Kasvatan pojastani perinteistä miestä ja ujostelen sitä
Olen kolmelapsisesta perheestä. Äitini oli kauan kotona hoitamassa lapsia isäni käydessä töissä. Perheemme oli nykymittapuin pienituloinen, mutta puutteesta emme kärsineet. Yksi syy materiaaliseen niukkuuteen oli se, että isä maksoi äidille vapaaehtoista eläkettä. Hän säästi sen, minkä äiti kotona ollessaan menetti.
Isän ja äidin sukupuoliroolit olivat hyvin perinteiset. Isä kävi töissä, elätti rahallisesti ja teki ne harvat miestenhommat. Äiti hoiti kotia ja hoivasi lapsia. Koin lapsuuteni hyvin turvalliseksi. Suuri osa turvallisuudesta liittyi siihen, että isän ja äidin suhde toimi. Ei yhteiselo ehkä aina ihanaa ilotulitusta ollut, mutta en muista vanhempieni riidelleen tai olleen tunnekylmiä toisiaan kohtaan.
Valitsin itse isäni kaltaisen miehen. Asenteiltaan vähän jäykän, mutta huolta pitävän. Kaipaisin joskus enemmän henkistä ja tunteellista kohtaamista, mutta toisaalta olen onnellinen siitä, että mies pitää käytännöstä huolta. Hän huolehtii raha-asioista,m pitemmän tähtäimen selviämisestä ja on lapsille läsnäoleva isä. Sen minkä menetän läheisyydessä ja tunneilmaisussa, saan takaisin turvallisuudessa ja arjen luotettavuudessa ja toimivuudessa. On kiva, kun kotona on mies, joka pitää kaiken järjestyksessä ja suunnittelee taloutta pitemmälle kuin seuraavaan kuukauteen. Talouden suunnitteluun kuuluu myös osakesäästäminen, vaikka paljon meillä ei ole varaa sivuun laittaa.
Olen huomannut, että kasvatan poikaani samankaltaiseen rooliin, joka on ollut isälläni ja omalla miehelläni. Teen hänestä miestä. Ei se tarkoita, etteikö hän saisi kokeilla tyttömäisiä juttuja tai olla ujo tai herkkä, mutta olen tajunnut, että vihjailen hänelle toistuvasti, kuinka miehet käyttäytyvät.
Jotenkin tällainen kasvatus ujostuttaa minua, vähän hävettää. Tulee sellainen olo, ettei perinteisiä sukupuolirooleja saisi enää vaalia. Kai se kuitenkin on ihan luonnollista, että tahtoo tarjota lapsilleen sitä, minkä on itse kokenut hyväksi ja turvalliseksi.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä omia taipumuksia ei saisi toteuttaa alusta asti?
Koska ei niitä ole. Yhtenä päivänä tahdotaan sitä ja toisena tätä. Seurauksena on vain kränää ja hahmottomuutta. Lapsi tahtoo kaikkea, mutta ei tahdo mitään. Ihan varmasti tähän ilmiöön on törmännyt joka ikinen pienen lapsen vanhempi.
Kun kasvatuksesta tekee jäsenneltyä ja kannustaa lasta tietynlaiseen toimintaan ja tietynlaiseen rooliin, kränä vähenee ja lapsi löytää itselleen tavoitteita, jotka tekevät hänestä tyytyväisemmän ja onnellisemman.
Taitaa pojallasi olla vaikeuksia löytää itselleen aikanaan nainen, joka tuollaiseen perinteiseen "kotitalouskoneen" rooliin haluaisi. Sikäli, kun aika harva kasvattaa tyttöjään perinteiseen naisenmuottiin.
Sama ongelma on edessä myös tyttärilläsi (oliko sinulla niitäkin?), aika harva kasvattaa poikiaan tuollaiseen. Aika harva mies tänäkään päivänä suostuisi tuollaiseen, että nainen yksin leikkii kotileikkejä ja miehen hommaksi jää yksin hankkia elanto ja omaisuus. Harvalla miehellä on sellaiset tulot tänä päivänä, että niillä perheen elättäisi kun harvalla työtä tekevällä pariskunnallakaan on varaa useampaan kuin yhteen lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Sinut on kasvatettu siihen, että joku muu ottaa vastuun ja sinun ei tarvitse. Pärjäisitkö elämässä jos teille tulisi ero tai jäisit leskeksi?
Huonosti pärjäisin, mutta en minä koe, etten ottaisi vastuuta. Minä luon joulun tunnelman, pääsiäisen tunnelma, juhannuksen tunnelman ja viikonlopun tunnelman. Minä katan kauniin ruokapöydän, valitsen verhot ja pidän kodin siistinä. Saan tästä mieheltäni paljon kiitosta ja se tuntuu hyvältä.
Miksi vastuu pitäisi ottaa kaikesta, miksi sitä ei voisi jakaa puolisoiden kesken? Jos minä en laittaisi nättiä kotia ja loisi joulutunnelmaa, niin ei sitä tekisi miehenikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinut on kasvatettu siihen, että joku muu ottaa vastuun ja sinun ei tarvitse. Pärjäisitkö elämässä jos teille tulisi ero tai jäisit leskeksi?
Huonosti pärjäisin, mutta en minä koe, etten ottaisi vastuuta. Minä luon joulun tunnelman, pääsiäisen tunnelma, juhannuksen tunnelman ja viikonlopun tunnelman. Minä katan kauniin ruokapöydän, valitsen verhot ja pidän kodin siistinä. Saan tästä mieheltäni paljon kiitosta ja se tuntuu hyvältä.
Miksi vastuu pitäisi ottaa kaikesta, miksi sitä ei voisi jakaa puolisoiden kesken? Jos minä en laittaisi nättiä kotia ja loisi joulutunnelmaa, niin ei sitä tekisi miehenikään.
Sori, mutta teidän perhe kuitenkin pärjäisi ilman "tunnelmia". Ilman miehesi rahoja ette pärjäisi. Miehesi pärjäisi kyllä ilman sinua, koska siivousta voi ostaa palveluna ja ruokaa noutoruokana.
Miksi puhut vain poikasi kasvattamisesta? Kasvatatko tyttöjäsi samalla lailla "perinteisen naisen rooliin", eli olemaan ottamatta vastuuta mistään, olemaan heikko ja antamaan muiden päättää puolestaan elämänsä isot asiat? Olisin yhtä lailla, ellen enemmänkin, huolissani myös noista tyttäristäsi kuin pojasta. Tuolla tyylillä poikasi sentään saa tehdä isot päätökset, tyttöjesi elämä taas riippuu ihan siitä, millaisen miehen he sattuvat saamaan.
Hei,
minusta tuo kuulostaa ihan hyvältä. Jatka vaan samaan malliin ja ole oma itsesi.
Ymmärrän sinua tuossa ujosteluasiassa. Minustakin tuntuu, että nykyään pojista ei saa kasvattaa enää poikamisia eikä tytöistä tyttömäisiä vaan sukupuolikasvatusasiat on aivan sekaisin.
Saa sellaisen kuvan, että:
-tyttöjen pitää olla hyviä matematiikassa ja pelata suunnilleen jääkiekkoa ollakseen jotain
-naisten tulee olla työelämässä
-nainen joka sanoo, ettei edes haaveile töihin menemisestä vaan on koko työikänsä kotiäiti on kauhistus ja varmasti alistettu
-poikien pitää saada kokeilla nukeilla leikkimistä
-homoutta ja lesboutta pitäisi pitää maailman luonnollisimpana asiana suunnilleen, etkä sais muka opettaa lapsille, että homot ja lesbot eivät ole saaneet lapsena niin paljon rakkautta omalta isältä tai äidiltä tai kummaltakaan kuin olisivat tarvinneet. Ja se on aiheuttanut vinouman. He ovat herkkiä ihmispoloja, jotka tarvitsevat rakkautta. Ja nyt he sitten hakevat rakkautta vääristä lähteistä. Homous ja lesbous on trauman lopputulos eikä synnynnäinen.
-miehet eivät saa olla miehiä ja päättäjiä
-naiset eivät saa olla naisia ja kotona hoitamassa lapsia ja tekemässä ruokaa ja leipomassa. Asioiden pitäis olla just päinvastoin.
... ... jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Hei,
minusta tuo kuulostaa ihan hyvältä. Jatka vaan samaan malliin ja ole oma itsesi.Ymmärrän sinua tuossa ujosteluasiassa. Minustakin tuntuu, että nykyään pojista ei saa kasvattaa enää poikamisia eikä tytöistä tyttömäisiä vaan sukupuolikasvatusasiat on aivan sekaisin.
Saa sellaisen kuvan, että:
-tyttöjen pitää olla hyviä matematiikassa ja pelata suunnilleen jääkiekkoa ollakseen jotain
-naisten tulee olla työelämässä
-nainen joka sanoo, ettei edes haaveile töihin menemisestä vaan on koko työikänsä kotiäiti on kauhistus ja varmasti alistettu
-poikien pitää saada kokeilla nukeilla leikkimistä
-homoutta ja lesboutta pitäisi pitää maailman luonnollisimpana asiana suunnilleen, etkä sais muka opettaa lapsille, että homot ja lesbot eivät ole saaneet lapsena niin paljon rakkautta omalta isältä tai äidiltä tai kummaltakaan kuin olisivat tarvinneet. Ja se on aiheuttanut vinouman. He ovat herkkiä ihmispoloja, jotka tarvitsevat rakkautta. Ja nyt he sitten hakevat rakkautta vääristä lähteistä. Homous ja lesbous on trauman lopputulos eikä synnynnäinen.
-miehet eivät saa olla miehiä ja päättäjiä
-naiset eivät saa olla naisia ja kotona hoitamassa lapsia ja tekemässä ruokaa ja leipomassa. Asioiden pitäis olla just päinvastoin.
... ... jne jne.
Ei hyvää päivää. Mikähän ameeba tämänkin kirjoitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kiesus sentään. Onneksi sentään myönnät, että huonosti pärjäisit ilman miestäsi, mutta kannattaisiko asialle tehdä jotain? Ja ei kai sulla oo herranjumala tyttöjä?! Niistä jos kasvatat samanlaiset avuttomat uuvatit kuin itsestäsi, niin tyttöparathan on ihan ulalla elämästä kun lähtevät kotoa...
Maailma ei enää ole samanlinen kuin 50-luvulla. Useimmat naiset haluavat olla päättämässä perheen raha-asioista ja muistakin tärkeistä yhteisistä asioista. Useimpia miehiä kiinnostaa, miltä oma koti näyttää.
En paheksu, että haluat elää tuollaisessa suhteessa. Ihan ok, ja oma valintasi. Varmasti elämä tuntuu niin keveämmältä. Itse en uskaltaisi "pistää päätä pensaaseen" ja keskittyä sohvatyynyjen valintaan, kun mies hoitelisi perheemme tärkeät päätökset. Kokisin sen myös todella epäreiluna miestä kohtaan.
Mua kiinnostaa tässä, kasvatatko myös tyttöjäsi siihen, että mies on perheen pää?
Tässä se taas nähdään, miksi nykyään lapset ovat ihan sekaisin.
Ei osata antaa lapselle kunnollista aikuisen mallia tai tehdä mitään päätöksiä, vaan luodaan vaan joulun tunnelmaa ja kesän tunnelmaa, eletään pitäksi jämähtänyttä lapsuutta ja halutaan puolison ja lapsiparan olevan ne perheen aikuiset.
Muka perinteinen perhemalli, my ass. Ei olisi Suomi selvinnt viime sodista ja jälleenrakennuksesta, jos naiset olisivat olleet tuollaisia hattarapäitä.
T. Kiukkuinen akka.
Onneksi tämä ei ole totta, sillä noin idiootteja tyhjäpäitä tuskin oikeasti löytyy...
Säälin lapsiasi. Poikasi tulee olemaan yksinäinen koko ikänsä, sillä harva nainen haluaa tunnekylmää diktaattoria alistamaan itseään.
Tyttärilläsi taas tulee olemaan hankaluuksia elämässä, kun miehet usein olettavat että se nainenkin osallistuu taloudenhoitoon ja asioista päätetään yhdessä. Varmasti niitäkin löytyy, ketkä mieluusti ottavat alistettavan pikkuvaimon, mutta kuvittelisin, että useimmat ihmiset haluavat vertaisensa puolison itselleen.
Niin eli koska sinä olet heikko pikku kodinhengetärnainen jonka äly ei riitä omien mielipiteiden kehittämiseen tai omien päätösten tekemiseen kuvittelet että kaikki muutkin naiset ovat samanlaisia ja kaipaavat isoa vahvaa miestä tekemään kaiken puolestaan? Huhhuh.