Jättääkö masennus vaurioita aivoihin
niin että ihminen on vähän tyhmempi kuin ennen masennusta tai jos on sairastunut masennukseen nuorena niin pysähtyykö henkinen kehitys ja siten ihminen jää 16 vuotiaan tasolle jos on16 vuotiaasta saakka sairastanut masennusta ja paraneekin siitä 25 vuotiaana?
Kommentit (30)
21/21 jatkaa, masennus aiheuttaa välikaikaisia kognitiivisten kykyjen heikkenemistä, mutta ei aivovaurioita.
Kyllä siinä varmasti perää on. Itse olen kärsinyt masennuksesta useita vuosia, jota en kuitenkaan ole hoitanut lääkityksellä tai muulla, vaan olen yrittänyt skarpata. Joku aika sitten satuin löytämään vanhoja opiskeluaikaisia esseitäni, joita lukiessa rupesin melkein itkemään, koska ne olivat ihan kuin toisen ihmisen kirjoittamia. Toisin sanoen en voisi nykyään kuvitellakaan, että pystyisin tuottamaan sellaista tekstiä. Todella surullinen havainto, vaikka toki olin arvannut kapasiteettini jo laskeneen. Lähimuistin ja keskittymiskyvyn ongelmista en jaksa erikseen edes mainita, koska ne ovat olleet arkea jo pitkään.
Sitä vaan mietin, että minne tämä kehitys johtaa? Varmaan jonkinlaiseen dementiaan tai vastaavaan. Ehkä luonto lopulta armahtaa masentuneen ihmisen sammuttamalla tämän kyvyn ymmärtää yhtään mitään.
Se voi olla toisinpäin, eli traumaattinen aivovamma voi aiheuttaa masennusta: http://www.msktc.org/tbi/factsheets/Depression-After-Traumatic-Brain-In…
Itselläni on vakava masennus, ja muistini tuntuu heikentyneen juurikin niiden kaikkien syömieni lääkkeiden takia. Esimerkiksi ennen Ketipinorin syömistä, lähimuistini ei ollut niin huono kuin mitä se nykyisellään on. Tämä lääkehän tunnetusti aiheuttaa muistin jopa pysyvää heikkenemistä, tästä asiasta on maininneet useat muutkin henkilöt eli omaa mutuilua se ei ole, asiaa on tutkittukin. Lääkkeillä voi olla todella kauaskantoisia seurauksia, ja ne saattavat pitkällä juoksulla heikentää eri toimintoja pahastikin. Tuntuu myös että näiden vuosien aikana nämä lääkkeet ovat muuttaneet myös persoonaani pysyvästi, olen nykyään masentuneempi, apaattisempi ja ilottomampi kuin ennen lääkkeiden aloittamista, en kykene saamaan oikein mistään sellaista aitoa mielihyvän tunnetta, seksuaalinen kyvykkyyteni on myös madaltunut. En kiinnostu vastakkaisesta sukupuolesta enää, minusta on kehittynyt sellainen lattea, ja ajoittain jopa tunnekylmä persoona. Ja tosiaan, uskon että pelottelu masennuksen aiheuttamasta aivovauriosta on vain lääketehtaiden propagandaa että saataisiin ihmiset syömään yhä enemmän ja enemmän lääkkeitä. Itse en tuollaisiin myrkkyihin enää koske.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on vakava masennus, ja muistini tuntuu heikentyneen juurikin niiden kaikkien syömieni lääkkeiden takia. Esimerkiksi ennen Ketipinorin syömistä, lähimuistini ei ollut niin huono kuin mitä se nykyisellään on. Tämä lääkehän tunnetusti aiheuttaa muistin jopa pysyvää heikkenemistä, tästä asiasta on maininneet useat muutkin henkilöt eli omaa mutuilua se ei ole, asiaa on tutkittukin. Lääkkeillä voi olla todella kauaskantoisia seurauksia, ja ne saattavat pitkällä juoksulla heikentää eri toimintoja pahastikin. Tuntuu myös että näiden vuosien aikana nämä lääkkeet ovat muuttaneet myös persoonaani pysyvästi, olen nykyään masentuneempi, apaattisempi ja ilottomampi kuin ennen lääkkeiden aloittamista, en kykene saamaan oikein mistään sellaista aitoa mielihyvän tunnetta, seksuaalinen kyvykkyyteni on myös madaltunut. En kiinnostu vastakkaisesta sukupuolesta enää, minusta on kehittynyt sellainen lattea, ja ajoittain jopa tunnekylmä persoona. Ja tosiaan, uskon että pelottelu masennuksen aiheuttamasta aivovauriosta on vain lääketehtaiden propagandaa että saataisiin ihmiset syömään yhä enemmän ja enemmän lääkkeitä. Itse en tuollaisiin myrkkyihin enää koske.
Itsellä samat oireet, mutta en ole koskaan syönyt lääkkeitä. Että kyllä se masennus itsessään taitaa olla se ongelma.
Se "tyhmyys" johtuu siitä että masentuneella ihmisellä aloitekyky heikkenee, kun ei jaksa keskittyä mihinkään eikä mikään kiinnosta, niin ei ne asiat päähänkään jää. Epäsäännöllinen unirytmi kuuluu masentuneisuuteen myöskin, univaje heikentää ihmisen toimintakykyä mutta ei masennus itsessään mitään vaurioita aivoihin aiheuta. Kaikki julkaisut, joissa niin väitetään, puoltavat ainoastaan niitä lääketehtaiden rahoittamia ja julkaisemia tutkimuksia, joissa asiaa ei lähestytä objektiivisesta -ja totuudenmukaisesta näkökulmasta. Ne ovat täyttä sontaa, joilla pelotellaan ihmisiä käyttämään niitä haitallisia SSRI-lääkevalmisteita, joiden seuraukset voivat olla suorastaan katastrofaaliset.
Jokainen ihminen pystyy järjellä ajattelemaan ettei masennus alenna ihmisen älyllistä kyvykkyyttä mitenkään, mutta muistia -ja keskittymiskykyä se saattaa heikentää koska masennukseen kuuluu se että kiinnostus asioita kohtaan lopahtaa ihan tyystin. Eihän sellaisessa mielentilassa mitään muistakaan, se on luonnollista mutta ei suinkaan sama asia kuin aivovaurio. Usein kuulee liioittelua siitä että mitä masennus aivoille tekee, masennuksesta voi toipua ja silloin ne kognitiiviset kyvytkin palaavat. Eli mitään piruja seinille on turha maalailla. Silloin on minulla on hyvä mieliala, olen funktionaalinen. Kun masennus nostaa päätään, kaikki romahtaa. Tuntuu etten kykene edes normaaleja asioita tekemään, eli se olotila saattaa vaihdella paljonkin.
Joku crybaby alapeukuttaa kaikkia viestejä, joissa ei hehkuteta näitä ssri mömmöjä, ottaako noin koville kun et pääse niitä ylistämään? :D Jotkut masennuslääkkeet kuten voxra ovat mielettömän toimivia olleet monilla mutta serotoniinin selektiiviset takaisinoton estäjät ovat täyttä paskaa. Vievät tunteet ja seksuaaliset halut mennessään, ja sille tielle saattavat jäädä. Monet tuttavani ovat käyttäneet näitä ja suurimmalla osalla heistä on niiden käytön aikana ilmennyt sekavaa, aggressiivista ja itsetuhoista käyttäytymistä. Näin lukee ssri-lääkkeiden virallisessa pakkausselosteessakin
Ssri teoria on kuollut ja kuopattu jo ajat sitten. Niistä on apua n. Yhdelle seitsämästä VAKAVASTA masennuksesta kärsivillä ,jos heillekään.
Mot-masentavat lääkkeet -kannattaa katsoa. En tiedä onko vielä nähtävänä yle -areenassa.
Ohjelmassa haastateltu Mehiläisen psykologi , toi esille ssri-lääkkeiden haitat ja toimimattomuuden , erotettiin työstään seuraavana päivänä muistaakseni.
Itsekin sain pysyvät haitat ssri -paskasta. Kiitos" käypä hoito ""suositusten, jotka eivät muuten hyödytä ketään muita kuin lääkeyhtiöitä. Suomessa ei tarvitse esim .väsymystä /uupumusta /kipuja tutkia ollenkaan ,riittää että määrätään mielialalääkitys. "Korvien välissä" diagnoosista kun harvemmin varmaan saa hoitovirhesyytettä.
Ei missään puolueettomassa , tieteellisessä tutkimuksessa ole koskaan todettu masennuksen tai psykoosin aiheuttavan aivovaurioita. Jos sellaiseen tutkimukseen törmäät, jossa niin väitetään, on kyseisenlainen tutkimus poikkeuksetta lääketehtaiden itsensä tuottama, ja täten ollen täysin puolueellinen ja agendan siivittämä. Itse sairaus ei aiheuta aivoihin vaurioita, mutta mielenterveydellisiin ongelmiin käytettävät lääkkeet kylläkin. Esimerkiksi Yhdysvalloissa on vedetty pois markkinoilta mm. neuroleptisiä lääkkeitä, koska ne ovat aiheuttaneet ihmisille pysyviä vammoja, juurikin aivoihin. Lääketehtaita vastaan on nostettu kanteita, ja he ovat joutuneet maksamaan uhreille tuntuvat korvaukset aiheuttamistaan vahingoista. Masennuksen hoidossa käytettävillä SSRI-lääkkeillä on myös todettu olevan haittavaikutuksia, kuten seksuaalisen toimintakyvyn häiriöt, jotka saattavat pahimmassa mahdollisessa tapauksessa jäädä jopa pysyviksi.