Miksi joku Gugguu maksaa niin paljon, kun Prismassa myydään ihan Suomessa tehtyjä vauvanvaatteita halvemmalla?
Niin mikä siinä Gugguun ulkomailla tehdyssä "suomi-designissa" maksaa, jos jopa Prismasta voi ostaa luomupuuvillaisia Made in Finland-vauvanvaatteita lähes puolet halvemmalla? Vastatkaa muotitietoiset mammat!
Kommentit (46)
Kalliilla lastenvaatteilla yritetään ostaa sosiaalista hyväksyntää.
Mä oon kans tykännyt mellistä ja hillasta ennen, mutta tuo Gots-asia pistää kyllä harkitsemaan uudestaan. Kestävyyskään ei ole hyvää, kun on jo muutamat housut kuluneet tytöllä polvesta puhki (ihan normaalissa sisäkäytössä) ja paitojen saumat purkautuu kainaloista.
Ostin aikanani uutena ja ajattelin, että kestävät seuraavalle... Tai voihan niitä käyttää sitten vaikka maalaus- ja syömisvaatteina... :-(
Mä en ymmärrä miten te voitte valittaa, jos oikeasti löytyy vaatemerkki joka myy Suomessa valmistetuista ja painetuista kankaista, sertifioidusta puuvillasta, Suomessa tehtyjä lastenvaatteita ja noin edullisesti!
Tuohan on ihan huippua!
Joku järki myös kannattaa säilyttää noiden sertifikaattien kanssa, varsinkin kun puhutaan kansainvälisestä toiminnasta. Parasta tässäkin on se, että jos sua nyt epäilyttää joku kemikaali ym. vaatteessa, niin sinä voit lähettää sähköpostia suomeksi valmistajalle ja kysyä esim. siitä tuotantoprosessista ja saat varmasti vastauksen. Kokeilepas samaa vaikka Hennesin lasten bodyn kohdalla.
Siis mikä teitä nyt hiertää tuossa Gotsissa? Mitä näistä vaatteista puuttuu?
Jos mietitte sekunninkin eettisiä valmistukseen liittyviä asioita, niin tuon puuvillahan on sertifioitu ja muut on tehty Suomessa, ja täällä nyt ei työnteon eettisyydelle tarvitse mitään sertifikaatteja kun ollaan täysin eri universumissa noiden asioiden kanssa, verrattuna siihen missä suurin osa maailman vaatteista valmistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikos Gugguun vaatteet tai ainakin kankaat kokonaan GOTS-sertifioituja? GOTS on tiukin turvallisuusstandardi, mitä on tällä hetkellä olemassa puuvillavaatteille. Monet merkit harhauttaa mainitsemalla, että "käyttämämme luomupuuvilla on GOTS-sertifioitua", mikä antaa kuvan laadusta ja mainitsemalla GOTSin, asiakas luulee, että tämä on nyt sitä turvallista GOTS-laatua. Mutta tuossahan vain se puuvilla sieltä pellolta on sertifioitua. Loput käsittelyistä voi olla mitä vain, ihan samaa kuin tavisvaatteissakin: värjäys ym. tavanomaisilla kemikaaleilla. :-( Eli ollakseen kokonaan GOTS-sertifioitua vaatteen tai kankaan pitää olla pellolta lopputuotteeseen asti kaikkine prosesseineen GOTS-sertifioitu, pelkkä puuvillan sertifikaatti ei riitä!
Tämä harmittaa, kun tajusin tämän vasta hiljattain! Siihen loppui ikävä kyllä suomalaisten lastenvaatteiden ostaminen, kun ovat yrittäneet tuolla tempulla harhauttaa. Nykyään tilaan ulkomailta, mistä saa kokonaan sertifioituja vaatteita, jotka on tehty EU:ssa. Turvallisuus on tärkein seikka. (Gugguu voisi olla muuten hyvä, mutta en halua olla mikään Gugguu-äiti. :-) )
Aika törkeää, eihän ne puuvillan kasvatuksessa käytetyt kemikaalit ole muutenkaan kuin murto-osa siitä mitä lopputuotteessa on. Ostajan kannatla tärkeintä on se miten itse kangasta ja siitä tehtyä vaatetta on käsitelty.
Näinpä. :-/ Tai en tiedä, harhauttavatko ainakaan kaikki tahallaan, mutta toisaalta jos toimii alalla, niin luulisi heidän olevan noista seikoista tietoisia. Kannattaa teidän muidenkin laittaa firmoille palautetta. Itse oon kirjoittanut niille kotimaisille firmoille, joilta luulin ostavani kunnon gots-sertifioituja vaatteita, että olen pettynyt, kun sivuiltaan saa harhaanjohtavan kuvan. Ei paljon lämmitä vastaus "mutta tuotteemme ovat silti turvallisia käyttää!" tai "tuotteemme ovat tutkitusti haitta-aineettomia ökotex-standardin mukaisia". Höh. Jos ja kun heillä yleensä on värjäys ökotex100-standardin mukainen, tarkoittaa se, että väreissä ei käytetä sataa pahinta kemikaaleja. Loppuja käytetään. Jokainen voi miettiä, paljonko on olemassa eri kemikaaleja ja paljonko jää käytettäviä kemikaaleja jäljelle... Ei ne varmasti ole mitään haitta-aineettomia.
Tää on mun mielestä samanlainen huijausyritys kuin "design from finland"!
Kunpa saataisiin markkinoille oikeasti GOTS-sertifioituja VAATTEITA, jotka on tehty Suomessa (mistä ei tulisi mikään trendioikku), mitä voisi huoletta ostaa ja käyttää...
9
Tekopyhää...
Eli ostat ulkomaisia tuotteita, jotka saa käytännössä minkä tahansa leiman vaatteisiinsa kun vaan maksaa riittävästi. Väitän,että Suomessa valmistavat kotimaiset vaatemerkit menevät enemmän kirjan mukaan ja muut maat sieltä mistä aita on matalin.
Vierailija kirjoitti:
Jos mietitte sekunninkin eettisiä valmistukseen liittyviä asioita, niin tuon puuvillahan on sertifioitu ja muut on tehty Suomessa, ja täällä nyt ei työnteon eettisyydelle tarvitse mitään sertifikaatteja kun ollaan täysin eri universumissa noiden asioiden kanssa, verrattuna siihen missä suurin osa maailman vaatteista valmistetaan.
Niin vain se käsittelemätön puuvilla on yleensä sertifioitu noilla suomalaisilla valmistajilla. Työ on tehty Suomessa ja se on hyvä, siinä ei ole epäilyksiä, että poljettaisiin kenenkään ihmisoikeuksia. Se työosuus nyt ei täällä tarvikaan mitään sertifikaatteja, kiitos Suomen työlakien ja tessien.
Se, mikä häiritsee, on se, että puuvillan/kankaan käsittelyprosessilta (värjäys ym.) puuttuu GOTS-sertifiointi. Eli on voitu käyttää mitä lie kemikaaleja ja aineita, niitä mitä muutkin (H&M ym.) käyttää.
On upeata, että Suomessa tehdään vaatteita, mutta vielä kun tehtäisiin oikeasti turvallisia, eivätkä markkinoisi harhauttavasti. Mä nyt oon tässä asiassa vähän kaikki tai ei mitään, mut mulle on tärkeintä tuotteen turvallisuus käyttäjälleen. Kakkosena tulee valmistusmaa (Suomi ykkönen, jos saan oikeasti aitoa gotsia, mut jos en, niin sit EU).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikos Gugguun vaatteet tai ainakin kankaat kokonaan GOTS-sertifioituja? GOTS on tiukin turvallisuusstandardi, mitä on tällä hetkellä olemassa puuvillavaatteille. Monet merkit harhauttaa mainitsemalla, että "käyttämämme luomupuuvilla on GOTS-sertifioitua", mikä antaa kuvan laadusta ja mainitsemalla GOTSin, asiakas luulee, että tämä on nyt sitä turvallista GOTS-laatua. Mutta tuossahan vain se puuvilla sieltä pellolta on sertifioitua. Loput käsittelyistä voi olla mitä vain, ihan samaa kuin tavisvaatteissakin: värjäys ym. tavanomaisilla kemikaaleilla. :-( Eli ollakseen kokonaan GOTS-sertifioitua vaatteen tai kankaan pitää olla pellolta lopputuotteeseen asti kaikkine prosesseineen GOTS-sertifioitu, pelkkä puuvillan sertifikaatti ei riitä!
Tämä harmittaa, kun tajusin tämän vasta hiljattain! Siihen loppui ikävä kyllä suomalaisten lastenvaatteiden ostaminen, kun ovat yrittäneet tuolla tempulla harhauttaa. Nykyään tilaan ulkomailta, mistä saa kokonaan sertifioituja vaatteita, jotka on tehty EU:ssa. Turvallisuus on tärkein seikka. (Gugguu voisi olla muuten hyvä, mutta en halua olla mikään Gugguu-äiti. :-) )
Aika törkeää, eihän ne puuvillan kasvatuksessa käytetyt kemikaalit ole muutenkaan kuin murto-osa siitä mitä lopputuotteessa on. Ostajan kannatla tärkeintä on se miten itse kangasta ja siitä tehtyä vaatetta on käsitelty.
Näinpä. :-/ Tai en tiedä, harhauttavatko ainakaan kaikki tahallaan, mutta toisaalta jos toimii alalla, niin luulisi heidän olevan noista seikoista tietoisia. Kannattaa teidän muidenkin laittaa firmoille palautetta. Itse oon kirjoittanut niille kotimaisille firmoille, joilta luulin ostavani kunnon gots-sertifioituja vaatteita, että olen pettynyt, kun sivuiltaan saa harhaanjohtavan kuvan. Ei paljon lämmitä vastaus "mutta tuotteemme ovat silti turvallisia käyttää!" tai "tuotteemme ovat tutkitusti haitta-aineettomia ökotex-standardin mukaisia". Höh. Jos ja kun heillä yleensä on värjäys ökotex100-standardin mukainen, tarkoittaa se, että väreissä ei käytetä sataa pahinta kemikaaleja. Loppuja käytetään. Jokainen voi miettiä, paljonko on olemassa eri kemikaaleja ja paljonko jää käytettäviä kemikaaleja jäljelle... Ei ne varmasti ole mitään haitta-aineettomia.
Kunpa saataisiin markkinoille oikeasti GOTS-sertifioituja VAATTEITA, jotka on tehty Suomessa (mistä ei tulisi mikään trendioikku), mitä voisi huoletta ostaa ja käyttää...
9
Tekopyhää...
Eli ostat ulkomaisia tuotteita, jotka saa käytännössä minkä tahansa leiman vaatteisiinsa kun vaan maksaa riittävästi. Väitän,että Suomessa valmistavat kotimaiset vaatemerkit menevät enemmän kirjan mukaan ja muut maat sieltä mistä aita on matalin.
Kyllä mä väitän, että esim. Saksassa tehdyt GOTS-vaatteet on oikeasti kunnon turvallisia vaatteita, eikä vain leiman ostaneita. Eikä sitä oikeata GOTS-leimaa saa, ellei asiat ole oikeasti kunnossa heillä. Kiinassa ym. tehtyjä gotseja en osta, vaikka nekin kai periaatteessa pitäisi olla yhtä lailla kunnossa.
Mun mielestä on outoa ja epäilyttävää, miksei suomalaiset valmistajat sit tee GOTS-sertifioinnin mukaan ja osta sitä, jos heillä asiat ovat niin kunnossa? Miksi vain ratsastavat gotsin maineella? Ja joo, ne on pieniä merkkejä, mut niin on moni muukin, jolla on se sertifikaatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9
Tekopyhää...
Et taida tietää vaatealasta ja sertifikaateista mitään?
No kuule koitapa huviksesi kysyä noilta kotimaisilta lafkoilta, mitä aineita ne käyttää värjäyksessään. Tuu kertoon, jos saat jonkun muun vastauksen kuin "ne on ihan turvallisia" tai sen "ne öko-tex100 -sertifioituja".
Meillä ostetaan paljon lastenvaatteita Prismasta vaikka ollaan erittäin hyvin toimeentuleva perhe. Mieluummin ostan 5,95 euroa maksavat legginssit kuin 29,95 euroa maksavat, tahroja tulee ja lapset kasvaa. Eipä sitten harmita kun lastenvaatteisiin tehty "sijoitus" sulaa tahran/pesunukan myötä pois. Ja lasteni vaatteet ovat saaneet kehuja.
Mamma88 kirjoitti:
Koska brändi.
Vähän surullista, kun miettii että ne prisman vaatteet on lisäksi a. Kestävämpiä b. Kivemman näköisiä.
Sinullahan ei mielessä käynyt, että kivemman näköisyys ei sinun päätettävissä?
Vierailija kirjoitti:
Mamma88 kirjoitti:
Koska brändi.
Vähän surullista, kun miettii että ne prisman vaatteet on lisäksi a. Kestävämpiä b. Kivemman näköisiä.
Sinullahan ei mielessä käynyt, että kivemman näköisyys ei sinun päätettävissä?
Lasten mielestä ne prisman vaatteet on varmasti kivemman näköisiä, kuin gugguun beige/ musta / linnunpaskanvihree paita missä on sauma oudossa kohdassa ja iso gugguun mainoslappu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin vain se käsittelemätön puuvilla on yleensä sertifioitu noilla suomalaisilla valmistajilla. Työ on tehty Suomessa ja se on hyvä, siinä ei ole epäilyksiä, että poljettaisiin kenenkään ihmisoikeuksia. Se työosuus nyt ei täällä tarvikaan mitään sertifikaatteja, kiitos Suomen työlakien ja tessien.
Se, mikä häiritsee, on se, että puuvillan/kankaan käsittelyprosessilta (värjäys ym.) puuttuu GOTS-sertifiointi. Eli on voitu käyttää mitä lie kemikaaleja ja aineita, niitä mitä muutkin (H&M ym.) käyttää.
On upeata, että Suomessa tehdään vaatteita, mutta vielä kun tehtäisiin oikeasti turvallisia, eivätkä markkinoisi harhauttavasti. Mä nyt oon tässä asiassa vähän kaikki tai ei mitään, mut mulle on tärkeintä tuotteen turvallisuus käyttäjälleen. Kakkosena tulee valmistusmaa (Suomi ykkönen, jos saan oikeasti aitoa gotsia, mut jos en, niin sit EU).
Suomessa ei voi käyttää "mitä lie kemikaaleja tai aineita".
Vierailija kirjoitti:
Ainahan noita on ollut, esim. tällä palstalla oli muinoin kovaääninen Reimatec-lahko. Yritetään ostaa parempaa äitiyttä...
Just näin!
Mä ratsaan aina meidän läheisen Prisman aletangot, siellä roikkuu Hillaa todella usein -40%. Ostan mielelläni, tykkään heidän yleensä suht ajattomista kuoseista (mm. eriväristä raitaa). Meillä Hillan vaatteet ovat kestäneet oikein hyvin, Gugguusta ei ole kokemusta. Ideaparkissa kerran kierrellessäni meinasin tosin pyörtyä erääseen lastenvaatekauppaan, kun katselin sen Gugguun collegehaalarin hintaa (about 90e). Mutta onnea heille, brändäys on ainakin onnistunut, toivottavasti laatukin on sen mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Mä ratsaan aina meidän läheisen Prisman aletangot, siellä roikkuu Hillaa todella usein -40%. Ostan mielelläni, tykkään heidän yleensä suht ajattomista kuoseista (mm. eriväristä raitaa). Meillä Hillan vaatteet ovat kestäneet oikein hyvin, Gugguusta ei ole kokemusta. Ideaparkissa kerran kierrellessäni meinasin tosin pyörtyä erääseen lastenvaatekauppaan, kun katselin sen Gugguun collegehaalarin hintaa (about 90e). Mutta onnea heille, brändäys on ainakin onnistunut, toivottavasti laatukin on sen mukaista.
If you only knew..... Fb:n gugguu reklaryhmä on parasta viihdettä. Kertoo aika paljon laadusta, kun yhdelle merkille on omistettu kokonainen ryhmä laadun parjausta varten :,D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
If you only knew..... Fb:n gugguu reklaryhmä on parasta viihdettä. Kertoo aika paljon laadusta, kun yhdelle merkille on omistettu kokonainen ryhmä laadun parjausta varten :,D
Mun mielestä se kertoo enemmän suomalaisten äitien mielenterveyden tilasta.
Ei ole ihan tervettä fanittaa jotain vaatemerkkiä noin paljon. Ja vielä huolestuttavampaa on vihata jotain vaatemerkkiä niin paljon että päivästä toiseen parjaa sitä vauvapalstalla.
Gugguu jostain syystä herättää paljon tunteita puolesta ja vastaan. Tätä ihmettelen. Luulisi että on ihan sama ostaako naapuri lapsilleen gugguuta vai cirafia. Hyvin moni "gugguilija" taitaa kyllä ostaa vaatteita lisäksi myös prismasta esim vaikka sitä hillaa. Meillä on yhtälailla gugguuta kuin prismaa vaatteita. Ostan sitä mitä haluan, laatu ja ulkonäkö merkkaa mulle eniten. Hinnalla ei väliä muuten, mutta alella ostan lähes kaiken. Ne on vaan vaatteita.
Kiinassakin valmistetuissa vaatteissa on melkoinen hintaero. Tokmannilta saa lastenvaatteita ihan eri hintaan kuin Tommy Hilfigeriltä. Jos ulkomaisten brändien kohdalla on ihan ok maksaa merkistä, niin miksi suomalaisten brändien kohdalla pitää tekopyhäillä ja natista "kun ne ei ompele Suomessa"?
Parempi sentään Baltiassa ommeltu kuin Kiinassa ommeltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se kertoo enemmän suomalaisten äitien mielenterveyden tilasta.
Ei ole ihan tervettä fanittaa jotain vaatemerkkiä noin paljon. Ja vielä huolestuttavampaa on vihata jotain vaatemerkkiä niin paljon että päivästä toiseen parjaa sitä vauvapalstalla.
Päivästä toiseen... voi hellanlettas :) Puheenaihe siinä missä muutkin ja eiköhän näissä ketjuissa ole monta eri kommentoijaa.
Vauvanvaatteen pitää mielestäni olla herkänvärinen. esim. keltainen sellainen vaalea ihanan hempeä keltainen, ei kirkas rusahtavaan viittaava. Ja mitä tulee Prismaan ja muihin Tutan, Reiman ym. merkkejä
myyviin kauppoihin niin suurimmalle osalle suomalaisista äideistä kelpaa juuri ne vaatteet, hyvänlaatuiset ja kauniit.