Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa.. En osaa päättää minne hakisin opiskelemaan! :/

Vierailija
24.01.2017 |

En oikeasti tiedä, mitä työtä haluaisin tehdä esim. kymmenen vuoden päästä. Tällä hetkellä vähän joka ala kiinnostaa :D Olen siis 22 v ja asun pk-seudulla, kävin lukion ja nyt olen ollut kotiäitinä pari vuotta. Tarkoitus olisi hakea kevään yhteishaussa AMK:hon/yliopistoon. En vain tiedä vieläkään, mikä työ mulle sopisi. Eli ehdottakaa joitain ammatteja, joissa on palkka ja työllisyystilanne pk-seudulla mahdollisimman ok (siis jos sellaisia vielä on..).

Eniten mua kiinnostaisi hoitoala, mutta palkka ei vastaa työn kuormittavuutta. Muutenkin epäilyttää, kestänkö kaikki ne eritteet, hajut, häiriökäyttäytyjät jne. Esim. palovammojen hoitaminen tuntuu ajatuksena ihan hirveältä! Sovellunko alalle, jos en osaa ainakaan vielä kuvitella itseäni tonkimassa märkiviä haavoja tai pesemässä muiden oksennuksia hiuksistani? Tottuuko siihen nekin, jotka eivät ennen opiskeluja osanneet kuvitellakaan tottuvansa? Voiko käydä niin, että mulla jää koulu oikeasti kesken, kun en pystykään sopeutumaan muiden ihmisten eritteisiin? :D

Ja jos unohdetaan palkka ja eritekammoni, niin mitä hoitotyötä suosittelisitte?
Vanhus- tai vammaistyö ei juurikaan kiinnosta, lapset kylläkin. Siksi mietin kätilön/terkkarin ammattia. Osaan olla korrekti ja asiallinen eri tilanteissa, voin sanoa "penis" punastumatta eikä seksuaaliasioista puhuminen ole mulle mitenkään vaikeaa.
Mutta onko kätilöille tällä hetkellä tarpeeksi töitä tarjolla?

Lääkäriksi en haaveile enkä pääsisi, olen aika surkea matikassa. Siksi mua mietyttääkin noi pakolliset lääkelaskut ylipäätään hoitoalalla.. Joutuuko kätilö/sh laskemaan annostelemansa kipulääkkeet itse vai kysyykö hän ne ensin lääkäriltä?

Ja jos hakisinkin yliopistoon niin mitä ihmettä siellä kannattaisi opiskella? Humanisteilla ei kai ole töitä..? Numeronero en tosiaan ole joten kaikki fysiikat, farmasiat voi unohtaa.. TV-sarjojen käsikirjoittaminen olisi huikeaa, mutta sekin on kivinen polku työllisyyden kannalta. Opettaminen ei kiinnosta, ei myöskään tutkijan ura.

Mun vahvuuksia on ilman muuta hyvä suomen kielen taito ja vuorovaikutus ihmisten kanssa. Toisaalta olen hidas päättämään asioita (ei hyvä piirre kätilöllä ainakaan), haluaisin päivätyön ja stressaan helposti.

Mitä ihmettä teen?? Huoh, kesti niin kauan vuodattaa tämä, etten kerkeä enää edes vastaamaan mahdollisiin kommentteihin. Pakko sulkea pääsykoekirjat ja painua nukkumaan. Kyllä, mulla on logopedian kirjat ostettuna, mutta yhtäkkiä huomasin, että toi anatomian kirja kiinnostaa huomattavasti enemmän kuin itse puhetieteet..

Kiitos, jos joku jaksaa ylipäätään lukea tämän, vastailen huomenna! :)

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko puheterapeutti mitään? Niistä taitaa olla kova pula. Tai suuhygienisti? Ne olis molemmat kevyitä päivätöitä.

Suuhygienisti? Limaa, sylkeä, verta, plakkia, muhineita ruoantähteitä jne jne. tulee vastaan koko Monen asiakkaan p*skanhajuista hengitystä ei voi paeta, eikä maski siinä hommassa ehkäise sitä. Ergonomisesti myös äärettömän huono vaihtoehto, vaikka toki siihen voi itse paljon vaikuttaa. Tietty jos tekee pelkkiä valkaisuhoitoja niin...siinä kevyttä -ja puuduttavaa- päivätyötä. Ei enää ikinä ..

Vierailija
22/35 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhanopettaja? Eli kasvatustieteet yliopistossa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko puheterapeutti mitään? Niistä taitaa olla kova pula. Tai suuhygienisti? Ne olis molemmat kevyitä päivätöitä.

Ap:lla on logopedian pääsykoekirjat ostettu! Puheterapeutin työtä siis mietitty jo. Tosin aivan helkkarin vaikea päästä opiskelemaan sinne.

Vierailija
24/35 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityö yliopistossa? (Valtiotieteellisessä.) Tosin nykyään todella vaikea päästä sisään tuonnekin. 

Vierailija
25/35 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijäksi suosittelen. Töitä on varmasti ja palkka ainakin Vantaalla on suoraan valmistuneelle yli kolme tonnia.

Vierailija
26/35 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röntgenhoitaja voisi olla hyvä, tosin se ei ole kovin ihmisläheinen ammatti todellisuudessa, koneiden kanssa ollaan tekemisissä enemmän kuin ihmisten. Asiakaskontaktit lyhyitä, paljon fysiikkaa/ laitteiden fysiikkaa. Mutta eritteitä ei pahemmin siinä ammatissa ole ja muutenkin ns "siisti sisätyö". Harkitsin sitä itsekin aikoinaan ja vieläkin harkitsen.

Psykologi myös loistava vaihtoehto. Entäs optikko?

Vierailija
27/35 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko tehda vuorotyota? Jos et, ala hae katiloksi. Mites vaikka toimintaterapeutti? Tyollisyystilanteesta en kylla tieda. Ravitsemusterapeutti? Se taitaa kylla vaan olla ainoastaan Ita-Suomen yliopistossa... Jos yliopisto kiinnostaa, hae lukemaan terveystieteita. Kertomasi perusteella terveydenhoitaja tai fyssari vaikuttais ehka kuitenkin parhaimmilta vaihtoehdoilta..?

Vierailija
28/35 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomi! Siisti työ, mutta liippasee hoitoalaa.

Vierailija
29/35 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyssari

Vierailija
30/35 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä sanoisin terveydenhoitaja. Mutta tosiaan opiskelun aikana täytyy tehdä sairaanhoitajan harjoitteluita ja ensimmäiset pari vuotta opiskellaan vain sairaanhoitajan opintoja, sitten alkaa ne varsinaiset terveydenhoitajan opinnot ja harjoittelut neuvolassa, koulussa yms mihin nyt ikinä sitten meneekään. Eritteitä kyllä todellakin nähdään sh:n työharjoitteluissa. Toisaalta kannattaa miettiä tulevaisuutta, sitä terveydenhoitajan työtä. Ja myös sairaanhoitaja voi tehdä erilaisia töitä esim ns "siistiä sisätyötä" terveyskeskuksen vastaanotolla, yksityisellä lääkäriasemalla jne.

Vierailija
31/35 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja-, terveydenhoitaja ja lääkäriopiskelijathan pyörtyileekin alkuun labratunneilla kun harjoitellaan pistämistä, nähdään verta suonia jne. Ihan normaalia alkuun, koulussa todellakin pääsee peloistaan yli, ei hätää. Sinne mennään oppimaan, ei haittaa mitään vaikka alussa olisi joitain "kammoja", hyvin monilla on! Aluksi kaikki on outoa ja vierasta, äkkiä siihen tottuu ja kohta huomaakin että eipäs ne piikit, veri ja ihmisen muut eritteet niin kummoisia olekaan! :)

Vierailija
32/35 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako lasta sinulla on nyt? Yhden kanssa vielä opiskelee, kahden kanssa jo vaikeampaa, kolmen kanssa tosi tasapainoilua. Mutta ei mahdotonta, kunhan vain asennoituu siihen, että opinnot on perheen jälkeen ykkösenä, etkä lasten sairastuessa vain sinä ole hoitajana. Saatko mieheltä tms tukea?

Suunnitteletko lisää lapsia? Siinä tapauksessa selvitä minkälaiset etenemisehdit opinnoilla on. Esim. logopediassa tulee nopeasti etenemiseste vastaan ja yliopistolla jotkut opinnot vanhenee hyvinkin pian. Suunnittele siis aikataulusi realistisesti ja pitäydy niissä jos mahdollista.

Oletko teoriaa lukeva ja ymmärtämistä jaksava tyyppi vai enemmän käytännön toimija? Opettajat on hyvä sekoitus näitä kahta.

Tosi harva on varsinaisesti kutsumusammatissaan, joten ilmoitusta ei kannata suuremmilta voimilta odottaa. Otat vain tähtäimen parhaiten siedettävään ammattiin, totut työhön kyllä. Minkälainen koulutustausta- ja työkokemus sinulla on?

Vierailija
33/35 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkojenhoitaja voisi sopia myös. Potilastyötä, ei vuorotyötä kuitenkaan. Osa perustaa oman yrityksen, osa julkisella puolella.

Eritteisiin ja muuhun tottuu kyllä jos haluaa. Älä sen takia jätä hakematta.

Vierailija
34/35 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitajaksi luetaan ammattikorkeassa ja terveystieteitä ei pääse lukemaan suoraan lukiosta vaan pitää olla vielä pohjaa, esim. just nämä amk-sh:t, kätilö jne. Älkää ihmiset antako väärää informaatiota.

Vierailija
35/35 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et osaa päättää, niin valitse sellaiset opinnot, josta pääsee ammattiin, jossa saa mahdollisimman paljon rahaa, mahdollisimman vähällä työmäärällä. Silloin valinta ei mene pahasti pieleen. Jokaiseen työhön kuitenkin leipääntyy jonkin verran ja töitä tehdään loppujen lopuksi pääasiassa rahan takia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme