Miksi käytätte kuivausrumpua?
Olen ihmetellyt täällä palstallakin sitä, että miksi kotiäiditkin pyörittävät yökaudet sitä kuivausrumpua.
Jos perheessä on kaksi työssäkäyvää ja kaksi lasta, ihan varmasti vaatteet riittävät arkiviikoksi. Onko nuorilla äideillä rakkaussuhde siihen pyykkitorniin vai mistä on kysymys? Hur hur, vajaat koneelliset siellä tornissa pyörii ylhäällä ja alhaalla.
Itse olen kahden lapsen yh, enkä ole yhtään kaivannut kuivausrumpua, mikä minulla aikanaan oli. Inhosin turhaa sähkönkulutusta jo ekologisessa mielessä. Itse pesen pyykit kerran tai kaksi viikossa, ihan näin lapsiperheessäkin ehtivät tuolla kierrolla pyykkikorista kaappeihin.
Rakkauden astianpesukoneeseen ymmärrän, mutta en tuota kuivausrumpurakkautta. No, hur hur, ehkä vika on omassa asenteessani. Hur.
Kommentit (61)
Missä kuivaat pyykit, telineellä tai narulla? Itse en enää halua mitään sellaista viritystä sisätiloihin. Siksi aina kuivausrumpu.
Siksi että se on helppoa, eikä olla niin köyhiä että tarvisi leikkiä ekolokista. Harvoin tulee pestyä vajaita koneita.
Pyykit pystyy pesemään, kuivaamaan ja viikkaamaan kaappiin yhdessä illassa, eikä kämppä ole koko ajan täynnä pyykkitelineitä ja voi vapaa-ajalla mennä ulos, kun ei tarvitse joka ilta vahtia konetta. Kerää myös liiallisen pölyn. Ei tarvitse silittää, jos heti viikkaa.
Lakanat ja pyyhkeet on kiva kuivata koneessa ja monet vaatteetkin. Pitäisi olla aika iso pyykinkuivaushuone, jos meinaa laittaa neljän hengen lakanat, pyyhkeet ja vaatteet yhtäaikaa kuivumaan. Pesen mieluiten 3 koneellista paräjälkeen.
No minä ainakin kuivaan kuivaajassa, koska minun pitää saada samat työvaatteet toiseen työkohteeseen puhtaana ja joskus niiden pesemiseen ja kuivaamiseen on aikaa viitisen tuntia. Paksu haalarikangas ei tosta noin vaan kuivu.
Lakanat kuivaan myös kuivaajassa, koska haluan niistä ylimääräiset pölyt pois.
Ihan sama energia siinä kuluu riippumatta että kuivaako narulla sisällä vai sähköllä rummussa. Vähiten energiaa kuluu ulkona kuivaamalla ja toiseksi vähiten lämpöpumppumallisella kuivausrummulla.
Koska yksinasuvana inhoan kaikkea lakanoihin liittyvää. Niiden vaihtaminen on kamalaa, puhumattakaan viikkauksesta tai pyykistä. Rummussa kun pyöräyttää niin ei tarvitse ripustella niitä eikä viikata kun voi samana iltana laittaa takaisin sänkyyn. Lakanoiden seassa sinne menee myös pyyhkeitä ja alusvaatteitakin välillä. Normaalissa vaatepyykissä en tietenkään rumpua käytä.
Lämpöpumpputekniikalla varustettu kuivausrumpu kuluttaa vähemmän energiaa kuin huoneilmassa kuivaaminen: http://www.martat.fi/kodinhoito/kodinkoneet/kuivausrumpu-ja-kuivauskaap…
Nykyään ainakin osa kuivausrummuista kuluttaa niin vähän sähköä, että on ekologisempaa kuivattaa pyykit rummussa kuin sisällä pyykkitelineellä. Meillä ei ole rumpua, mutta aion hankkia sen kyllä. Inhoan pyykkien ripustamista. Ja meillä kyllä pestään monta koneellista viikossa, kun pestään valkoiset, tummat ja kirjavat erikseen. Lisäksi osa pestään 60:ssä ja 40:ssä, joten välillä kyllä pestään 6 koneellista viikossa.
Esim. pyyhkeet ja aamutakit ovat kuivausrummun jäljiltä ihanan pehmeät, samoin myös vauvanvaatteet. Meillä ei ole paikkaa, missä kuivata lakanoita, tai mitään muitakaan vaatteita.
Kuivausrummusta en luovu, sanokoot ekoihmiset mitä hyvänsä.
Meillä on talvella ilman kosteusprosentti alle 30. Nenä on tukossa ja niistäessä tulee välillä verta. Pyykin kuivaus makuuhuoneessa on paljon tehokkaampaa kuin ilmankostutin.
No sulla ei paljoa sitten pyykkiä tule. Meillä tulee kone/pv ja jos/kun vaihdan lakanat tuleekin 3 koneellista. 8kg pesukone ja 6kg kuivaus. Ei kerta kaikkiaan kuivaustila pyykille aina riitä, jos on jättänyt pesemättä vaikka parilta päivältä. Tässä tapauksessa pesen ja kuivaan jonkun aikaan, heitän narulle ja pyykki on ihan kuivaa kun seuraava koneellinen on valmis. Joitain vaatteita kuivatan ihan kuivaks asti. Ja onhan se kiva, jos pesee esim. Peiton ni sen saa samana päivänä vielä käyttöönkin.
Mietin ja säästin tosi kauan, että sain ton kuivausominaisuuden ja vaikkei se päivittäin kuivailekkaan, en enää vois olla ilman. Kai tää rakkaus suhde sitten on ;)
Asun keskustassa ja kuivaustilaa ei juurikaan ole. Lapsia neljä ja kaikki harrastavat paljon urheilua, joten pyykkiä tulee lähes koneellinen päivässä. Pyykit myös mukavan pehmeitä ja sileitä heti kuivurin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt täällä palstallakin sitä, että miksi kotiäiditkin pyörittävät yökaudet sitä kuivausrumpua.
Jos perheessä on kaksi työssäkäyvää ja kaksi lasta, ihan varmasti vaatteet riittävät arkiviikoksi. Onko nuorilla äideillä rakkaussuhde siihen pyykkitorniin vai mistä on kysymys? Hur hur, vajaat koneelliset siellä tornissa pyörii ylhäällä ja alhaalla.
Itse olen kahden lapsen yh, enkä ole yhtään kaivannut kuivausrumpua, mikä minulla aikanaan oli. Inhosin turhaa sähkönkulutusta jo ekologisessa mielessä. Itse pesen pyykit kerran tai kaksi viikossa, ihan näin lapsiperheessäkin ehtivät tuolla kierrolla pyykkikorista kaappeihin.
Rakkauden astianpesukoneeseen ymmärrän, mutta en tuota kuivausrumpurakkautta. No, hur hur, ehkä vika on omassa asenteessani. Hur.
Hurruttele ittekses aivan niinkuin sulle sopii, anna muiden tehdä omalla tavallaan. Ei kuulu sulle
Kätevä, kun ei tarvitse ripustaa vaatteita kuivumaan vaan saa nostaa märät kuivuriin ja siitä kuivat suoraan laskostettaviksi. Ei ole tilaa myöskään kuivaustelineille (ei khh:ta) ja ulos ei allergiaperheessä ainakaan kesällä voi ajatellakaan ja lisäksi se olisi työlästä eikä tuolla ulkona rivitalopihassa kukaan vaatteita kuivatakaan. Ja poistaa pölyä ja silitystarpeenkin useimmiten. Olen 100 % tyytyväinen kuivausrumpuun.
Paljon vähemmän vaatteista irtoavaa pölyä kotona. Raikkaammat tekstiilit. Varsinkin pyyhkeet ja muut paksummat materiaalit! Voi pestä ja kuivata myös päiväpeiton ja tyynyt! Ei tilaa kuivata narulla kaikkea. Lakanat saa suoraan takaisin sänkyyn, eikä tarvitse välissä viikata kaappiin. Sukkien ripustaminen ei vie aikaa, kun laittaa kuivausrumpuun. Ripustan lähinnä vain farkut, osan ulkovaatteista, herkät alusvaatteet ja paidat, joissa printti.
Vierailija kirjoitti:
Koska yksinasuvana inhoan kaikkea lakanoihin liittyvää. Niiden vaihtaminen on kamalaa, puhumattakaan viikkauksesta tai pyykistä. Rummussa kun pyöräyttää niin ei tarvitse ripustella niitä eikä viikata kun voi samana iltana laittaa takaisin sänkyyn. Lakanoiden seassa sinne menee myös pyyhkeitä ja alusvaatteitakin välillä. Normaalissa vaatepyykissä en tietenkään rumpua käytä.
Miksi ei vaatepyykkiä?!?
Ei meillä kuivata riiputuskella kuin rintaliivit yms.
Kuivurin plussia
+Lämpöpumppumalli vei vähemmän energiaa kuin sisällä narukuivaus. Ekologisempaa.
+Kuivurin jälkeen pyykki ihanan pehmeää ja rypytöntä. Ei silittämistä.
+Kerää pölyn pois pyykistä. Huoneessa vähemmän pölyä.
+Helpompaa, ei lainkaan märän pyykin levittelyä.
+Nopeampaa.
Kuivurin miinuksia
-Kuivuri maksaa
No tuota noin, itse voin kertoa syyksi sen, että meillä ei ole paikkaa kuivata vaatteita.