvi oli todella luminen, jolloin kaikkialla oli kaunista. Aurinkoisiakin päiviä oli paljon.
Juu tänään oli ainakin todella mahtavaa vetää lasta pulkassa tarhaan lumimyrskyssä! Tuuli niin että puut taipuivat kaksinkerroin, minun piti kääntyä kävelemään takaperin selkä tuulta vasten ja välillä täytyi tyhjentää pulkkaa lumesta.
HYI HYI HYI ja vielä kerran HYI ! Talvi, kylmä, pimeä, pakkanen, myräkät, tuulet jne on kaikki aivan perseestä! Voi luoja miten inhoan tätä vuodenaikaa. Voisin mennä kuin karhu talvi unille, jostain lokakuusta huhtikuulle. Sitten alkaa se n. puolen vuoden aika kun nautin elosta ja olosta, kevät ja kesä on aivan mahtavaa aikaa, ihmisen parasta aikaa!!
Talvi o parasta lunta, pimeetä, liukasta, kylmä, sitten saunassa makkaran ja oluen kanssa sit avantoon ja joulu. Kun pihalta tulee nii takan eteen juomaan kahvia ja pelaamaan nettipeli ja sitten juuri hyvä fiilis nii joku tulee läpättää kesästä ja fiilis menee ku en haluu et kesä tulee. Vois horrostaa koko kesän
Oli tossa alotuksessa se hyvä puoli, että nauroin sille ääneen. :D
Vierailija kirjoitti:
No mulla ei esimerkiksi ole ongelmaa talven kanssa, mutta johtuu siitä ettei ulkoilma tunnu vaikuttavan muhun negatiivisesti eikä positiivisesti. Myöskään kauniina kesäpäivinä en koe olevani sen paremmalla tuulella kun normaalisti enkä rumina päivinä sen pahemmalla. Mutta kyllä talvi on niin pirusti epäkäytännöllisempi kuukausi että kesä koska vaan - kunhan pysyy alle 25 asteessa kuumuus
25 astetta ei edes ole kuumaa vaan sopivan lämpötilan alaraja.
Mä en ymmärrä ihmisiä jotka valittavat, kun kaamos alkaa (Etelä-Suomessa sellaista ei oikeasti edes ole). Ja mikä ihmeen juttu tämä on kun talven tultua ollaan koko ajan muka niin flunssassa ja ties missä? Mikä?
No, sittenku talvi tekee sut 24/7 kipeäksi, niin voi tulla kehuskelemaan uudelleen.. Verenkierto jaloissa menee niin heikoksi että aamupeelläkin jalat puutuu.
Ja yritä tuonne lähteä lasten kanssa. Ensin se saatanallinen pukemisrumba, sitte pönötätte kaikki umpijäässä väkisellä siellä 1-1,5h (ei auta edes juokseminen ku jäätyy silti) ja äkkiä takas sisälle että sulais ennen seuraavaa päivää 🙄
Kesällä on ihanaa, kun ei tartte sen kummemmin vaatteita ajatella, linnut laulaa, Vieno kesätuuli puhaltaa ja aurinko paistaa. Hiekka on kuumaa ja varjoisassa matsässä on ihana kävellä ja tutkia paikkoja koiran ja ipanoiden kanssa.
Talvella on lunta joka paikassa n. 2m, kävele siinä sitten.. 🙄
Ja kyllä mää mielestäni ihan suomalainen olen, kun äiti puolen suku on Kittilästä ja iskän ylikiimingistä, oon syntynyt ja asunut Suomessa koko ikäni.
Talvi on kiva ja kesä on kiva, mutta ne loput 48 viikkoa syksyä ja kevättä ovat ihan vihervasemmistosta.
Näin saat talvesta energiaa ja jaksamista kirjoitti:
En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!
Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.
Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.
Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!
On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O
Onhan se aivan eri asia tulla ihmettelemään tuiskuja, pimeyttä ja pakkasia muutamaksi päiväksi, kuin elää sitä ankeutta puoli vuotta!
Nimim. Aina pakoon, kun mahdollista
Vierailija kirjoitti:
No, sittenku talvi tekee sut 24/7 kipeäksi, niin voi tulla kehuskelemaan uudelleen.. Verenkierto jaloissa menee niin heikoksi että aamupeelläkin jalat puutuu.
Ja yritä tuonne lähteä lasten kanssa. Ensin se saatanallinen pukemisrumba, sitte pönötätte kaikki umpijäässä väkisellä siellä 1-1,5h (ei auta edes juokseminen ku jäätyy silti) ja äkkiä takas sisälle että sulais ennen seuraavaa päivää 🙄
Kesällä on ihanaa, kun ei tartte sen kummemmin vaatteita ajatella, linnut laulaa, Vieno kesätuuli puhaltaa ja aurinko paistaa. Hiekka on kuumaa ja varjoisassa matsässä on ihana kävellä ja tutkia paikkoja koiran ja ipanoiden kanssa.
Talvella on lunta joka paikassa n. 2m, kävele siinä sitten.. 🙄
Ja kyllä mää mielestäni ihan suomalainen olen, kun äiti puolen suku on Kittilästä ja iskän ylikiimingistä, oon syntynyt ja asunut Suomessa koko ikäni.
Minulla on tämä sama, mutta kesäisin. Olen silloin fyysisesti ja henkisesti aivan poikki, sairastelen jatkuvasti ja olen väsynyt. Viime kesä oli saatanasta. Kesti 3kk toipua siitä takaisin normaaliin jaksamiseen.
Kesällä valitetaan kun on kuuma, talvella valitetaan kun on kylmä. Olemme selvästi Suomessa
Kyllä risoo kun ulkona -17 astetta tällä hetkellä eikä aurinkokaan ole näyttäytynyt moneen kuukauteen. Masentaa tämä puoli vuotta kestävä "marraskuu." Katselin äsken Lentobotista ( https://lentobotti.fi/ )miten lämmintä etelässä on ja harkitsen matkaa vaikkapa Kanarialle että pääsee pakoon tätä tuskaa. Oli muuten suorat lennot Helsingistä vain 130e Palmasiin...
Täytynee vielä työnantajan kanssa neuvotella vapaista. Miten kanssamasentujat selviävät näistä kaamoksista?
Kyllä talvi on upeaa aikaa. Minä pidän ihan täysillä.
ei todellisuudesta tai luonnosta voi vieraantua. joka sellaista väittää on itse jumala tai kaiken tekijä.
Näin saat talvesta energiaa ja jaksamista kirjoitti:
Sielunkumppani! 😊
Jippii!! Lunta tulee! :D