Äidinmaidonkorvikkeesta kysymyksiä!
Eli tilanne on sellainen etten melko varmasti pysty imettämään vauvaani.
Nyt mietin sitä että kuinka haastavaa on pulloruokinta? Entä onko ollut vatsavaivoja tms teidän vauvoilla jotka saaneet pelkkää korviketta?
Miten yöt ovat sujuneet?
Tällaisia mietin kun synnytys lähenee..
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt rintaleikkauksessa jossa rintani pienennettiin. Imetyskykyä ei säilytetty ☹
Noita vatsavaivoja pelkään. Olen kahta aiempaa lasta imettänyt eikä korvikkeita tarvittu. Nyt harmittaa että imetyskykyä ei säilytetty. Luulin että lapset on tehty.
ApOlen pahoillani! :-( Tuossa tilanteessa ei tietenkään voi asialle mitään. :-( Aloituksestasi sain ensin sen kuvan, että olet ensisynnyttäjä, josta muuten vain tuntuu, "että en sit varmaan pysty imettämään". Jonkin verran kun törmännyt niihin, joita ajatus imetyksestä ällöttää yms. :-( En noista pienennysleikkauksista tiedä, ja toivottavasti en ole tunkeileva, mutta mua jäi kiinnostaan, että voiko siis kuitenkin olla pieni mahdollisuus, että pystytkin imettämään? Kun eka viestissä kirjoitit melko varmasti? T. 3&6
Minulta kysyttiin ennen leikkausta että koitetaanko säilyttää imetyskyky ja vastasin että ei tarvitse kun lapset on tehty.
En usko että sitä on sitten säilytetty. Olen lääkäreiltä kysynyt asiasta jo ennen raskautumista että onko imetys enää millään tapaa mahdollista mutta ei ole kukaan osannut vastata. Uskon että maito nousee kyllä mutten tiedä kuinka se tulee pihalle. Sitten mietin sitä että jos kuitenkin yritän ja sitten onkin rintatulehdusten kierre kun maito pakkautuu. En tiedä miten senkin pystyisi selvittämään kun lääkäreille tämä asia kuulostaa ihan uudelta.
Eikö nuo muovipullot tiskikoneessa huoleta teitä? En oikein itsekään mielelläni käytä muovisia astioita tai ruoanlaittovälineitä.
Miksi sitä, ettei imetä pitäisi muille perustella? Ei kuulu muille millään tavalla. Yhtä hyväksyttävää on olla imettämättä jossei vaan halua kuin jossei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt rintaleikkauksessa jossa rintani pienennettiin. Imetyskykyä ei säilytetty ☹
Noita vatsavaivoja pelkään. Olen kahta aiempaa lasta imettänyt eikä korvikkeita tarvittu. Nyt harmittaa että imetyskykyä ei säilytetty. Luulin että lapset on tehty.
Ap
Minulla ei ole lapsia ja lääkäri suositteli ehdottomasti että lapset tulisi tehdä ennen leikkausta koska imetyskyky voi mennä. Olen kuullut että imetyskyvyn voisi säästää mutta mistä tämä on kiinni koska minun kohdallani ei ilm. osata tällaista leikkausta tehdä. Haluan kyseiseen leikkaukseen ja menen siihen jos en sitä ennen tule raskaaksi. En voi olla varma pystynkö edes saamaan lapsia jos hedelmällisyys laskee jo 25-vuotiaasta lähtien joten sen vuoksi en halua tai voi odottaa vuosia leikkausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi syntinen korvikeäiti! Oma maidontuotantoni on niin huonoa että jo sairaalassa vauvani sai korviketta, koska hän alkoi kuivua. (Syytä vähämaitoisuuteen ei tiedetä ja KAIKKI on kokeiltu, joten moralisoijat hus!) Vauvani saa sen verran rintamaitoa mitä multa tulee eli jonkun 50ml päivässä, ja loppuajan korviketta. Ei ole ollut mitään sen kummempia vatsavaivoja, joskus hiukan ilmavaivoja jotka menevät nopeasti ohi. Vauva on nyt reilun kuukauden vanha ja nukkuu neljän tunnin pätkissä öisin, ja päivällä on rauhallinen, tykkää istua sitterissään jota keinutan jalallani. Pullohomma on helppoa kun siihen tottuu. Meilläpäin (ei Suomessa) on ohjeena täyttää pullot kiehautetulla, vielä kuumalla mutta ei polttavalla vedellä steriloinnin jälkeen ja antaa sen jäähtyä sopivan lämpöiseksi ennen korvikejauheen lisäämistä. Yleensä täytän seuraavan pullon tunnin vauvan ruokkimisen jälkeen joten se on juuri sopivan lämpöistä seuraavan syötön aikaan. Yöpullot täytän valmiiksi illalla; vauvaa ei vahingoita vaikka maito onkin vain huoneenlämpöistä, ja ohjeen mukaan vesi säilyy tiukasti suljetussa pullossa hyvänä 24 tuntia. En tiedä onko Suomessa tiukempaa, mutta nämä ovat ohjeet Englannissa ja hyvin on toiminut tähän asti. Tsemppiä ap! :)
Suomessa käytetään enimmäkseen valmista nestemäistä korviketta, jota myydään tetroissa 2 dl, 5 dl ja 1 l pakkauksissa. Itse en tunne ketään, joka olisi jauhekorviketta käyttänyt. Niin paljon helpompaa on vaan kaataa suoraan purkista maito pulloon ja lämmittää - eikä aina tarvitse tehdä sitäkään, jos paketti on vasta avattu ja ollut huoneenlämmössä. Erikoisempia korvikkeita (allergia-) ei tietysti saa muuten kuin jauheena.
Meillä käytettiin jauhokorvitetta jo ihan hinnankin takia. Öiksi oli varattu tetroja.
Tuttipulloja meillä ei pesty tiskikoneessa vaan käsin. Ainoastaan lasiset laitettiin koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOlen pahoillani! :-( Tuossa tilanteessa ei tietenkään voi asialle mitään. :-( Aloituksestasi sain ensin sen kuvan, että olet ensisynnyttäjä, josta muuten vain tuntuu, "että en sit varmaan pysty imettämään". Jonkin verran kun törmännyt niihin, joita ajatus imetyksestä ällöttää yms. :-( En noista pienennysleikkauksista tiedä, ja toivottavasti en ole tunkeileva, mutta mua jäi kiinnostaan, että voiko siis kuitenkin olla pieni mahdollisuus, että pystytkin imettämään? Kun eka viestissä kirjoitit melko varmasti? T. 3&6
Minulta kysyttiin ennen leikkausta että koitetaanko säilyttää imetyskyky ja vastasin että ei tarvitse kun lapset on tehty.
En usko että sitä on sitten säilytetty. Olen lääkäreiltä kysynyt asiasta jo ennen raskautumista että onko imetys enää millään tapaa mahdollista mutta ei ole kukaan osannut vastata. Uskon että maito nousee kyllä mutten tiedä kuinka se tulee pihalle. Sitten mietin sitä että jos kuitenkin yritän ja sitten onkin rintatulehdusten kierre kun maito pakkautuu. En tiedä miten senkin pystyisi selvittämään kun lääkäreille tämä asia kuulostaa ihan uudelta.
Luulisi lääkärin ammattitaitoon tietää tai ottaa selvää asiasta. Melko yleinen leikkaus nykyään.
Suosittelen korvikejauheiden käyttöä kotona, kotoa poistuessa valmiiksi nestemäiset korvikkeet ovat käteviä. Meidän kaksosemme kärsivät ensimmäiset 4kk vatsavaivoista ja heille sopi parhaiten Nutrilon Omneo. Mutta kokeilemalla löytyy varmasti teillekin sopiva merkki :)
Sellaisen neuvon antaisin, että älä turhaan selittele korvikkeiden käyttöä. Mitä se kenellekään kuuluu? Esikoiseni täysimettäneenä koin kamalaa syyllisyyttä siitä, etten pystynyt imettämään kuopuksia. Ensimmäiset kuukaudet tuntui siltä, että imettämättömyyttä piti selitellä kaikille. Pyh. Suurinta osaa se ei edes kiinnosta, ja ne joita se kiinnostaa, eivät todennäköisesti ota sitä itse puheeksi. Jos joku asiaa kommentoi niin yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos. Ajattele, että olipa törppö tyyppi.
Tsemppiä!
Suomessa käytetään enimmäkseen valmista nestemäistä korviketta, jota myydään tetroissa 2 dl, 5 dl ja 1 l pakkauksissa. Itse en tunne ketään, joka olisi jauhekorviketta käyttänyt. Niin paljon helpompaa on vaan kaataa suoraan purkista maito pulloon ja lämmittää - eikä aina tarvitse tehdä sitäkään, jos paketti on vasta avattu ja ollut huoneenlämmössä. Erikoisempia korvikkeita (allergia-) ei tietysti saa muuten kuin jauheena.