Onko kohtuullista vaatia työtöntä matkustamaan 25km hakemaan sairaslomatodistusta?
Kyläämme uudistettiin niin, ettei täältä saa enää lääkäripalveluja. Hoitaja on paikalla joka päivä mutta sinne ei saa aikoja, ajat on varattu etukäteen tai sitten oelt se jonon viimeinen. Ei auta vaikka soittaisit heti. Käyn työttömille tarkoitetussa kuntouttavassa työtoiminnassa niin sanotulla pajalla ja kuntamme(joka siis on "työnantajamme) vaatii sairaslomatodistuksen vaikka on itse ajanut asiat tähän kuntoon. Onko tällainen mielestäsi kohtuullista? Sanottakoon vielä että julkiset eivät kulje puolen päivän aikaan ollenkaan ja illalla viimeinen vuoro tänne peräkylälle tulee klo.18.00. Ja sanottakoon vielä sekin, että maksaja eli KELA ei vaadi s.todistusta ensimmäiseltä kolmelta päivältä ainoastaan kunta.
Kommentit (52)
3 päivää voi antaa puhelimella saikkua. Soittele ja selvitä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-"Työnantajasi" voi silti aiheuttaa sinulle karenssin
-kun minä olin työtön ja joku sanoi karenssi, olisin juossut varmaan alasti kylän ympäri jos olisivat vaatineet.
-sinun näkökulmasta ehkä "työnantajasi" onkin syypää kaikkeen. Mutta mitä se muuttaa. Kyllä minunkin pomo on sovinisti ja mulkku mutta teen silti kuten hän tahtoo.No katsotaan miten näm' menevät. Olen nyt jo ollut 4 päivää yhteensä pois ilman todistusta tässä muutaman kk aikana. Eilen sosiaaliohjaaja sanoi ettei tarvitse hakea todistusta kun näkivät kipeän lapseni. Ehkä tällainen kivikautinen, kankea systeemi kaatuu omann mahdottomuuteensa. ap
Siis missä näki? Herrajumala etkai vienyt sinne ihme koulutukseesi sairasta lastasi! Samalla oisit vienyt lapsesi lääkäriin!
Mulla oli aika sosiaaliohjaajalle. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-"Työnantajasi" voi silti aiheuttaa sinulle karenssin
-kun minä olin työtön ja joku sanoi karenssi, olisin juossut varmaan alasti kylän ympäri jos olisivat vaatineet.
-sinun näkökulmasta ehkä "työnantajasi" onkin syypää kaikkeen. Mutta mitä se muuttaa. Kyllä minunkin pomo on sovinisti ja mulkku mutta teen silti kuten hän tahtoo.No katsotaan miten näm' menevät. Olen nyt jo ollut 4 päivää yhteensä pois ilman todistusta tässä muutaman kk aikana. Eilen sosiaaliohjaaja sanoi ettei tarvitse hakea todistusta kun näkivät kipeän lapseni. Ehkä tällainen kivikautinen, kankea systeemi kaatuu omann mahdottomuuteensa. ap
Siis missä näki? Herrajumala etkai vienyt sinne ihme koulutukseesi sairasta lastasi! Samalla oisit vienyt lapsesi lääkäriin!
Mulla oli aika sosiaaliohjaajalle. ap
Joka on siis tossa lähellä. ap
Ja roudasit sairaan lapsesi sinne.......
Kertaan vielä : Siis pikkukylällä kunta on säästösyistä lopettanut terveyspalvelut ja nyt kuitenkin kunta vaatii todistusta ap :n lapsen sairaudesta tai ap menettää ne vähät rahat, joista te hänelle niin katkeria olette.
Minusta kohtuutonta.
Toivottavasti ap, se soi. työntekijä voi auttaa jonkinlaisen todistuksen muodossa.
Terveisin helsinkiläinen ja kaiken lisäksi olen vela. Kykenen silti empatiaan ap:n kohdalla. Pikaista paranemista lapsellesi.
Te muut hyeenat : Hävetkää!
Vierailija kirjoitti:
No minnekäs sitten?
Vierailija kirjoitti:
Kertaan vielä : Siis pikkukylällä kunta on säästösyistä lopettanut terveyspalvelut ja nyt kuitenkin kunta vaatii todistusta ap :n lapsen sairaudesta tai ap menettää ne vähät rahat, joista te hänelle niin katkeria olette.
Minusta kohtuutonta.
Toivottavasti ap, se soi. työntekijä voi auttaa jonkinlaisen todistuksen muodossa.Terveisin helsinkiläinen ja kaiken lisäksi olen vela. Kykenen silti empatiaan ap:n kohdalla. Pikaista paranemista lapsellesi.
Te muut hyeenat : Hävetkää!
Sos. työntekijä!
Jos olet kuntouttavassaa toiminnassa, niin et ole edes työsuhteessa. En ymmärrä miten silloin voidaan velvoittaa hakemaan sairaslomatodistus.
Ota yhteyttä johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Ja ymmärrän että työssäkäyvät käyvät omalla työpaikkalääkärillään, sehän on selvä. Mutta entäs työttömät? Meillä ei ole mitään terveyspalveluita ja silti meidät pakotetaan karenssin uhalla hakemaan todistus toiselta paikkakunnalta. Kuinka monen työnantaja on terveyspalvelut ajanut ahtaalle? Ja edeleenkään se palkan maksaja (työmarkkinatuen), eli KELA ei vaadi sairaslomatodistusta. ap
Mitä sä nyt oikein sekoilet että kaikille työssäkäyville kuuluisi muka joku luksustason työterveyshuolto? Heko-heko. Esim. mun työnantajani on kaupunki ja työterveyshuoltoon kuuluu vain lain määräämät minimit. Ja aika monessa muussakin paikassa on näin. Eli esim. sairaslomaa kun tarvitsee, yritetään (usein turhaan) saada aikaa omaan TK.hon, yleensä se ei onnistu kun hoitajia/lääkäreitä ei vaan siinä pirun lafkassa ole joten pahimmillaan sitten suunta on yhteispäivystykseen (n.20km päässä) jossa saattaa joutua esim. norossa odottelemaan hoitajalle pääsyä 4-5h että saa sen saikkulapun.... Ei-akuuteissa asioissa ei lääkärille ole toivoakaan päästä kunnes vaivat kroonistuu ja muuttuu akuuteiksi. Sitten voi olla toivoa päästä jollekin virolaiselle lääkärille jonka kanssa ei ole edes yhteistä kieltä....
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtoja annettiin kaksi: Joko haen sairaslomaa enkä saavu paikalle, tai sitten en vain saavu paikalle ja saan karenssin. Olin unohtanut koko tapaamisen eikä ollut aikaa hankkia lapselle hoitajaa. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ymmärrän että työssäkäyvät käyvät omalla työpaikkalääkärillään, sehän on selvä. Mutta entäs työttömät? Meillä ei ole mitään terveyspalveluita ja silti meidät pakotetaan karenssin uhalla hakemaan todistus toiselta paikkakunnalta. Kuinka monen työnantaja on terveyspalvelut ajanut ahtaalle? Ja edeleenkään se palkan maksaja (työmarkkinatuen), eli KELA ei vaadi sairaslomatodistusta. ap
Mitä sä nyt oikein sekoilet että kaikille työssäkäyville kuuluisi muka joku luksustason työterveyshuolto? Heko-heko. Esim. mun työnantajani on kaupunki ja työterveyshuoltoon kuuluu vain lain määräämät minimit. Ja aika monessa muussakin paikassa on näin. Eli esim. sairaslomaa kun tarvitsee, yritetään (usein turhaan) saada aikaa omaan TK.hon, yleensä se ei onnistu kun hoitajia/lääkäreitä ei vaan siinä pirun lafkassa ole joten pahimmillaan sitten suunta on yhteispäivystykseen (n.20km päässä) jossa saattaa joutua esim. norossa odottelemaan hoitajalle pääsyä 4-5h että saa sen saikkulapun.... Ei-akuuteissa asioissa ei lääkärille ole toivoakaan päästä kunnes vaivat kroonistuu ja muuttuu akuuteiksi. Sitten voi olla toivoa päästä jollekin virolaiselle lääkärille jonka kanssa ei ole edes yhteistä kieltä....
Mutta minun palkanmaksajani ei vaadi todistusta. Ymmärrätkö? ap
Eipä ihmekään että tämä maa on näin huonolla tolalla, jos tavan kansalaistenkin asenteet ovat näin kylmiä ja kovia. :( Ap, minun mielestäni tuo on kaukana kohtuullisesta ja sinuna ottaisin yhteyttä johonkin tahoon. Eihän se surkean pieni työmarkkinatuki edes kata niitä kuluja, mitä tuosta julkisilla kulkemisesta aiheutuu. Ihan eri asia, jos kyseessä olisi oikea työpaikka -se sairasajan palkka kun sentään kattaisi ne kulkemisen kustannukset.
Tämä ihmisten höykkyytys ja ahtaalle ajaminen on kamalaa. Muuttakaa rakkaat asenteitanne, sitä kun ei voi koskaan tietää milloin sama tilanne sattuu omalle kohdalle. Kyllä siinä vähän inhimillisyyttä sitten toivoisi kanssaihmisiltä, vaikka siihen asti olisi pärjännyt miten hienosti omillaan.