Jättääkö masennus vaurioita aivoihin
niin että ihminen on vähän tyhmempi kuin ennen masennusta tai jos on sairastunut masennukseen nuorena niin pysähtyykö henkinen kehitys ja siten ihminen jää 16 vuotiaan tasolle jos on16 vuotiaasta saakka sairastanut masennusta ja paraneekin siitä 25 vuotiaana?
Kommentit (30)
Kyllähän masentuneen aivoja kuvaamalla on siellä todettu muutoksia, jopa reikiä. Itselläni teinistä asti alkanut masennus ja nyt kolmekymppisenä huomaan tulleeni "höperöksi", eli mulla on muisti, laskutaito ja keskittymiskyky kärsineet huomattavasti. Mitään muuta syytä siihen ei ole löytynyt kuin masennus.
Enkä enää parane siitä koska se on mun identiteettini enkä tiedä kuka olisin ilman masennusta, joten näillä mennään loppuelämä.
Harmittaa kun olin lukiossa vaikeasti masentunut ja opiskelusta ei meinannut tulla mitään. Lukio venyi 4 vuoteen ja kirjoitin vain M:n paperit. Nyt kun olen selaillut joitain lukion kirjoja niin kaikki asiat tuntuvat todella helpoilta ja muistan kaiken lukemani.
Sairastuin teini-iän alkuvaiheessa vakavaan masennukseen ja syömishäiriöön. Kehitykseni jossain määrin pysähtyi tuolloin joksikin aikaa.
Nyt kolmenkympin juuri ylitettyäni ja edelleen näiden sairauksien kanssa eläessä koen edelleen tulevani ikäisiäni noin viitisen vuotta perässä.
Näin ollut koko nuoruusikä.
depistelijä kirjoitti:
Kyllähän masentuneen aivoja kuvaamalla on siellä todettu muutoksia, jopa reikiä. Itselläni teinistä asti alkanut masennus ja nyt kolmekymppisenä huomaan tulleeni "höperöksi", eli mulla on muisti, laskutaito ja keskittymiskyky kärsineet huomattavasti. Mitään muuta syytä siihen ei ole löytynyt kuin masennus.
Enkä enää parane siitä koska se on mun identiteettini enkä tiedä kuka olisin ilman masennusta, joten näillä mennään loppuelämä.
Apua, minulla on aivan sama. Olen sairastanut 13-vuotiaasta asti masennusta ja 15-vuotiaana minulle puhkesi myös erittäin paha pakko-oireinen häiriö joka saatiin kuitenkin suurimmaksi osaksi kuriin lääkkeillä.
Nyt 23-vuotiaana kärsin vieläkin masennuksesta, ahdistuksesta ja pakko-oireisesta häiriöstä ja minusta tuntuu, että pää on aivan sumea enkä pysty enää samanlaisiin suorituksiin älyllisesti kuin aikaisemmin. Muisti pätkii pahasti ja työharjoitteluissa olen joutunut usein kysymään monta kertaa samoja asioita. Laskemisessa ja päättelykyvyssä on myös vaikeuksia.
Pelottaa, että tulen aina pysymään tällaisena. Jopa pikkusiskoni sanoo, että olen hänen mielestään kehityksessä jäljessä ja kokee olevansa itse kypsempi kuin minä.
Ikävä kyllä jättää, mutta aivojen välisiä viestiratoja voi uudelleen aktivoida ja luoda kokonaan uusiakin Suomen luonnossakin kasvavien psilosybiinisienten avulla. Typerä ja turha huumestigma tosin hidastaa asian tutkimusta ja kehitystä, mutta monissa maissa jo otettu käyttöön. Lääkeyhtiöillehän tämä on painajainen, koska ihmisiä ei saada pidettyä lääkittyinä ja sairaina. Näitä molekyylejä kun ei voida patentoidakaan. onneksi. http://www.hs.fi/tiede/art-2000002901992.html
Eli minä olen henkisesti jälkeenjäänyt kun olen ollut jo vuosia masentunut? Jos joku terveysalan ihminen lukee ton aloituksen niin olisi kiva jos kertoisi pitääkö se paikkansa. En halua olla 15 vuotiaan tasolla loppuikää :/
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä jättää, mutta aivojen välisiä viestiratoja voi uudelleen aktivoida ja luoda kokonaan uusiakin Suomen luonnossakin kasvavien psilosybiinisienten avulla. Typerä ja turha huumestigma tosin hidastaa asian tutkimusta ja kehitystä, mutta monissa maissa jo otettu käyttöön. Lääkeyhtiöillehän tämä on painajainen, koska ihmisiä ei saada pidettyä lääkittyinä ja sairaina. Näitä molekyylejä kun ei voida patentoidakaan. onneksi. http://www.hs.fi/tiede/art-2000002901992.html
Jep, kannattaa. Tulee varmasti tosi fiksuksi sieniä popsimalla.
ajoittain masentunut ja todellakin elän nyt sitä nuoruutta mitä muut eli 18-20v
T.jälkeenjäänyt teini 26v
Vierailija kirjoitti:
Masennus johtuu stressistä. Stressi aiheuttaa geenien aktivaatioon muutoksia. Normaalisti ihminen palautuu kun stressori poistuu, mutta osa jää pysyvästi masentuneeksi. Masennuksen evoluutioon kannattaa kiinnittää huomiota.
Itse olen käsittänyt sen niin, että pysyvästi masentunut ylläpitää noita hermoratoja jotka sitä tukevat. Aivothan muuttuvat ja korjaavat tavallaan itseään kokoajan ja kun jotain ajatusta ei ajattele enää aktiivisesti,tuo hermorata tms. tavallaan "kuihtuu pois".
Syitä siihen miksi pysyvästi masentunut ei pääse irti noista ajatuksista on varmasti monia.
Vierailija kirjoitti:
Eli minä olen henkisesti jälkeenjäänyt kun olen ollut jo vuosia masentunut? Jos joku terveysalan ihminen lukee ton aloituksen niin olisi kiva jos kertoisi pitääkö se paikkansa. En halua olla 15 vuotiaan tasolla loppuikää :/
No et ole henkisesti jälkeenjäänyt. Ihmisten elämät saattaa mennä monella eri tavalla. Toisella on vauhti päälle nuorempana, jaksaa opiskella täysillä, edetä uralla jne jne, ja sitten joskus vuosien päästä saattaa tulla burn out ja toipumiseen menee pitkä aika. Toinen on nuoruutensa masentunut, mutta sen jälkee kun käynyt vuosia terapiassa, pääsee masennuksen yli, jatkaa elämäänsä ja pääsee vielä pitkälle. Joka päivä on uusi mahdollisuus kehittää itseään ja kasvaa ihmisenä. Vaikka olisi mennyt vuosia ikäänkuin hukkaan, ehkä niistäkin voi oppia paljon.
Hyvä kysymys. Itseäni kiinnostaa lisäksi myös esimerkiksi anoreksian jättämät jäljet aivoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ne mainitsemasi aivojen väliset viestiradat kyllä aktivoituvat ja niitä tulee luotua uusiakin joka kerta, kun käytät aivojasi. Siihen ei tarvita mitään sieniä, koska niin tapahtuu aivoissa koko ajan läpi elämän, ihan automaattisesti.
Ei kannattaisi syödä noin paljoa niitä sieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, kannattaa. Tulee varmasti tosi fiksuksi sieniä popsimalla.
Ei kai tässä fiksuudesta ole keskusteltu vaan masennuksen aiheuttamien vaivojen hoidosta. Vai onko sinulla parempaa tietoa asiasta kuin maailman huipuilla asiaa tutkivilla tahoilla. Vai kuulostaako vain epäuskottavalta ja siksi tyrmäät asian mutuiluna? Tiedän useita henkilöitä jotka aiheuttavat peruuttamatonta tuhoa itselleen päivittäin syömällä SSRI/SNRI-lääkkeitä, mutta se on heille ihan ok. Tiedät varmasti mistä nuo aineet ovat johdannaisia. Tai sen, että Voxra(bupropioni) on ATS, eli amfetamiinin tyyppinen stimulantti ja pitkässä juoksussa kuluttaa fyysisestikin reseptorit loppuun. Itse olen sairastanut kaksi kertaa vakavan masennuksen ja vasta psilosybiinistä saanut oikeasti apua. Hurjalta ajatus minustakin tuntui, koska huumeilla koko ikä peloteltu, mutta onneksi hakeuduin ulkomaille psilosybiiniterapian pariin. Jos ette minua usko, niin googlatkaa itse aiheesta. Tietoa löytyy jo paljonkin ja hieman vakuuttavimmalta tahoilta kuin terveyskeskuslääkärit. Parhaimmillaan on havaittu jopa uusien aivosolujen kehittymistä. Linkin kuvassa a. kuva masentuneen aivotoiminnasta ja kuvassa b. saman henkilön aivotoiminta psilosybiiniterapian yhteydessä. http://static1.businessinsider.com/image/54514705eab8ea8e7c47b10a-1280 Sanottakoon vielä, että minulla ei ole mitään intressejä lääkeyhtiöiden suuntaan, eikä jonkun masennus/siitä parantuminen vaikuta elämääni mitenkään. Kunhan kannan oman korteni keskusteluun. Vuosikymmenen päästä nämäkin asiat ovat täysin arkipäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne mainitsemasi aivojen väliset viestiradat kyllä aktivoituvat ja niitä tulee luotua uusiakin joka kerta, kun käytät aivojasi. Siihen ei tarvita mitään sieniä, koska niin tapahtuu aivoissa koko ajan läpi elämän, ihan automaattisesti.
Juuri tämä. Aivot muuttuvat läpi elämän. Mulla useita vuosia kestänyt kriisi jonka seurauksena myös masennusta ja kyllä nyt kolmekymppisenä aivot kulkee hitaasti. Muistan huonosti ja hitaasti. Olen kuitenkin koko ajan luottanut siihen, että aivot on lihas siinä missä muutkin ja että nää toimii paremmin mitä enemmän niitä huollan. Tottakai ottaa päähän muistamattomuus ja huono keskittyminen, mutta ei se mikään lopullinen tuomio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt psilosybiiniä nyt 6kk välein psykiatrin valvonnassa ja se on ajanut asiansa. Paremmin kuin n. kymmenen aiemmin syömäni masennuslääke. Mikä kenellekin auttaa. Halusin vain tuoda tämän näkökulmani ja tarinani keskusteluun. Sain elämäni takaisin. Jos sinulla on asiasta parempaa tietoa, niin viittaa ihmeessä mihin aihetta käsittelevään tutkimukseen viittaat ja mitkä ovat peustelusi. Jos taas kiistät subjektiivisen kokemukseni masennuksestani toipumiseen, niin siitä et voi tietää, enkä siihen kommentointiin tuhlaa omaani/palstalaisten aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt psilosybiiniä nyt 6kk välein psykiatrin valvonnassa ja se on ajanut asiansa. Paremmin kuin n. kymmenen aiemmin syömäni masennuslääke. Mikä kenellekin auttaa. Halusin vain tuoda tämän näkökulmani ja tarinani keskusteluun. Sain elämäni takaisin. Jos sinulla on asiasta parempaa tietoa, niin viittaa ihmeessä mihin aihetta käsittelevään tutkimukseen viittaat ja mitkä ovat peustelusi. Jos taas kiistät subjektiivisen kokemukseni masennuksestani toipumiseen, niin siitä et voi tietää, enkä siihen kommentointiin tuhlaa omaani/palstalaisten aikaa.
Miten psilosybiinihoitoon pääsee? Pitää mennä ulkomaille? :/ Tulisipa Suomeenkin...
depistelijä kirjoitti:
Laittaisitko linkin noihin reikäisiin aivokuviin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä. Aivot muuttuvat läpi elämän. Mulla useita vuosia kestänyt kriisi jonka seurauksena myös masennusta ja kyllä nyt kolmekymppisenä aivot kulkee hitaasti. Muistan huonosti ja hitaasti. Olen kuitenkin koko ajan luottanut siihen, että aivot on lihas siinä missä muutkin ja että nää toimii paremmin mitä enemmän niitä huollan. Tottakai ottaa päähän muistamattomuus ja huono keskittyminen, mutta ei se mikään lopullinen tuomio.
Aivot toki muuttuvat ja niitä voi kehittää läpi elämän, mutta ei aivoilla ole mitään tekemistä lihasten kanssa. Aivot ovat hermokudosta.
Masennus johtuu stressistä. Stressi aiheuttaa geenien aktivaatioon muutoksia. Normaalisti ihminen palautuu kun stressori poistuu, mutta osa jää pysyvästi masentuneeksi. Masennuksen evoluutioon kannattaa kiinnittää huomiota.