Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri muuttui, kun jäin työttömäksi

Vierailija
23.01.2017 |

Jäin puoli vuotta sitten yllättäen työttömäksi vakipaikastani, kun firma meni konkurssiin. Olen hakenut siitä asti töitä koko ajan, muttei ole lykästänyt. Yhden kaverini käytös on muuttunut tänä aikana todella kurjaksi :( Hän koko ajan vihjailee ja piilovittuilee työttömyydestäni.

Aiemmin hän on tuskin koskaan osoittanut mielenkiintoa tällaisiin aiheisiin, mutta nyt säännöllisesti ottaa puheeksi esim kuinka kukaan yksityinen ei vuokraisi asuntoa sossupummille, hyvähän pummien on muiden rahoilla elää tai kuinka jossain lööppiuutisessa oli työtön 8 lapsen yh-äiti (minä olen lapseton jos se liittyy mitenkään). Hän puhuu aiheesta aina täysin yleisesti, ei koskaan mainitse minua, mutta tyyli on sellainen että tarkoittaa nuo piikittelyksi minulle.
Yksi päivä hän oli kylässä luonani ja ilmeisesti etsi jotain tiettyä tavaraa, niin avasi yhden laatikon jossa oli pari laskuani. Totesi että laatikkoonhan ne laskut on hyvä tunkea, niin ei tarvitse maksaa niitä. Hämmästyin niin etten osannut sanoa mitään. Miksi ihmeessä jättäisin laskut maksamatta? Ihan oikeastiko olisin niin tyhmä ja välinpitämätön, että heittäisin laatikkoon ja jättäisin huvikseni maksamatta, ja kuvittelisin ettei tule seurauksia?
(jos joku miettii miksi laskut olivat laatikossa, niin siksi etten koe laskujeni tai muidenkaan raha-asioideni kuuluvan vierailleni, enkä sen takia pidä tuollaisia lappusia olohuoneen pöydällä levällään)
Rahankäyttöänikin tiiraa tarkasti, jos ostan jotain kalliimpaa/kivempaa niin saattaa tulla "ai työttömällä on varaa tuollaiseenkin" ja jos ostan jotain halpiskamaa, hän myhäilee tyytyväisenä. Ei tietenkään joka kerta kommentoi kun tietää minun maksaneen jotain, mutta oli miten oli, jokaisella tapaamiskerrallamme tulee vähintään pari piikkiä.

En ymmärrä mihin hän pyrkii käytöksellään. Tiedän jo olevani työtön, tiedän tilanteeni ja raha-asiani varmasti paremmin kuin hän. Ei se siitä muutu, vaikka hän kuinka vittuilisi. Olen hakenut koko ajan töitä ja hän tietää asian tasan tarkkaan.
Olen vähentänyt yhteydenpitoamme tarkoituksella. Todella harmi, koska oli läheinen minulle ennen tätä.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko käynyt niin, että ystäväsi ei ole muuttunut vaan sinä olet. Ennen ehkä naureskelit ystäväsi kanssa työttömille sossupummeille, etkä itse edes huomannut. Nyt poimit samat jutut piikkeinä itsellesi. Tässä pätee sama kuin siinä, että lapsettomat ovat parhaita lastenkasvattajia ja ikänsä samassa työssä olleet parhaita työnhakijoita, kunnes kosahtaa omalle kohdalle ja todellisuus valkenee.

Vierailija
22/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun tapauksesi on täysin erilainen, eli älä ota tätä itseesi. Mutta kerron oman esimerkkini. Minä olen tällainen päänaukoja suvun sisällä ja syyt ovat seuraavat:

1.) Kyseinen ihminen esittää läheisilleen "etsivänsä" töitä kiivaasti ja kuppaa läheisiltään rahaa tällä perusteella

2. On miettinyt asumisensa ja kaiken muun optimoidakseen yhteiskunnan tuet. YH-perhe kyseessä. Lisäksi perheen tuki päälle kun "on hankala tilanne"

3. Suhtautuu minuun pilkallisesti ja alentuvasti, esittää työelämän asiantuntijaa muutaman vuoden työkokemuksella mistä aikaa monta vuotta

4. On sitä mieltä, että yhteiskunnalla on hyvin varaa maksaa kaikki edut, on huijausta että valtiontalous muka olisi huonolla tolalla

Ymmärrän, että tämä voi ärsyttää, mutta kannattaako siitä kenellekkään vittuilla. Systeemi toimii, niin kuin se on luotu toimimaan. Kyllähän se ihmetyttää, että esim. osa-aikasella YH:lla menee paremmin, kuin täyspäiväisessä työssä käyvällä asuntolainaisella. Mutta, jos sellainen tukisysteemi on luotu, ei kai siitä yksittäistä ihmistä voi moittia, että käyttää tarjolla olevat tuet. Toisaalta elämä kaupungin vuokrakämpässä täysillä tuilla voi olla huoletonta, mutta ei siitä jää mitään käteen, eikä varallisuus kartu.

AP:lle tsemppiä työnhakuun. Ystäväsi kuulostaa tosi epäkypsältä. Ei ole tullut vielä itselle suuria vastoinkäymisiä vastaan. Nykyään työelämä on niin tuulista, että on täysin normaalia joutua välillä työttömäksi. Siksihän niitä työttömyyskassan maksuja maksellaan, että olisi turvaa, jos joskus osuu omalle kohdalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ilkeä kaveri. Jotkut eivät osaa ajatella asioita muuten kuin omista lähtökohdistaan käsin.

Vierailija
24/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se tuilla elävä yh ole täysin tietoinen olevansa alakynnessä yhteiskunnassa ja yrittää edes vähän puolustautua. Säkö vastaat siitä jos se masentuu kun sä käytät häneen raakaa henkistä väkivaltaa?

Vierailija
25/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori kirjoitusvirheet, kirjoitan tunnelmavalaistuksessa

Ahahah, mahtava uus syy typoille! 😂

Vierailija
26/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkaisisin häneen välit jo siitä syystä, että hän penkoo kotonasi.

Vierailija
27/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse puhunut tuohon sävyyn joskus työttömistä? Tai onko hän ollut jossain vaikeassa tilanteessa ja kuittailit?

Vierailija
28/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin puoli vuotta sitten yllättäen työttömäksi vakipaikastani, kun firma meni konkurssiin. Olen hakenut siitä asti töitä koko ajan, muttei ole lykästänyt. Yhden kaverini käytös on muuttunut tänä aikana todella kurjaksi :( Hän koko ajan vihjailee ja piilovittuilee työttömyydestäni.

Aiemmin hän on tuskin koskaan osoittanut mielenkiintoa tällaisiin aiheisiin, mutta nyt säännöllisesti ottaa puheeksi esim kuinka kukaan yksityinen ei vuokraisi asuntoa sossupummille, hyvähän pummien on muiden rahoilla elää tai kuinka jossain lööppiuutisessa oli työtön 8 lapsen yh-äiti (minä olen lapseton jos se liittyy mitenkään). Hän puhuu aiheesta aina täysin yleisesti, ei koskaan mainitse minua, mutta tyyli on sellainen että tarkoittaa nuo piikittelyksi minulle.

Yksi päivä hän oli kylässä luonani ja ilmeisesti etsi jotain tiettyä tavaraa, niin avasi yhden laatikon jossa oli pari laskuani. Totesi että laatikkoonhan ne laskut on hyvä tunkea, niin ei tarvitse maksaa niitä. Hämmästyin niin etten osannut sanoa mitään. Miksi ihmeessä jättäisin laskut maksamatta? Ihan oikeastiko olisin niin tyhmä ja välinpitämätön, että heittäisin laatikkoon ja jättäisin huvikseni maksamatta, ja kuvittelisin ettei tule seurauksia?

(jos joku miettii miksi laskut olivat laatikossa, niin siksi etten koe laskujeni tai muidenkaan raha-asioideni kuuluvan vierailleni, enkä sen takia pidä tuollaisia lappusia olohuoneen pöydällä levällään)

Rahankäyttöänikin tiiraa tarkasti, jos ostan jotain kalliimpaa/kivempaa niin saattaa tulla "ai työttömällä on varaa tuollaiseenkin" ja jos ostan jotain halpiskamaa, hän myhäilee tyytyväisenä. Ei tietenkään joka kerta kommentoi kun tietää minun maksaneen jotain, mutta oli miten oli, jokaisella tapaamiskerrallamme tulee vähintään pari piikkiä.

En ymmärrä mihin hän pyrkii käytöksellään. Tiedän jo olevani työtön, tiedän tilanteeni ja raha-asiani varmasti paremmin kuin hän. Ei se siitä muutu, vaikka hän kuinka vittuilisi. Olen hakenut koko ajan töitä ja hän tietää asian tasan tarkkaan.

Olen vähentänyt yhteydenpitoamme tarkoituksella. Todella harmi, koska oli läheinen minulle ennen tätä.

Todellinen Ystävyys mitataan vaikeuksien keskellä,eii niinkään silloin kun kaikki on hyvin.Toi on tosi hyvä,tuollasiin kannattaa ottaakin etäisyyttä. Tsemppiä elämään sekä työnhakuusi!! : ) T. Itsekin työtön

Vierailija
29/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

/quote]

Useimmat työttömäksi jääneet ovat tehneet pitkän uran työelämässä ja maksaneet veronsa.

Juuri näin. Tyhmät ei vaan ymmärrä, mitä ei ymmärrä.

Ainakin nämä "nettomaksajat" ovat maksaneet vähemmän kuin nettosaajat ovat saaneet, mikä käy ilmi valtion ja kuntien velan kasvusta.

Vierailija
30/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se tuilla elävä yh ole täysin tietoinen olevansa alakynnessä yhteiskunnassa ja yrittää edes vähän puolustautua. Säkö vastaat siitä jos se masentuu kun sä käytät häneen raakaa henkistä väkivaltaa?

Tarkoitit varmaan minua, joka tein tuon 4. kohdan listan? Tiedostan itse täysin olevani lapsellinen, mutta toisaalta koen myös oikeudeksi puolustautua. Jos minua on kohdeltu vuosikausia alentuvasti ja ivallisesti niin käytän kyllä tilaisuuden hyväkseni antaakseni takaisin. En koe, että minun pitäisi olla pelkästään v-mäisen kohtelun vastaanottajana.

Ja itse en oikeasti usko kohteen edes olevan tietoinen olevansa alakynnessä, tai jos kokee, niin onnistuu sen todella hyvin kätkemään ylimielisen asenteen kanssa. Joten harmittaa sinisilmäisen lähipiirinsä takia, miltä heistä tuntuu jos esim. 5 vuoden kuluttua tajuavat todellisen tilanteen

Vierailija
31/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori kirjoitusvirheet, kirjoitan tunnelmavalaistuksessa

Näyttöpimeänä kokonaan?

Vierailija
32/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, hän on "ystävä". Hän nauttii sinun epäonnestasi ja tuntee paremmuutta. Dumppaa tuollainen ihminen mahdollisimman kauas!

Vierailija
33/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitit varmaan minua, joka tein tuon 4. kohdan listan? Tiedostan itse täysin olevani lapsellinen, mutta toisaalta koen myös oikeudeksi puolustautua. Jos minua on kohdeltu vuosikausia alentuvasti ja ivallisesti niin käytän kyllä tilaisuuden hyväkseni antaakseni takaisin. En koe, että minun pitäisi olla pelkästään v-mäisen kohtelun vastaanottajana.

Ja itse en oikeasti usko kohteen edes olevan tietoinen olevansa alakynnessä, tai jos kokee, niin onnistuu sen todella hyvin kätkemään ylimielisen asenteen kanssa. Joten harmittaa sinisilmäisen lähipiirinsä takia, miltä heistä tuntuu jos esim. 5 vuoden kuluttua tajuavat todellisen tilanteen

Kuka hullu jää tuollaiseen ihmissuhteeseen!?

Vierailija
34/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulainen kyseessä, ei pääse täysin pakoon :)

Vierailija
35/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulainen kyseessä, ei pääse täysin pakoon :)

Pääsee. :)

Vierailija
36/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma asenteeni varmasti muuttuisi, jos ystäväni jäisi työttömäksi ja kokisin, ettei hänelle kelpaa (mikä tahansa) työ. Olen aina ollut sitä mieltä, että on titteli mikä tahansa, ellei muuta löydy, niin vaikka osa-aikaisesti kuuraamaan vessanpönttöjä. Jos ei oman alan hommia löydy, sympatiat loppuu aika nopeaan, ellei muu kelpaa... En tiedä onko nyt kyse tästä, mutta tämän voisin omalla kohdallani kuvitella mahdolliseksi syyksi. Tosin, jokainen ystäväni tietää jo valmiiksi mielipiteeni, tuskin olisi yllätys kenellekään.

Tiedän useita työttömyyden kohdanneita. Suurimman osan työttömyys on kestänyt vain hetken. Muutamalla näyttää olevan kivemmat oltavat kotona. Heihin on yhteydenpito loppunut. Yksi on sinänsä todella surullinen tapaus. Hakee töitä ja kaikki kelpaisi. Valitettavasti hän on vain sellainen täystuho, etten itsekään palkkaisi. Jokainen entinen työnantaja sanoo samaa, "ihan hyvä tyyppi, mutta kohelluksellaan aiheuttaa monien tonnien tappiot". Hän ei ole työtön omasta tahdostaan, mutta tavallaan itseaiheutetusti... En oikein tiedä itsekään, millä alalla hän pärjäisi. Valitettavasti. Sääli. Meni vähän aiheen vierestä, pahoittelut.

Vierailija
37/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti tyyppi vihaa itse työtään ja kuvittelee työttömyyden olevan leppoista lomailua.

Vierailija
38/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ihmisistä on tuollaisia, että toisen ihmisen heikkous herättää heissä vallanhalun ja julmuuden, eikä sitä voi tietää mitenkään etukäteen. Itselleni on käynyt työttömyyden alettua myös noin, että osa ihan fiksuiksi luulemistani ihmisistä on alkanut kohdella minua kuin paskaa, olen saanut kuulla juttuja mitä minust on sanottu selän takana yms. Voin luvata, että näille on jatkossa luvassa kylmää kyytiä, kunhan pääsen jaloilleni...

Vierailija
39/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli hänen pitäis sulle myöntää olevansa alempi ihminen ihan vaan siks että sä pääsisit tuntemaan ylemmyyttä. Ei hän ole alempi ihminen mut sulla on heikko itsetunto sekä narsistisia piirteitä kun yrität pakottaa toisen myöntämään olevansa huonompi. Parempi ihminen on henkisesti tuo yh kun sinä!

Vierailija
40/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin aiemmin tommonen "meidän verorahoilla lusmuilijat ärsyttää" tyyppi. Sitten tutkin sitä nettomaksaja/nettosaaja tilastoa. Kappas, enpä ole tähän mennessä maksellut veroja niin paljon että olisin valtiolle maksanut "takaisin" edes omaa peruskouluani yms. Että aika kauan tässä saa veroja maksella, ennen kuin pääsee huutelemaan yhtään kenellekkään verorahoilla loisimisesta. Töihin menin suoraan lukiosta ja työtön en ole ollut koskaan.

Kysy siltä sun kaverilta ensi kerralla, että joko hän on maksellut veroja niin paljon että on siirtynyt jo nettomaksajaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi