Kannattaako opiskelijalla olla rahastosäästöjä tai osakkeita?
Olen säästänyt lapselleni rahastoon ja lisäksi hänen nimissään on vanha puhelinosakkeemme. Teinin omaisuus on nyt noin 10000e. Kun lähtee opiskelemaan, säästöt ei kai vaikuta tukiin, mutta jos haluaa nostaa niitä käyttöön, niin sitten se katsotaankin tuloksi? Vai miten se menee?
Kommentit (24)
Jep, katsotaan tuloksi ja voi tuloraja ylittyä. Itse olen opiskelijana sijoittanut rahastoihin, niin ei tarvitse huolehtia, että voitto vaikuttasi tulorajaan. Myyn sitten valmistuttua ja alan käymään osakekauppaa.
Tuloksihan ne tuotot kai katsotaan, mutta aika paljon niitä saa nostaa ennen kuin tulorajat ylittyvät. Eikä sitä nyt muutenkaan kannata ihan älyttömiä summia tuhlata, kun opiskeluajan jälkeen kaikki säästössä oleva on plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Jep, katsotaan tuloksi ja voi tuloraja ylittyä. Itse olen opiskelijana sijoittanut rahastoihin, niin ei tarvitse huolehtia, että voitto vaikuttasi tulorajaan. Myyn sitten valmistuttua ja alan käymään osakekauppaa.
Eikö rahastojen voitot muka vaikuta? Siis jos niitä nostaa?
Vierailija kirjoitti:
Tuloksihan ne tuotot kai katsotaan, mutta aika paljon niitä saa nostaa ennen kuin tulorajat ylittyvät. Eikä sitä nyt muutenkaan kannata ihan älyttömiä summia tuhlata, kun opiskeluajan jälkeen kaikki säästössä oleva on plussaa.
Opiskelua vartenhan ne rahat on säästetty, ettei tarvi nostaa lainaa ja voi joskus vaikka tehdä jonkun matkan tai ostaa jotain extraa.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelua vartenhan ne rahat on säästetty, ettei tarvi nostaa lainaa ja voi joskus vaikka tehdä jonkun matkan tai ostaa jotain extraa.
Ap.
No sitä rahaa saa tienata runsaan 800 kuussa ilman että menettää opintotukia. Luulisi riittävän. Sitä, miten tulo vaikuttaa asumistukeen, voi alustavasti arvioida kelan laskurilla, mutta lopullisestihan se selviää ehkä vasta syksyllä.
Ei pelkät säästöt vaikuta tukiin. Saa tienata noin 800 e/kk eli nimenomaan saada tuloja, ei ottaa pääomasta.
Toisaalta on typerää, että osakekaupassa on aina verotus pääomatulo% mukaan, ansiotuloissa % kasvaa tulojen myötä. Opiskelija maksaa sijoituskaupoissa kovempia veroja kuin vastaavista ansiotuloista.
Itse asiassa opintolaina kannataisi nostaa ja sijoittaa opiskelujen ajaksi.
Millä rahalla opiskelija elää, jos opintolainan sijoittaa?
Ei kannata sijoituksia käyttää opiskeluaikana. Nostaa mieluummin opintolainaa ja maksaa sen sijoituksilla pois sitten kun jaksaa, saa paremman tuoton.
"Itse asiassa opintolaina kannataisi nostaa ja sijoittaa opiskelujen ajaksi." - Kommenttisi kertoo valaisevasti kuinka erilähtökohdista me opiskelijat olemme: Toiset voivat nostaa halpakorkloisen opintolainan ja pistää sen huoletta sijoituksiin, kuten arvopapereihin. Monet joutuvat ottamaan lainaa vain, jotta selviäisivät arjenmenoista. - Kieltämättä tämä lähinnä pelkällä opintotuella (lähinnä loma-aikoina olen ollut töissä) eläminen on toisinaan "hieman" haasteellista. Mutta en valita monessa muussa paikassa opintotuen saamisen asemasta joutusi maksamaan pelkästään oikeudesta opiskella. - Ja sen lisäksi kaikesta muusta
Tämä on oikeastaan aika hyvä muistutus siitä, miten lapsiaan kannattaa auttaa. Ehkäpä niitä rahoja ei kannattaisi antaa lapselle kovin aikaisin. Näin nuori saa hänelle kuuluvat tuet ja vanhemmat voivat silti auttaa käteisellä niin paljon kuin ikinä mielivät.
Puhumattakaan, että juuri täysi-ikäinen voi haksahtaa ties mihin hölmöyteen ilmaiseksi saamiensa rahojen kanssa. Mennä ilman avioehtoa pika-avioliittoon, pelata, sortua päihteisiin jne...
Vierailija kirjoitti:
"Itse asiassa opintolaina kannataisi nostaa ja sijoittaa opiskelujen ajaksi." - Kommenttisi kertoo valaisevasti kuinka erilähtökohdista me opiskelijat olemme: Toiset voivat nostaa halpakorkloisen opintolainan ja pistää sen huoletta sijoituksiin, kuten arvopapereihin. Monet joutuvat ottamaan lainaa vain, jotta selviäisivät arjenmenoista. - Kieltämättä tämä lähinnä pelkällä opintotuella (lähinnä loma-aikoina olen ollut töissä) eläminen on toisinaan "hieman" haasteellista. Mutta en valita monessa muussa paikassa opintotuen saamisen asemasta joutusi maksamaan pelkästään oikeudesta opiskella. - Ja sen lisäksi kaikesta muusta
Nykyinen opintolainasysteemi on tosiaan läpimätä - lainaa kannattaa nostaa vain jos ei sitä tarvitse. Jos se kuluisi elämiseen niin kannattaa mieluummin jättää ennen opiskelujen aloittamista joku pieni lasku maksamatta, jotta saa luottohäiriömerkinnän ja lainan sijaan toimeentulotukea. Merkintä poistuu sopivasti 5v päästä eli valmistumisen aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla opiskelija elää, jos opintolainan sijoittaa?
Käy töissä tai pappa betalar. Toisaalta myös jos opiskelijalla on säästöjä niin ne kannattaa sijoittaa ja elää lainalla eikä säästöillä. Valmistumalla tavoiteajassa valtio maksaa lainasta kolmasosan pois joka on siis silkkaa voittoa säästöillä elämiseen verrattuna ja lisäksi taskuun jää lainan maksamisen jälkeen myös sijoitusten tuotto opiskeluajalta - tai jos on fiksu niin maksaa opintolaintaa pois niin hitaasti kuin pystyy jolloin saa tuottoa vielä opiskelun jälkeenkin sijoitusten tuoton ja lainan korkomenojen erotuksen verran.
"Nykyinen opintolainasysteemi on tosiaan läpimätä - lainaa kannattaa nostaa vain jos ei sitä tarvitse. Jos se kuluisi elämiseen niin kannattaa mieluummin jättää ennen opiskelujen aloittamista joku pieni lasku maksamatta, jotta saa luottohäiriömerkinnän ja lainan sijaan toimeentulotukea. Merkintä poistuu sopivasti 5v päästä eli valmistumisen aikoihin."
- olsin kyllä hyvin varovainen siinä, että ihailee toimeentulotuen runsautta. - Toimeentulotuki on viimesijainen tuki muoto; sen takoitus ei ole kustantaa kenenkään elämää useiksi vuosiksi. Sitäpaitsi nykyisen hallituksen (ja eduskunnan) toiminta vaikuttaa sille, ettei taloudellisesti heikommassa asemassa olevien elo tuskin ainakaan paljon helpommaksi muuttuu. Valitettavasti. - Mielenkiinnolla odotan miten "kansalaispalkka" kokeilu etenee.
Vierailija kirjoitti:
Olen säästänyt lapselleni rahastoon ja lisäksi hänen nimissään on vanha puhelinosakkeemme. Teinin omaisuus on nyt noin 10000e. Kun lähtee opiskelemaan, säästöt ei kai vaikuta tukiin, mutta jos haluaa nostaa niitä käyttöön, niin sitten se katsotaankin tuloksi? Vai miten se menee?
Sen kannattais sijoittaa ne osakkeisiin ja käyttää vain osingot ja nekin vain hätätilassa. Mieluummin nostaa sitten opintolainaa ja pyrkii valmistumaan etuajassa kuin käyttää nuo säästetyt rahat.
Vierailija kirjoitti:
"Nykyinen opintolainasysteemi on tosiaan läpimätä - lainaa kannattaa nostaa vain jos ei sitä tarvitse. Jos se kuluisi elämiseen niin kannattaa mieluummin jättää ennen opiskelujen aloittamista joku pieni lasku maksamatta, jotta saa luottohäiriömerkinnän ja lainan sijaan toimeentulotukea. Merkintä poistuu sopivasti 5v päästä eli valmistumisen aikoihin."
- olsin kyllä hyvin varovainen siinä, että ihailee toimeentulotuen runsautta. - Toimeentulotuki on viimesijainen tuki muoto; sen takoitus ei ole kustantaa kenenkään elämää useiksi vuosiksi. Sitäpaitsi nykyisen hallituksen (ja eduskunnan) toiminta vaikuttaa sille, ettei taloudellisesti heikommassa asemassa olevien elo tuskin ainakaan paljon helpommaksi muuttuu. Valitettavasti. - Mielenkiinnolla odotan miten "kansalaispalkka" kokeilu etenee.
Se ei ole runsas, mutta käteen jää jopa vähän enemmän kuin opintolainan kanssa ja sitä ei tarvitse maksaa takaisin. Eli pointti on siis siinä, että jos joutuisit käyttämään lainan elämiseen niin kannattaa mieluummin hankkiutua tt-tukiasiakkaaksi niin voi valmistua velattomana.
"Se ei ole runsas, mutta käteen jää jopa vähän enemmän kuin opintolainan kanssa ja sitä ei tarvitse maksaa takaisin. Eli pointti on siis siinä, että jos joutuisit käyttämään lainan elämiseen niin kannattaa mieluummin hankkiutua tt-tukiasiakkaaksi niin voi valmistua velattomana."
- MAhtaako nyt puhua kokemuksen ääni vai joku joka on keksinyt muka nokkelan idean tai on kuullut jostain... Itselläni ei ole koemusta kuin opintotuesta ja enempi vähempi palkkatuloista eli en ole nostanut toistaiseksi senttiäkään toimeentulotulea. - Ja hirvittäisi myös menettää luottotiedot, koska se taas saattaisi hankaloittaa kaiken muun hankkimista ja ylläpitämistä.
Toimeentulotukea ei saa, jos on varallisuutta rahastojen tai osakkeiden muodossa. Ne pitää muuttaa rahaksi ja käyttää ensin.
Jassoo, linjoilla ei yhtään opiskelijaa jolla olisi säästöjä?