^^Jouluisten torstai^^
Kommentit (14)
Luin äsken eilisen pinon ja kyllä alkoi sappi kiehua, vaikka ei ollut Sintikän tarkoitus ketään suututtaa... Mua alko niin ärsyttää, kun täällä jouluisissa on tähän asti ollut tosi suvaitsevainen tunnelma, eikä täällä ole ollut ketään imetyksen puolesta vaahtoajia.
Pakko sen verran sanoa, että vellit ei todellakaan ole suurustettuja korvikkeita. Velleissä on korviketta enemmän esimerkiksi rautaa, foolihappoa, B6-vitamiinia, kalsiumia jne. Sitä kannattaako täysimettäjän antaa lapselleen velliä pullosta on mun mielestä jokaisen äidin itsensä päätettävissä, eikä kenenkään th:n. Useimmiten täysimettäjät, joilla maitoa riittää ja imetysvälit pysyvät inhimillisinä eivät velliä otakaan vauvan ruokavalioon vaan siirtyvät suoraan kiinteisiin, mutta mun mielestä mikään ei estä antamasta täysimetetylle velliä pullosta, jos lapsi sitä huolii.
Meillä velli otettiin keskosuuden vuoksi ruokavalioon kolmen kuukauden iässä lääkärin määräyksestä. Vellin tarkoituksena on turvata vauvan riittävä kasvu. Imetys loppui vellien annon jälkeen vähitellen, koska vauva ei jaksanut syödä rinnasta, kun pullosta tulee niin paljon helpommin.
Tulipahan vuodatettua...
Tänään tarkoitus lähteä vähän kaupungille asioita hoitelemaan ja ottaa neiti mukaan. Toivottavasti reissu sujuu hyvin. Ei olla ihan kauheesti oltu vielä liikkeellä kaupungilla päin.
Joku harmitteli jossain pinossa, kun lapsi syntynyt loppuvuodesta. Muakin asia vähän mietitytti, mut meillä neiti siis syntyikin jo lokakuussa.Ite kun täytin 18, niin suurin osa mun kaveripiiristä täytti loppuvuodesta kuten minäkin. Yks ainut täytti aiemmin ja sitä harmitti enemmän kun meitä. Aika paljon siis varmaan ratkaisee kaveripiiri, että mihin aikaan vuodesta syntyneitä.
Hauskaa torstaita jouluisille ja toivottavasti aurinko tänään edes vähän pilkistelee.
ja meilläkään ei ole yhtään oltu täysimetyksellä kun vellit aloitin vaan osittaisimetyksellä mentiin 10,5 viikkoa,sitten Juho itse lopetti imemisen ja mä sitten kokeilin velliä kun Juho nukkui kyllä yöllä mutta kuitenkin oli vailla ruokaa tosi usein ja paljon ja yöt rauhoittui ja nyt saa sitten kiinteitäkin,vaikkakin vielä vain menee 3 lusikallista per ruokailu mutta vähitellen...
Tiedän että 6-viikkoisellekin annettu velliä ja 2,5 kuiselle perunaa mutta se on heille ollut OK ja jokaisessa perheessä tehdään kuten parasta on.Mä en siis suuttunut tai mitään mutta tiedän että täysimetys on monien mielestä parasta mutta sehän ei onnistu aina.
Mulle on yhdessä toisessa paikassa kans eräs huomautellut että kun lopetin imetyksen että yritä vaan mutta niin mä yritinkin,se vaan ei onnistunut enää.
Juho kasvaa loistavasti!
nyt meen sitten sinne lypsämään>>>
Täällä se paistaa taas aurinko, uskomattoman hyvä tsägä ollu säiden suhteen. Eilen oli tosi lämmin päivä, tehtiin aamusta aika pitkä kävelylenkki ja oltiin muutenkin pari tuntia pihalla, ja illalla toinen mokoma. Aamulla käytiin keräämässä aarteita rannalta, ja illalla oltiin katsomassa vuoroveden nousua, tosi upeaa. Hurja on voima vesimassalla.
Vellikeskusteluun kommentoisin sen verran, että meillä vellit oli esikoisella tosi käteviä. Kipeänä Nea ei suostunut muuta syömäänkään kuin velliä, mikä oli ihan hyvä juttu. Sai nestettä ja samalla ruokaa. Nyt kun ei enää velliä syö, niin on vaikea saada kipeänä mitään alas. Niklaksella aloitan vellit sitten osana kiinteää ruokaa, kunhan sen aika koittaa. Vellit oon ostanu aina valmiina, mutta puurot tein itse, aluksi pienensin hiutaleet sauvasekoittimella.
Jahas, tisubaaria kaivataan taas. Sitten pääseekin ulos, ihanaa. Mukavaa päivän jatkoa kaikille!
T:Emppu ja Niklas 2pv vaille 3kk! (nyt jo)
noista 6kk:n täysimetyskeskusteluistahan saa todella huonon omantunnon.. nyt oonkin varmaan tän viikon ajan jo pohtinut,et oonko sittenkin ihan tyhmä ja huono äiti,kun jo nyt annan sitä omatekemää velliä,saati sitten jotain muuta... toisaalta taas tiedan,et noi kiinteät pitää nälkää hiukan pidempään poissa,mutta silti... eilen oltiin nimittäin stadissa ostoksilla ekaa kertaa pidemmän aikaa ja koska poika oli melkein koko ajan hereillä (n.4-5h),niin sillä oli sitten koko ajan nälkäkin.. sain olla syöttämässä puolen tunnin välein! välilllä kauppojen sovituskopeissa ja välillä sitten vessoissa. paras paikka olikin sitten bussissa kotimatkalla :) sitä tosin oisin halunnut välttää ylikaiken,sillä se oli ruuhkabussi,mutta pojan alettua itkee,kuski huusi mulle,et anna sille lapselles virikkeitä,ettei itse koko aikaa.. (?) siis niinkuin mitä!? saako kuskit noi huutaa edes? no.. minä sitten punastelin sitä,kun kaikki muutkin matkustajat kuuli sen kuskin valituksen ja hiljensin pojan tissillä... piti oikein purra huulta,etten huutanut kuskille takaisin,et keskittyis se vaan sen kotteron ajamiseen.. no,mutta noista syöttöväleistä siis olenkin päättänyt,et mun maito on kertakaikkisen laihaa,vaikka sitä tuleekin ihan jumalattomasti tai sitt pojalla on kiire kasvaa. ja kun se terkkari antoi siunauksensa sille vellille ja soseille,niin niitä sitten oonkin antanut. tänään jatkettiin edelleen päärynällä ja voisin jopa sanoa,et poika tosiaan pitää sen mausta. ei sylkenyt yhtään ulos,mussutteli vaan hitaasti,kun lapoin sitä suuhun(90% meni kyllä mun suuhun).
nyt täytyy mennä,poika huutaa jo
En jaksa nyt vihdoin koneelle ehtiessäni ruveta etsimään eilisen pinoa ja jonkun imetysintoilua vaan totean vain,e ttä eiköhän kukin saa pysymään oman lapsensa hengissä itse parhaaksi katsomallaan tavalla. Esikoiselle rupesin onneksi antamaan vellejä, kun ukkeli oli runsas nelikuinen: usein varsinkaan pojille ei meidän silloisen mahtavan neuvolantädin mukaan hiukan litkuksi muuttunut tissimatio enää riitä, kun kroppa vaatii tuhdimpaa tuotetta. Vaikka tissini suihkusivat kaarella, poika tuli tyytyväiseksi vasta vellittelyn aloitettuamme. Eli se siittä. Ja ihan hyvin on voinut, vaikka näin karmean tempun hälle varhaisessa vaiheessa teinkin!
Tällä joulukuun, tai itse asiassa tammikuun, typyllämme, on taas ollut vaihteeksi tiheä imu päällä muutaman päivän, ja vasta tänä yönä lysti hellitti. Mimmi ei kuitnekaan ole painoaan nostattanut mitenkään ältsisti, kun oli jo tuota lähtöpainoakin ihan riittämiin, eli plussakäyrillä yhä mennään (2-kk-nlassa 5670g ja 58,5cm).
EN ole valitettavasti kovin ehtinyt seikkailla koneella, kun on ollut jos jonkinmoista tapahtumaa ja hyörinää. Nyt nää ilmat ovat niin mahtavia, että pyrin viettämään suurimman osan päivästä ulkosalla lapsukaisten kanssa, tulee uskomattoman upea fiilis kävellessä Vaasan merenrantoja arskan helottaessa meren jäältäkin, jolla ihmiset hiihtelevät, kisaavat koiriensa kanssa tai vain ottavat aurinkoa.
Alma on tosi hauska pakkaus, juttelee jo kovasti, naurahtelee ja osoittaa mieltään. Tytössä tuntuu olevan näyttelijäsukumme luonnetta, sellaista tietynlaista luontaista ärjyvoimaa ja tsemppiä. Herkkis meidän perheessä tuntuukin olevan tuo isoveljensä, joka on oppinut meiltä, että Almalle puhutaan korkealta ja kujerrellen. on jotenkin huvittava seurata, miten takkutukkainen velipoika kujertelee ja kertoo maailman mahtavimmasta aiheesta rakasteltulle siskolleen - imureista - , kun taas sisko tuijottaa veljeään totisena silmät salamoiden ja suu arvioivalla mutrulla. Toinen koettaa tehdä parhaansa pussaillen ja silitellen, vaan pieni pippuri sitterissä ei tunnu kovin arvostavan tätä kommunikaatiota!
Kummallista muuten, miten toisen lapsen syntymä ei olekaan ollut niin raskasta kuin kuvittelin: tiheät yöimetyksetkään eivät saa meikää aivan kaameaan kuntoon, kuten esikoisen kanssa kävi, ja kahden pienen hoito onkin yllättäen ihan simppeli juttu. Näitähän tahtois lisää!
Josko sittenkin koettaisin näin ehtiessäni hiukan plärätä pinoja ja kuulumisianne. Ihania kevätpäiviä tielle jokaiselle!
Vitanova, Alma ja Mikael
Ihana ilma! Jee jee kevät tulee!!! Tosin ihan varovasti olen ajatellet, että josko tänä kesänä jäisi tuo bikineillä lekottelu ihan vaan oman pihan sisälle... vaikka paino on pudonnut melkein lähtöpainoon, on mulla edelleen kummallinen " vauvavarasto" tuossa navan alapuolella... ja se ruskea viiva ei ole ainakaan vielä mihinkään vaalennut...
Maito/korvike/ruoka-keskusteluun kommentoisin sen verran, että eiköhän jokainen tee niinkuin parhaakseen katsoo sekä itselleen että lapselleen. Meillä Jaakko on edelleen täysimetyksellä, kun se kerran niin hyvin sujuu (tarttee todella olla kiitollinen!). Musta se on sujuessaan niin tosi helppoa, kun ruoka on aina valmiina. Jos poika kasvaa hyvin, en pidä kiirettä aloittaa kiinteitä ennen puolta vuotta. katsellaan tarpeen mukaan, milloin aloitetaan.
Mun esikoinen oli keskonen, tosin iso sellainen (34 rv) ja imetyksen alku oli tosi rankkaa kun vauva nukahti heti rinnalle ja piti pumpata ja keittää pulloja ja kaikkea tätä kolmen tunnin syöttävälillä vuorokauden ympäri... niin ja toi syöttöväli oli ruhtinaallisen pitkä, tiedän. Onneksi Jaakon kanssa imetys on sujunut alusta asti helpommin :) eikä mua toistaiseksi haittaa nuo yösyötöt kun ne sujuu niin nopsaan. Vaikka olishan se kiva joskus nukkua putkeen useampikin tunti... mutta meidän muut lapset on jo niin isoja, että voin kyllä levätä sit tarvittaessa päivällä. Hattua nostan ihan kaikille, joilla on muutama muukin pieni hoivaa vaatimassa.
Mutta vaikka meillä mennään vielä täysimetyksellä, ei mun mielestä kukaan ole oikeutettu arvostelemaan toisen äidin valintaa, jos se on toisenlainen. Siis en ole mikään imetysfanaatikko (ainakaan muiden kuin itseni suhteen ;). Jokainen tuntee itse lapsensa parhaiten ja todellakaan kaikki eivät pysty imettämään, vaikka haluaisivatkin! Kyllä meillä äideillä syyllisyys painaa kaikista jonninjoutavista asioista ilman ulkopuolisten arvosteluakin ;) Ja ne anopit siinä kai pahimpia ovat... :( Mun anoppi totesi, että vauva on varmaan allerginen äidinmaidolle, kun itki illalla.. jotta näin. Kyllä vanha kansa viisasta on.
No joo, kylläpäs tuli purkaus, mutta mua todella ottaa pattiin jos jouluisten keskuudessa yht' äkkiä tulis joku jyräysmeininki, kun on ollut niin kiva, että kaikkien valintoja on kunnioitettu ja niistä on voinut avoimesti keskustella ja on saanut asioihin perusteltuja, mutta ystävällisiä mielipiteitä halutessaan.
Ihanaa kevätpäivää ja hyvää henkeä kaikille, t. Vanu ja Jaakko 3,5 kk
...juu sen verran, että mua naurattaa itseänikin olemukseni. Olin ensin tosi ylpeä ja innoissani sellaisesta ylläristä, että tytön synnyttyä lähtivät myös miltei kaikki ylimääräiset kilot, vaan nyt olen alkanut nähdä roikkoa siellä ja makkaraa täällä. Ja kaikkein surkuhupaisin komistukseni on tää maha: ei esikoisen raskausajalta tullut mahaan yhtikäs mitään, vaan nyt se on kuin katujyrän alle jäänyt: arpinen, tummajuovainen surkea pussukka. Arvet ja kaamea, kuin palanut iho (se siis ei ole enää mitään normaalia ihoa vaan sellaista hyllyvää arpiryppyä koko juttu) alkaa aivan yhtäkkiä ja näkyy reilusti nykyajan housuistakin, kun housun reuna päättyy niin turkasen alas. Eikä mulla ole enää napaa! Sen tilalla on kaamean kidutuksen läpikäynyt mörskä, jota on vaikea kuvaillakin: Itse napa muotonsa menettäneenä piileksii jossain mustanpuhuvan arpimössön ja roikkuvan nahan alla.
Eli se niistä bikinikausista. Kuka tahtois ostaa mun uikkarit?! Ü Nähtäväksi jää, miten laiseni uimari-intoilija pääsee solahtamaan ensi kesänä veteen. Taidan ottaa ihan evvvk-asenteen muiden katseita ja aatteita kohtaan, kun suonikohjuisena arpipussineni vaellan rantahietikolta vesirajaan. Onhan tämä kovia kokenut kroppani sentään saaanut jotain melkoisen mainiota aikaiseksi!
Vitanova
Jospa minäkin pinoutuisin pitkästä aikaa vaikka lattialta nousee kirjoitusta haittaava hajupilvi (syyllinen on tällä kertaa Saara 1v 5kk=))...
Luin pikaisesti eilisen pinon läpi kun kerran oli velliasiaa. Mä annoin aikoinaan (-90-luvun alussa). Saaran ollessa vauva meidän neuvolaterkkari sanoi myös että vellit on ihan turhia, kannattaa antaa suoraan puuroa 5-6kk ikäisestä. Ja mähän tein niin kuin käskettiin ;) Saaraa en imettänyt kuin pari kuukautta joten Tuttelilla tyttö on kasvanut 4kk ikäiseksi ja sitten aloitin antamaan perunaa, porkkanaa ym. kiinteitä. Tyttö taisi olla noin 6kk kun aloitin puuron antamisen. Veeran kohdalla en ole edes miettinyt asiaa. Ihme kyllä, täysimetän vieläkin vaikken koskaan uskonut että pystyn siihen!!! Mietin sitten vasta korvike ja puuro/velliasiaa kun se on meille ajankohtainen.
Mäkin olen ehdottomasti sitä mieltä että jokainen äiti aivan varmasti tietää mikä on omalle lapselle parasta! Tietenkin kannattaa kuunnella myös terveydenhuollon ammattilaisia mutta viime kädessä jokainen vanhempi tekee päätöksensä. Mä olen itse tosi huono imettäjä, poikia imetin vajaa 3 kuukautta ja sekin osaimetystä ja Saaraa tosiaan pari kuukautta. Nyt olen ihan ihmeissäni että Veeralle on riittänyt mun oma maito! Ja täytyy sanoa että olen tosi ylpeä itsestäni :) En tiedä mitä teen erilailla kuin ennen mutta hyvä näin =)
Voi että, laitoin tänä aamuna Veeran 60cm vaatteet pois, nyt tyttö käyttää 62/68 senttisiä. Mihin meidän vauva on kadonnut?! Ihan hupsua ajatella että Saara-sisko käytti 68cm vaatteita vielä viime syksynä ollessaan vajaan vuoden ikäinen ja Veera käyttää niitä nyt vaikka on vajaa 3kk =) Veera oli ainakin 2kk neuvolassa pituuden suhteen nollakäyrällä eli on siis ihan " normaalitapaus" , Saara taas meni alle vuoden ikäisenä -20 käyrällä ja on vieläkin pienikokoinen (1v 3kk mitat: 8260g/73,5cm). Tytöt käyttävät nyt samankokoisia vaippojakin vaikka ikäeroa on 1v 2kk! Niin ne siskoksetkin voivat olla erikokoisia :)
Nyt en enää kestä hajua, täytyy mennä...
Mukavaa torstaita kaikille!
Tansku, Veera 231205, Saara 241004 & poitsut
Jospa minäkin pikaisesti kerron taas kuulumiset. Neiti on edelleen flunssassa, tosin ehkä saattaa olla jo helpottamaan? Jos olikin pika räkis (on meinaan kestäny vasta kolme päivää), toivottavasti. Neuvolaankin jo ehdin hädissäni soitella kun on jo toinen flunssa kuukauden sisään, säikähdin ettei vaan neiti ois meiän kahelle kissalle allerginen. Mut neuvolatäti sanoi et ois kyl sit koko ajan nuhanen.
Vatsavaivojen osalta tänään on ollut helpompi päivä, tosin yleensäkin pahenee iltaa kohden et saas nähdä¿
nyt täytyy lähtee viihdyttää neitiä.
Tiituliini81 ja Ida 2,5kk
Samperi, kirjoitan osan uusiksi...
" Luin pikaisesti eilisen pinon läpi kun kerran oli velliasiaa. Mä annoin aikoinaan (-90-luvun alussa) pojille velliä kun olivat 4-5kk ikäisiä. Se oli silloin suosituksena."
Tekniikka jyrää... ;)
en kerennyt kunnolla lukee pinoa läpi..
Meillä poika syö velliä illoin aamuin ja päivällä maistellaan peruna-porkkanaa ja ruusunmarjaa.
VINKIKSI: mä sain kaverilta hyvän idean.. jos haluaa syöttää jotain hedelmää vauvalle, muttei se oikein maistu, niin sotkee sosetta maidon sekaan muutaman lusikallisen! mä laitoin pojsalle äsken ruusunmarjaa maitoon ja ravistin sen kunnolla sinne sekaan, hyvin joi maidon ja saipahan ennen unia vähän tukevamman aterian!
aikaisin olen aloittanut pojalla kiinteät, mutta kun ei kertakaikkiaan pelkkä maito meidän jättiläiselle riitä.
nyt syömään...
mä jo säikähdin ihan kamalasti kun alotin lukemaan pinoa, että ei ei mitään riitoja kiitos... :S pysytään nyt hyvässä hengessä, kun ollaan tähänkin asti niin mainiosti tultu toimeen. :D Ajatelkaas, kohta on vuosi siitä kun ollaan ekan kerran odotuspuolella aloiteltu. *niisk* aika rientää!
Mulla on jostain ihmeen syystä rinnat kutissut eilisillasta asti... :O Kauheet jäljet rinnoissa, varsinkin siinä joka on koko ajan " tuottanut" enemmän maitoa, kun unissani aamuyöstä niitä raavein.. *hups* Mutta ei voinut mitään kun unissaan totesin että samperi kun taas kutittaa ja raavin ja raavin... Nyt on sit tuo parempi rinta ihan hirveen kipee, nänniin sattuu ja varsinkin kun koetan imettää... :S Onneksi tyttö saa jo muutenkin korviketta niin saan aina pelastettua tilannetta sillä. Koetin äskenkin päikkäreiden jälkeen hampaat irvessä vain kestää kun sattui ja sattui. Ollaan nyt annettu aamulla kasvissosetta ja päiväunien jälkeen hedelmäsosetta. :) Ja hyvin maistuu vaikka tää onkin vielä niin vähäistä mitä niitä syö. Kahdesti päivässä saa 100ml nania ja illalla ennen unia n.60ml. Joskus useammin, joskus harvemmin. Tilanteesta riippuen, mut muutoin tissiä. Tämäkin on jo suuri helpotus kun aina välillä voi antaa pullosta jos alkaa tuntuu että heikottaa ja on huono olo. Maidon tulo on kyllä selvästi vähentynyt. Ja ihanaa ku ei enää tartte kyläillessä tai vieraita kestitessä vetasta tissejä esille tai karata makkariin imettään.. Voi huoleti lämmittää pullon ja olla ihmisten seurassa nolostelematta. Mä kun en kertaakaan oo osannut imettää jännittämättä jos on vieraita, vaikka vain mun äitini tai muita läheisiä.
Tyttö on alkanut soseiden jälkeen (saanut niitä nyt maanantaista asti) nukkumaan älyttömän helposti ja hyvin!! Nukahtaa sohvalla tissille illalla 9 (ennen piti tissittää 10-11 sängyssä, välillä juosten takasin kun alotti taas huudon) ja siitä vain kannan omaan sänkyyn. :D Ihanaa kun ei tartte maata vieressä ja korvat höröllä kuunnella että noh kitiseekö? Ja ei pystynyt ennen lähteen koiran kanssa kävelylle ennen ku 11 maissa kun tyttö oli varmasti unilla. Ja viime yönä nukkui 21-aamu 6!! :OO Olin ihan hoomoilasena kun unenpöppörössä nousin nostaan tyttöä tissille, että mitä onko kello jo NOIN paljon. :) Että hyvään suuntaan menossa. Mutta on sillä aikastunut rytmi muutenkin, ei enää nuku pikkupäikkäreitä 7-8 vaan jo 5-6 tai ei ollenkaan. Ja ulkona nukkuu n.3h päivällä. Aamulla myös yhdet 1h pikkupäikät.
Mutta mitäpäs tässä kummempia.
Quarra ja neiti 3kk2vko
Meillä vedellään sikeitä tuossa sitterissä ihan vieressä :)
Joku niitä kestovaippoja pohdiskeli... Mä oon nyt ihan hullaantunut niihin. Parit on vasta tullu hommattua mutta koko ajan tilaan lisää. Jotenkin on niin ärsyttäviä nuo kertikset kun menee oikeesti sitä rahaa roskiin. Meillä on myös onneksi tuo pesukone mikä helpottaa huomattavasti kestoilua. Ja onhan ne kestot ihanan näköisiä ja todella pehmeitä vauvan pepulle :) Ei tänne mitään muuta erikoista kuulu.
Mä silmät ristissä täällä=)
Kun Juho heräs jo viideltä syömään ja nukahti uudestaan kuudelta ja esikoinen sitten heräs jo 6:30,kamalan kiire päivä tulee olemaan,siksi yhditän aamupalan ja tän koneella käynnin=)
kunnon nettinörtti heh
Esikoisella on siis kerho ja vielä jumppakin,saa pukea ja riisua lapsia monta kertaa,huoh...mutta kun näkee mikä ilo Katrilla on niissä käydä niin kuskaan toki(kävellen).
Kait mun pitäis jotain tehdä että ehditään vaikka on se kumma jos ei ehditä kun näin aikaisin herätty...
en voi uskoa että taas on torstai??jäätelöautokin tulee ja kuulemma pitää mennä hakeen jätskiä ja vois pitkästä aikaa kyllä mennäkin...
äityliini ja Juho 15 viikkoa3pv tai jotain=) =3,5kk