Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luulin aina, että yliopistoissa on pelkkiä neroja

Vierailija
23.01.2017 |

Nuorempana mulle toitotettiin kuinka nero täytyy olla päästäkseen yliopistoon. Pitäisi olla niin viisas, osata kirjoittaa ja puhua kuin ammattilainen. gradun täytyisi olla elämää suurempaa tähtitiedettä. Hain yliopistoon lukion jälkeen, mutta en tietenkään päässyt sisään sinne "mensa kerhoon". Nykyään tuntuu, että olikohan se yliopisto sittenkään mikään älypäiden kerho... Siellä ne tavalliset 19-25 vuotiaat jatkaa "lukiokurssejaan", toiset lukee kehityspsykaa toiset taloutta.. pari vuotta kirjojen parissa ja vähän työharjoittelua ja olet lastentarhanopettaja. Luulin yo:n myös kestävän väh. 5v, mutta porukkahan valmisuu sieltä 22-vuoiaana. Onko se tosiaan näin, ja minua on aina huijattu :D

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kuvittelin, että yliopistoista valmistutaan n. 25-27-vuotiaina, niin suomessa kuin jossain jenkkilässäkin. Nyt tiedän, että nuo iät on lähempänä 21-23v, ei siellä vuosikausia roikuta :D 

Vierailija
22/41 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en yliopistoon ole koskaan edes hakenut, mutta ajatukset yliopiston vaativuudesta aika vauhdilla karisivat kun itseäni paljon tyhmemmän ja huonommin koulussa menestyneet luokkalaiseni pääsivät sisään.

Sisäänpääsy on vähän eri kuin valmistuminen. Meidän vuosikurssilla alotti 115, 70 valmistu. Osa toki vaihto opiskelualaa, mutta osa putos pois ihan sen vuoksi, ettei ne pysyneet opinnoissa mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä, miten joku saa kandi+maisteri-tutkintoon kulumaan VIISI vuotta tai enemmän. Ajan hukkausta. Itse tein molemmat kolmessa vuodessa.

Mulla meni seittemän. Ei kyllä ollu ajan tuhlausta.

Vierailija
24/41 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse opiskelen erään humanistisen alan maisteriksi ja voin myöntää olevan typerä, holtiton kännissä jne. Toki osaan tuottaa akateemista tekstiä, raportteja jne mutta luonteeltani en ole todellakaan mikään älykkö.

Vierailija
25/41 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistoon päästäkseen ei todellakaan tarvi olla nero. Suurin osa on enemmän jotain kirjatoukkia. Opetuskin siellä suosii noita. Eipä siinä laitoksessa paljoa omaa ajattelua suosita.

Vierailija
26/41 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nerot eivät yliopistoa tarvitse. 

Vierailija
27/41 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööritieteet ovat kuitenkin aika haastavia. Ei siellä kauheasti "tyhjäpäitä" näy. 

Vierailija
28/41 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 28 v tohtori enka omasta mielesta mikaan nero (tyyliin Big Bang Theory pojat), vaikka alykas (kute BBT Bernadette) olenkin. Oma kaveripiiri koostuu lahinna akateemikoista ja tohtoreista ja silla porukalla on tullut vaikka ja mita tyhmyyksia ja seikkailuja koettua. Ihan normaaleja ihmisia me ollaan vikoineen kaikkineen, tehdaan vaan tieteellista tutkimusta tyoksemme (jota ei sita toki osattu itsestaan tehda aluksi, sita varten opiskeltiin ensin - ja siitakin huolimatta suurimman osan asioista oppii kokemuksen ja erehdyksen kautta).  

Vierailija
29/41 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 28 v tohtori enka omasta mielesta mikaan nero (tyyliin Big Bang Theory pojat), vaikka alykas (kute BBT Bernadette) olenkin. Oma kaveripiiri koostuu lahinna akateemikoista ja tohtoreista ja silla porukalla on tullut vaikka ja mita tyhmyyksia ja seikkailuja koettua. Ihan normaaleja ihmisia me ollaan vikoineen kaikkineen, tehdaan vaan tieteellista tutkimusta tyoksemme (jota ei sita toki osattu itsestaan tehda aluksi, sita varten opiskeltiin ensin - ja siitakin huolimatta suurimman osan asioista oppii kokemuksen ja erehdyksen kautta).  

Kuka väitellyt käyttäisi sanaa "akateemikko" noin?

Vierailija
30/41 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mina! :D Miten academic (viitatessa ihmiseen) sitten suomeksi kaantyy?

Vierailija
31/41 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahahahaa, sä et tasan tarkkaan ole mikään tohtori. "Akateemikot ja tohtorit", just joo. Montakos niistä akateemikon arvonimen saaneista tunnet? Onkohan niitä nyt joku parisenkymmentä kaikkiaan. Ovatko taiteen vai tieteen akateemikkoja? Ja kuka tohtori vertaisi älykkyyttään joihinkin fiktiivisen hömppäsarjan hahmoihin? Ja miksi Bernadette olisi poikia tyhmempi? Koska on sosiaalisesti älykkäämpi ja nainen vai? 

Vierailija
32/41 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahahahaa, sä et tasan tarkkaan ole mikään tohtori. "Akateemikot ja tohtorit", just joo. Montakos niistä akateemikon arvonimen saaneista tunnet? Onkohan niitä nyt joku parisenkymmentä kaikkiaan. Ovatko taiteen vai tieteen akateemikkoja? Ja kuka tohtori vertaisi älykkyyttään joihinkin fiktiivisen hömppäsarjan hahmoihin? Ja miksi Bernadette olisi poikia tyhmempi? Koska on sosiaalisesti älykkäämpi ja nainen vai? 

Oho, mä en ainakaan ollut koskaan ajatellutkaan, että lainasana akateemikko onkin suomessa poliitikon tai virkamiehen antama nimitys eikä vastaa siis sitä merkitystä mikä sanalla on esim englannin kielessä.

Eli siis akateemisesti koulutettu. Aika erikoista sinänsä.

No kyseisen viestin lähettäjähän vastasi sanoen viittaavansa sanan academic käännökseen, eikä siis tarkoittanut poliittista huomiota saanutta henkilöä.

Vierailija
33/41 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kuvittelin itsekin ennen kuin menin. Paljastui että useimmat siellä ei ole edes oikeasti kiinnostuneet siitä aiheesta mitä menivät lukemaan, ainakaan minun kohdallani. Ei tullut kovin syvällisiä keskusteluja.

Nyt myöhemmin kun seuraan näitä samoja tyyppejä somessa niin eipä niiden syvällisyys, kriittisyys tai kyky tehdä oivalluksia ole hirveästi parantunut.

Vierailija
34/41 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mina! :D Miten academic (viitatessa ihmiseen) sitten suomeksi kaantyy?

No oisko akateeminen. Tohtorit varmaan sisältyvät akateemisiin ihmisiin, joten miksi sanot, että kaverisi ovat akateemisia JA tohtoreita?

Vierailija
35/41 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, mä en ainakaan ollut koskaan ajatellutkaan, että lainasana akateemikko onkin suomessa poliitikon tai virkamiehen antama nimitys eikä vastaa siis sitä merkitystä mikä sanalla on esim englannin kielessä.

Eli siis akateemisesti koulutettu. Aika erikoista sinänsä.

No kyseisen viestin lähettäjähän vastasi sanoen viittaavansa sanan academic käännökseen, eikä siis tarkoittanut poliittista huomiota saanutta henkilöä.

Minkä ihmeen virkamiehen? Akateemikko on tasavallan presidentin myöntämä arvonimi, jonka perusteiden ei todellakaan ainakaan kuuluisi olla poliittisia. Jos ilmenisi, että presidentti myöntäisi taiteen ja tieteen korkeimpia arvonimiä poliittisin perustein, se olisi skandaali.

Vierailija
36/41 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ei tosiaan valmistu 22-vuotiaina. Keskimäärinen ALOITUSIKÄKIN on Suomessa 24 vuotta.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomi-on-holmo-harvassa-maa…

"Suomessa keskimääräinen korkeakouluopinnot aloittava opiskelija on 24-vuotias."

"Nuoret valmistuvat ylioppilaiksi 19-vuotiaana ja pääsevät sisään 22-23-vuotiaana. Se on aika hölmöä kansantaloudellisesti, ja miten tahansa ajateltuna"

Vierailija
37/41 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle yliopisto oli aika suuri pettymys. Suurinta osaa ei juuri kiinnostanut opiskeltava aine- tai näin ainakin tulkitsin ajan. Toisaalta myös opetushenkilökunta oli jotenkin "innotonta". Ei ollut yliopisto se kadotettu paratiisi.

Vierailija
38/41 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo katsoin just erääseen kurssiin tehtyä ryhmätyötä ja yhden ryhmäläiseni teksti oli aika karseeta luettavaa kun hän ei näköjään edes yhdyssanoja osaa eikä noin muutenkaan asiatekstien kirjoittaminen taida olla vahvinta alaa...

T. yliopisto-opiskelija

Vierailija
39/41 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ei tosiaan valmistu 22-vuotiaina. Keskimäärinen ALOITUSIKÄKIN on Suomessa 24 vuotta.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomi-on-holmo-harvassa-maa…

"Suomessa keskimääräinen korkeakouluopinnot aloittava opiskelija on 24-vuotias."

"Nuoret valmistuvat ylioppilaiksi 19-vuotiaana ja pääsevät sisään 22-23-vuotiaana. Se on aika hölmöä kansantaloudellisesti, ja miten tahansa ajateltuna"

Oi, mä en oo tienny kuuluvani johonki keskivertoporukkaan ku pääsin yliopistoon 23-vuotiaana! Hassua vaikka tiedän paljon saman ikäsiä ja vanhempia opiskelijoita kuin mä niin silti kuvittelen olevani tosi surkea ku en oo vielä tähän ikään (25) mennessä valmistunu. Mä oon kyll tosi naurettava, itseäni pidän vanhana ja kaverille joka on 27 nii nauroin kun murehti olevansa muka liian vanha opiskelemaan. Oon ihan hirvee itseäni kohtaan, mutta ehkä se johtuu vaan siitä että on outoa että lukion jälkeen elämä ei jatkunu niiku aiemmin eli en siirtynyt suoraan seuraavalle luokalle tai asteelle muiden ikätovereiden kanssa niin kuin peruskoulussa ja lukiossa.

Vierailija
40/41 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritetäänpä vastata tyhjentävästi kaikkiin saamiini kommentteihin. Eli siis olen tuo aiempi hömelö joka kutsuu yliopistotutkijoita akateemikoiksi.

Eikö tuo akateemikko ole ihan käypä nimitys kuvaamaan academic tyyppejä, akateeminen on kai adjektiivi ja mä hain takaa substantiivia. Siis on akateeminen henkilö, mutta omasta mielestä akateemikko oli ihan hyvä käännös. Olen siis ilmeisesti väärässä, mutta eipä siinä mitään. En ole mikään kielitieteen tohtori 😃

Toisekseen, akateemisia tutkijoita on kai myös tyypit jotka ei ole väitelleet, siksi tohtorit (jotka ei kaikki ole enää tutkijoita tai akateemisella uralla) ja muut "akateemikot" (joilla esim maisterin paperit) erikseen.

Kolmanneksi, kai tohtoritkin voi katsoa Big Bang Theorya 😂 Ihme argumentti, että tohtorit ei voisi viitata itseensä fiktionaalisina hahmoina. Ja se mun alkuperäisen viestin pointti olikin - ei me olla mitään vakavia tyyppejä, eikä mitään introvertti neroja. Ja sekin vielä, että Sheldon on tyypillinen neron karikatyyri, ja Bernadette on enemmän sellainen tohtori mihin itse samaistun. Rento ja hauska. Ei ainakaan omassa mielessä liittynyt mihinkään miehet vs. naiset juttuun.

Olikohan vielä jotain kritiikkiä... Ei oteta näitä niin vakavasti, tohtorit eikä muutkaan lukijat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi