Onko olemassa naisten -ja miestenhommat?
Koetko, että olen olemassa erikseen miesten ja naisten työt. Kotona arkiaskareiden parissa, ammattikunnissa ym.
Itse olen sitä mieltä että on. Leivon pullan, teen ruuan, hoidan siivouksen ja puhtaanapidon. Mies tykkää toimia apukätenä ihan vapaaehtoisesti, mutta päävastuun tykkään pitää itselläni. Jos lamppu menee rikki, viemäri tukkeutuu, tekniikka pettää tai auto vaatii huoltoa, hoitaa mies nämä ja vastaavanlaiset asiat. Näissä minä autan sitten jos apukäsiä tarvitsee.
Kuinka teidän taloudessa? Onko sinusta hyvä vai huono asia luokitella askareet "miehisiksi" ja "naisellisiksi". Jos näet siinä ongelman, mikä se ongelma on?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole miesten ja naisten töitä. Yhdessä kokataan ja pyykätään, tai se tekee, joka ehtii paremmin. Mies tosin imuroi useammin. Mulla pysyy vasara ja porakone paremmin kädessä.
Molemmat huolehtii renkaanvaihdot omaan autoonsa. Minä vaihdan itse, mies käyttää liikkeessä.
Ainoa miesten työ on nurmikon leikkaus. Se on miehen lempihommaa, minä en saa edes koskea ruohonleikkuriin.
Ai niin ja teinipoika osallistuu kaikkiin kodin töihin ihan täyspainoisesti.
Näinhän sen pitäisi mennäkin eli hommia ei laiteta kaavamaisesti sukupuolen mukaan. En ymmärrä, miksi vastaukseesi oli tullut miinuspeukkuja.
Olen ollut onnekas mies tai sitten tämä palsta liioittelee tai täällä pyörii pahimmat raivottaret sillä kotityöt ja noihin liittyvät asiat ei ole koskaan ollut ongelma. Ja omien kokemusten perusteella parisuhteet on toiminut hyvin näissä asioissa.
Joskus kun luen tätä foorumia ihmettelen sitä raivoa ja ehdottomuutta joillakin ja ei mikään ihme jos ihmissuhteet on kriisissä tuolla asenteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Homoilu on miesten hommaa!
Lesbotkin ovat homoja.
Homoseksuaaleja, mutta eivät homoja. Lisäksi lesbojen "homoilu" on lesboilua.
Että cis-yksisarvisseksuaaleista jankkava feministi ottaa ihan rauhallisesti vaan.
Olen lähtöisin suvusta, jossa on aina ollut vahvoja naisia. Ja linja jatkuu.
Olen tottunut lapsesta asti katsomaan vierestä, kun äitini poraa ja isäni kokkaa. Selkeitä rooleja ei ole ollut. Isä on katsonut lapsiaan vauvasta asti ja ukkina vaihtaa vaipat siinä missä mummokin.
Kotonamme jatkuu sama linja; isä kokkaa, imuroi, pyykkää (joskaan ei ole kovin kummoinen ruuanlaittaja, mutta kyllä makaronimössöt jne luonnistuu) ja äiti remppaa, tapetoi, varaa auton huollot jne. Perheessä lapsia kaksi; 6v poika, 2,5v tyttö.
Viimeksi asennettiin viikko takaperin tytön kanssa yläkerrassa taiteovi, kun perheen miehet leipoi alakerrassa remppapullaa. :)
Meillä miehellä on parempi silmä sisustukselle ja hän tykkää leipomisesta ja ruoanlaitosta. Siivouksen hoitaa palkattu siivooja ja molemmat vie omat autonsa liikkeeseen huollettavaksi ja renkaanvaihtoon. Minä hoidan pyykkipuolta enemmän. Yleisestä kämpän järjestyksestä vastaa molemmat, onneksi kumpikaan ei ole turhan tarkka. Minä hoidan kukkapenkit, mies nurtsille leikkuun (pieni rivaripiha), molemmat tekee lumitöitä. Minä hoidan lapsia enemmän, mutta teenkin lyhyempää työpäivää.
Jos joku kokee "perinteisen" jaon toimivan niin mikäs siinä. Minä uskon että hommat sujuu paremmin kun saa tehdä sitä mikä tuntuu mieluisammalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Homoilu on miesten hommaa!
Lesbotkin ovat homoja.
Homoseksuaaleja, mutta eivät homoja. Lisäksi lesbojen "homoilu" on lesboilua.
Että cis-yksisarvisseksuaaleista jankkava feministi ottaa ihan rauhallisesti vaan.
Homo|seksuaali = sama|sukupuoli. Ei ole rajattu vain miehiin.
Toivoisin, että ei olisi. Olen kasvanut perheessä, jossa oli selkeästi miesten ja naisten työt. Kun pyysin isääni neuvomaan minulle jonkin työn, hän ei neuvonut, vaan teki sen itse. Aikuisena sinkkuna olen sitten yksin joutunut opettelemaan taitoja, joita kukaan ei minulle lapsena ja teininä opettanut. Esimerkiksi nyt pitäisi opetella tekemään puita. Pakko mennä jollekin kurssille, kun isäni ei suostu opettamaan, mutta tekisi kyllä minulle puut valmiiksi vaikka kymmeneksi vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
En halua kuulostaa seksistiseltä, mutta kyllä monilla naisilla on enemmän silmää sisustamiseen ja kodin kodikkaaksi laittamiseen kun miehillä. Ja ihan suosiolla sen osa-alueen moni naiselle antaa. Se läävä missä sinkkuaikoina elin, niin kukaan ei halua sellaisessa asunnossa asua, en minä enkä vaimo nykyään.
Mun tuttavapiirissä miehillä juuri on silmää tyylille, naiset täyttävät nurkat kaikella roinalla ja liimailevat sisustustarroja seiniin... upeimmat miehet taas on sisustaneet huolella ja tehneet puusepäntyötkin itse.
Ei meillä. Tai minua sattuu kiinnostamaan enemmän leipominen ja ruuanlaitto, ja mies taas osaa paremmin porata reikiä seinään. Sujuvasti kuitenkin putsaan vessasta hajulukot ja kiristelen ruuveja sekä kasailen huonekaluja, mieskin välillä innostuu ihan itsekseen leipomaan pullia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sinkkuläävässä porontalja seinässä kiinni ja vessassa joku mm mestarit rypistynyt juliste sinitarralla kiinni. Tyylikästä eikö vain ? Ne ei tullu mukaan uuteen yhteiseen kämppään ja hyvä niin.
M
Mulla oli seinällä "Pieru on perseestä" juliste isolla kuvalla sekä jotain autoliikkeiden tarroja jotka edellinen asukas oli jättänyt. Huonekalut oli vanhoja vanhemmilta opiskelemaan lähtiessä saatuja, koska ei kiinnostanut pätkääkään miltä ne näyttää, kunhan ehjiä ovat.
Mies kun tuli taloon niin hänellä taas oli väliä siltä millä näyttää joten nykyisin meillä on vähän eri näköistä. Paljon valkoista ja pohjoismaistyylistä designiä. Abstraktia taidetta. Kolkommalta se minun silmään näyttää kuin mut sinkkuläävä, mutta eipä sillä väliä lopulta miltä näyttää joten mies päättäköön.
Nainen, jolla ei niin minkäänlaista kiinnostusta sisustusasioihin eikä sen lajin "silmää"
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä. Tai minua sattuu kiinnostamaan enemmän leipominen ja ruuanlaitto, ja mies taas osaa paremmin porata reikiä seinään. Sujuvasti kuitenkin putsaan vessasta hajulukot ja kiristelen ruuveja sekä kasailen huonekaluja, mieskin välillä innostuu ihan itsekseen leipomaan pullia.
Nykyajalle tyypillinen tapa yrittää selittää sukupuolen merkitys "pois". Satutaan nyt vain tykkäämään enemmän ruuanlaitosta... meidän perheessä nyt vain sovittiin, että nainen jää kotihoidontuelle... ja sitten 99% "yksilöllisiä" valintoja tekevistä valitsee omalle sukupuolelle tyypillisemmän.
On ihmisiä jotka saa riidan aikaan mistä hyvänsä eikä pysty mitään asioita sopimaan, kotityöt ei ole mikään poikkeus. Sitten on ihmisiä joiden arki sujuu hyvin eikä tarvitse kaikesta riidellä ja väntää, tykkään asua rauhallisessa kodissa joka ei ole joku sukupuolten välinen taistelutanner ja sellaisen täysjärkisen normaalin naisen kanssa on mukavampaa elää.
Sanotaanko nyt vaikka näin näitäkin keskusteluja seuranneena, sellaisen raivopäisen feministin tai muun mt-tapauksen kanssa en suostuisi asumaan päivääkään samassa asunnossa.
No kaikkea voi kumpi vaan tehdä mitä ei lisääntymisvärkeillä tehdä, mutta kyllä se menee mielenkiinnon mukaan minkä ammatin valitsee ja kotona sen mukaan mikä on vähiten luotaantyöntävää hommaa kummallekin.