Niille, joiden mielestä hoitajat eivät tee mitään
Tulin juuri töistä ja sain jälleen kuulla omaisilta kuinka vain "istun tietokoneella" enkä ole kiinnostunut työstäni. Haluaisin siis kirjoittaa tähän muutaman faktan siitä miksi vanhuspuolella jotkut asiat ovat niin kuin ne ovat.
1) Aamu- ja iltatoimet ovat kiireisintä aikaa, jolloin ainakin minun täytyy käytännössä juosta. Aamutoimet sijoittuvat aikavälille 8.00 - 12.30, iltatoimet yleensä 17.00 - 20.00. Omaisia ei tähän aikaan juurikaan ole paikalle. Jos sellaisia käy, he käyvät juuri tämän ajan välissä, jolloin yritämme pitää raportteja, palavereita ja kyllä - myös levätä. Apuvälineistä huolimatta vanhustyö on rankkaa, epäergonomista työtä. Ei sitä jaksa nuorempikaan hoitaja painaa 8h päivässä ilman lepoa, puhumattakaan niistä hoitajista, joilla on vankka ammattitaito, mutta selkä ja ranteet huonossa kunnossa.
2) Tänään minun työpäiväni oli tarkoitettu pelkästään kirjallisten töiden tekemiseen, koska normaalina päivänä niitä ehtii tehdä silloin tällöin n. 10-15 min kerrallaan. Tietokoneemme sijaitsee melko keskeisellä paikalla, jotta siitä voisi hoitajat käydä mahdollisimman nopeasti etsimässä tietoa. Minulta tuli sitten eräs omainen kysymään voisinko viedä hänen äitinsä vessaan. Pyysin ystävällisesti etsimään toisen hoitajan, josta omainen suuttui. Minulle tuli paha mieli, mutta jos toteuttaisin kaikki minulle esitetyt pyynnöt, joutuisin lähtemään tietokoneelta koko ajan ja kirjalliset työt jäisivät loppujen lopuksi tekemättä. Vessassa käyttäminen ei yleensä ole nopea toimitus, vaan vie helposti jopa 15-25 minuuttia.
3) Kolmivuorotyö aiheuttaa sen, että työajat voivat olla kummallisia ja sitä kautta ei aina ole välttämättä kartalla kaikesta mitä osastolla tapahtuu. Jos olen ollut yövuoroissa ja parilla vapaalla, en välttämättä osaa heti työvuoroon tullessani sanoa, mitä sinun äidillesi kuuluu. Yleensä ehdin perehtyä nopeasti omien asukkaideni kuulumisiin ja kuulla yleisesti mitä muille kuuluu juuri sinä päivänä.
4) Nykyajan vaipat on suunniteltu niin, että imevät suuren määrän virtsaa. Ne eivät haise, eivätkä tunnu märältä jalassa. Ei ole mitään järkeä vaihtaa niitä 1 pissan jälkeen: se ei ole ekologista ja tulee kalliiksi.
5) Joskus omaiset hämmästelevät, että "siellä ne vanhukset olivat yksin ruokasalissa". He joutuvat olemaan yksin pitkiä aikoja päivässä, koska hoitajilla on täysi työ hoitaa yhtä asukasta kerrallaan, jolloin muut ovat ns. ilman valvontaa. He eivät ole sen suuremmassa vaarassa silloin kun hoitajat joutuvat pitämään keskenään palaveria.
Jos oli jotain kysyttävää, niin vastailen mielelläni.
t. Väsynyt hoitaja
Kommentit (17)
Kaikki hoitajat eivät työskentele vanhainkodeissa. Itse olet vieläpä alasi valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hoitajat eivät työskentele vanhainkodeissa. Itse olet vieläpä alasi valinnut.
Niin olenkin, mutta jonkun se työ täytyy kuitenkin tehdä.
t. Väsynyt hoitaja
Sairaanhoitajia on jo alettu korvata lähihoitajilla ja suuntauksena on, että lähihoitajia tullaan korvaamaan entistä enemmän hoiva-avustajilla. Kohta tulee olemaan todellisuutta se, etteivät hoitajat tosiaan tee mitään, koska he eivät osaa tehdä mitään :(
Vierailija kirjoitti:
Kappas, hoitajavihaaja saapui :) Hoitoala on kuitenkin yhteiskunnalle välttämätön, joten ei ole "alanvalintakysymys" jos siellä väkisin rikkoo paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Paskapäitä ootte. Lepää rauhassa äiti.
En ihmettele jos olet joutunut konflikteihin, jos keskustelutaitosi on tätä luokkaa... Oliko äidilläsi sama juttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele jos olet joutunut konflikteihin, jos keskustelutaitosi on tätä luokkaa... Oliko äidilläsi sama juttu?
Suojatyöpaikassaan aivan liian korkealla palkalla laiskotteleva ja loisiva pillerinkiikuttajahoitajaemakko osoittamassa hoitajantaitojaan ja empatiaansa läheisensä menettäneelle omaiselle?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojatyöpaikassaan aivan liian korkealla palkalla laiskotteleva ja loisiva pillerinkiikuttajahoitajaemakko osoittamassa hoitajantaitojaan ja empatiaansa läheisensä menettäneelle omaiselle?
-eri
No juu. Oikeastihan se on niin, että vanhustenpaikoissa vanhukset hoitavat itse itsensä. Hyväpalkkaisia (itselleni jää n. 1700e verojen jälkeen) hoitajia (joita on aivan liikaa) on paikalla vain silmänlumeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajia on jo alettu korvata lähihoitajilla ja suuntauksena on, että lähihoitajia tullaan korvaamaan entistä enemmän hoiva-avustajilla. Kohta tulee olemaan todellisuutta se, etteivät hoitajat tosiaan tee mitään, koska he eivät osaa tehdä mitään :(
Vanhustenhoitolaitoksessa missä itse työskentelen asia on kyllä ainakin päinvastoin, eläköityneiden laitosapulaisten paikat muutetaan lähihoitajien paikoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhustenhoitolaitoksessa missä itse työskentelen asia on kyllä ainakin päinvastoin, eläköityneiden laitosapulaisten paikat muutetaan lähihoitajien paikoiksi.
Taidat olla vähän nyt ulalla siitä mistä puhutaan. Emme puhu "laitosapulaisista" vaan "hoiva-apulaisista", joita on koulutettu vasta lyhyen aikaa.
Itsekkin hoivakodissa töitä tekevänä voin sanoa että se että hoitajat ei ehdi taukoja pitää ni ei pidä paikkaansa. Eikä sieltä tauoilta nousta yhdenkään vanhuksen takia. Vierestä oon seurannut miten vanhukset kuulee monta kertaa päivässä hoitajien sanovan "pieni hetki" joudut nyt odottaa" " tulen tauon jälkeen" .. ja miten ne tauottaa... 7-8 on aamupalaveri jolloin ei ehdi vanhuksia hoitaa vaan kaikki istuu ja höpöttää milloin tärkeitä työ juttuja milloin vaan juoruja.. 8-9.30 hoitotyötä eli vanhukset pesulle ja aamupalalle ja äkkiä takas huoneisiinsa.. 9.30- 10.15 tauko... istuvat kahvilla ja vanhukset kuulee vaan "pieni hetki".. ym.. joskus hoitajilla on niin kiire taukoa pitää että vanhukset on vailla aamupalaa ja istuvat lounaaseen asti ruokasalissa... olen siis itse nähnyt.. lounas 11-11.30 vanhukset äkkiä syömään ja äkkiä huoneisiinsa.11.30 -12-30 hoitajien ruokatauko.. tämän jälkeen ne siirtyvät kirjaamaan päivän teot ja sitten vuoron vaihto.. iltavuorossa mennään samaan tyyliin. Välillä mietin että ketä varten nää hoitajat oikein on siellä...
Vierailija kirjoitti:
Itsekkin hoivakodissa töitä tekevänä voin sanoa että se että hoitajat ei ehdi taukoja pitää ni ei pidä paikkaansa. Eikä sieltä tauoilta nousta yhdenkään vanhuksen takia. Vierestä oon seurannut miten vanhukset kuulee monta kertaa päivässä hoitajien sanovan "pieni hetki" joudut nyt odottaa" " tulen tauon jälkeen" .. ja miten ne tauottaa... 7-8 on aamupalaveri jolloin ei ehdi vanhuksia hoitaa vaan kaikki istuu ja höpöttää milloin tärkeitä työ juttuja milloin vaan juoruja.. 8-9.30 hoitotyötä eli vanhukset pesulle ja aamupalalle ja äkkiä takas huoneisiinsa.. 9.30- 10.15 tauko... istuvat kahvilla ja vanhukset kuulee vaan "pieni hetki".. ym.. joskus hoitajilla on niin kiire taukoa pitää että vanhukset on vailla aamupalaa ja istuvat lounaaseen asti ruokasalissa... olen siis itse nähnyt.. lounas 11-11.30 vanhukset äkkiä syömään ja äkkiä huoneisiinsa.11.30 -12-30 hoitajien ruokatauko.. tämän jälkeen ne siirtyvät kirjaamaan päivän teot ja sitten vuoron vaihto.. iltavuorossa mennään samaan tyyliin. Välillä mietin että ketä varten nää hoitajat oikein on siellä...
Oi, haluan teille töihin! Ihmettelen kylläkin miten teillä voi olla lounas jo klo 11? Meillä se on klo 13 ja yleensä viimeiset aamutoimet saadaan tehtyä n. tuntia aikaisemmin. Teillä on ehkä parempi kuntoisia vanhuksia?
Vierailija kirjoitti:
Älä kirjoita sellaisesta asiasta mistä sulla ei ole minkäänlaista tietoa!!
Vierailija kirjoitti:
Paljonko teillä oikeen on hoitajia jos saatte puolessatoistatunnissa kaikki aamutoimet tehtyä? Meillä oli n. 7 asukasta per hoitaja, eikä kyllä toivoakaan, että kerkeisi taukoilemaan muuta kuin juuri ennen lounastarjoilua kylmän kahvin verran ja oma lounas vuoronvaihdossa.
Kuka on niin tollo että luulee ettei hoitajat tee mitään? Ruusuinen kuva ihmisillä alan arjesta. Omaiset voisivat joskus itsekin avata silmänsä ja tulla hoitamaan OMIA läheisiään ihan ITSE. Miksei läheinen itse raijannut äitiään vessaan? Kerran pari katsoo vierestä ja jatkossa voi hoitaa homman sensijaan että käyttää aikansa lorvivan hoitajan metsästykseen.