Ärtynyt suoli ja suhde
Täällä kaivattaisiin kipeästi apua.
Olen monta vuotta kärsinyt ibs:stä ja se on rajoittanut elämääni todella paljon. Olen kuitenkin hiljattain tavannut miehen josta pidän todella paljon, ja jonka olisi tarkoitus tulla luokseni koko ensi viikonlopuksi, mutta ongelmana on se etten ole kertonut miehelle vielä sairaudesta, enkä näin alussa haluakaan kertoa. Kuka muka ottaisi mieluummin vatsavammaisen naisen kuin vatsastaan terveen? Pidän tätä sairautta vessaravaamisineen, mahan möyrimisineen ja ilmavaivoineen maailman epäseksikkäimpänä asiana, enkä vaan pysty siitä kertomaan... Joudun siis valehtelematta käymään puolen tunnin välein vessassa ettei vatsa poksahda ilman määrästä. Ei hauska juttu ollenkaan. Isolla hädällä täytyy myös käydä varsinkin aamuisin väh 3 kertaa ja päivän mittaan pari kertaa lisäksi. Nyt vain mietin että miten h-lvetissä selviän tästä viikonlopusta??
Onko tullut uusia hyviä lääkkeitä tai luontaistuotteita ilmavaivoihin? Imodiumia, visibliniä, libraxia ja nogasinia olen kokeillut.
Lisäksi olen kokeillut jättää kaiken jonka tiedetään yleisesti aiheuttavan ilmavaivoja pois mutta en edes tiedä missä ajassa syödyn ruuan tulisi oireita aiheuttaa jos aineenvaihdunta on nopea? Parin tunnin päästä, parin päivän vai jopa parin viikon?
Itselle ei siis ole selvinnyt mitään erityistä ruoka-ainetta vaan minkä tahansa syöminen tuntuu aiheuttavan oireita mutta juominen ei.
Minulta on testattu keliakia ja laktoosi verikokein eikä mitään löytynyt. Lääkäri totesi vain että ärtynyt suoli tai stressivatsa ja koita oppia elämään sen kanssa.....:(
Eli vertaistukea ja hyviä neuvoja tähän ongelmaan otan vastaan kiitollisena!
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Aina nämä kaikki ihmettelevät mistä moinen johtuu. No se johtuu ruuasta ja juomasta mitä olette nauttineet vuosikymmenten ajan ja mitä vanhemmat ovat teille syöttäneet. Pitkälle prosessoitua ruokaa, karkkeja, limsaa, lisäaineita, liian vähän kasviksia, kaikkea luonnollista ja puhdasta. Ei nämä sairaudet lisäänny näin radikaalisti ihan syyttä suotta. Nuoremmat ja nuoremmat sairastuvat ja elävät avanteiden kanssa :/
Että jotkut ihmiset osaa olla niin kaikkitietäviä ja vielä samaa aikaa väärässä.
Ibs:ästä kärsivät ei avannetta saa. Ja toisekseen jos pelkkä ruoka olisi tähän syynä, niin se olisi jo voitu diagnosoida. Kyseisen vaivan syntymekanismia ei vielä täysin tiedetä.
Itselläni sama ongelma ja sen takia olen kieltäytynyt kaikista suhteista. Vuosia sitten erehdyin kertomaan eräälle miehelle asiasta, hän nauroi ja ei halunnut tavata enää. Asia vaikutti itsetuntooni niin paljon, että en kehtaa enää kertoa asiasta kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärtynyt suoli ei ole sairaus, vaan toiminnallinen vaiva.
Tosin sinun tapauksessa tuo IBS vaikuttaa vakavalta, onko sua tähystetty ja näin ollen poissuljettu suolistosairaudet? Stressaaminen pahentaa vatsaoireita joten sinuna kertoisin miehelle heti alkuun vatsaoireistasi :) Itse kerroin heti suhteen alussa kärsiväni vatsavaivoista. En käynyt missään tutkimuksissa vaan diagnosoin itselleni ärtyneen suolen, koska se tuntuu muutenkin olevan todella yleistä. Itsellä oli samanlaisia oireita kuin aloittajalla, välillä tosin oli helpompaa ja välillä taas paheni. Jossain vaiheessa oireet pahenivat ja ulosteen mukana tuli paljon limaa ja verta. Eipä mennyt kauaa kun lääkärin diagnoosina oli krooninen haavainen paksusuolentulehdus.
Minusta on outoa että sitä edes kutsutaan toiminnalliseksi vaivaksi vaikka sairaus se on. Nimittäin ärtyvässä suolessa yleensä se suoli on jatkuvassa tulehdustilassa ja mikä muu tulehdus yleensä on kun sairaus?
Eikä ole, useimmiten suolessa ei havaita mitään poikkeavaa tutkimuksissa. Minulla on IBS, on tähystetty ja koepalat otettu eikä mitään poikkeavaa ollut. Olen aika paljon selvitellyt asiaa ja missään ei ole tutkittua tietoa sellaisesta että tulehdustila suolessa olisi IBS:lle yleistä. Taidat sekoittaa johonkin muuhun suolistosairauteen.
Ja sattumalta määrät räjähtävät käsiin ja pahimmat sairastelijat on karkki- ja limsasyöppöjä. Selvittäkää mitkä pahentavat elimistön tulehduksia.
Ite ostin justiinsa samaan vaivaan ProbiMage maitohappobakteeria sekä SilicolGeliä apteekista. Oon huomannut, että ainakin itellä nuo on auttanut. Mutta kannattaa kuitenkin katsoa mitä suuhun pistää ja koittaa syödä FODMAPin mukaisesti vältellen niitä "kiellettyjä" ruoka-aineita. :) Tsemppiä!
Suolistosairauksissa jos missä omilla elintavoilla on ihan älyttömästi merkitystä! Ravinto, henkinen hyvinvointi...
Vierailija kirjoitti:
Suolistosairauksissa jos missä omilla elintavoilla on ihan älyttömästi merkitystä! Ravinto, henkinen hyvinvointi...
Öh, just :D Haavaisessa paksusuolentulehduksessa ja Crohnin taudissa ei tiedetä aiheuttajaa, mutta on VEIKATTU, että elintavat ja perimä vaikuttavat puhkeeko sairaus vai ei. Suvussani ei ole yhen yhtäkään henkilöä kenellä on suolistosairaus, mutta minäpä olinkin ensimmäinen kenelle se tuli. Lääkäri veikkasi syyksi antibioottikuureja, joita tuli syötyä paljon lapsena mutta varmaa tietoa tuokaan ei ole.
Dr hyman meinaa että ibs johtuu ohutsuolen bakteeriepätasopainosta tai ruokaaineallergiasta, ohutsuolen bakteeriepätasapaino on korjattavis tietyllä antibiootilla, alla linkki, lisäksi suomen ibs-forumilla rupee oleen näyttöä että ibs on parantunu tietyn antibiootin avulla, täälä gastroenterologille varattu aika tämän antibiootin kirjoitusta varten, katsotaan miten käy
http://drhyman.com/blog/2010/09/16/5-simple-steps-to-cure-ibs-without-d…
On todella loukkaavaa ja idioottimaista tulla pätemään suolisto-ongelmista kärsivälle huonosta ruokavaliosta. Tämä on varsinkin Suomessa joku terveydenhoidon keino sysätä vastuu sairaudesta pelkästään potilaalle.
Itse olen syönyt aina huomattavasti keskiverto kansalaista terveellisemmin, luomua, vihanneksia, kalaa, vältellyt sokeria ja prosessoituja ruokia sekä urheillut säännöllisesti. Jo lapsena meillä oli kiellettyjen listalla kaikki pakastepizzat sun muut einekset, omasta kasvimaasta saatiin suuri osa kauden vihanneksia. Silti sain haavaisen paksusuolen kun olin 30 v.
Mua pompoteltiin Suomessa lääkäriltä toiselle, en päässyt tähystykseen, käskettiin korjata ruokavaliota Fodmapin mukaiseksi (mitä se jo lähes olikin, palkokasveja lukuun ottamatta). Aina sanottiin, että ei vaivaan ole hoitoa, ruokavalion muutos on ainoa millä voi helpottaa oireita.
Kunnes sitten muutin ulkomaille ja pääsin melkein saman tien sisätautilääkärille, joka otti asian tosissaan ja määräsi heti tähystykseen. Diagnoosina colitis ulcerosa ja lääkkeeksi mesalaziinia. Oireet helpotti alle viikossa. Itkin onnesta kun monen vuoden turhautumisen jälkeen vihdoin löytyi diagnoosi ja apu.
En todellakaan syytä yksittäisiä lääkäreitä Suomessa, tiedän, että he tekevät työtään ylemmältä taholta tulevien määräysten mukaan. Mutta sen vaan sanon teille, jotka kärsitte suolisto-ongelmista, että vaatikaa kunnon tutkimukset, vaatikaa saada kokeilla lääkehoitoa. Terveellinen ruokavalio on tietysti erittäin tärkeä asia, mutta ei sillä oikeasti paranneta pahoja suolistosairauksia.
Huono ruoka se suoliston sairastuttaa, ihan turha muuta väittää ja siirtää vastuuta ulkopuolisille. Hyvä ravinto ei välttämättä tarkoita sitä, mitä virallisesti suositellaan.
Just näin, kerrot avoimesti ja vaikka musa soimaan,kun menet vessaan, niin voit päristellä rauhassa! Vaiva on takuulla harmillinen, mutta isompiakin terveysharmeja on.
Minusta on outoa että sitä edes kutsutaan toiminnalliseksi vaivaksi vaikka sairaus se on. Nimittäin ärtyvässä suolessa yleensä se suoli on jatkuvassa tulehdustilassa ja mikä muu tulehdus yleensä on kun sairaus?