Milloin kuulit ensimmäisen kerran käytettävän suomen kielessä koska+substantiivi -rakennetta (because of) ?
Kommentit (23)
Ehkä noin puoli vuotta sitten, tällä palstalla. Niin ärsyttävä.
Sellaista se on, koska kielievoluutio.
3-4 vuotta sitten. Mutta nykyään ei kovin paljon enää.
Ehkä noin vuosi sitten tällä palstalla. Todella ärsyttävä tapa, toivottavasti kuolee pian.
Palstalla, kukaan tuttavistani ei käytä tuota, ei myöskään kukaan teinilasteni ystävistä. En oikein ole ihastunut tyyliin.
3-5 vuotta sitten. Se taisi lähteä yhdestä kolumnista, jossa käytettiin ironiamielessä ilmaisua "koska islam."
Ainakin 5v, eikä ole menossa mihinkään. Aika hyväksyä, kielioppinatsit.
Lähti jostain Iltalehden keskustelusta tai suomi-kakkosnelosesta. 4 vuotta suunnilleen.
Naurettavaa pelleilyä tuollainen, koska huumori.
Eihä tuossa edes ole mitään possesiivisuffiksia.
En muista, mutta mulla se tuli pari vuotta sitten kun hankin ekan älypuhelimen.
Helpottaa viestittelyä.
Systeri on äidinkielen ope ja häntä ärsyttää suunnattomasti :).
Olen 49v ja sisko 55v.
Vierailija kirjoitti:
mihin sä sen possessiivisuffiksin sitten tunkisit?
Muutama vuosi sitten ja on ärsyttävää, mutta olkoon.
Äh, täähän on tätä some-kieltä. Kyseinen rakenne näkynyt ainakin Facebookin alkuajoista asti.
Jonnet ei muista. Kyllä tää oli käytössä jo silloin kun itse demitin aktiivisesti eli n. 2002. Koska sä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mihin sä sen possessiivisuffiksin sitten tunkisit?
Hehehe, se on kato kuullut hienon sanan, mutta ei ihan tiedä, mitä sillä tarkoitetaan. :D
Muutama vuosi sitten. Sitten tuli vastaan jopa lehtiartikkelin otsikossa, luultavasti köykäisenä vitsinä.
En ihan tajua tämän hauskuutta, koska enkuksikaan se ei ole because something vaan nimenomaan because OF something, eli kääntyisi parhaiten "jonkuN takia". Tämä olisi ihan yhtä lyhyt ja helppo ilmaus kuin "koska jokin". Mutta huumorintajunta (ja kielitaitonsa) kullakin.
en muista milloin mutta sen olen huomannut, että ainoastaan yksinkertaiset, kaikki muodissa olevat jutut kopioivat ihmiset puhuvat niin.