Painon pudottaminen ei vain onnistu
Olen 176 cm pitkä ja painan noin 79 kg. Tavoitteena olisi painaa 70 kg kesäkuuhun mennessä (mielellään tietty jo aiemminkin). Työni ei ole fyysisesti rankkaa, mutta liikun paljon vapaa-ajalla (kävely koiran kanssa noin 1 h/ päivä ja kuntosali 2-3 krt/ vko).
Kaksi viikkoa olen yrittänyt laihduttaa, mutta paino pyörii edelleen täysin samoissa lukemissa parin sadan gramman tarkkuudella. Mikä on pielessä? Tässä vielä listaa päivän syömisistäni:
Aamiainen: kaurapuuroa, mustikoita, raejuustoa, lasillinen maitoa
Lounas: tummaa makaronia, naudan jauhelihaa, keitettyjä vihanneksia, öljyä
Välipala: rahkapurkki, banaani ja saksanpähkinöitä
Päivällinen: tummaa riisiä, kanaa, tuoreita vihanneksia ja avokadoa
Iltapala: 2 näkkileipää levitteellä, kalkkunaleikkeleellä, raejuustoa ja yksi porkkana
Kaloreita tästä tulee hieman yli 1900. Tarkat määrät ovat minulla tiedossa ja olen punninnut kaikki ruokani. Päivän aikana juon lisäksi 2-3 litraa vettä.
En vain ymmärrä, mikä on pielessä...
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Turhaan syöt noita rahkoja ja raejuustoja, kun saat muutenkin tarpeeksi proteiinia muusta syömisistä. Liika proteiini vain estää laihtumista.
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt 1900 cal ei kalorivaje ole iso ja painon pudotus vie pidempään.
Jos energiantarve esimerkiksi on 2200 kaloria energiavajeesi on päivittäin vain 300 kaloria. Kilon laihduttamiseen tarvitaan 7000 kaloria, joten tuolla tahdilla kilon laihduttamiseen kuluisi yli kolme viikkoa.
Yritä vähentää energiansaantia esim 1300-1500 kaloriin.
Nyrkkisääntö, jos kalorivajaus on 300kcal päivässä, niin laihtuu 300g viikossa. Toimii kuin junan vessa, mutta ei se toteudu välttämättä viikkotasolla, mutta kuukausitasolla voi mennä jo melko lähelle. Elimistön nestetasapaino heilahtelee ja hettlee vakaa helposti jopa kilon perättäisten päivien välillä, joten turha hermostua jos vaakan lukema ei tottele syömistä lyhyellä aikavälillä.
Jos ap jatkaa samaan malliin, eikä kuukauden päästäkään ole tapahtunut mitään, niin sitten voi kokeilla niistää parisataa kaloria pois.
Epäilen että suurimmalla osalla kaloreiden laskennassa vieheet tulee syötyjen määrien arvioinnissa. Jos osaisimme syödä luonnostaan sopivia määriä, niin emme olisi lihavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan liikaa ruokaa ja kaloreita.jos haluat laihtua. Itse syön kolme ateriaa päivässä ja paino putoaa hitaasti mutta varmasti. Yleensä syön joko kaksi välipalaa ja yhden lämpimän ruuan tai kaksi lämmintä ruokaa ja yhden välipalan. Ateriat ovat esim aamupala, päivällinen (lämmin) ja iltapala tai lounas (lämmin), päivällinen (lämmin) ja iltapala. Muuten noi sun syömät ruuat kuulostaa hyviltä. Sinuna söisin aamupalaksi vain esim banaanin ja kahvia/teetä. Lounaaksi perusruokaa jossa puolet lautasesta TUOREITA kasviksia, välipala kokonaan pois, päivälliseltä joku juttu pois, esim riisi tai avokado, iltapalasta toinen näkkäri pois ja tilalle vaikka omena tai jos kova nälkä niin kananmuna. Raejuusto pois.
Mä söin eilen (vapaapäivä) kaksi kertaa muusia nakkikastikkeella ja kasviksia. Iltapalaksi kokojyväleipä levitteellä, leikkeleellä, vähärasvaisella juustolla ja kasviksilla.Niin ja unohda noi rasva- ja proteiiniuskovaiset. Tavallinen ruoka runsailla kasviksilla on parasta. Muistaa vaan päivittäisen kalaöljykapselin ja toisinaan syö kalaa/pähkinöitä ym, se riittää! Mä oon laihtunut tällä mun menetelmällä 80 kilosta 72 kiloon hitaasti ja varmasti :) En kärsi juurikaan nälästä enkä harrasta liikuntaa (olen liikuntarajoitteinen). Pysyn energisenä. Saan myös toisinaan herkutella ihan kunnollakin, kun perusruokavalio on sopivan minimaalinen mutta monipuolinen.
Mikä sinä olet muita mollaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen 176 cm pitkä ja painan noin 79 kg. Tavoitteena olisi painaa 70 kg kesäkuuhun mennessä (mielellään tietty jo aiemminkin). Työni ei ole fyysisesti rankkaa, mutta liikun paljon vapaa-ajalla (kävely koiran kanssa noin 1 h/ päivä ja kuntosali 2-3 krt/ vko).
Kaksi viikkoa olen yrittänyt laihduttaa, mutta paino pyörii edelleen täysin samoissa lukemissa parin sadan gramman tarkkuudella. Mikä on pielessä? Tässä vielä listaa päivän syömisistäni:
Aamiainen: kaurapuuroa, mustikoita, raejuustoa, lasillinen maitoa
Lounas: tummaa makaronia, naudan jauhelihaa, keitettyjä vihanneksia, öljyä
Välipala: rahkapurkki, banaani ja saksanpähkinöitä
Päivällinen: tummaa riisiä, kanaa, tuoreita vihanneksia ja avokadoa
Iltapala: 2 näkkileipää levitteellä, kalkkunaleikkeleellä, raejuustoa ja yksi porkkanaKaloreita tästä tulee hieman yli 1900. Tarkat määrät ovat minulla tiedossa ja olen punninnut kaikki ruokani. Päivän aikana juon lisäksi 2-3 litraa vettä.
En vain ymmärrä, mikä on pielessä...
Syöt vaan liikaa kulutukseesi nähden. Liikaa leipää, liikaa riisiä, liikaa viljaa, liikaa hiilihydraattia. Turvotuksesi ei pääse laskemaan kun lapat mahaasi ruoka-aineita jotka sitovat itseensä 4x oman painonsa verran nestettä.Ja missä on rasva? Unohda raejuustot yms ja ala syödä oikeaa ruokaa. Lisäksi ruokailukertoja voit vähentää koska esimerkkisafkoilla verensokerisi on koko ajan koholla ja maksa muuntaa ylimääräisen hiilihydraatin rasvaksi. Sulla ei rasva ehdi palaa lainkaan.
Sanoisin että tuossa tulee helposti yli 1900 kcal.
Jatka vielä pari viikkoa samalla systeemillä, punnitse ruoat ja käy vaa'alla. Jos parin viikon päästä vaaka näyttää edelleen samaa, niin silloin tiedät, että tuo noin 1900 on aika lailla se peruskulutuksesi ja laihtuaksesi sinun pitää vähentää siitä. Tai jos vaaka näyttää enemmän tai vähemmän, niin osaat sen perusteella muokata syömisiä.
Sen verran maltillinen kalorivaje tuolla 1900:lla kuitenkin tulee, että näiden ekan parin viikon perusteella ei voi sanoa mitään kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä, koska se mahdollinen laihtuminen voi kadota nestetasapainon vaihtelujen alle. Siksi vielä vähän pitempään kestävä tarkkailujakso voisi tuoda varmuutta siihen, mitä sitten pitemmän päälle alat tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan liikaa ruokaa ja kaloreita.jos haluat laihtua. Itse syön kolme ateriaa päivässä ja paino putoaa hitaasti mutta varmasti. Yleensä syön joko kaksi välipalaa ja yhden lämpimän ruuan tai kaksi lämmintä ruokaa ja yhden välipalan. Ateriat ovat esim aamupala, päivällinen (lämmin) ja iltapala tai lounas (lämmin), päivällinen (lämmin) ja iltapala. Muuten noi sun syömät ruuat kuulostaa hyviltä. Sinuna söisin aamupalaksi vain esim banaanin ja kahvia/teetä. Lounaaksi perusruokaa jossa puolet lautasesta TUOREITA kasviksia, välipala kokonaan pois, päivälliseltä joku juttu pois, esim riisi tai avokado, iltapalasta toinen näkkäri pois ja tilalle vaikka omena tai jos kova nälkä niin kananmuna. Raejuusto pois.
Mä söin eilen (vapaapäivä) kaksi kertaa muusia nakkikastikkeella ja kasviksia. Iltapalaksi kokojyväleipä levitteellä, leikkeleellä, vähärasvaisella juustolla ja kasviksilla.Niin ja unohda noi rasva- ja proteiiniuskovaiset. Tavallinen ruoka runsailla kasviksilla on parasta. Muistaa vaan päivittäisen kalaöljykapselin ja toisinaan syö kalaa/pähkinöitä ym, se riittää! Mä oon laihtunut tällä mun menetelmällä 80 kilosta 72 kiloon hitaasti ja varmasti :) En kärsi juurikaan nälästä enkä harrasta liikuntaa (olen liikuntarajoitteinen). Pysyn energisenä. Saan myös toisinaan herkutella ihan kunnollakin, kun perusruokavalio on sopivan minimaalinen mutta monipuolinen.
No oletpas hyvä ihminen. Minä olen kai määritelmäsi mukaan proteiiniuskovainen, laihduin 110 kilosta 72 kiloon nopeasti ja varmasti 10 kuukaudessa ja olen pysynyt normaalipainossa neljä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinä olet muita mollaamaan?
En mollaa, en vain usko tuollaiseen orjalliseen rasvojen laskemiseen ja joka aterian puntarointiin ja hifistelyyn. Olen kokeillut, aiheuttaa vain lisästressiä eikä toimi. Miten entisaikojenkin ihmiset ovat syöneet vain muutaman kerran päivässä tavallista ruokaa ja silti pysyneet terveinä ja eläneet vanhoiksi, jos tavallisella ja monipuolisella ruualla ei pystyisi laihtumaan ja elämään hyvin? Annoin myös konkreettisen esimerkin, miten laihtuu. Ihan biologiselta kannaltakin ihmiselimistö tarvitsee enemmän hiilareita kuin rasvaa ja proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oletpas hyvä ihminen. Minä olen kai määritelmäsi mukaan proteiiniuskovainen, laihduin 110 kilosta 72 kiloon nopeasti ja varmasti 10 kuukaudessa ja olen pysynyt normaalipainossa neljä vuotta.
Mikäs siinä, jos haluaa loppuelämän vetää raejuustoa-avokado-dieettiä. Minä ajattelin syödä hyvää ruokaa ja nauttia siitä. Kunhan ei syö mitään liikaa. Liika proteiini myös rasittaa elimistöä ja aiheuttaa tulehduksellista tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Taidat saada vain liikaa kaloreita, ehkä helpoin tapa karsia niitä on vaihtaa banaani vaikka satsumaan ja pienentää vähän riisin ja pastan määrää. Olen samaa kokoluokkaa ja en laihdu jos kalorit ovat lähellä 2 000 päivässä. Olet kuitenkin lähes normaalipainossa.
Mitääh? Voin miehenä vakuuttaa, että ei varmasti ole 33 % rasvoilla! Ihannepaino aplle on 66-67 kg.
Kiitokset kaikille vastauksista! Otin neuvoistanne vaarin ja vähensin hiilareiden määrää (aamupalalta, lounaalta ja päivälliseltä 25 % hiilareiden lähteitä pienemmäksi + välipalalta banaani pois). Lisäksi iltapalalta otin pois toisen leipäpalan ja aamiaiselta raejuuston. Nyt kalorit ovat laskujeni mukaan 1683. Mennään tällä pari viikkoa ja katsotaan mitä tapahtuu!
Moi, ota treeni vapaapäiville lisäksi jotain sykettä nostettaavaa kotijumppaa ja hyötyliikuntaa esimerkiksi kotimaisesta kotitreeni palvelusta löydät käyttöösi sopivia harjoituskokonaisuuksia ja harjoittelet helposti ja mukavasti kotona.
Olen vähän lyhyempi kuin sinä ja olen laihtunut tahtia puoli kiloa viikossa tuolla 1600 päivässä. :) Salipäivinä juon myös palautusjuoman, joka on suurinpiirtein saman verran mitä salilla menee eli se on vähän plus miinus nolla, mutta lihakset kasvavat. Koska en ole koskaan aiemmin laskenut kaloreitani, olen käyttänyt apuna sulamo.fi, mutta sinulla tuo tuntuu olevan noinkin hanskassa. Voin kyllä suositella sitä kaikille. Tsemppiä meille molemmille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat saada vain liikaa kaloreita, ehkä helpoin tapa karsia niitä on vaihtaa banaani vaikka satsumaan ja pienentää vähän riisin ja pastan määrää. Olen samaa kokoluokkaa ja en laihdu jos kalorit ovat lähellä 2 000 päivässä. Olet kuitenkin lähes normaalipainossa.
Mitääh? Voin miehenä vakuuttaa, että ei varmasti ole 33 % rasvoilla! Ihannepaino aplle on 66-67 kg.
Lisääkö mieheys jotenkin asiantuntijuuttasi tässä? Rasvaprosentista ei ollut tietoa kun kirjoitin vastaustani, mutta ap:n BMI on 25,5. Hyvähän tuossa on päästä siihen painoon, mikä oli ennen rivakkaa painonnousua, mutta minkäänlaista terveydellistä syytä ei ole tiputtaa painoa sen alemmaksi.
Niin ja unohda noi rasva- ja proteiiniuskovaiset. Tavallinen ruoka runsailla kasviksilla on parasta. Muistaa vaan päivittäisen kalaöljykapselin ja toisinaan syö kalaa/pähkinöitä ym, se riittää! Mä oon laihtunut tällä mun menetelmällä 80 kilosta 72 kiloon hitaasti ja varmasti :) En kärsi juurikaan nälästä enkä harrasta liikuntaa (olen liikuntarajoitteinen). Pysyn energisenä. Saan myös toisinaan herkutella ihan kunnollakin, kun perusruokavalio on sopivan minimaalinen mutta monipuolinen.