Kenelle Pelastusarmeijan Joulupatakeräys on tarkoitettu?
Olen täysin varaton sairaseläkeläinen,
käyn joskus Turun ruoka- tai leipäjonoissa.
Turun Pelastusarmeijan vastaanotto ns. T-Talossa Turun Hannunniityssä on nykyisin tylympi kuin koskaan:
kävimme ystäväni kanssa siellä marras- joulukuun taitteessa tyhjin toimin.
Vahtimestari tai vastaava vaelteli levottomasti ympärillämme ja hyvin läheltä edestämme, ihankuin hänellä olisi jokin kiihtymystila tai neurologinen häiriö,
kun ottaa huomioon, että olemme hiljaisia, siistejä eläkeläisiä.
Pari jonottajaa istui pöydän äärellä kahvimukin kanssa.
Tervehdimme leipälaatikkopinojen keskellä istuskelevia naisia ja kysyimme tämänvuotista jouluavustusta(joka joulu 1 kahvipaketti ja 20€:n lahjakortti Citymarkettiin jouluruokiin yhdelle ihmiselle, lapsi tuo 20€ lisää joulurahaa, 2 lasta 40€ jne. Rahaa siellä ei ole koskaan jaettu, vain ruokalahjakortteja).
Vahtimestari huusi: -Täältä ei saa enää rahaa!
Hain häneen katsekontaktia, hän marssi tuiman näköisenä huoneen ympäri katsomatta kohti. Leivänvartijanaiset katselivat eteensä puhumattomana.
Kun siirryimme yhtä leipäpinoa kohti,
vieressä istuva nainen tokaisi: -Leipää saa ottaa, jos ostaa täältä kahvia!
Siellä oli pumppupullo kahvia sekä myytäviä pullia. Meillä ei ollut rahaa ja lähdimmekin siitä sitten pois.
Eteisessä yksi näistä leipälaatikonvartija-naisista tuli peräämme ja ojensi lappua:
-Tässä on Pelastusarmeijan johtajan numero, soittakaa jos haluatte apua. Meillä ei enää jaeta jouluavustusta.
Lisäksi saimme kuitenkin ottaa peräti 3 pakettia leipää, vaikka emme olleet maksavia asiakkaita. Samassa sisälle tuli nolonnäköinen, laiha ja arka ulkomaalainen mies. Kärttyinen, isomahainen vahtimestari huusi hänellekin: -Täältä ei saa enää rahaa!
Kun hän kääntyi pelästyneenä ovelle,
sama nainen hiipi perään ojentamaan lapun, jossa on puhelinnumero.
Tätä performanssia he kai sitten esittävät siellä kaiket päivät?
Entä se lappu jossa oli puhelinnumero: numerosta ei vastaa kukaan,
viesteihin sieltä ei vastata.
Joulukuussa Turussa oli ns. Joulupata-keräyksiä pitkin keskustan katuja, vaikka Pelastusarmeija ei jaa enää jouluavustuksia Turussa. Kenelle niitä oikein kerättiin? Ei ainakaan köyhille turkulaisille.
Otin tänä vuonna yhteyttä Helsinkiin, Pelastusarmeijan Päämajaan:
Siellä tiedettiin, että Turussa jaettiin tänä vuonna jouluavustusta vain uusille,
äskettäin köyhtyneille ihmisille.
Lisäksi Helsingistä sanottiin, että tämä Turun Pelastusarmeijan johtaja vastaa puhelimeen vain tiistaisin kello 13 ja 14 välillä.
Melkoista köyhän kyykyttämistä täällä länsirannikolla, jäi hyytävä olo.
Ahdistavaa ajatellakin käydä enää Turun leipäjonossa, ei voi etukäteen aavistaa, mitä siellä meillä köyhille huudellaan.
Kommentit (23)
en tiedä kenelle jaetaan mutta pitäisi jakaa vain suomalaisille kansallisosialismia kannattaville nuorille miehille ja blonditytöille.
Mitä olen itse joitain aikoja sitten paikan päällä kuullut ja kokenutkin niin osa auttavista ihmisistä osaa olla aika tylyjä. Espoossa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen itse joitain aikoja sitten paikan päällä kuullut ja kokenutkin niin osa auttavista ihmisistä osaa olla aika tylyjä. Espoossa.
Tässä ei ollut kyse Pelastusarmeijasta vaan muusta auttavasta tahosta. Tietysti jonottajiakin on moneksi, että järjestys pitää säilyä.
Vierailija kirjoitti:
Herääkin kysymys minkälaisia ihmisiä ja millä motiivilla hakeutuu köyhien avustustyöhön?
Pääsyvaatimuksena pitäisi olla edes alkeellinen hygienia, käytöstavat sekä halu auttaa heikompia ja parantaa köyhien asemaa.
Tuntuu että Pelastusarmeijalla on töissä ihmisiä,
jotka eivät voi sietää hommaansa,
eivätkä etenkään siedä köyhiä, jotka tarvitsevat jotain.
Inho näkyy käytöksestä asiakkaita kohtaan...
Onko siellä jotain pakkotyöläisiä vai?
Menkää töihin!
Sairaseläkeläinenkin voisi ajaa taksia,
liikenneministeri Anne Berner on hoitanut asiat niin.
Sairaseläkeläinen on syystä eläkkeellä,
miten hän kykenisi raskaaseen taksinkuljettajatyöhön?
Pelastusarmeija on näkyvin avustustenhakija etenkin joulun alla -
Joulupatakeräys näkyy telkkarissa ja kaikissa isoissa lehdissä.
Mielenkiintoista nähdä, miten he auttavat köyhiä.
Kenelle nämä joulupadat mahtavat tosiaan olla?
Pelastusarmeijan johtajille?
En tiedä tapauksesta mutta itse olen ns antava osapuoli eli jaetaan avustuksia ja ikävä kyllä on pakko olla jyrkkä välillä ainakin sillä mikään ei tahdo riittää joillekin vaan aina vaan enemmän olisi saatava ja siitä nostetaan meteli jotta väärinkäytetään ja itse viedään kaikki rahat.
Omalla kohdalla on lasten auttamisesta kyse ja jossain vaiheessa tuli romaani naisen kanssa ongelmia sillä hän nosti mekkalan miten häntä syrjitään eikä avusteta jne eikä hänellä ollut edes lapsia vaan itselleen olisi halunnut.
Usein muut asiakkaat käytöksellään pilaa homman joka kostautuu toisille.
Onko joku kuullut koskaan kenestäkään,
jota olisi autettu Pelastusarmeijan kuuluisan Joulupatakeräyksen kautta?
Ketä he ovat auttaneet?
Miten ja milloin?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tapauksesta mutta itse olen ns antava osapuoli eli jaetaan avustuksia ja ikävä kyllä on pakko olla jyrkkä välillä ainakin sillä mikään ei tahdo riittää joillekin vaan aina vaan enemmän olisi saatava ja siitä nostetaan meteli jotta väärinkäytetään ja itse viedään kaikki rahat.
Omalla kohdalla on lasten auttamisesta kyse ja jossain vaiheessa tuli romaani naisen kanssa ongelmia sillä hän nosti mekkalan miten häntä syrjitään eikä avusteta jne eikä hänellä ollut edes lapsia vaan itselleen olisi halunnut.
Olet siis työssä Pelastusarmeijassa?
Missä kaupungissa?
Jaoitteko tänä vuonna jouluavustuksia köyhille?
Tiedän että jotkut romanit ovat hyvin tulisia ihmisiä. Ylläolevassa tilanteessa Turun Peladtusarmeijassa oli yksi romani:
yksi leipälaatikonvartijoista oli romaninainen. Tilanteessa ei ollut lapsia.
Olet siis autettavistasi sitä mieltä,
että he ovat ahneita, kiukkuisia ja jopa pelottavia.
Etkö voi vaihtaa alaa?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Olet siis työssä Pelastusarmeijassa?
Missä kaupungissa?
Tiedän että jotkut romanit ovat hyvin tulisia ihmisiä. Ylläolevassa tilanteessa Turun Peladtusarmeijassa oli yksi romani:
yksi leipälaatikonvartijoista oli romaninainen. Tilanteessa ei ollut lapsia.
Olet siis autettavistasi sitä mieltä,
Etkö voisi vaihtaa alaa, jollet viihdy tällaisessa työssä?
-ap
Turussa on maailman ikävimmät ihmiset. Jokaisen köyhän pitäisi asua täällä Keski-Suomessa. Täällä on ihmiset inhimillisiä ja ystävällisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herääkin kysymys minkälaisia ihmisiä ja millä motiivilla hakeutuu köyhien avustustyöhön?
Pääsyvaatimuksena pitäisi olla edes alkeellinen hygienia, käytöstavat sekä halu auttaa heikompia ja parantaa köyhien asemaa.
Onko siellä jotain pakkotyöläisiä vai?
Ap:lle. Tuo Espoon kommentointini EI liity Pelastusarmeijaan. Siitä ei ole kokemusta. Olisi ollut parempi jättää kommentoimatta, kun heti alkaa vouhkaaminen.
Mä olen saanut ruokalahjakortteja ja se on tiedossa, että pelastusarmeijan johtajat saavat todella huonoa palkkaa eli ei ainakaan heille mene keräykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein muut asiakkaat käytöksellään pilaa homman joka kostautuu toisille.Olet siis työssä Pelastusarmeijassa?
Missä kaupungissa?
yksi leipälaatikonvartijoista oli romaninainen. Tilanteessa ei ollut lapsia.Olet siis autettavistasi sitä mieltä,
Etkö voisi vaihtaa alaa, jollet viihdy tällaisessa työssä?-ap
En ole pelastusarmeijassa ja en ole työssä vaan vapaaehtoisesti autan ja kerään rahaan mikä jaetaan joulua-harrastus ym harkinnavaraisena avustuksena lapsille.
En ole joutunut turvautumaan ulkopuoliseen apuun, mutta tuttavani kertoman mukaan ainakin Helsingissä Pelastusarmeijalle on varattava aika. Silloin saa näitä avustuksia.
Turussa näyttäisi olevan yleinen ruokajako perjantaisin. Maanantaisin on opiskelijoille suunnattu ruokajako.
http://www.pelastusarmeija.fi/paikkakunnat/turku/sosiaalinen-apu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä jotain pakkotyöläisiä vai?Ap:lle. Tuo Espoon kommentointini EI liity Pelastusarmeijaan. Siitä ei ole kokemusta. Olisi ollut parempi jättää kommentoimatta, kun heti alkaa vouhkaaminen.
Kyllä asioista pitää uskaltaa puhua.
En aio lakaista maton alle kohteluani leipäjonossa.
Köyhälläkin on ihmisarvo ja kyseessä on nyt niin suuri ja hyvämaineinen suomalainen järjestö,
että sen toiminnan on oltava avointa ja rehellistä.
Voisit itse mennä vapaaehtoiseksi ja huolehtia sitten että täytät itse nuo vaatimukset. Siellä ei olla töissä, vaan vapaaehtoisena. Toiset siis käyttää vapaa-aikaansa auttaakseen, ja tulevat jostain omilla kustannuksillaan paikalle. Monet vapaaehtoiset ovat itsekin vähävaraisia. Hirveästi riittää aina valittajia kun hyvää tehdään, mutta vapaaehtoisista on aina pulaa kun samat marisijat eivät itse viitsi ryhtyä mihinkään. Ehkä siksi vaatimuksetkin ovat niin kovat kun ei itsellä ole kokemusta siitä mitä nuo hommat on? Onneksi meiltä vielä löytyy vapaaehtoisia, silläkin riskillä että saadaan kuulla valitusta. Toivottavasti saat itsellesi apua.
Muistan kuin eilisen päivän kun yksi tuttava ehdotti heikolla hetkellä käydä Pelastusarmeijan ruokajonossa vuonna 97.Voin sanoa ihan suoraan mitä siellä tarjottiin ja en todellakaan valehtele: kivikovia sämpylöitä kirkkaassa muovipussissa( ne oli kuin kiviä ja liian vanhoja)tomaattimehua jonka päiväys oli ohi kaksi kk sitten sekä yksi ruisleipä joka myöskin kovettunut yliaikaansa.Oli eka ja vika kerta kun olin tekemisissä sen porukan kanssa.Ala arvoista paskaa ilkesivät jaella ihmisille tuosta vain.Vieläkin ihmetyttää..Sitten mainostetaan TV:ssä kuinka jelpitään porukkaa.Hahahaa,miten naurettavaa.Taas yksi turha järjestö jonka johtoporras saa rahat.En ole kuullut kenenkään vielä heiltä apua oikeasti saavan.Kyllä ne kokemukset vaan aukaisee näkemään bullshitin tarinoiden takana..vapaaehtoiset sitten kerää niille fyrkkaa että pääsee johtoporras syömään ravintolaan kun olleet niin ahkeria! Sama juttu konteilla jotka toimii SPR nimikkeen alla vaikka ole juuri mitään yhteistä niillä,veripalvelu korkeintaan josta ottavat vielä maksun.Työssä huonoosaisia ja tyhmiä ihmisiä jotka rahoittaa ulkomaalaisten touhuja ilmaisella työllään..lähetetään taas jonnekin utopiaa rahaa joka tulee lahjoitusta varoista suomalaisilta.Ei mulla muuta!!
Saisitko apua seurakunnan diakonissalta, aloittaja? Työkaveri kävi helluntaiseurakunnassa, jossa jaettiin ihmisille kaupoista haettua "vanhentunutta", mutta hyvää ruokaa. Toivottavasti löytyy paikka, jossa autetaan.
.
up.