Vihdoin sain varattua ajan lääkärille - kertokaa omia kokemuksianne masennuksesta.
Sain vihdoin varattua ajan lääkärille, jotta pääsen juttelemaan asioistani. Haluaisin kuulla teidän kokemuksistanne kuitenkin. Miten kaikki eteni tuosta ensimmäisestä tapaamisesta? Kuinka saitte diagnoosin? Minkälainen masennus teillä on? Minkälaista hoitoa saitte ja auttoiko se? Miten voitte nyt?
haluaisin kuulla kaikenlaisia kokemuksia masennuksesta, joten avoimesti vaan kertomaan.
Kommentit (28)
Onko kilpirauhasarvot mitattu?
miten syöt ,nukut ja liikut?
onko joku trauma taustalla tai vaikea elämäntilanne?
Vierailija kirjoitti:
On mitattu, kaikki ok. Syön 5-6krt päivässä 3h välein. Liikun viikossa 4-6kertaa eli ihan aktiivinen ja terve olen siinä mielessä.
Ala-asteella oli ensimmäisiä oireita, en tehnyt muuta kuin itkin ja olin todella ahdistunut. Sitten yläasteella tuli päihteet ja niiden kanssa menin todella pohjalle. 14v mut raiskattiin ja sen pyyhin pois mielestäni, mutta sen tuomat vaikeudet iskivät päin kasvoja myöhemmin, kun aloin käsittelemään asiaa. Sitten tuli vaikea parisuhde, jonka päättymisen jälkeen en ole ollut vuosiin se sama iloinen itseni, kaikki on tasapaksua pötköä. Reilu vuosi sitten sairastuin ja jouduin olemaan kodin vankina useamman kuukauden ja se taisi olla viimeinen niitti.
ap
Reilu kolme vuotta sitten sain burnoutin. Se puhkaisi keskivaikean masennuksen. Alussa vain nukuin. Yössä n.9h, lapset kouluun ja takaisin nukkumaan. Heräsin kun tulivat koulusta yhden maissa. Tätä jatkui pari kuukautta kunnes väsymys hellitti. Kaupassa käynnin jälkeen nukuin 2h. Ahdistusta jos oli ihmisten ilmoilla. Väsyi pienestäkin sosiaalisesta kanssakäymisestä kun piti puhua ihmisille. Kelan kuntoutus kurssilla olin, siitä oli suuri apu. En ole ainut ja olen ihan hyvä ihminen vaikka en jaksa. Sairauslomalla eri mittaisia pätkiä. Pisin 6kk. Viime vuoden tein puolikasta työaikaa ja nyt siirryin täydelle. Neljännet lääkkeet käytössä ja nämä vihdoin sopii. Ollut n.vuoden tämä käytössä. Se on auttanut paljon. Lisäksi olen käynyt mielenterveys toimistossa juttelemassa säännöllisesti. Hyvä puoliso on auttanut ehkä kaikkein eniten. Asian hyväksyminen ja aika. Itse et ole sairauttasi valinnut mutta voit valita luovutatko vai taisteletko parantumisen puolesta. Itselläni oli itsemurha ajatuksia ja olin tosi syvällä mutta ylös on noustu. Oma suhtautuminen asiaan on alku toipumiseen. Tsemppiä sulle kaikkeen!
Minulla diagnosoitiin nelisen vuotta sitten keskivaikea masennus, ocd ja ahdistuneisuushäiriö. Kävin vuoden terveyskeskus psykologilla puhumassa ja vuoden terapiassa. OCD hellitti mutta masennus ja ahdistus jäi. En halua syödä lääkkeittä, joten varmaan oma vika.
Ensimmäisen kerran menin lääkärille niin, että mies varasi ajan ja mentiin sinne yhdessä ja itkin koko tapaamisen ajan. Teki mulle masennustestin ja lähetti verikokeisiin. Psykologi otti minuun kirjeitse yhteyttä(lääkäri teki lähetteen) ja kävin siellä kerran kuussa. Terapiaan hakeuduin vuoden jälkeen (kelakorvaukseen vaadittiin vuoden käynnit tk-psykalla ja psykiatrin diagnoosi). Terapia oli kallista mutta pakko-oireiden kannalta oikein kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen juttu tämä kilpirauhasarvoista jankuttaminen masennuksen yhteydessä on? 99 prosentissa tapauksista kysymyksessä on henkinen, eikä mikään fysiologinen vika. Onko se niin vaikea tunnustaa itselle, että kyseessä ovat henkiset syyt? Toiseksi ottaa päähän kaiken maailman kalaöljykapseleista sun muista jauhaminen. Niillä myydään toivoa, joka valitettavan usein on turhaa. Toki ravintolisät ovat hyvä lisä ruokavalioon, mutta oikeasta masennuksesta kärsivälle ne eivät auta paskaakaan. Samoin muut vippaskonstit.
Itsekin yritin vuosikausia kaikenlaisia poppakonsteja masennuksen kanssa; oli mäkikuismaa ja kalaölykapselia, jonnin joutavia netin vertaisryhmiä, tietyntyyppistä liikuntaa, kalliita verikokeita jne. Mutta ei. Vasta kun hyväksyin tilanteen ja otin lääkkeet, oloni helpottui ja sain elämänhaluni takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko joku trauma taustalla tai vaikea elämäntilanne?Mikä ihmeen juttu tämä kilpirauhasarvoista jankuttaminen masennuksen yhteydessä on? 99 prosentissa tapauksista kysymyksessä on henkinen, eikä mikään fysiologinen vika. Onko se niin vaikea tunnustaa itselle, että kyseessä ovat henkiset syyt? Toiseksi ottaa päähän kaiken maailman kalaöljykapseleista sun muista jauhaminen. Niillä myydään toivoa, joka valitettavan usein on turhaa. Toki ravintolisät ovat hyvä lisä ruokavalioon, mutta oikeasta masennuksesta kärsivälle ne eivät auta paskaakaan. Samoin muut vippaskonstit.
Itsekin yritin vuosikausia kaikenlaisia poppakonsteja masennuksen kanssa; oli mäkikuismaa ja kalaölykapselia, jonnin joutavia netin vertaisryhmiä, tietyntyyppistä liikuntaa, kalliita verikokeita jne. Mutta ei. Vasta kun hyväksyin tilanteen ja otin lääkkeet, oloni helpottui ja sain elämänhaluni takaisin.
Mäkin vähän ihmettelin tuota kysymystä, tiedän itse ettei ole fyysisestä vaivasta kiinni, koska elän nyt niin terveellisesti kuin pystyy ja mulla on fyysisesti hyvä olla, onneksi.
Ap
Ennen kuin mitään lääkityksiä harkitset ,
niin Kelan kuntouttava psykoterapia kannattaa aloittaa , tarvitset ihan keskusteluapua menneisyytesi vuoksi.
Ota käyttöön laadukas omega3 -kalaöljy (2000mg omega3-rasvahappoja /vrk) sekä tryptofaani TAI 5 -htp valmiste.
magnesiumsitraatti iltaisin 400-500 mg.
Sokeri pois ja suolisto kuntoon.
Vahvat probiootit käyttöön.
En lähtisi sotkemaan näillä mielialalääke -arvailuilla , kun on olemassa turvallisempiakin keinoja ilman haittoja , ainakin alkuun 3 kk esim. kokeiltavaksi. Suosittelen tutustua lääkkeiden haittoihin kunnolla ennen kuin edes harkitset niiden aloitusta.
Vierailija kirjoitti:
niin Kelan kuntouttava psykoterapia kannattaa aloittaa , tarvitset ihan keskusteluapua menneisyytesi vuoksi.
Ota käyttöön laadukas omega3 -kalaöljy (2000mg omega3-rasvahappoja /vrk) sekä tryptofaani TAI 5 -htp valmiste.
Vahvat probiootit käyttöön.En lähtisi sotkemaan näillä mielialalääke -arvailuilla , kun on olemassa turvallisempiakin keinoja ilman haittoja , ainakin alkuun 3 kk esim. kokeiltavaksi. Suosittelen tutustua lääkkeiden haittoihin kunnolla ennen kuin edes harkitset niiden aloitusta.
Täytyy olla provo.
Onko teillä ollut hoitona lääkkeet ja terapia vai jompi kumpi? Miten ovat toimineet?
Olen lukenut paljon kauhutarinoita noista lääkkeistä ja ne vähän arveluttaa. Haluaisin vain keskustella jonkun kanssa, kun en lähipiirini kanssa kehtaa. Mietin myös, kuinka paljon terapiat tms. maksaa? Olen opiskelija, eikä mulla ole yhtään ylimäärästä tällä hetkellä. Sekin oli syy, miksi en hakenut aikasemmin apua, pelkään ettei minulla ole varaa tähän.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko joku trauma taustalla tai vaikea elämäntilanne?Mikä ihmeen juttu tämä kilpirauhasarvoista jankuttaminen masennuksen yhteydessä on? 99 prosentissa tapauksista kysymyksessä on henkinen, eikä mikään fysiologinen vika. Onko se niin vaikea tunnustaa itselle, että kyseessä ovat henkiset syyt? Toiseksi ottaa päähän kaiken maailman kalaöljykapseleista sun muista jauhaminen. Niillä myydään toivoa, joka valitettavan usein on turhaa. Toki ravintolisät ovat hyvä lisä ruokavalioon, mutta oikeasta masennuksesta kärsivälle ne eivät auta paskaakaan. Samoin muut vippaskonstit.
Tai sitten sait mukavan placebo-vaikutuksen.
On myös meitä ,joille lääkkeet ovat tehneet pysyvät haittavaikutukset ja fyysiset sairaudet ovat jääneet täysin huomaamatta ja tutkimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuule käypä hoidossa lukee, että ensin täytyy sulkea pois mm. kilpirauhasen toimintahäiriöt ennen kuin tehdään masennusdiagnooosia.
Lääkkeistä aloittajalle: usein lääkkeet parantaa alun totuttelun jälkeen vointia niin että potilaista tulee toimintakykyisiä(pystyvät mm. saapumaan sovituille vastaanottoajoille, tyypillistä psykiatrisilla potilailla jättää käymättä hoitajan ja lääkärin tapaamisissa eli niissä keskusteluissa, joissa potilas saisi purkaa pahaa oloaan) Yhdessä keskusteluavun tai ihan terapian kanssa ovat toimivia.
Cipralexia sain, ei auta minusta lainkaan. Vastaus on liikunnassa ja hyvässä ruoassa ja vaikeutena se, että masentuneena en saa nukuttua ja olen aina väsynyt ja hidas. Itse en usko että lääkkeet on ainoa ratkaisun tyylinen, mutta kokeilisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahvat probiootit käyttöön.En lähtisi sotkemaan näillä mielialalääke -arvailuilla , kun on olemassa turvallisempiakin keinoja ilman haittoja , ainakin alkuun 3 kk esim. kokeiltavaksi. Suosittelen tutustua lääkkeiden haittoihin kunnolla ennen kuin edes harkitset niiden aloitusta.
Täytyy olla provo.
Ei ole provo. Käyn terapiassa ,siitä on apua. Lääkkeistä ei koskaan mitään apua ,ainoastaan haitat. Tunteiden täydellinen latistuminen sekä seksihalujen ja kyvyn täydellinen katoaminen. (Ihan olennainen osa parisuhdetta ja ihmisyyttä tuo seksielämä)
Aloin kiinnittää huomiota muihin ,koko kehon tasapainoon vaikuttaviin asioihin ,ja syömään laadukkaita ravintolisiä säännöllisesti. Ahdistuneisuus katosi kokonaan. En väitä ,että nämä toimivat kaikilla ,mutta kerroin silti oman kokemukseni asiasta.
Serotoniini -teoria on kuopattu jo ajat sitten. Ja ssri -lääkkeistä on hyvin harvoille oikeasti apua. En sano ,että kaikki lääkkeet ovat toimimattomia ,esim. Voxra on joillekin kokeilemisen arvoinen. Sehän ei olekkaan ssri -lääke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla provo.
Ei ole provo. Käyn terapiassa ,siitä on apua. Lääkkeistä ei koskaan mitään apua ,ainoastaan haitat. Tunteiden täydellinen latistuminen sekä seksihalujen ja kyvyn täydellinen katoaminen. (Ihan olennainen osa parisuhdetta ja ihmisyyttä tuo seksielämä)
Aloin kiinnittää huomiota muihin ,koko kehon tasapainoon vaikuttaviin asioihin ,ja syömään laadukkaita ravintolisiä säännöllisesti. Ahdistuneisuus katosi kokonaan. En väitä ,että nämä toimivat kaikilla ,mutta kerroin silti oman kokemukseni asiasta.
Serotoniini -teoria on kuopattu jo ajat sitten. Ja ssri -lääkkeistä on hyvin harvoille oikeasti apua. En sano ,että kaikki lääkkeet ovat toimimattomia ,esim. Voxra on joillekin kokeilemisen arvoinen. Sehän ei olekkaan ssri -lääke.
Tajuat varmaan että itse depressiokin lätistää tunne-elämän (anhedonia) ja tappaa sun seksihalut?
Alexandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla provo.
Serotoniini -teoria on kuopattu jo ajat sitten. Ja ssri -lääkkeistä on hyvin harvoille oikeasti apua. En sano ,että kaikki lääkkeet ovat toimimattomia ,esim. Voxra on joillekin kokeilemisen arvoinen. Sehän ei olekkaan ssri -lääke.Tajuat varmaan että itse depressiokin lätistää tunne-elämän (anhedonia) ja tappaa sun seksihalut?
Ai ,kumma juttu , kun kyseisiä ongelmia ei ollut masentuneena ,ennen lääkitystä. Mutta lääkitys sitten veti kaiken pois.
Entä jos menee terveyskeskuspsykologille tms., maksaako se? Ei ole todellakaan varaa laittaa viikossa 20e mihinkään ylimääräseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Entä jos menee terveyskeskuspsykologille tms., maksaako se? Ei ole todellakaan varaa laittaa viikossa 20e mihinkään ylimääräseen.
Ap
Mä menin yleislääkärin vastaanotolle, joka laittoi lähetteen mielenterveyskeskukseen. Pari, kolme kuukautta meni ja sitten sain ajan mielenterveyskeskukseen, siellä haastattelu lääkärin kanssa, joka sitten ohjasi mielenterveyssairaanhoitajan juttusille (koska pyysin nimenomaan keskusteluapua, en halunnut lääkkeitä). Hoitajalle sain ajan myös n. 2-3 kuukautta lääkärin vastaanoton jälkeen.
Jos olet opiskelija, eikö sinulla ole opiskelijaterveydenhuoltoa? Yleensä opiskelijaterveydenhuoltoon kuuluu myös mielenterveyden hoito ja sieltä voi myös saada apua.
Mutta siis psykologilla käynti julkisella ei maksa, eikä toteutunut psykiatrikäyntikään (ellei psykiatri kirjoita todistuksia esimerkiksi Kelaa varten). Terapia sitten maksaa, jos semmosen aloittaa. Kela voi korvata terapian käyntimaksuja, jolloin itselle yleensä jää maksettavaksi omavastuuosuus (eli se suunnilleen 20e/käynti) tai sitten joissakin tapauksissa terapeutti ei edes veloita mitään ylimääräistä asiakkaaltaan (oma terapeutti oli tämmöinen, joka ei minulta veloittanut erikseen mitään, vaan laskutti Kelalta sen mitä käyntejä oli).
Lääkkeitä ei ole pakko aloittaa, jos ei halua. Itsekään en ole minkään sortin mielialalääkitystä halunnut ikinä aloittaa (mahdollisten sivuvaikutusten ja muiden riskien vuoksi), eikä kukaan siihen voi pakottaakaan. Mulla hoito ja oireiden lievitys on ollut enimmäkseen juurikin keskusteluapua (aluksi psykiatrisella sh:lla, sitten tuli tuo psykoterapia 3 vuotta ja jatkui sen jälkeen julkisella puolella psykologin luona). Liikunta on toinen, mistä olen kokenut olevan paljonkin apua sekä psyykkisiin että fyysisiin oireisiin, mitä omaan väsymykseen (ja kai masennukseen) liittyy.
Ei ole mitään muuta sanottavaa ,kuin että älä MISSÄÄN tapauksessa aloita ssri -tyyppisiä lääkityksiä. Piste.