Koeajalla irtisanoutuminen
Voinko siis vain edellisenä päivänä ilmoittaa, etten tule enää vaikka aamulla olisi työvuoro? Tarviiko syytä sanoa? (muutto ja uusi työ eri paikkakunnalla) Tarviiko tehdä kirjallisesti? Mitä muuta? En ole koskaan irtisanoutunut.
Kommentit (14)
Sori muistin huonosti sun aloituksen. Vaikka ei tarvi sanoa syytä, niin en tiedä miksi et sanoisi että muutat ja sait sieltä töitä. Ei silti tarvi sanoa sen enempää minne muutat, kenen kanssa, tai mitä töitä.
-Edellinen
Juurikin näin kun edellinen jo vastasi.
Eli irtisanoutuminen on mielestäni kohtelista suorittaa suullisesti, mutta perään on laitettava jonkinlainen kirjallinen irtisanoutuminen. Ihan vaan sen takia ettei tule myöhemmin mitään väärinkäsityksiä.
Koeajalla työsuhde päättyy heti, mutta itse kerran viivytin irtisanoutumista päivällä työnantajan pyynnöstä. Olisivat muuten olleet aika pulassa. Tämä joustavuus näkyi myös positiivisesti työtodistuksessa.
Oliko näin, että koeaikapurun syyksi ei "kelpaa" uusi työpaikka? Eli kannattaa keksiä joku muu syy tai ei syytä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Oliko näin, että koeaikapurun syyksi ei "kelpaa" uusi työpaikka? Eli kannattaa keksiä joku muu syy tai ei syytä ollenkaan.
No muutto nyt joka tapauksessa on tulossa että parempi kelvata. Sanonko sitten vain että en pidä työstä? :DD
Ja työsopimuksessa lukee vaan koeaika 4kk.
Ap.
Uusi työpaikka ei ole syy purkaa sopimusta.
Jos aiot purkaa sopimuksen (päätty ns. heti) sulla on oltava syy.
Tai voi ihan vain irtisanoutua ilman syytä ja olet töissä normaalin istisanomisajan jos ta niin haluaa.
-Muutto on ihan pätevä syy. Vaikka muuttaisit paremman työn perässä :)
-Älä koskaan polta siltoja takanasi, vaan aina ilmoitat kohteliaasti tulleesta esteestä ja pahoittelet aiheuttamaasi vaivaa (kallis uudelleen rekrytointi).
-Pidän itse ihan törkeänä sitä jos joku soutaa ja huopaa kahden duunipaikan välillä, mutta se on yllättävän yleistä. Olin töissä isossa firmassa josta lähti aina nousukaudella väkeä "hienompiin" firmoihin ja sen sijaan että pomot olisivat ylentäneet jonkun, ne lähtivät palkkakilpailuun ja tyyppi tuli takaisin, parempiin asemiin ja korkeammalle liksalle. Irtisanoutuminen oli usein ainoa tapa yletä siinä firmassa: kun kävi mittaamassa arvonsa markkinoilla niin muuttui kiinnostavaksi.
Parissa tapauksessa tosin huhuttiin että tyyppi oli lähtenyt ja tullut maitojunalla entiseen paikkaansa, entisellä liksalla.
Mä sain siis oman alan töitä niin totta helvetissä irtisanoudun tästä pakkopullapaskaduunista! Mutta haluan tehdä sen kohteliaasti ja kunnioittaen enkä olla mulkku. Kyllä työnantaja varmaan palkatessaan aavisteli jo että lähden jossakin vaiheessa, koska olin opintojeni loppusuoralla.
Ap.
IlmoitaSyy kirjoitti:
-Muutto on ihan pätevä syy. Vaikka muuttaisit paremman työn perässä :)
-Älä koskaan polta siltoja takanasi, vaan aina ilmoitat kohteliaasti tulleesta esteestä ja pahoittelet aiheuttamaasi vaivaa (kallis uudelleen rekrytointi).
-Pidän itse ihan törkeänä sitä jos joku soutaa ja huopaa kahden duunipaikan välillä, mutta se on yllättävän yleistä. Olin töissä isossa firmassa josta lähti aina nousukaudella väkeä "hienompiin" firmoihin ja sen sijaan että pomot olisivat ylentäneet jonkun, ne lähtivät palkkakilpailuun ja tyyppi tuli takaisin, parempiin asemiin ja korkeammalle liksalle. Irtisanoutuminen oli usein ainoa tapa yletä siinä firmassa: kun kävi mittaamassa arvonsa markkinoilla niin muuttui kiinnostavaksi.
Parissa tapauksessa tosin huhuttiin että tyyppi oli lähtenyt ja tullut maitojunalla entiseen paikkaansa, entisellä liksalla.
Vaan ei ole, tästä on ennakkotapaus.
Tee kirjallinen ilmoitus siitä, että purat työsuhteen koeaikaan vedoten. Tee se ystävällisesti ja älä polta siltoja.
Vierailija kirjoitti:
Tai voi ihan vain irtisanoutua ilman syytä ja olet töissä normaalin istisanomisajan jos ta niin haluaa.
Työpaikka ei ole mikään orjasopimus.
Saa irtisanoutua itse ilman mitään syytä. Ero on siinä, että koeajan jälkeen pitää pysyä töissä irtisanomisajan verran, jonka pituus siis näkyy työsopimuksesta. Koeajalla irtisanouduttaessa ei ole irtisanomisaikaa.
Syy vaaditaan työnantajalta jos irtisanoo koeajan jälkeen. Koeajalla hänenkään ei tarvitse antaa syytä.
Joku sekoittaa varmaan nyt määräaikaiseen työsuhteeseen, joka sitoo molempia sen vuoden tai kaksi, ja pitää pyytää että sen voi purkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka ei ole mikään orjasopimus.
Saa irtisanoutua itse ilman mitään syytä. Ero on siinä, että koeajan jälkeen pitää pysyä töissä irtisanomisajan verran, jonka pituus siis näkyy työsopimuksesta. Koeajalla irtisanouduttaessa ei ole irtisanomisaikaa.Syy vaaditaan työnantajalta jos irtisanoo koeajan jälkeen. Koeajalla hänenkään ei tarvitse antaa syytä.
Irtisanoutuessa on aina irtisanomisaika.
Työsopimuksen purkaminen (koeajalla) on sitten eri asia, siinä työsuhde päättyy heti. Ja siihen pitää olla syy.
Koeajalla voi irtisanoutua, ei siinä ole mitään ihmeellistä. Olen itsekin tehnyt niin. Tyyliin 2kk töitä, 2vko töitä irtisanomisaikana ja koeaika oli alunperin 3 tai 4 kk eli ennen koeajan päättymistä lähdin.
Lukekaa työlainsäädäntöä ja oma TES, siellä nämä on sovittu.
Sulla on varmaan työsopimus jossa noi sanotaan? Googleta vielä koeaika.
Mun tietääkseni koeajalla työsopimuksen voi purkaa ilman irtisanomisaikaa, ja ilman erityistä syytä. Eli kyllä voit vaan lopettaa eikä tarvi antaa syytä. Toisin näin pienissä piireissä olisi ehkä oman edun takia hyvä yrittää tehdä se jollain lailla kohteliaasti. Itse voisin sanoa suoraankin ja laittaa vielä sähköpostin perään että jää kirjallinen dokumentti. Siinä ei tarvitse lukea muuta kuin Puran työsuhteen koeaikana. En tule töihin huomenna.
Ja vaikka Kiitos yhteistyöstä.
Mikä se todellinen syy on? Eikö sitä voi niille kertoa? Esim jos olet saanut töitä lähempää niin se on ihan ymmärrettävää.