Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuli tuosta Kandit-ohjelmasta mieleen, että kuuluuko lääkärien perusopintoihin naisten gynekologinen sisätutkimus käytännössä?

Vierailija
24.01.2017 |

Kunhan mietin noitakin nuoria poikia, että miten luontevasti onnistuisi terveyskeskuksessa.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu.

Vierailija
2/25 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Olin juuri synnytyksen jälkitarkastuksessa ja lääkärillä oli opiskelija mukana. Tiedä sitten, oliko erikoistumassa, mutta aika nuori oli. Siinäpä sitten teki kohdun tunnustelun lääkärin jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo samalla tavalla hoidu kuin lähärien ja hoitajien rintatutkimus. Opiskelijat jaetaan pareihin.

Vierailija
4/25 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo samalla tavalla hoidu kuin lähärien ja hoitajien rintatutkimus. Opiskelijat jaetaan pareihin.

Onko tuo tietoa vaan luuloa?  Tekevätkö lähihoitajt rintojen tutkimusta? Tällä syönnillä en usko.

Vierailija
5/25 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee ja välissä leikkaa umpisuolta pienemmät ja hoitaa ihan kaiken yksin teholla. Välillä johtaa työtä koko sairaalassa

Vierailija
6/25 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ainakin opiskelijat kertoivat näin

Vierailija
7/25 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu opintoihin. Mutta sisätutkimusta harjoitellaan nukella. Olen nähnyt sen nuken. Harjoitteluissa sit pääsee tekemään oikeasti vasta.

Vierailija
8/25 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu. Olen joutunut kerralla kolmen kandin ronkittavaksi, kun halusivat harjoitella sisätutkimusta.

Vierailija
9/25 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu. Olen joutunut kerralla kolmen kandin ronkittavaksi, kun halusivat harjoitella sisätutkimusta.

Samaan aikaan? Mahtoi olla ruuhka...

Vierailija
10/25 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu kyllä. Ensin opetellaan nukella, sitten harjoitteluissa ja erilaisilla harjoitustunneilla (esimerkiksi poliklinikan lääkärin työn seuraaminen), jos potilas suostuu (!), kandikin pääsee tekemään sisätutkimuksen. Ainakin meillä vain yksi kandi tekee sisätutkimuksen, vaikka opetuksessa olisi 2-3 kandia paikalla. Loput uskovat sitten siihen, mitä se tutkimuksen tehnyt sanoo löytäneensä. Se tutkiminen tuntuu nololta vain, jos potilas kovasti nolostuu. Tuntuu pahalta sen potilaan puolesta, ei siis se itse tutkimus sinäänsä. Naistentautien kurssi on kuitenkin jo niin loppuvaiheessa opintoja, että paljon on nähty ja koettu. Se on tutkimus muiden joukossa, ei sen kummempi kuin keuhkojen kuuntelu tai suuhun katsominen. 

Vierailija
11/25 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kandit sua ilman lupaa ronki että ihan oot luvan antanut :D

Vierailija
12/25 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoitteleeko sairaanhoitajat tai terveydenhoitajat alapääjuttuja? Kätilöt nyt tietysti ainakin?

Vierailija
13/25 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harjoitteleeko sairaanhoitajat tai terveydenhoitajat alapääjuttuja? Kätilöt nyt tietysti ainakin?

Katetroinnit ja ihmisen hoitaminen yleensä on hoitajien perustyötä. Kyllä se alapääkin tulee osata esim. puhdistaa jne. Eli tutkiminen kuuluu lääkärille, mutta kyllä väittäisin kirkkaasti, että osasto kuin osasto, niin hoitajat ovat enemmän ihmisten alapäiden kanssa tekemisissä kuin lääkärit.

Vierailija
14/25 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kättärihän on opetussairaala, kun olin synnyttämässä esikoista 22 vuotta sitten, ja se alapään ronkkiminen oli erittäin epämiellyttävää, ja sitten pelmahtaa kämppä täyteen tyyppejä ja lääkäri kysyy että saako nämä opiskelijatkin kokeilla, no ei tod. Olin sitä mieltä että menköön ronkkimaan niitä joilla on useempi synnytys jo takana...

Vierailija
15/25 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös terveydenhoitaja voi ottaa kierukankin kohdusta pois, ei tarvitse lääkärille varata aikaa kierukan poistoon? Ja täytyyhän terveydenhoitajan miehen pallejakin tutkia. Ja eikös ihan lähärit, perushoitajat, sairaanhoitajat tee papakokeita saavat siihen vaan erillisen koulutuksen vielä. Kyllä se alapää tulee hoitotyössä esille, niin miesten alapää kuin naistenkin alapää.

Vierailija
16/25 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli synnytyksessä kandi mukana. Ihan mukava poika. Kokeili vauvan päätä ja asentoa monta kertaa, ihan sieltä alakautta ja mieheni läsnäollessa. Laittoi myös tippaa ja laittoi verenpainemittaria.

En mä nyt näkisi että se olisi hirveää. Opiskelija opettelee työtään ja miten muuten voisi opetella kuin työtä tekemällä?

Vierailija
17/25 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööriopiskelijatkin  kokeilee alapäätä, mutta yleensä vasta illalla.

Vierailija
18/25 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä toi kuuluu opintoihin. Toivoin vain tuolla hetkellä että seisokkini ei näy potilaalle:D

Vierailija
19/25 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä toi kuuluu opintoihin. Toivoin vain tuolla hetkellä että seisokkini ei näy potilaalle:D

Oletko kandit sarjassa esiintyvä henkilö?

Vierailija
20/25 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kuuluu