Miksi joku Gugguu maksaa niin paljon, kun Prismassa myydään ihan Suomessa tehtyjä vauvanvaatteita halvemmalla?
Niin mikä siinä Gugguun ulkomailla tehdyssä "suomi-designissa" maksaa, jos jopa Prismasta voi ostaa luomupuuvillaisia Made in Finland-vauvanvaatteita lähes puolet halvemmalla? Vastatkaa muotitietoiset mammat!
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä teitä nyt hiertää tuossa Gotsissa? Mitä näistä vaatteista puuttuu?
Jos mietitte sekunninkin eettisiä valmistukseen liittyviä asioita, niin tuon puuvillahan on sertifioitu ja muut on tehty Suomessa, ja täällä nyt ei työnteon eettisyydelle tarvitse mitään sertifikaatteja kun ollaan täysin eri universumissa noiden asioiden kanssa, verrattuna siihen missä suurin osa maailman vaatteista valmistetaan.
Niin vain se käsittelemätön puuvilla on yleensä sertifioitu noilla suomalaisilla valmistajilla. Työ on tehty Suomessa ja se on hyvä, siinä ei ole epäilyksiä, että poljettaisiin kenenkään ihmisoikeuksia. Se työosuus nyt ei täällä tarvikaan mitään sertifikaatteja, kiitos Suomen työlakien ja tessien.
Se, mikä häiritsee, on se, että puuvillan/kankaan käsittelyprosessilta (värjäys ym.) puuttuu GOTS-sertifiointi. Eli on voitu käyttää mitä lie kemikaaleja ja aineita, niitä mitä muutkin (H&M ym.) käyttää.
On upeata, että Suomessa tehdään vaatteita, mutta vielä kun tehtäisiin oikeasti turvallisia, eivätkä markkinoisi harhauttavasti. Mä nyt oon tässä asiassa vähän kaikki tai ei mitään, mut mulle on tärkeintä tuotteen turvallisuus käyttäjälleen. Kakkosena tulee valmistusmaa (Suomi ykkönen, jos saan oikeasti aitoa gotsia, mut jos en, niin sit EU).
Suomessa ei voi käyttää "mitä lie kemikaaleja tai aineita".
Onko kivaa takertua joka sanaan? No joo, ei voi ihan mitä vain kemikaaleja täällä käyttää, mutta niitä on kuitenkin siis käytetty enemmän eikä tuote ole niin haitta-aineeton kuin gots-sertifioitu tuote olisi eikä niin haitta-aineeton kuin annetaan ymmärtää. EU:ssa sallitut aineet sitä paitsi ei ole kaikki niin turvallisia oikeasti ja säädökset saisi olla paljon tiukempia.
No mutta ainakin se on väärin mainostaa, että "vaatteemme ovat tutkitusti haitta-aineettomia", jos ne on vain öko-tex100-sertifioituja (mäkin takerrun sanoihin :-) ).
Kun öko-tex100 ei ole yhtä kuin haitta-aineettomuus!!
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä siinä Gugguun ulkomailla tehdyssä "suomi-designissa" maksaa, jos jopa Prismasta voi ostaa luomupuuvillaisia Made in Finland-vauvanvaatteita lähes puolet halvemmalla? Vastatkaa muotitietoiset mammat!
Koska joku vatipäinen bloggaaja on sitä hehkuttanut ja mammat menee noihin 6-0. Säälittää mainonnan uhrit, velkaantuvat tuon tähden ja sitten itkevät täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikos Gugguun vaatteet tai ainakin kankaat kokonaan GOTS-sertifioituja? GOTS on tiukin turvallisuusstandardi, mitä on tällä hetkellä olemassa puuvillavaatteille. Monet merkit harhauttaa mainitsemalla, että "käyttämämme luomupuuvilla on GOTS-sertifioitua", mikä antaa kuvan laadusta ja mainitsemalla GOTSin, asiakas luulee, että tämä on nyt sitä turvallista GOTS-laatua. Mutta tuossahan vain se puuvilla sieltä pellolta on sertifioitua. Loput käsittelyistä voi olla mitä vain, ihan samaa kuin tavisvaatteissakin: värjäys ym. tavanomaisilla kemikaaleilla. :-( Eli ollakseen kokonaan GOTS-sertifioitua vaatteen tai kankaan pitää olla pellolta lopputuotteeseen asti kaikkine prosesseineen GOTS-sertifioitu, pelkkä puuvillan sertifikaatti ei riitä!
Tämä harmittaa, kun tajusin tämän vasta hiljattain! Siihen loppui ikävä kyllä suomalaisten lastenvaatteiden ostaminen, kun ovat yrittäneet tuolla tempulla harhauttaa. Nykyään tilaan ulkomailta, mistä saa kokonaan sertifioituja vaatteita, jotka on tehty EU:ssa. Turvallisuus on tärkein seikka. (Gugguu voisi olla muuten hyvä, mutta en halua olla mikään Gugguu-äiti. :-) )
Aika törkeää, eihän ne puuvillan kasvatuksessa käytetyt kemikaalit ole muutenkaan kuin murto-osa siitä mitä lopputuotteessa on. Ostajan kannatla tärkeintä on se miten itse kangasta ja siitä tehtyä vaatetta on käsitelty.
Näinpä. :-/ Tai en tiedä, harhauttavatko ainakaan kaikki tahallaan, mutta toisaalta jos toimii alalla, niin luulisi heidän olevan noista seikoista tietoisia. Kannattaa teidän muidenkin laittaa firmoille palautetta. Itse oon kirjoittanut niille kotimaisille firmoille, joilta luulin ostavani kunnon gots-sertifioituja vaatteita, että olen pettynyt, kun sivuiltaan saa harhaanjohtavan kuvan. Ei paljon lämmitä vastaus "mutta tuotteemme ovat silti turvallisia käyttää!" tai "tuotteemme ovat tutkitusti haitta-aineettomia ökotex-standardin mukaisia". Höh. Jos ja kun heillä yleensä on värjäys ökotex100-standardin mukainen, tarkoittaa se, että väreissä ei käytetä sataa pahinta kemikaaleja. Loppuja käytetään. Jokainen voi miettiä, paljonko on olemassa eri kemikaaleja ja paljonko jää käytettäviä kemikaaleja jäljelle... Ei ne varmasti ole mitään haitta-aineettomia.
Tää on mun mielestä samanlainen huijausyritys kuin "design from finland"!
Kunpa saataisiin markkinoille oikeasti GOTS-sertifioituja VAATTEITA, jotka on tehty Suomessa (mistä ei tulisi mikään trendioikku), mitä voisi huoletta ostaa ja käyttää...
9
Tekopyhää...
Eli ostat ulkomaisia tuotteita, jotka saa käytännössä minkä tahansa leiman vaatteisiinsa kun vaan maksaa riittävästi. Väitän,että Suomessa valmistavat kotimaiset vaatemerkit menevät enemmän kirjan mukaan ja muut maat sieltä mistä aita on matalin.
Miten niin on tekopyhää ostaa kunnolla sertifioituja vaatteita, jotka ovat tutkitumpia ja terveellisempiä lapselle?
Mullekin on tärkeää vaatteen valmistusmaa, mutta vielä tärkeämpää on niiden turvallisuus. Ostaisin ilomielin Suomessa tehtyjä GOTS-sertifioituja vaatteita, jos niitä vain olisi! Jos suomalaisten firmojen vaatteet on niin hyviä oikeasti, niin miksei ne sitten ole GOTS-sertifioituja? Niille avautuisi ihan varmasti kunnon ulkomaan markkinatkin sitä kautta.
Tämä on viitisen vuotta vanha ketju. Onko tuota Suomessa valmistettua merkkiä edelleen Prisman valikoimassa? Millaisia käyttökokemuksia siitä on ollut? Tämä kiinnostaisi, sillä ostan lastenvaatteet enimmäkseen käytettyinä, enkä muista ikinä näheeni Hilla-merkkiä kirppiksillä, vaikka kuulemma marketit ovat suomalaisten pääasiallisin vaatteidenostopaikka.
Gugguuta olen sen sijaan oppinut hamstraamaan, sillä sen merkkisinä löytyy kirppiksiltä runsaasti kivoja perusvaatteita, jotka saa usein vielä myytyä eteenpäinkin. Rikki on mennyt lähinnä legginssien polvia, mutta ei ollenkaan sitä tahtia kuin hätäpäissään ostamistani Tokmannin legginsseistä kangas hiutui rikki liioittematta kahdessa kuukaudessa. Kappalehinta oli melko sama kuin käytetyissä Gugguissa, mutta jos samaan aikaväliin joutuu ostamaan kolmet, niin kokonaiskustannus on selkeästi isompi.
Itsellä tämä on noussut siis yhdeksi suosimakseni merkiksi melko pitkälti käytännöllisistä syistä, enkä oikein jaksa uskoa että kovin moni ulkopuolinen katsoo kuin sitä ovatko lapsen päällä vaatteet siistit ja ehjät. En minäkään välttämättä haluaisi haluaisi olla ihminen joka tunnistaa vaatemerkkejä, mutta toisaalta tunnistaminen rajautuu vain niihin muutamaan joihin olen erityisesti tykästynyt. Kuulostaa oudolta jos joku osaa bongata merkkejä joita ei itse koskaan osta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä suomessa tehtyjä. Desing voi olla " suomalainen mutta työ tehdään muualla.
http://hillaclothing.fi/hilla/
Itse asiassa kyllä on. Näitä Hilla Clothingin vaatteita myydään Prismassa.
ja nämäkö ovat halpoja?
Mä kipasin yks päivä Tokmannilla. Pisti silmään Peuhu lastenvaatteet. Näyttivät kivoilta ja hinnat edukkaat. Toppahaalatit oli jotain luokkaa 20€. Mietin siinä itsekseni, että lieköhän se oman lapsen yli satasen haalari kuinkaan paljon parempi, niinku oikeesti. Onko kellään kokemusta niistä Peuhuista. En katsonut oliko niissä kotimaista muuta kuin merkki.