Kannattaako opiskelijalla olla rahastosäästöjä tai osakkeita?
Olen säästänyt lapselleni rahastoon ja lisäksi hänen nimissään on vanha puhelinosakkeemme. Teinin omaisuus on nyt noin 10000e. Kun lähtee opiskelemaan, säästöt ei kai vaikuta tukiin, mutta jos haluaa nostaa niitä käyttöön, niin sitten se katsotaankin tuloksi? Vai miten se menee?
Kommentit (24)
Itse avasin ASP-tilin ennen opiskeluja ja laitoin lainat sinne. Valmistumisen jälkeen pääsin melko pian makselemaan omaa asuntoa, mikä olisi ollut vähävaraisen perheen lapselle muuten hyvin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse avasin ASP-tilin ennen opiskeluja ja laitoin lainat sinne. Valmistumisen jälkeen pääsin melko pian makselemaan omaa asuntoa, mikä olisi ollut vähävaraisen perheen lapselle muuten hyvin vaikeaa.
Tää onkin hyvä idea. Kannattaisiko muuten nuo rahastosäästötkin siirtää asp-tilille? Mitä etua siitä on siihen verrattuna, että ovat vain käsirahana kämpän ostoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää onkin hyvä idea. Kannattaisiko muuten nuo rahastosäästötkin siirtää asp-tilille? Mitä etua siitä on siihen verrattuna, että ovat vain käsirahana kämpän ostoon?
Kannattaa laskea tarkkaan. ASP:sta maksetaan tietty lisäkorko könttänä ostohetkellä, mutta varsinainen vuosikorko on vain 1%. Toisaalta ASP-säästöjen määrä ratkaisee valtiontakauksen suuruuden eli sen, kuinka kalliiseen asuntoon saat sen avulla itsesi kammettua ja lisäksi jos korot nousevat niin valtio maksaa korkotukea. Mutupohjalta sanoisin että jos saat sijoituksillesi kohtuullisen tuoton rahastoissa niin ASP-tilille ei välttämättä kannata laittaa enempää kuin on tarvis asuntoon kiinni pääsemiseksi.
Oma kokemus. Ensimmäinen häiriömerkintä oli "vahinko", toinen tahallinen, jottei tarvinnut nostaa lainaa loppuopiskeluaikanakaan. Vanhentumisaikahan merkinnällä on 2-4v jos ei ota uusia merkintöjä. Mitään haittaa merkinnästä ei minulle ollut paitsi puhelinoperaattoria vaihtaessa piti maksaa 100e vakuus. Aiemmin hankitun luottokortinkin sain pitää. Yksityisiltä markkinoilta vuokra-asunnon hommaamista tuo vaikeuttaa, HOAS:lta sai kivuttomasti kun ei ollut montaa merkintää eikä iso summa, eikä vuokravelasta kyse.