Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa.. En osaa päättää minne hakisin opiskelemaan! :/

Vierailija
24.01.2017 |

En oikeasti tiedä, mitä työtä haluaisin tehdä esim. kymmenen vuoden päästä. Tällä hetkellä vähän joka ala kiinnostaa :D Olen siis 22 v ja asun pk-seudulla, kävin lukion ja nyt olen ollut kotiäitinä pari vuotta. Tarkoitus olisi hakea kevään yhteishaussa AMK:hon/yliopistoon. En vain tiedä vieläkään, mikä työ mulle sopisi. Eli ehdottakaa joitain ammatteja, joissa on palkka ja työllisyystilanne pk-seudulla mahdollisimman ok (siis jos sellaisia vielä on..).

Eniten mua kiinnostaisi hoitoala, mutta palkka ei vastaa työn kuormittavuutta. Muutenkin epäilyttää, kestänkö kaikki ne eritteet, hajut, häiriökäyttäytyjät jne. Esim. palovammojen hoitaminen tuntuu ajatuksena ihan hirveältä! Sovellunko alalle, jos en osaa ainakaan vielä kuvitella itseäni tonkimassa märkiviä haavoja tai pesemässä muiden oksennuksia hiuksistani? Tottuuko siihen nekin, jotka eivät ennen opiskeluja osanneet kuvitellakaan tottuvansa? Voiko käydä niin, että mulla jää koulu oikeasti kesken, kun en pystykään sopeutumaan muiden ihmisten eritteisiin? :D

Ja jos unohdetaan palkka ja eritekammoni, niin mitä hoitotyötä suosittelisitte?
Vanhus- tai vammaistyö ei juurikaan kiinnosta, lapset kylläkin. Siksi mietin kätilön/terkkarin ammattia. Osaan olla korrekti ja asiallinen eri tilanteissa, voin sanoa "penis" punastumatta eikä seksuaaliasioista puhuminen ole mulle mitenkään vaikeaa.
Mutta onko kätilöille tällä hetkellä tarpeeksi töitä tarjolla?

Lääkäriksi en haaveile enkä pääsisi, olen aika surkea matikassa. Siksi mua mietyttääkin noi pakolliset lääkelaskut ylipäätään hoitoalalla.. Joutuuko kätilö/sh laskemaan annostelemansa kipulääkkeet itse vai kysyykö hän ne ensin lääkäriltä?

Ja jos hakisinkin yliopistoon niin mitä ihmettä siellä kannattaisi opiskella? Humanisteilla ei kai ole töitä..? Numeronero en tosiaan ole joten kaikki fysiikat, farmasiat voi unohtaa.. TV-sarjojen käsikirjoittaminen olisi huikeaa, mutta sekin on kivinen polku työllisyyden kannalta. Opettaminen ei kiinnosta, ei myöskään tutkijan ura.

Mun vahvuuksia on ilman muuta hyvä suomen kielen taito ja vuorovaikutus ihmisten kanssa. Toisaalta olen hidas päättämään asioita (ei hyvä piirre kätilöllä ainakaan), haluaisin päivätyön ja stressaan helposti.

Mitä ihmettä teen?? Huoh, kesti niin kauan vuodattaa tämä, etten kerkeä enää edes vastaamaan mahdollisiin kommentteihin. Pakko sulkea pääsykoekirjat ja painua nukkumaan. Kyllä, mulla on logopedian kirjat ostettuna, mutta yhtäkkiä huomasin, että toi anatomian kirja kiinnostaa huomattavasti enemmän kuin itse puhetieteet..

Kiitos, jos joku jaksaa ylipäätään lukea tämän, vastailen huomenna! :)

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilönä ainakin verta, limaa ja paskaa joutuu näkemään. Olisi lisäksi kohteliasta ettei inhoaan osoita synnyttäjälle.

Vierailija
2/35 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, kätilön ammatissa olisi ainakin paljon eritteitä.. Mitäs jos hakisit yliopistoon terkkariksi lukemaan? :) Voisi hyvin sopia sulle. Tosin harjoittelujaksot esim. teholla ovat kuulemani mukaan todella rankkoja ja stressaavia. Ja opiskelemaan saattaa olla vaikahkoa päästä. Mutta voisi sopia sinulle kertomasi perusteella.

Tsemmpiä mitä ikinä valitsetkin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae sairaanhoitajaks! Siinä on valinnanvaraa mihin suuntautua, eikä ole yhtälailla paskahommii kuin lähihoitajilla. Ja jos myöhemmin ei nappaakkaan niin shn papereilla on paljon ovia avoinna jos tahdotkin ylentyä tai vaikka vaihtaa alaa, esim kätilö,terkkari,enska, tai mennä yliopistoon.

Vierailija
4/35 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko puheterapeutti mitään? Niistä taitaa olla kova pula. Tai suuhygienisti? Ne olis molemmat kevyitä päivätöitä.

Vierailija
5/35 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain mihin liittyy vahvasti matikka, fysiikka, kemia.

Tulevaisuudessakin aina tarvitaan niitä jotka ymmärtävät elämää.

Vierailija
6/35 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri valmistui terveydenhoitajaksi viime vuonna. Sai helposti töitä ja on kuulemma viihtynyt työssään erinomaisesti. Oli alunperin kouluttautunut sairaanhoitajaksi, mutta jo ensimmäisen työvuoden jälkeen oli todennut, ettei ollut valinta osunut oikeaan. Kuulemma terkkarina todella palkitsevaa työtä.

7/35 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sosiaalityöntekijä/sosiaaliohjaaja? Sinua selvästi kiinnostaa ihmisläheinen työ hoitoalan parissa, sivuaa tuota ilman kliinisiä hoitotoimenpiteitä.:)

Vierailija
8/35 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ku lähihoitajaksi ja johtavaksi lähihoitajaksi teho-osastolle. Mun tytär tähtää myös.

Vierailija
9/35 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelisit insinööriksi, siis AMKssa. Kyllä niistä matematiikoista ja fysiikoista pääsee läpi vaikka ei mikään fyysikko varsinaisesti olisikaan. Se on ihan eri juttu kuin lääkelaskut joissa 100% pitää olla oikein, 30-35% riittää läpipääsyyn, tehtävistä tulee osapisteitä jos edes jollain tavalla olet osannut ja pari helpointa saa tehtyä jos yhtään on kartalla.

Aina välillä tietysti ei mene läpi mutta voi ne pari kertaa aina uusia.

Vierailija
10/35 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bioanalyytikko, röntgenhoitaja, terveydenhoitaja, suuhygienisti ainakin päivätyötä ja kuulostaa siltä että sopisi sinulle. Tosin terkkari opiskelee myös sairaanhoitajaksi joten sh:n työharjoitteluja tulee käydä, mutta eiköhän sen nyt kestä.. ;)

Kätilö sulle ei mun mielestä sovi kertomasi perusteella, ei myöskään ensihoitaja. Sairaanhoitajakin on mun mielestä vähän siinä ja siinä, terveydenhoitajana näkisin sinut loistavasti, mutta terkkarina tosiaan olet myös se sairaanhoitaja ja opiskelen sh:n opinnot.

Miltäs nuo bioanalyytikko, röntgenhoitaja ja suuhygienisti kuulostaa? Entä miten olis sosionomi??

Vierailija
11/35 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomi tai terkkari. Molempiin on muuten aika vaikea päästä. Sairaanhoitajaksi pääsee hieman helpommin.

Vierailija
12/35 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhanopettaja yliopistossa?

Vierailija
13/35 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri valmistui terveydenhoitajaksi viime vuonna. Sai helposti töitä ja on kuulemma viihtynyt työssään erinomaisesti. Oli alunperin kouluttautunut sairaanhoitajaksi, mutta jo ensimmäisen työvuoden jälkeen oli todennut, ettei ollut valinta osunut oikeaan. Kuulemma terkkarina todella palkitsevaa työtä.

En oikein ymmärrä näitä ihmisiä. Hän ei sitten tainnut tuntea sairaanhoitajan työkenttää. Esi. 95÷ Lastenklinikan hoitajista on sairaanhoitajia, samoin lasten ja nuorten psykiatrisilla osastoilla kaikki sairaanhoitajia. Poliklinikoita, esim. lasten korva- ja kurkkutaudit, kaikki sairaanhoitajia. Sitten tietty päivystykset, akuuttiosastot, leikkaussalit, kotisairaala - kaikki sairaanhoitajia. Ei terveydenhoitajan ja sh:n työkentässä ole muuta eroa kuin neuvola.

Vierailija
14/35 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja terkkareista noin 5÷ pääsee neuvolaan, ei niitä paikkoja ole kaikille. Tekevät sitten sairaamhoitajan töitä, mikä on heidän pohjakoulutuksensa. Kätilöillä on surkea työllisyys, lähes kaikki toimivat sairaanhoitajina.

Vierailija
15/35 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkariksi vaikea päästä pk-seudulla. Hae fyssariksi? Tosin sinnekin vaikea päästä.

Vierailija
16/35 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja terkkareista noin 5÷ pääsee neuvolaan, ei niitä paikkoja ole kaikille. Tekevät sitten sairaamhoitajan töitä, mikä on heidän pohjakoulutuksensa. Kätilöillä on surkea työllisyys, lähes kaikki toimivat sairaanhoitajina.

Kätilöt ja terveydenhoitajat työllistyvät loistavasti pk-seudulla. Koulun aikana luodaan paljon suhteita tuleviin työnantajiin.

Vierailija
17/35 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabeteshoitaja?

Työterveyshoitaja?

Tosin täytyy olla pohjalla se sairaanhoitaja-terveydenhoitaja :D

Fysioterapeutti? Sosionomi? Puheterapeutti?

Vierailija
18/35 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haet yliopistoon eikä tuo logopedia innosta, miten olisi ravitsemustiede. Siitä valmistuisit ravitsemusterapeutiksi. Luulisi että kun kaikilla alkaa olla allergioita ja koko ajan aletaan tuntea enemmän ravinnon vaikutus terveyteen ja sairauksiin, niin tarvetta alan osaajille olisi asiakas- ja potilastyössä.

Jos siihen yhdistäisi suomen kielen tai viestinnän opintoja, voisi toimia alalla tiedottajanakin.

Vierailija
19/35 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologi, hyvä työllisyystilanne.

Vierailija
20/35 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röntgenhoitaja! Ei juurikaan eritteitä vrt. esim. sairaanhoitajaan, mutta kuitenkin potilastyötä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi