Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välttelisittekö lapsen kaveria?

Vierailija
19.01.2017 |

Minulla on 3-vuotias lapsi ja kaverillani n. 3,5-vuotias. Lapsemme ovat leikkineet yhdessä jonkin verran, mutta ikäväkseni huomaan sillä olevan myös negatiivisia vaikutuksia. Omani on vähän tossukka, sellainen herkkä ja kiltti ns. "perässävedettävä", kaverini lapsi taas hyvin uhmakas, voimakastahtoinen ja kovapäinen (toki myös siis varsin herttainen muutoin). Tämä kaverin lapsi saattaa siis ilman mitään syytä esim. lyödä, kieltää jatkuvasti lainaamasta lelujaan (mutta vastapainoksi vie esim. minun lapseni leluja kädestä jne). Toki lapsen äiti tähän puuttuu, mutta sen vaikutus kestää pari minuuttia.

Aina näiden leikkikertojen jälkeen myös omani käytös muuttuu, lapsi raivoaa enemmän ja on mm. päiväkodissa lyönyt kaveria perustellen "noku ***:kin lyö". Hän ikään kuin siis imee sitä käytöstä itseensä.

Lapset leikkivät myös tietenkin nätisti yhdessä, ja ymmärrän hyvin että tuonikäisille pieni nahistelu ja uhmailu osittain kuuluukin, mutta esim. väkivaltaa en hyväksy missään mittakaavassa, en alkuunkaan.

Olen varmaan kamala, mutta tekisi mieli vältellä tätä lasta. Kenenkään muun seuran aikana tai jälkeen omani ei ole reagoinut noin voimakkaasti, vaikka toki kaikenluonteisia lapsia on kaveripiirissä. Tiedän myös, että tämän kaverilapsen perheessä on erinäisiä ongelmia enkä tahtoisi jättää kaveria täysin, mutta en myöskään haluaisi lapseni joutuvan ns. alistetuksi (kun hän jo muutenkin on niin herkkis, yritän juuri vahvistaa häntä rohkeammaksi jne) tai varsinkaan imevän huonoja tapoja itseensä.

Mitä te tekisitte? Olenko vähän turhan ylireagoiva?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin pitäisin huolen etteivät leiki päivittäin. Ja tietysti kuuntelisin tarkalla korvalla haluaako lapsesi leikkiä tuon kaverin kanssa yleensäkään.

Toisaalta tuossa on mahdollisuus oppia erilaisen lapsen kanssa toimeentulemista. Eli voit hyvin kieltää toisen lyömisen ja tavaroiden viemisen jne. Ja korostaa lapsellesi että tämä sääntö pätee vaikka tuo yksi kaveri ei sitä ihan vielä osakkkaan. Ja toki tarkka valvonta kun ovat yhdessä ettei tule turhia ongelmia.

Vierailija
2/7 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan sitä ajattelen, että tässä kummatkin lapset voivat myös oppia; kieltämättä omani voisikin hieman oppia puoliensa pitämistä (ilman väkivaltaa) ja olemaan jämäkämpi. Ja tätä toista lasta toki aina ohjeistetaan, samoin kuin omaani jos hän yrittää perustella tuolla että noku seki tekee.

Olen vaan tehnyt hitosti töitä että lapsi käyttäytyisi kauniisti etenkin julkisilla paikoilla ja turhauttaa suuresti, jos ollaan yhdessä jossain ja toinen lapsi esim. repii jotain kiellettyä juttua ja lapseni matkii perässä ja kieltäessäni lapsi toteaa "mut *** sano et tee, seki tekee". Toki sitten muistutan, että tiedäthän sinä miten hienosti käyttäydytään täällä kun on muitakin jnejnejne.

Puran johonkin nyt lähinnä mieltäni, kun ensimmäistä kertaa joutuu vastaavaa miettimään - ajattelin, että kaveriporukkaa mietitään enemmän sitten koulu- ja etenkin teini-iässä... :D

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo, että olet niin hienosti muka opettanut omaa lastasi käyttäytymään hyvin etc. on ihan puppua. Lapsesi tulee vielä monet kerrat sinua testaamaan ja vaatii jatkuvaa kasvattamista. Nyt se tulee vain esiin. Itselleni ei tulisi mieleenikään alkaa syyttää omani huonosta käytöksestä lapsen samanikäistä kaveria. Kuulostaa, että olet turhan tiukkis ja kuvittelet, että tämän ikäisten luonteenpiirteet vanhempien seurassa ovat jotain ns. pysyviä ominaisuuksia. 3-vuotiaasta et voi mitään päätellä. Anna lasten olla lapsia ja keskity itse vähän muuhunkin kuin tuollaiseen turhaan analysoimiseen. Missään tapauksessa en itse kokisi, että 3-4 vuotiaan uhma on pahasta, aivan päinvastoin, se kertoo normaalista kehityksestä eli lapsen itsenäistymisestä. Uhmaava lapsi on todennäköisesti hyvin oma-aloitteinen ja kyvykäs lapsi myöhemmin, eikä esim. kiintymyssuhteen häiriöitä ole.

Vierailija
4/7 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti tuntuu nyt isolta jutulta mutta ei sitä ole. Anna lasten leikkiä ja puutu lyömisiin. Sanot omalle lapsesi että X vielä harjoittelee. Älä tee liian suurta numeroa. Tällaisia juttuja tulee enemmän ja enemmän vastaan kun lapsi kasvaa. Ja tosiaan - kyllä ainakin meidän lapset osaavat ihan sisäsyntyisestikin käyttäytyä huonosti ajoittain vaikka ihan pieninä ajattelin juuri niinkuin sinä.

Vierailija
5/7 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun kelailin myös välttelyä, mutta päädyinkin niin että tämähän on myös oiva kasvatustilaisuus opettaa miten ei saa käyttäytyä. Meillä on ollut molempien lasten kohdalla tälläinen tilanne. Vanhemman lapsen kanssa jo selvitty. Pojan kanssa paraillaan menossa. Kaverin lapsi huutaa, lyö ja komentaa. Mielestäni hän saisi puuttua enemmän. Poikani imee mallia. Hoidossa on kiltti, mutta vanhempien kanssa mm puistoilessa välillä saa ihme huutoraivareita toisille lapsille. Viimeksi vein hänet autoon ja lähdettiin pois anteeksipyynnön jälkeen. Oli kyllä koko automatkan katuvan näköinen. Toivotaan, että tulevaisuudessa on hyötyä. Lapsen ymmärtäessä eytä ei kannata matkia muita jos ne typeröittee

Vierailija
6/7 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo, että olet niin hienosti muka opettanut omaa lastasi käyttäytymään hyvin etc. on ihan puppua. Lapsesi tulee vielä monet kerrat sinua testaamaan ja vaatii jatkuvaa kasvattamista. Nyt se tulee vain esiin. Itselleni ei tulisi mieleenikään alkaa syyttää omani huonosta käytöksestä lapsen samanikäistä kaveria. Kuulostaa, että olet turhan tiukkis ja kuvittelet, että tämän ikäisten luonteenpiirteet vanhempien seurassa ovat jotain ns. pysyviä ominaisuuksia. 3-vuotiaasta et voi mitään päätellä. Anna lasten olla lapsia ja keskity itse vähän muuhunkin kuin tuollaiseen turhaan analysoimiseen. Missään tapauksessa en itse kokisi, että 3-4 vuotiaan uhma on pahasta, aivan päinvastoin, se kertoo normaalista kehityksestä eli lapsen itsenäistymisestä. Uhmaava lapsi on todennäköisesti hyvin oma-aloitteinen ja kyvykäs lapsi myöhemmin, eikä esim. kiintymyssuhteen häiriöitä ole.

Tässä odottelinkin nimeomaan oman lapseni uhmaamisen alkamista, tiedostan varsin hyvin että sellainen kuuluu kehitykseen. Sitä ei vaan vielä ole juurikaan ilmennyt, pl. verbaaliset tavat (hän ilmaisee hyvin paljon itseään ja tuntemuksiaan verbaalisesti, ei niinkään kiukkuamalla vaan enemmänkin selittää kiukkunsa lapsenomaisella tavalla kuten "nyt mä oon tosi vihanen", "älä komenna mua!").

En syyttäisikään (tai oikeammin pohtisi) ketään muuta lapsen käytöksestä, ellei nämä ilmenisi aina sen jälkeen kun lapset ovat leikkineet keskenään. He kuitenkin leikkivät sen verran harvakseltaan (1-4 krt / kk), että käytöksen pystyy helposti yhdistämään näihin. Lapseni on kyllä joka päivä toisten kanssa tekemisissä jo päiväkodin kautta ja esim. päiväkodista on kerrottu, että lapsi on sen lyömisensä perustellut juuri siten, että kun ***:kin lyö.

Ja kyllä omanikin toki joskus on hyvinkin raskas, mutta ei koskaan väkivaltainen - se on se suurin mikä itseäni ärsyttää ja pohdituttaa. Tietenkin saakin koetella rajoja, pitääkin, sitä vartenhan on kasvatus ja eihän ilman sitä lapsi opi tai kehity.

Ap

Vierailija
7/7 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin pitkälle elämässä ei selviä välttemällä hankalia tilanteita. Ehkä enemmin pyrkisin opettamaan lapselle miten hän toimii kun lelu viedään käsistä tai toinen ei suostu lainaamaan omaiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän