Mistä lähtien vieraille on pitänyt tarjota jotain?
Olen 30-vuotias mies. Uusi naisystäväni on aina tarjoamassa tekemäänsä ruokaa, pullaa, olutta tai lähes mitä vain syötävää aina kun joku tulee käymään. Ilmeisesti jotenkin ahdistuu jos ei ole mitään mitä tarjota vieraille.
Siis mitä ihmettä? Minun luonani on vieraillut vuosien varrella kavereita ja tuttuja lukemattomia kertoja, enkä koskaan ole tarjonnut näille mitään. Enkä kyllä koskaan odotaan mitään tarjoilua kun vierailen jonkun luona. Minulla on omat eväät jos olen kauempaa, ja monella minun vieraallani on myös repussa evästä. Kahviakaan en tarjoa koska en omista keitintä.
Olenko ainoa joka ei ymmärrä tätä vieraiden ruokkimista?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Mistä puolelta Suomea olet kotoisin? Miten lapsuudenkodissasi toimittiin, kun joku poikkesi teille? Istutettiinko häntä kuivin suin penkin päässä, vai paniko äitimuori pannun tulelle? Ennen vaikka elämä oli monesti hyvinkin vaatimatonta, pidettiin kunnia-asiana, että kävijälle tarjottiin jotakin, vaikka sitten korppukahvit. Olisi ollut häpeällistä olla tarjoamatta. Ja meillä karjalaisilla on todellakin edelleen tapana viedä kylään mennessä vaikka kuinka pieni tuliainen, mutta jotain kuitenkin. Se kuuluu asiaan, kulttuuriin. Ja jos oli oikein kutsuttu kylään, niin kyllä pöytä oli koreana. Ainakin pitempimatkalaiset sekä syötettiin että juotettiin. Ja tietysti vieraalle tarjottiin myös uutisia. Se seurustelun sakramentti! Eikä näistä hyvistä tavoista ole katsottu asialliseksi poiketa tänäkään päivänä. Se on sitä yhteisöllisyyttä, huomioonottamista ja lähimmäisenrakkautta.
Olen Joensuusta kotoisin. Muistan hämärästi vanhempieni tarjoilevan kahvia ja keksiä vieraille. Ei koskaan kumminkaan ruokaa.
En itse juo kahvia joten en sitä kotonani keitä, ja tuntuu hassulta ostaa keksejä kaappiin vain vieraita varten.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni lämpimän ruoan tarjoaminen vieraille muutenkin viestittää että meillä saa syödä ilmaiseksi. Varmasti kätevää muutamalle tutulle joilla on aina rahat loppu.
-ap
No, käy vastavierailulla. Jos jäät kuivin suin, voit tietysti osoittaa heidän paikkansa tarjoamalla vaikka vettä ja näkkileipää.
Olenhan minä käynytkin, mutta tosiaan aina omien eväiden kanssa. Minusta vasta moukkamaista olisikin olettaa että minulle tarjotaan ruokaa jos tulen vierailulle.
Pahastutteko sitten siitä jos menette jonkun luo käymään eikä mitään ole tarjolla?
-ap
En pahastu, mutta itse en ikipäivinä kehtaisi olla tarjoamatta vieraille mitään. Joskus teininä se oli tietty eri asia kun tultiin omien kaljojen kanssa kaverin luo illaksi dokaamaan, ei silloin kellään mitään tarjoiluja ollut :D Olisko sulla voinut jäädä sieltä ajalta tuollainen tapa että et osaa vieraille mitään tarjota? Eikö lapsuudenkodissasikaan muka lainkaan osoitettu vieraanvaraisuutta?
Ei kukaan oletakaan että MIES osaisi tarjota mitään, hyvä jos osaa edes itsensä ruokkia. Mutta jos NAINEN ei tarjoa itse leipomiaan herkkuja jokaiselle, niin hänet leimataan maailman huonoimmaksi emännäksi. Eli ei sinun tarvitse vaivautua, mutta muista olla kiitollinen aina kun sinulle tarjotaan jotain.
Vieraanvaraisuus on ihan käytöstapajuttuja ja sillä voi osoittaa että kunnioittaa vieraita. ja usein miten kahvit pullineen rentouttaa tunnelmaa.
Jos sattuu, että kaveri tupsahtaa lyhyellä varoajalla kylään juuri ruoka-aikaan, tarjoan kyllä ruokaa. Onhan se nyt vaivaannuttavaa istua ruokapöydässä kaverin odottaessa sohvalla, että saan syödyksi.
Muuten kaapeista ei löydy muuta kuin kahvia ja teetä. Ja aina keitän kahvit/teet, jos vieras näin haluaa. Paitsi, jos kutsun jonkun käymään. Silloin hommaan etukäteen jotain tarjottava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni lämpimän ruoan tarjoaminen vieraille muutenkin viestittää että meillä saa syödä ilmaiseksi. Varmasti kätevää muutamalle tutulle joilla on aina rahat loppu.
-ap
No, käy vastavierailulla. Jos jäät kuivin suin, voit tietysti osoittaa heidän paikkansa tarjoamalla vaikka vettä ja näkkileipää.
Olenhan minä käynytkin, mutta tosiaan aina omien eväiden kanssa. Minusta vasta moukkamaista olisikin olettaa että minulle tarjotaan ruokaa jos tulen vierailulle.
Pahastutteko sitten siitä jos menette jonkun luo käymään eikä mitään ole tarjolla?
-ap
En pahastu, mutta itse en ikipäivinä kehtaisi olla tarjoamatta vieraille mitään. Joskus teininä se oli tietty eri asia kun tultiin omien kaljojen kanssa kaverin luo illaksi dokaamaan, ei silloin kellään mitään tarjoiluja ollut :D Olisko sulla voinut jäädä sieltä ajalta tuollainen tapa että et osaa vieraille mitään tarjota? Eikö lapsuudenkodissasikaan muka lainkaan osoitettu vieraanvaraisuutta?
Varmaan jäänyt joo, ja oikeastaan aika harva kaverinikaan tarjoilee vierailleen mitään. Tietty erikoisemmat tilaisuudet kotona on erikseen, mutta en koskaan tarjoa mitään jos joku tuttu arkisesti vierailee.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan oletakaan että MIES osaisi tarjota mitään, hyvä jos osaa edes itsensä ruokkia. Mutta jos NAINEN ei tarjoa itse leipomiaan herkkuja jokaiselle, niin hänet leimataan maailman huonoimmaksi emännäksi. Eli ei sinun tarvitse vaivautua, mutta muista olla kiitollinen aina kun sinulle tarjotaan jotain.
Mietinkin vähän aikaa että kuinka moni vastaajista on miehiä. Erilainen näkemys asiaan?
-ap
Ja 27 oli myös ap.
Ei ole mikään pakko tarjota, mutta en näe mitään väärää siinäkään, että tarjoaa. Kunhan ei ala siihen pakkotuputtamiseen, jossa käydään kaikki jääkaapista löytyvät ainekset läpi ja lopulta suivaannutaan kun mikään ei kelpaa.
Minä ainakin vieraana osaan avata suuni ja ehdottaa johonkin syömään lähtemistä jos vierailen tuolla pitkään, jolloin tarvitsen jotain syötävää. Samoin osaan pyytää vesilasillista tai vaikka juoda suoraan hanasta omatoimisesti. En minä ole kuullut kenenkään tarjoavan vessakäyntiäkään vieraalleen, vaan vieras osaa ihan itse sanoa, että käy vessassa.
Toki jos on tarkoitus viettää illanistujaisia isommalla porukalla, niin silloin oletan, että isäntä laittaa edes jotain pientä naposteltavaa pöytään. En loukkaannu jos ei niin ole tehnyt, mutta oletan kuitenkin näin tekevän, koska näin on minun kaveripiirissäni toimittu ainakin yleensä.
Inhottaa tommonen ruuan tuputtaminen, sen takia en paljon viitsi kavereiden kotona käydäkään, ja nykyään kun tarjotaan oikein lämmin ateria, minun lapsuudessa vieraille tarjottiin vain pullakahvit. Minulla on erikoinen maku ruuan suhteen, sen takia en viitsisi syödä toisten tekemiä ruokia. Sitten vielä loukkaannutaan kun rupeaa lähtemään kotiin kun alkavat sitä ruokaansa tyrkyttää.
Vierailija kirjoitti:
Tapa tarjota jotakin vieraille on alkanut siinä vaiheessa kun kiinteää asutusta on alkanut muodostumaan. Että siitä lähtien on ollut tapana.
Ei pidä paikkaansa. Kyllä vieraanvaraisuutta on pidetty arvossa jo paimentolaisten ja keräilijä-metsästäjäkansojen keskuudessa (ja itse asiassa siellä ihan erityisesti). Kun kulloiseenkin leiripaikkaan on osunut vieraita, näitä on syötetty ja juotettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietinkin vähän aikaa että kuinka moni vastaajista on miehiä. Erilainen näkemys asiaan?
-ap
Ja 27 oli myös ap.
Ei se susta silti hyvää kuvaa anna vaikka miehenäkin istuttaisit vieraitasi kuivin suin tuntitolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ja 27 oli myös ap.
Sukupuolella varmasti on jonkin verran on merkitystä mutta ei niin paljon että vastauksista voisi vastaajan sukupuolen päätellä. Ihmiset nyt vain on tuonkin asian suhteen erilaisia, toiselle tarjoilut on tärkeämpi asia kuin toiselle. Ainakin itselleni erilaiset ajattelu tavat on vain rikkaus eikä este sille ettenkö voisi vieraita käskeä. Joskus siihen tarjoilut kuuluu tärkeämpänä osana toisinaan se taas on sivuroolissa eikä ollenkaan pakollinen.
Kun poika muutti omilleen, niin käskin pitää kaapissa aina kahvia ja teetä ja joku paketti keksejä tms. vierasvarana. Saa se tarjoilu olla limua tai sipsejäkin mutta pointti on se, että vieraalle tarjotaan jotakin.
Aloittajalle: Voi olla joku jätkäporukan oma käytäntö, että vieraille ei ole tapana tarjota mitään, ja että otetaan omat eväät mukaan kun lähdetään kaverille kyläilemään. Toisaalta on myös sellaista tapaa, että alkoholipitoiset omat eväät otetaan mukaan, ruoat ja kahvit on ns. talon puolesta (opiskelijapiireissä tästä käytettiin lyhennettä OPM eli oma pullo mukaan). Jos sinun jätkäkavereittesi eväät ovat tavanneet olla niitä alkoholipitoisia, teille on voinut muodostua käsitys, että tietenkin jokainen tuo tullessaan sen mitä kurkustaan kaataa, ja olette vähitellen laajentaneet käytäntöä myös syötäviin.
Normaali yleinen käytäntö on kuitenkin se, että vieraille tarjotaan syömistä ja juomista.
Eikö lapsuudenkodissasi koskaan käynyt vieraita niin että olisit voinut havainnoida, miten siellä meneteltiin? Tai ettekö koskaan itse käyneet kylässä? Jonkin verran esiintyy kyllä sitä, että vieraiden kakaroita ei päivällispöytään kutsuta, vaikka nämä olisivat kylässä silloin kun omille lapsille tarjotaan ruoka.
Minua ahdistaa mennä käymään jollekin, joka heti on keittämässä kahvia tai tarjoamassa jotain syötävää. Joskus olisi kiva pistäytyä ihan vain juttelemassa, ilman että emäntä/isäntä touhottaa jotain tarjottavaa. Syntymäpvt. tms. juhlat on sitten eri asia.
Aina (mitä nyt 35v muistini riittää) on tapana ollut vieraille jotain tarjota, edes juotavaa.
Erikoinen tuttavapiiri sinulla, jos vieraiden ruokapöytään pyytämistä pitää vältellä siksi, ettei vieras ryhdy hyväksikäyttämään patojenne antimia toistuvasti.
Meillä normaalien ihmisten maailmassa kylään pistäytyneelle tarjotaan ainakin kuppi kahvia, vierailun kestosta ja välimatkasta riippuen ehkä myös ruokaa, muuta juomaa, yösija, peseytymismahdollisuus...sitä kutsutaan vieraanvaraisuudeksi ja sen on tarkoitus olla vastavuoroista. Siinä maailmassa omien eväiden kanssa kyläily ja vieraan istuttaminen kuivin suin ovat huonoa käytöstä: ensinmainittu ymmärretään epäluulona talon tarjoomisia kohtaan ja jälkimmäisessä tapauksessa vieras pitää itseään ei-toivottuna, jonka odotetaan häipyvän mahdollisimman pian.
Vierailija kirjoitti:
Aina (mitä nyt 35v muistini riittää) on tapana ollut vieraille jotain tarjota, edes juotavaa.
Nimenomaan. Ja on kohteliasta ottaa jotain vastaan, vaikka sitten kursaillen se lasillinen vettä.
Todellakin jo aikojen alusta vieraalle tarjottiin jotain syötävää, vaihtokaupassa sitten saatiin kuulla tuoreimmat juorut ja uutiset. Tai muuten vaan oli jännää, kun joku outo tyyppi oli käymässä.
Saan monien vastauksista kuvan, toisen luona vierailu on joku puolivirallinen käytäntö omine sääntöineen ja vaiheineen. Monesti kun menen kaverin luokse käymään istahdan sohvalle, avaan kaljan tai vastaavan ja alan vaihtamaan kuulumisia.
Tarvitseeko sen olla tuon ihmeellisempää?
-ap
En epäile mutta silti saattaisin ajatella että mieluummin pitäisit sitä seuraa muualla kuin isännöimällä vieraita kotiisi.