Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kouluikäisen ärtynyt suoli -oireyhtymä

Vierailija
20.01.2017 |

Onko teidän kellään lapsella ärtynyt suoli -oireyhtymää ja oletteko saaneet jonkinlaisen ruokavalion kouluun? Lapseni vatsavaivat alkoivat lehmänmaitoon siirtyessä, mutta yllättäen luomumaito sopi. 6-vuotiaana tuli kovia vatsavaivoja, tehtiin verikokeet keliakiasta ja laktoosi-intoleranssista (geenitesti). Kumpaakaan ei ole, mutta käytännössä huomasin, että laktoosi teki oireet. Lääkäri selitti asian siten, että kun lapsi on syönyt korvatulehduksiin valtavan määrän antibiootteja, hänelle on kehittynyt ärtyneen suolen oireyhtymä ja silloin laktoosi aiheuttaa oireita. Ohjeeksi sain vain googlettaa FODMAP-ruokavalion ja välttää vain niitä ruoka-aineita, joista oikeasti tulee oireita. Kouluun riitti onneksi ihan vain oma ilmoitus, että ruokavalio on vähälaktoosinen. Käytännössä huomasin, että lapselle tuli oireita, jos söi paljon vehnää, joten vähensin sitä kotona, koulussa on syönyt tavallista ruokaa. Välillä on ollut pieniä oireita, mutta tilanne on ollut aika rauhallinen.

Vuosi sitten 8-vuotiaana sai hirvittäviä kipuja päärynästä ja nyt huomasin, että alkaa oireilla omenastakin. Nyt on noin viikon ajan ollut jatkuvasti maha kipeä, siis käsittääkseni ihan mahalaukun kohdalta. Muutaman kerran on jopa oksentanut silloin, kun maha on ollut täysin tyhjä, esim. aamulla, oksentaa siis niitä mahanesteitä. Yleensä oireet ovat olleet alempana suolistossa, mutta eilen luin, että myös ylävatsaoireet ovat mahdollisia. Lapsi on ollut niin kipeä, että asialle on nyt pakko tehdä jotain, mutta mitä? Lääkäriin jos vien, ohjeet ovat googleta FODMAP, eikä kai niitä oireita aiheuttavia aineita saakaan selville kuin kokeilemalla. Toisaalta tietysti mietin, onko tuo edes ärtyneen suolen oireyhtymää vai onko jotain muuta.

Mietin myös sitä, että joskus sanotaan, että maito aiheuttaisi limaisuutta ja mm. korvatulehduksia ja tuo lapsenihan olisi kai suolistoltaan terve ilman antibioottikuureja, joita nyt viime vuonnakin söi kolme. Mutta siis käsittääkseni tuo voi olla huuhaa-tietoakin. Joka tapauksessa, jos korvatulehduksia ei saada pois, lapsi ei parane ikinä. (Tulehduksia on monet kerrat yritetty hoitaa ilman lääkkeitä, mutta ei ikinä parane.) Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa maidon vaikutuksista tulehduksiin?

Ja joka tapauksessa miten tässä pitäisi edetä? Voin kotona kokeilla kaikenlaisia ruokavalioita ja myönnän, että olen viime aikoina lipsunut liikaa vehnän suhteen ja jätän sen nyt kotona kokonaan pois. Yritän karsia minimiin kaikki muutkin viljat, jotka voivat aiheuttaa oireita. Olen tehnyt sämpylöitä mm. tattarista ja speltistä, mutta luinkin, että ne määrät, mitä noitakaan voi syödä, on ehkä sitten aika pieni. Mutta entäpä se koulu? Menenkö lääkäriin ja sanon, että haluan lapselle kouluun FODMAP-ruokavalion, voidaanko sellaista edes tehdä?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka seilaa mahassa pari kolme päivää, siksi ei pysty päättelemään, mikä aiheutaa ongelmia. Minulla ihan sama juttu, nyt viljat pois ja laktoosi.

Vierailija
22/25 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisinko esimerkin ap:n lapsen päivittäisestä ruokavaliosta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on kärsinyt vatsavaivoista mutta ihan en ymmärrä tätä "itsediagnostisointia". Kun vaivat alkoivat niin sain - tosin yksityisen lääkärin kautta kun täällä ei oikein terveysasemalle pääse- lähetteen lastenpolille. Siellä ekalla käynnillä mulla oli paperilla vaivojen laatu ja ajankohdat ja siitä sitten alkoi perusteelliset kokeet: veri, allergia, vatsan ultra jne. Kontrolliaika (useampikin) ja toimenpiteet eteenpäin, myös käynti ravitsemusterapeutilla. Itsekin alussa olin päätynyt googlediagnoosilla ibs:an, jota en onneksi lausunut ääneen sillä meillä vaivojen lähteeksi löytyi ihan fyysinen vika.

Hyvä että olette menossa lääkäriin mutta älä tee itse liian suoria johtopäätöksiä, lääkäriä kiinnostaa oireet, niiden kesto ja voimakkuus ja yhteys ruoka-aineisiin tai muihin ulkoisiin tekijöihin.

Vierailija
24/25 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni on kärsinyt vatsavaivoista mutta ihan en ymmärrä tätä "itsediagnostisointia". Kun vaivat alkoivat niin sain - tosin yksityisen lääkärin kautta kun täällä ei oikein terveysasemalle pääse- lähetteen lastenpolille. Siellä ekalla käynnillä mulla oli paperilla vaivojen laatu ja ajankohdat ja siitä sitten alkoi perusteelliset kokeet: veri, allergia, vatsan ultra jne. Kontrolliaika (useampikin) ja toimenpiteet eteenpäin, myös käynti ravitsemusterapeutilla. Itsekin alussa olin päätynyt googlediagnoosilla ibs:an, jota en onneksi lausunut ääneen sillä meillä vaivojen lähteeksi löytyi ihan fyysinen vika.

Hyvä että olette menossa lääkäriin mutta älä tee itse liian suoria johtopäätöksiä, lääkäriä kiinnostaa oireet, niiden kesto ja voimakkuus ja yhteys ruoka-aineisiin tai muihin ulkoisiin tekijöihin.

Tuo ärtynyt suoli -diagnoosi on tk-lääkäriltä saatu, en sitä ennen ollut moisesta kuullutkaan. Mahdollista maitoallergiaa olen ajatellut, mutta sen esitän lääkärille vain kysymyksenä, että kannattaako tätä hänen mielestään tutkiakaan, en todellakaan ala asiasta siellä jankuttaa, jos se hänen mielestään ei ole aiheellista. Ei siinä nyt mistään itsediagnosoinnista ole kyse. Meillä terveyskeskus on toiminut niin, että lääkäri sanoo tee näin, kokeile tätä, ei meillä ole mitään lähetteitä tullut millekään poleille. Kun lapsella oli ollut varmaan kymmeniä korvatulehduksia ja oli kolmannet putket juuri laitettu korviin, sairaalassa sanottiin, että tulee aika korvapolille. En ollut edes kuullut aiemmin, että sellaisella tavataan käydä noissa tilanteissa ja siellä sitten ihmettelivät, että miksei meitä ole aiemmin sinne lähetetty. Jossain asiat varmaan toimivat niin hienosti, että potilas menee lääkäriin, kertoo avoimesti oireet ja saa lähetteet tutkimuksiin ym., mutta joskus on niin, että hyvä potilas on se, joka lähtee pian kotiin ehkä lääkereseptin kanssa ja lakkaa kuormittamasta systeemiä. Toisaalta ymmärrän tuon tk-lääkärimmekin logiikkaa eli on paljon vaivoja, joita ei kannata liioitella, jos todennäköisesti itsekseen helpottavat. Mutta joskus olisi kiva, että asiat myös tutkittaisiin oikeasti, eikä olisi vain noita puhelindiagnooseja (kuten tuossa ärtynyt suoli -tapauksessa) ja heittoja "älä nyt ainakaan syötä ruoansulatusjogurtteja, ne ovat tosi pahasta, googleta tiedot netistä". Tuon ärtynyt suoli -diagnoosin takia olen joutunutkin seuraamaan lapsen oireiluja ja miettimään, mistä mikin johtuu ja paljon on kyllä kerrottavaa, mistä saa sitten lääkäri johtopäätöksensä vetää. En perinteisesti ole tykännyt mistään kotidiagnooseista mitä nyt ainakin jossain psykologian ja psykiatrian asioissa paljon viljellään, mutta kokemus on opettanut, että välillä ei tämä systeemimme vaan toimi vaan vanhempi saa nähdä oikeasti vaivaa ja inttää, että pääsee jollekin lääkärille ja siellä selviää, että käynti oli todella aiheellinen. Näistä jutuista on kokemusta toisen lapsen toisenlaisen sairastelun osalta, mutta tähän ketjuun ne jutut eivät taas liity. No, avoimin mielin menen ja toivon, että asia selviää, en yritä olla hankala äiti :)

ap

Vierailija
25/25 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisinko esimerkin ap:n lapsen päivittäisestä ruokavaliosta?

No, aamulla usein itse tehtyä leipää (speltti, tattari, kaurapuuron jämiä, mahdollisesti vähän vehnää), maidoton margariini, kermajuusto, appelsiinimehu. Koulussa kouluruoka, joka on vähälaktoosinen tai laktoositon. Päivällinen hyvin vaihteleva kuten nyt yleensä tapaa olla. Tänään tulee olemaan keitettyä perunaa, makkaraa, salaattia, kurkkua, paprikaa. Illalla keitän varmaan kaurapuuron, sen kanssa lakton maitoa ja mansikkahilloa. Jossain vaiheessa päivää yleensä banaani. Ai niin, tänään perjantaina "herkkupäivänä" perunalastuja (vain suolattuja). On nämä päivät nyt aika vaihtelevia, ei ole niin yksioikoista kuin pikkulapsella (joilta kai useammin vaivojen aiheuttajia ruokavaliosta etsitään).

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi