Ihminen joka ei pidä talvesta on vieraantunut luonnosta (talvesta SAA energiaa)
En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!
Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.
Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.
Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!
Olisipa talvi aina! :)
On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O
Kommentit (2171)
Ihmiset ovat niin osaamattomia nykyään.
Toi on joku muotijuttu toi "talvi väsyttää tai masentaa tms." Eihän kukaan voi väsyä talvesta, koska sehän on tosi ihanaa aikaa.
Syksy tulee. Ihana mennä perheen kanssa nuotioretkelle syksyiseen metsään. Sitten kotona odottaa kuuma sauna.
Vierailija kirjoitti:
Toi on joku muotijuttu toi "talvi väsyttää tai masentaa tms." Eihän kukaan voi väsyä talvesta, koska sehän on tosi ihanaa aikaa.
Juuri näin.
Huokaus.... tulisit jo, talvi! 😍
Arkiaamuna uunin lämmössä. Joulu on lähellä. Yöllä on satanut lisää lunta. Tuttu lumenauraaja poikkeaa kuumalla juomalla ja lähtee sitten jatkamaan töitä valkenevaan päivään. Ihanan kiiretöntä, mutkatonta maalaiselämää.
Joko talvivihaajia masentaa? Kai olette jo ostaneet varastot täyteen herkkuja, joilla sitten lihotatte itseänne?
Moni täälläkin on hehkuttanut miten kaupungissa on mukavampaa asua kuin maalla, mutta nyt sitten paljastuukin että kaupungissa on vain kolme kuukautta vuodessa kivaa.... 🤣🤣🤣🤣
Syksyisellä laavulla koko perheen kanssa. Lämmintä juotavaa ja grillimakkaraa. Tykkään.
Minä saan talvesta keskimäärin vtutuksen ja isommat sähkölaskut kuin kesällä. Kylmän ja lauhan talven ero voi olla minulle jopa 1200 euroa.
T. Sähköllä lämmitettäviä neliöitä 425
Vierailija kirjoitti:
Minä saan talvesta keskimäärin vtutuksen ja isommat sähkölaskut kuin kesällä. Kylmän ja lauhan talven ero voi olla minulle jopa 1200 euroa.
T. Sähköllä lämmitettäviä neliöitä 425
Etkö ole koskaan kuullut, että uudehko energiatehokas omakotitalo pitää maksaa vain kerran, mutta lämmityslaskua koko loppuelämä? 🤣🤣🤣🤣 Siis minkä säästää talon hinnassa maksaa moninkertaisesti takaisin lämmityslaskussa ja remontteina.
Meillä ei pakkanen tunnut vaikuttavan sähkölaskuun juuri mitään, olisiko kesällä 90 euroa ja talvella 190 euroa eli 100 euron verran. Energiatehokas okt ja lämpöpumppu. Tuttavalla vähän vanhempi okt ilmalämpöpumpuilla ja hänellä lukemat 90 euroa ja 300 euroa eli eroa 200 euron verran.
Vaikka nyt stana kuinka jankkaatte, niin en pidä talvesta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka nyt stana kuinka jankkaatte, niin en pidä talvesta.
Me muut pidämme. 😍
Pimeetä, räntää, vettä. Ja lisää pimeyttä. Mitä kivaa talvessa on?
Ai.
Minä saan energiaa valosta ja auringon lämmöstä. Inhoan hämärää, sadetta, tuulta, lunta ja kylmyyttä.
Siksi en asu Suomessa
Paskammarjat. Talvi pitäisi lailla kieltää. Alle 20 asteen lämpötiloja ei kukaan kaipaa.
Pimeys masentaa. On pimeää kun lähdet kotoa ja on pimeää kun tulet takaisin. Miten ihmeessä joku voi saada tästä energiaa??
Mä en jotenkin jaksa uskoa että sä vietät luonnossa edes puolta siitä ajasta jonka mä siel vietän. En asu Suomessa koska en pidä talvesta, mutta mä en koe että se tekee musta luonnosta vierrantuneen. Meillä kun on telttakylä jossa asumme puolet vuodesta ja työni on toimia paikallisena eräoppaana. Montako yötä sä yövyt vuodessa luonnossa? Mä yövyn keskimäärin 200. Lisäksi meillä ravinto hankitaan 90%:sesti itse. Opetan myös metsästystä ja kalastusta sekä vedän wildlife/wildfood/survival kursseja. Ja sä koet että mä olen luonnosta vieraantunut koska mä en pidä talvesta? Jep, aivan.
Järven jäällä selällään täydellisessä hiljaisuudessa. Ylhäällä korkealla häikäisevän kirkas tähtitaivas. Sitä katselemaan jään.😍