Vaelluskengistä tietäviä paikalla?
Ollaan kaveriporukalla suunniteltu ensi kesäksi pienimuotoista vaellusretkeä. Paikkaa ei olla vielä päätetty, mutta porukan eritasoisuudesta johtuen maasto ei voi olla kovin rankka rinkan/ison repun kanssa. Itselläni ei ole pidemmistä reissuista kokemusta ja olen tähän mennessä pärjännyt ilman varsinaisia vaelluskenkiä.
Minulla on haasteelliset jalat ja kuljen sen vuoksi paljon paljasjalkakengillä/vallan paljain jaloin. Nilkkani ovat erittäin löysät, mutta poluilla/metsässä siitä ei ole vielä koitunut harmia, ehkä kantamuksen keveydestä johtuen.
Googlaamalla saa jos jonkinlaista vastausta. En ole mitenkään barefoot-uskovainen, mutta automaattisesti myös barefoot-vaelluskengät kiinnostavat. Ihmisten kokemukset niistä ovat kuitenkin olleet hyvin ristiriitaisia eikä niitä edes ilmeisesti tee kuin Feelmax, joka sinänsä ei innosta minua, koska olen hyvin tietoinen Feelmaxien laatuongelmista.
Millaiset vaelluskengät ovat parhaat ei-niin-kovin vaativaan maastoon? Onko nahka parempi kuin gore-tex? Jos on nahkakenkä, miten se kannattaa ajaa sisään ja kyllästää vedenpitäväksi? Ajetaanko gore-tex kenkä samalla tavalla sisään?
Kuinka tyypillistä on hyvinkin istuvien ja laadukkaiden vaelluskenkien kanssa se, että muodostuu paljon rakkoja ja hiertymiä? Onko joku kokeillut barefoot-vaelluskenkiä ja jos on, niin kuinka helposti niissä tulee rakkoja?
Kommentit (19)
En muuhun osaa sanoa mutta miettisin useamman kerran lähteäkö mihinkään vaellusretkelle jos on "haasteelliset jalat"?
Meindlin lyhytvartiset kengät (nahka+osin goretex) itselläni, ja niillä pärjää hyvin. Oleellista kova ja pitävä pohja ja tukeva varsi, jolloin kivikossa ei satu jalkapohjaan eikä väänny nilkka. Paljasjalkakengät unohtaisin.
Mehiläisvahalla voi kyllästää nahkaiset vaelluskengät ja sisäänajo kannattaa hoitaa käyttämällä kenkiä ihan normikäytössä. Tuplasukat vaellusreissulle (sisään ohuempi keinokuituinen ja päälle paksumpi villapohjainen), niin ei tule rakkoja.
T. Vaellusreissuja Sarekista Himalajalle
Vierailija kirjoitti:
En muuhun osaa sanoa mutta miettisin useamman kerran lähteäkö mihinkään vaellusretkelle jos on "haasteelliset jalat"?
Ihailtavaa huolenpitoa, mutta kuten aloitusviestistäni ehkä rivien välistä käy ilmi en ole aivan täysin kokematon luonnossaliikkuja. Kuten kirjoitin, haasteellisista jaloistani ei toistaiseksi ole aiheutunut ongelmia, kunhan jalassa on olleet minulle sopivat kengät.
Tämä olisi kuitenkin pidempi reissu hieman isomman kantamuksen kanssa ja haluan varmistaa että koipeni kestävät senkin.
Nahka ja goretex eivät ole toisensa pois sulkevia asioita. Mulla on Meindl-merkkiset nahkaiset kengät gore kalvolla. Niissä on myös nahkavuori, mikä on siitä vähän hankala että kuivuu hitaasti jos sattuu hörppäämään varren suusta vettä. Tätä nyt on sattunut vain pari kertaa vuosien saatossa. Kannattaa tosiaan ostaa hyvissä ajoin ja kävellä kengillä pitkään ennen varsinaista vaellusta. Hyvillä sukilla voi estää rakkojen syntymistä. Toisaalta hyvin istuvista kengistä ei kyllä pitäisi tulla rakkoja. Suosittelisin menemään Partiokauppaan, sieltä saa asiantuntevaa palvelua ja hyviä neuvoja.
Vaelluslenkkaritkin voivat riittää, tyyliin Asolo, Salomon, Halti.
Itse käytän Haixin mäiskäreitä (nyt KSK3000), jotka ovat rumat, luotaantyöntävät...ja ahhhhhhh kuinka hyvin toimivat omassa käytössäni, parhaat tähän asti. Toki Meindl, Hanwag, Low, Halti tekee varmasti yhtä hyviä ja paljon nätimpiä...
Partiokauppaan tms sovittamaan ja kävelemään sitä koekumparetta niin selviää. Hinnat lenkkareille 80-150 E, kengille 120-300 E.
Valitettavasti sopiva kenkä on niin subjektiivinen juttu, että se, mikä yhdelle on hyvä, voi toisen jalassa tuntua ihan kamalalta. Suosittelisin joka tapauksessa varrellisia GoreTex-kenkiä, sillä niillä pärjää myös huonolla ilmalla ja märemmässä maastossa (Suomi kun tuntuu olevan täynnä soita). Mun jalkaan parhaiten on sopinut Hanwag, jolta mulla on varrettomat GoreTexit, varrelliset vaelluskengät ja vielä lämpimät talvikengät, joihin olen ollut erittäin tyytyväinen.
Oman kokemukseni mukaana hyvä kenkä on hyvä alusta alkaen, enkä ole esimerkiksi noista Hanwageista saanut ikinä rakkoja. Sen sijaan yhdetkään kengät, jotka ovat alussa tuntuneet epämukavalta ja ehkä aiheuttaneet rakkojakin, eivät ole siitä sen kummemmin muotutuneet miellyttävämmiksi (tai sitten tällainen muotoutuminen vaatisi paljon enemmän aikaa ja hiertymiä kuin mihin minulla on riittänyt kärsivällisyyttä).
Meindlin kengät ovat olleet useamman vuoden ajan luotettava vaihtoehto moniin eritasoisiin vaelluksiin. Tilasin jokin aika itselleni esimerkiksi STOWE LADY GTX-mallin. Tässä muutama malli lisää, jotka voisivat olla kiinnostavia: http://www.spartoo.fi/Meindl-b1032.php
Mulla on Meindlin nahkakengät, ovat jo muutaman vuoden toimineet. Kävele mitä tahansa hommaat, niin kunnolla etukäteen.
Mulla on itselläni pitkävartiset, ja pidän niitä parhaana vaihtoehtona. En ole mikään varsinainen löysänilkka, mutta silti huokaisin viime vaelluksella muutamaankin kertaan lipsahtaessani kiven koloon.
Meindlit minunkin valintani, noin sata kilometriä piti kävellä niillä, että jalat ja etenkin nilkat tottuivat, kun en ollut aiemmin käyttänyt vaelluskenkiä. En saanut satojen kilometrien vaelluksella yhtään rakkoa. Hanwageistakin vähän kokemusta, mutta en niistä niin tykännyt. Vaikka maasto ei olisikaan vaativa, niin suositan varrellisia kenkiä, kun on kantamusta, tukevat nilkkaa ja jalkaa paremmin.
Kannattaa ostaa nilkkoja tukevat kengät. Huonommillakin voi pärjätä, mutta sitten jos sattuu jotain niin on ilkeä könkätä nilkat rikki takisin jumalanselän takaa.
Kiire sulla tulee myös ajaa ne sisään, jos ennen syksyä olet reisuun lähdössä. Vaellusliikkeistä kyllä saa kengänhoitoaineita kumpiinkin kenkiin.
Olen käyttänyt nahkakenkään armeijan kenkärasvaa, joka toimii ihan ok. Sottaista tavaraa tosin, tiedän, että jotkut käyttävät myös hevosrasvaa kenkiinsä.
Kaikenlaista muutakin rasvaa on mistä kinastellaan miten hyviä ovat. Perus mehiläisvahakin käynee, mutta nahkakenkään käyttäisin kunnon nahkarasvaa, joka sitten varmasti pitää veden ulkopuolella.
Itse ostaisin vaelluskengät, koska niistä on sitten iloa pitkään. Itselläni Hanwagit ja ihan ok kenkä mukavuudeltaan. Joskus olen testannut Meindelejä jotka ovat olleet jalalle mukavampia.
Kävinkin katsastamassa sellaisia, mutta tunturisudet olivat partioaitassa ihmeen koppurat jalkaan. Omat hanwagit paljon mukavammat, mutta tosiaan.. mukaviakin olen kokeillut joskus. Olisin ostanut ne, jos olisivat olleet mukavat jalkaan, mutta eivät olleet.. Eikun kauppaan siis testaamaan omaa makua.
Itse antaisin Hanwageille 3,7 ja itselläni on myös Vikingin kevyet vaelluskengät jotka ovat mukavammat jalkaan, mutta suojaavuus noissa oikeissa vaelluskengissä on aivan toista luokkaa. Sekä kovassa maastossa kevyet vaelluskengät eivät paljon jalkaa säästele.
Sinkkumies
Mullon Lowat. Kesät talvet. Varsi on must. Loput tiedot liikkeestä, ei kande netistä ostaa ekoja.
Itselläni on nyt pari vuotta olleet käytössä Lowan erityisesti naisten jalkaan suunnitellut varrelliset vaelluskengät. Olen ollut erittäin tyytyväinen kenkiin. Askel "rullaa" keveästi, vaikka pohja on jykkä. Uskomatonta, mutta totta! Koskaan aiemmin ei ole samaa rullausfiilistä tullut. Ikinä ei ole rakkoja hiertänyt. Hinta oli ostohetkellä n.300e. Ja scabdinavian outdoorista ostin. Lisäksi sain asiantuntevaa palvelua ja hyödyllisiä vinkkejä.
Minä olen kävellyt paljasjalkakengällä tosi paljon ja toinen nilkka vanhan vamman vuoksi myös väljä. Toissakesänä ostin ensimmäiset vaelluskengät, Hanwagin Tatrat. Vaikka alkuun oli outoa kävellä jäykällä kengällä kun on vuosia lipotellut paljain jaloin menemään, niin mitään rakkoja tai hiertymiä ei todellakaan tullut. Eipä ole muista oikein kokemusta, Meindlin kengistä olen kuullut viime aikoina laatuvalitusta, pohjat ilmeisesti hapertuu nopeammin kuin ennen. Ne olisivat olleet toinen vaihtoehto itsellä.
Retkeilijänä varmaan tiedätkin, jottei ihan uusilla kengillä kannata lähteä pitempään reissuun. Mikä sitten sopii jalkaan on yksilöllinen asia. Itse olen pärjännyt Salomoneilla.
Kaverin Meindlit alkoivat vuotaa parin vuoden jälkeen, sekä hän valittaa myös kenkien raskautta.
Nykyään on tosin tullut kevyempääkin kenkää markkinoille.
Sinkkumies
Jos painoa on kannossa reilusti enemmän kuin mihin olet aiemmin tottunut, on kengän pohjan oltava tukeva (mutta silti joustava). Ei siis mitään YLIpehmeää juoksutossua tai lötkömäistä kumpparia. Muuten jalkateräsi sanovat pahimmassa tapauksessa ensin mur-mur, sitten rakksss ja lopulta poks.
Salomonin 4D ollut aika jees.
En tiedä sisäänajamisesta, mutta kannattaa kävellä niistä se jäykkyys ainakin pois ennen kuin lähtee vaellukselle. Huomaa sitten hiertääkö samalla. Tai no, kai se oli selvääkin.