••••• Miksi valtio tukee opintoja, jotka eivät työllistä? •••••
Lukemattomia ovat ne filosofian maisterit yms. yliopistosta valmistuneet, jotka lojuvat vuodesta toiseen kortistossa yhteiskunnan tuella itsensä elättäen. Kehtaavat vielä ihmetellä ääneen, kun heidän koulutuksella ei ole töitä tarjolla.
Mun mielestä on ihan hullua, että valtio tukee turhaa opiskelua ja sitten vielä elättää nämä luuserit. :( Järkivalinnan tehneet opiskelijat joutuvat sitten työurallaan maksamaan näiden yliopistoluusereiden elämisen.
Nämä todellisuuden tajuttomat opiskelijat pitäisi jättää ilman opintotukea ja opintolainaa, maksakoon itse tekonsa joka koituu yhteiskunnan vahingoksi jo muutenkin ihan tarpeeksi. Itse asiassa moiset turhat pilipalikoulutukset pitäisi ajaa alas ja korvata jollain hyödyllisellä.
Sitten esimerkiksi sairaanhoitaja- ja sosiaaliopiskelijoille (amk) voisi maksaa opintojen ajalta 3 000 €/kk eikä tämä ole mikään vitsi. Tietysti summa perittäisiin takaisin siltä osin, kun opintopisteet eivät täyty.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (44)
Maailmanpankin tilasto - tutkijoita per capita eli per päänuppi. Suomi ykkönen. Liki tuplasti Saksaan ja Ranskaan verrattuna. Naisista 54 % ja miehistä 42 %:a omaa korkeakoulututkinnon(lähde viikonlopun HS).
Ei tämä tilanne todellakaan parane enään koulutusta lisäämällä. Jotain on mennyt pahasti päin mäntyä.
Eikös yliopistoon mennäkin juuri siksi, ettei tarvitse koskaan mennä töihin?
gu kirjoitti:
Maailmanpankin tilasto - tutkijoita per capita eli per päänuppi. Suomi ykkönen. Liki tuplasti Saksaan ja Ranskaan verrattuna. Naisista 54 % ja miehistä 42 %:a omaa korkeakoulututkinnon(lähde viikonlopun HS).
Ei tämä tilanne todellakaan parane enään koulutusta lisäämällä. Jotain on mennyt pahasti päin mäntyä.
Jossain ikäluokassa voi olla noin, mutta ei koko väestössä. Tarkkuutta.
Onhan niitä moniakin humanisteja yksityisellä puolella. Esim. kieliä opiskelleita mm. viestinnässä, kustannusalalla, kääntäjinä, markkinoinnissa, teknisinä kirjoittajina. Ite oon työskennelly yksityisellä paikassa jossa järjestetään mm. kielikoulutusta. Moni on tietty opettaja mutta se nyt ei ainakaan kovin turha julkisen puolen ammattiryhmä ole.